Pagina 1 van 1

Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 08:32
door glda19
Hi
Welke snelheid halen jullie? Is de max snelheid niet 150mbps.
De snelheid die je haalt is dat via Wi-Fi,kabel?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 08:38
door bollegijs
Speedtest:
132.45 down mbps
14.29 up

WIFI

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 09:00
door butskristof
143,33 Mbps down / 14,34 Mbps up hier over de kabel.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 09:51
door gvo7
Screenshot van een test via nperf. Test gedaan vanaf een smartphone (via wifi dus)

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 11:04
door splinterbyte
Die nperf test lijkt over de maximumsnelheden te gaan?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 11:56
door gvo7
Zowel max als avg

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 12:03
door splinterbyte
Ik bedoel die nperf geeft hoger aan dan de 150/15 die je maar krijgt bij Heytelecom, dus is dat wel accuraat?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 12:14
door gvo7
Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen. Resultaat ligt wel in de buurt van de limieten. Ook bij speedtest heb ik gemerkt dat ik soms boven de officiële max waardes kan gaan.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 12:41
door philippe_d
gvo7 schreef: 1 maand geleden Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen
De manier waarop een cable provider de snelheid limiteert is de sync snelheid van de modem. Deze wordt bepaald aan de hand van het configuratiebestand tijdens het booten van de modem. Dat is dus wel een "harde lijn" ?

Het zou mij verbazen dat je boven de theoretische snelheid kan gaan (tenzij er enige vorm van compressie gebruikt wordt?).

Hieronder een voorbeeld van een BASE aansluiting
Schermafbeelding 2025-05-20 123538.png
Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 13:03
door michaelbelgium
Kabel: 139,8 down, 14,4 up

Zou leuks zijn moesten ze upload verhogen, of ja beide hé

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 14:44
door ToMiKoN
Down 139 Mbit
Up 14.2 Mbit

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 15:11
door WielerArchieven
philippe_d schreef: 1 maand geleden Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?
@splinterbyte , zit jij niet bij Hey! voor internet. Misschien kan je de test eens uitvoeren met je Arris modem als deze niet reeds de deur uit is?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 16:07
door splinterbyte
Ik heb de Arris niet meer actief na overstap naar Hey omdat de Siligence voor mij beter werkt (meer IPs mogelijk).

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 16:32
door buthead
Speedtest 145 down en 14,3 up

NPerf 142 down en 13.9 up ( gem. waardes )

Best mooi , deze hangt samen met men TN die 1gbit doet

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 20 mei 2025, 18:23
door 7zp
Speedtest: 143.80/14.26
Cloudflare: 139/14.1

Regio Leuven

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 21 mei 2025, 09:56
door Fluppeke
141.5 / 13.97 (level 27)

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 21 mei 2025, 20:44
door Patje

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 22 mei 2025, 19:26
door buthead
Blijft mooi stabiel 147/14.3 mbps speedtest.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 23 mei 2025, 09:45
door hn123
philippe_d schreef: 1 maand geleden
gvo7 schreef: 1 maand geleden Ah ok op die manier. Ik denk niet dat het een harde lijn is deze rate limit die ze toepassen
De manier waarop een cable provider de snelheid limiteert is de sync snelheid van de modem. Deze wordt bepaald aan de hand van het configuratiebestand tijdens het booten van de modem. Dat is dus wel een "harde lijn" ?

Het zou mij verbazen dat je boven de theoretische snelheid kan gaan (tenzij er enige vorm van compressie gebruikt wordt?).

Hieronder een voorbeeld van een BASE aansluiting

Schermafbeelding 2025-05-20 123538.png

Misschien kan een hey! klant met eigen modem (of een modem waarmee je de snelehid kan aflezen) ook eens een screenshot plaatsen van zijn sync speed?
Als je een eigen modem gebruikt, worden de DOCSIS 3.1 kanalen dan gebruikt bij Hey en/of Base?
Indien je enkel DOCSIS 3.0, gebruikt, krijg je dan niet eerder last met verzadiging op piekmomenten?

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 27 mei 2025, 23:28
door blixem
Hier dagelijks stabiel TOT tussen 20.00 en 23:00. Dan zakt mijn download naar 8-25mbps... Na 23:00 is het weer op volle snelheid. Niemand van Orange kan dit nog verklaren. Nee, ik ben niet over bepaalde limieten heen gegaan.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 00:53
door buthead
Ze zullen orange en TN voorrang geven op hey klanten

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 06:21
door TheCeet
Ik denk niet dat er voorrang regels zijn.
Eerder een verzadigde node door teveel volk tegelijk data aan het vreten

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 08:22
door blixem
Er was een technieker langsgeweest en die constateerde in de TAP iets, dus daarvoor is Telenet langsgeweest maar die zeggen weer dat er niets aan de hand is en alles gewoon goed werkt. Dus ja, beetje kast/muur verhaal. Ik probeer eerst mijn eigen modem of dat uberhaupt helpt en zo niet dan klagen we vrolijk weer verder :)

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 21:33
door gvo7
blixem schreef: 1 maand geleden Hier dagelijks stabiel TOT tussen 20.00 en 23:00. Dan zakt mijn download naar 8-25mbps... Na 23:00 is het weer op volle snelheid. Niemand van Orange kan dit nog verklaren. Nee, ik ben niet over bepaalde limieten heen gegaan.
Ik vond het gisteren ook minder stabiel en zonet met het lezen van deze post getest en ook hier zit ik op "smallband"

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 22:01
door payphoneuser
Ik heb er persoonlijk geen last van, zonet even getest, 145/14
Het zal gewoon afhangen van hoe overboekt de node is vrees ik

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 22:09
door Patje
Lol en op het juist tijdstip gaat de kraan weer open ?! Want vanaf 17:00 op 20/ 2 en vanaf de klop van middernacht plots weer 145.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 22:14
door payphoneuser
Ik veronderstel dat Telenet als beheerder van het netwerk dit unilateraal kan sturen

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 28 mei 2025, 23:34
door blixem
Helaas wordt dit verhaal nog overal ontkend door Orange/Hey! Ze hebben tot 2x toe een technieker langs gestuurd maar die kon niets vinden. Maar we zeuren gewoon fijntjes weer door :)

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 00:44
door philippe_d
Patje schreef: 1 maand geleden Lol en op het juist tijdstip gaat de kraan weer open ?! Want vanaf 17:00 op 20/ 2 en vanaf de klop van middernacht plots weer 145.
Zo werkt het inderdaad
Verdeling bandbreedte

We verdelen de vrije bandbreedte op ons netwerk zo eerlijk mogelijk over alle gebruikers. Zo profiteren onze klanten van supersnel internet. Op extra drukke momenten beperken we de maximale snelheid van bepaald dataverkeer (bv. downloads, FTP,...) op plaatsen waar ons netwerk dreigt verzadigd te raken. Zo zorgen we ervoor dat onze klanten altijd vlot kunnen blijven streamen, browsen, gamen,...
https://www2.telenet.be/business/nl/kla ... andbreedte

Bepaald dataverkeer wordt dus preventief geknepen (op bepaalde tijdstippen) op nodes die verzadigd dreigen te geraken.

Traag internet kan dus het gevolg zijn van:
  • verzadiging op de node (overboeking) gezien coax een gedeeld medium is.
  • Netwerkbeheer dat het verkeer vertraagt op bepaalde uren
  • of beide :-(
Het "netwerkbeheer" op een bepaalde node wordt pas terug uitgezet als de "dreiging" verdwenen is (vb door bandbreedte op de node te verhogen (van 860MHz naar 1Ghz), maar dat gebeurt niet onmiddelijk (wordt periodiek toe geherevalueerd.)

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 01:19
door TheCeet
Valt te omzeilen door gebruik te maken van VPN

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 10:21
door Patje
@Philip D. Feit is dat ik nog maar rond de 600 GB heb verbruikt en geen 3 TB waardoor ik in feite onterecht op smallband wordt gezet . . .
en bij Hey zeggen ze dat ik niet op smallband zit, maar in de piek uren krijg ik maar 20 / 2.
ik denk dat het systeem denkt dat ik al meer verbruikt heb :(

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 11:18
door raf1
Je individuele FUP staat totaal los van "traffic shaping" bij dreigende overbelasting van de node.
Traffic shaping tijdens de piekuren houdt geen rekening met je individueel verbruik.
Er geldt wel een bepaalde prioriteit afhankelijk van het abonnementstype.
De goedkopere basisabonnementen zoals Telenet Easy Internet, Telenet Basic Internet en hey! Internet zullen prioritair vertraagd worden om de duurdere abonnementen en bedrijfsabonnementen te ontzien.
(bron: referentieaanbod breedbanddiensten WRO_TA_B_S_PAAB_V1.0- Specification and Certification BB and VOD IP Interconnect.pdf op https://www.wyre.be/nl/aanbod)

Als iedereen 's avonds video begint te streamen is de node snel verzadigd. Hoge downloadsnelheden verkopen op een zwaar overboekte coaxkabel is en blijft zuiver boerenbedrog.

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 12:20
door gvo7
@raf1 maar in een situatie van Hey Internet ga je dan bvb geen 150Mbps download halen maar een variabel lager volume en qos zijn werk laten laten doen?
Het is toch niet zo dat ze bij dreigende overbelasting bepaalde type klanten een ander profiel gaan geven met lagere snelheden?
Ik probeer uit te zoeken of dat misschien de oorzaak is bij de smallband die ik ervaar tussen 17u en 24u.
Probleem dat @Patje en ik ervaren moet een algemeen probleem zijn want we wonen beide aan de andere kant van het land dus kunnen niet op een gemeenschappelijke node zitten 🙂

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 13:12
door raf1
Je provider moet je correct kunnen informeren!
Ik geef alleen mee dat er op coaxkabel bij mijn weten minstens twee systemen bestaan om het bandbreedtegebruik te beperken:
  • Smalband tijdens de piekuren op individuele basis na overschrijding van je FUP
  • Traffic shaping tijdens (beperktere?) piekuren bij dreigende verzadiging van de node
Ik weet niet hoe slim of hoe dom het systeem van traffic shaping is. Een dommer systeem heeft doorgaans een lagere kost voor de netwerkbeheerder, dus het is goed mogelijk dat het een zeer dom systeem is.

De details over hoe netwerkbeheerder Wyre traffic shaping precies toepast zijn voor mij dus niet helemaal duidelijk. Het gebeurt voor alle klanten (onafhankelijk van je FUP-verbruik of provider) maar wel verschillend volgens een aantal abonnementtypes. Over de timing, snelheidslimieten of welke netwerkprotocollen heb ik geen specifieke informatie. Ik weet alleen dat er gevallen bekend zijn waarmee gebruikers met een VPN de traffic shaper perfect kunnen omzeilen.

Nochtans zijn providers wettelijk verplicht om hun klanten daarover volledige duidelijkheid en transparantie te bieden.

Als je provider je niet correct informeert, dien je onmiddellijk klacht in bij https://www.ombudsmantelecom.be/nl/

Re: Effectieve snelheid internet heytelecom

Geplaatst: 29 mei 2025, 20:57
door blixem
Dat transparante is in mijn ogen nog onvoldoende. Men ontkent alles en 'dat zou niet mogen', maar dan houdt het ook wel op. Vandaar dat er tot twee keer toe techniekers zijn langsgeweest. Nu had de technieker wel een verstoring in de TAP gevonden maar dat werd weer snel van de tafel geveegd toen telenet was langsgekomen om dat te checken.

Ik ben er enigsinds wel voor dat de belans moet blijven maar om op bepaalde momenten slechts 10mbps te hebben is voor mij niet echt OK. Als het bijvoorbeeld bij 50mbps als minimum zou blijven dan is het nog acceptabel voor mij.

Wat we altijd wel opviel was dat bijvoorbeeld bij downloads van Steam alles naar 2-5mbps gingen tussen piekuren. Maar dit is ook voor het eerst dat ik gewoon zeer traag internet heb tussen 20:00 en 23:00.

Ik heb sowieso een klacht ingedeind bij de ombudsmantelecom vanwege mijn privé modem die ze daar gewoon niet geregistreerd krijgen. En daar heb ik ook de trage download bij vermeld. Binnen 30-45 minuten kreeg ik al een melding dat ze interesse hadden en de provider(s) al om een standpunt hadden gevraagd.