Welke filter tussen regenput en pomp ?

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
karine
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 38 keer

Wij hebben momenteel een simpele voorfilter(gaasfilter)(eerste afbeelding) tussen onze regenput en onze DAB pomp staan voor het regenwater dat we gebruiken voor toiletten en wasmachine.
Mijn vraag is of dit wel voldoende is en we geen filterset(tweede afbeelding) van 3 verschillende filters moeten plaatsen met volgende opstelling.
FF60WMF - afwasbare zeeffilter 100µm
FF20DMF - een fijnfilter van 25 µm
FF20GAC - een actieve koolstoffilter
Of is een opstelling met twee filters voldoende? (derde afbeelding)
Bijlagen
dd.png
purifo_trio_sediment_filter_voor_regenwater_1.jpg
Schermafbeelding 2025-05-20 195059.png
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Ben je niet tevreden van de waterkwaliteit? Iets meer info kan handig zijn.
karine
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 38 keer

Jawel, maar we zijn een upgrade aan het doen aan de pomp.
Beveiliging eraan het opzetten tegen drooglopen wat vorige week is gebeurd door een lege regenput.
Regenput ook gereinigd.
En toen we dan die ene filter zagen zitten stelden we ons de vraag om dit ook in één keer deftig op te lossen.
Als je tegenwoordig hoort wat er allemaal in het regenwater inzit.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 164 keer
Bedankt: 195 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Tussen regenput en pomp plaats je best enkel die uitwasbare zeef filter (om de pomp te beschermen), na de pomp kan je eventueel die andere fijnere filters plaatsen.
Maar vooral, maak dat het water dat in de regenput komt reeds door een bladvanger loopt en een drijvende aanzuig voetklep in de aanzuigleiding bevat.
Een koolstof filter is voor drinkbaar water dat het je niet nodig voor enkel toilet en wasmachine.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Hier ook alleen een filter zoals de eerste foto, draait ook al jaren voor WC's en wasmachine. We zorgen er wel voor dat het water zo schoon mogelijk in de put komt en ook eruit. We gebruiken 2 putten, de ene wordt gevuld, uit de andere wordt gepompt, dat is ook al filtering op zich.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 391 keer
Provider

VOOR de pomp plaats je beter geen filter, enkel een fijne zuigkorf, al dan niet met terugslagklep.
Geen vuil water begint met propere dakgoten (gaas zodat er geen bladeren in kunnen vallen).
Geen forse inloop waar het water bij een lege put 2 meter naar beneden valt (maar dmv. buis "omgebogen wordt op de bodem van de put naar boven, zodat het verval zeer beperkt is)
En een drijvende aanzuig die niet het vuil onderaan je put zuigt en een cm of 10 onder het oppervlak het properste water aanzuigt.
Mijn put moet ik toch om de 2, maximum 3 jaar kuisen als het droog is (waterstofzuiger met extra stuk PVC-buis, ik kruip er niet meer in, duurt wel wat langer).
De pomp kan wel tegen een beetje zand en zwevend vuil.

Voor de pomp heerst er onderdruk, de capaciteit tot vacuüm van is natuurkundig veel beperkter dan de capaciteit tot overdruk (max ~1 bar onderdruk in theorie, tov 4 bar overdruk bij een eenvoudige pomp tot 100+ bar bij eenvoudige hogedrukreiniger).
In de aanzuig wil je zo weinig mogelijk beperkingen en van deze limiet wegblijven om geen imploderende vacuümbellen te krijgen (cavitatie), sloopt je pompwaaier en maakt meer lawaai.
Alsook is zo'n onderdruk luchtlek naar binnen je leidingen moeilijk te detecteren dan een overdruk waterlek naar buiten, lucht glipt makkelijker naar binnen door kleinere moleculen, zie je niet, elke filter is er ook niet op gemaakt om beide even doeltreffend af te dichten.
Kan je veel problemen geven met het leeglopen van je pomp waardoor deze moeilijk terug begint te pompen na verloop van tijd stil te staan.

In mijn geval is een grove filter na de pomp meer dan voldoende, soms eens uitwassen, geen wegwerpfilters kopen, ...
Geurtjes niet noemenswaardig (geloof ook niet echt in die actiefkoolfilters dat die lang genoeg in contact komen met het water om maanden te werken).
Soms moet ik het zeefje van de wasmachineslang even reinigen, meestal m'n eigen schuld, de pomp is krachtig genoeg om het vuil door de te verstopte filter te kunnen duwen en dan vult de machine merkbaar trager.
De toiletten hebben we nog nooit problemen mee gehad.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 7 keer

karine schreef: 3 weken geleden Als je tegenwoordig hoort wat er allemaal in het regenwater inzit.
Buiten het feit dat het super zacht water is, wat zou er nog "in" regenwater zitten?

Wij hebben een aanzuigkorf in de put en na de pomp een Triplex filter (100µm + 25 µm+ actieve koolstof).
Achter die filter zit nog een extra filter, waar ik een 1µm filterpatroon kan insteken. Met dat filterpatroon is het water even helder als drinkwater, maar het verlaagt de druk te fors. Wij gebruiken regenwater ook voor bad & douche, vandaar dat ik dat eens getest heb.
charlez
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 36 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider

Vogels kakken niet op uw dak?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
Bedankt: 676 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

ge moet het niet drinken he

Er kakken wel vogels op mijn dak, maar ik ben nog van de generatie die niet onder een stolp van dettoldoekjes geleefd heeft...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
rmag
Premium Member
Premium Member
Bedankt: 31 keer
Recent bedankt: 1 keer

Mijn ervaring:
Filter tussen regenput en pomp moet een mesh 80 zijn.
Ik had eerst mesh 20, dit is voldoende voor de pomp, maar deed de toilet spoeling verstoppen. Ook de wasmachine filter kwam vol te zitten.
Vanaf mesh 80 heb je voldoende filtering voor toilet en wasmachine. Wel het filter om de 2 maanden reinigen.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 7 keer

De filtertussen de regenput en de pomp moet uw pomp "beschermen".
De filters na uw pomp beschermen de gebruikers: WC, wasmachine, ...
StarWing
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 49 keer
Bedankt: 78 keer
Provider

Ik heb op de aanzuigdarm een voetklep zitten met grove mesh. Na de pomp zit een 3 traps filter:
-fijne mesh (uitwasbaar)
-koordfilter
-aktief koolfilter voor de geurtjes.

Dek de filters wel af van zonlicht, anders krijg je algvorming.
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”