Telenet 4G-backup en bridging

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
Plaats reactie
Jap
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 11 keer
Recent bedankt: 3 keer

Graag vraag ik even naar de inzichten van de techneuten op dit forum over het volgende.

Telenet komt binnenkort een businessabonnement activeren bij mij thuis. Ik zal daarbij mijn eigen router gebruiken (Unifi Cloud Gateway Fiber). De Telenet-modem zal dus in bridge mode moeten gezet worden. Ik begrijp dat dit enkel mogelijk is bij de CV8560E-modem - ik neem dus aan dat ze die zullen installeren (hetgeen blijkbaar vaak sowieso het geval zou zijn bij businessklanten).

Tegelijkertijd zullen ze ook de 4G-backup installeren (en blijkbaar dus een LTE-modem plaatsen, de ZTE MF281 LTE lees ik op het internet). Als ik het goed begrijp, moet die echter op de modem aangesloten worden en zal dat niet werken als die in bridge mode staat. Daarom dus volgende vragen:
  • Zal dit inderdaad niet werken op die manier?
  • Kan ik de 4G-modem in dat geval niet (stiekem) installeren op de 2e WAN-poort van mijn Gateway? Moet ik daarvoor bepaalde instellingen veranderen op de 4G-modem? Ik lees online dan sommigen dit met succes zouden gedaan hebben, terwijl het bij anderen niet lukt.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 50 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Voor de 4G-backup zeker de LTE-modem vragen in plaats van de stick die ze in de e-router plaatsen (ik weet niet of ze die sticks nog verdelen).

Als je de e-router in bridge plaatst zal de backup inderdaad niet werken indien aangesloten op je e-router. Wat je moet doen is de LTE-modem aansluiten op je Unifi-installatie op een tweede WAN-poort die ingeschakeld wordt als het internet wegvalt op de eerste WAN-poort. Die LTE-modem wordt gewoon via UTP aangesloten dus zou moeten werken. Ik heb dat in het verleden zo gedaan met een TP-Link router (Omada).
Jap
Member
Member

Bedankt voor de reactie! Je denkt dus dat de LTE-modem automatisch zal werken als ik hem op de 2e WAN-poort van mijn Unifi-router zet, zonder dat ik iets moet aanpassen aan de LTE-modem?
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 92 keer
Bedankt: 50 keer
Provider
Te Koop forum

Bij mij was dat toch het geval. Ik geloof dat ik zelfs gewoon internet had rechtstreeks op de LTE-modem. De simkaart wordt gewoon vastgezet op de mast van je locatie.
Enkel IPv6 werkte niet.

Ik ben ondertussen verhuisd dus kan niet echt specifieker zijn.
datakiller
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 42 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Als ze toch weigeren een LTE modem (wist niet dat ze die ook hadden), kan je een 2de kabel aansluiten op de modem, dan zal je in jouw geval die SFP+ wel naar RJ45 moeten omzetten.
Dus het MAC adres van WAN1 staat dan bvb in bridge bij de Telenet e-router. (en krijgt een public IP)
En het MAC adres van WAN2 staat niet in bridge (dual-nat), deze dual-nat zal wel nog werken als de coax verbinding wegvalt. (deze heeft bij gevolg een private IP)

Zo deed ik het vroeger, maar dan wel op pfSense.
Telenet ONE: https://www.speedtest.net/my-result/d/7 ... 3afbda.png
Telenet ONE for one (mobiel): 300kbps in Gent-Sint-Pieters :-D maar de upload is wel gewoon 20Mbps
Jap
Member
Member

Bedankt, allebei! Ik test het volgende week uit en rapporteer terug, hopelijk met een positief resultaat.
Jap
Member
Member

De installatie is vandaag uitgevoerd, dus zoals beloofd kom ik even rapporteren.

Eerst heb ik voor de lol even de 4G-backup getest zoals hij door Telenet bedoeld is: ingeplugd op de WAN-poort van de Telenet-modem (e-router) terwijl die niet in bridge stond. Dit werkte, maar het duurde wel even voor de modem overschakelde op de 4G-backup wanneer de coax-verbinding wegviel (ik plugde de coax uit). Ook het terugswitchen van de 4G-backup naar de coax-verbinding verliep wat traag en moeizaam.

Dan heb ik de Telenet-modem gebridged. Ik heb (nog) niet getest of de 4G-backup dan nog werkte. Ik heb de 4G-modem meteen ingeplugd in mijn Unifi Cloud Gateway Fiber op de 2e WAN-poort, die ik even geherconfigureerd heb aangezien de 2e WAN-poort by default een SFP+ is en ik geen adapter heb. De 2e WAN heb ik ingesteld als failover. De failover zelf heb ik nog niet getest, maar ik krijg perfect internet door op de 2e WAN-poort, dus de 4G-modem werkt en ik kan in principe perfect surfen via het signaal dat uit die modem komt, moest ik dat willen. Eén opvallend element wel: de snelheden die ik haal via de 4G-modem wanneer ingeplugd op de Gateway zijn enigszins lager dan toen ik hem ingeplugd had in de Telenet-modem. Ik krijg nu rond de 82/4 terwijl het eerst rond de 100/15 was... Vooral de upload is dus een stukje trager, om de een of andere reden.
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Iemand ooit geprobeerd de sim kaart in een andere router te steken? 4g verbinding in LTE router is nogal zwak bij mij. Ik overweeg buiten een mikrotik te hangen met het Telenet kaartje in. Maar weet niet of dit zou werken
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
Bedankt: 13 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Vroeger was het simkaartje gelinkt aan de USB stick. Vermoedelijk op Mac adres. Ik gok dat het bij die nieuwe ook zo zal zijn. Vraag me zelfs af of Telenet geen check heeft ingebouwd of die modem verbinding heeft met de juiste modem. Want eigenlijk heb je nu een losse internetverbinding zoals een Tadaam, je moet zelf nog wifi voorzien maar dat is het.
Zou er geen check zijn op modem of locatie, of zouden ze denken dat hun klanten zo dom zijn en zelf niet afwijken van hun brakke opstelling dat ze daar bedachten?
Emile51
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 295 keer
Bedankt: 17 keer

JUD schreef: 12 uren geleden Iemand ooit geprobeerd de sim kaart in een andere router te steken? 4g verbinding in LTE router is nogal zwak bij mij. Ik overweeg buiten een mikrotik te hangen met het Telenet kaartje in. Maar weet niet of dit zou werken
Hier werkt dat OK: Telenet kaartje in een andere router (Draytek), die zelf aangesloten is op een CV8560E.
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 34 keer
Bedankt: 111 keer

Zelf niet getest, maar het is voor een provider kinderspel om een IMEI lock te activeren op een SIM.
Vaak net voor dit soort zaken: als je een oplossing levert met SIM-kaart inbegrepen.
Plaats reactie

Terug naar “Telenet (Chello, UPC)”