Goztow schreef: 2 maanden geleden
Interessante evolutie, we gaan ook moeten zien in welke mate dit niet gaat leiden tot overvolle laadpalen.
Waarschijnlijk een betere oplossing voor Brusselse residenten zonder de mogelijkheid tot het plaatsen van PV en thuislaadpaal dan in Vlaanderen (waar de meeste elektrische salarisauto's resideren) waar je meer gelegenheid hebt tot het plaatsen van PV op eigen dak en parkeren voor of op eigen terrein.
De naakte stroomprijs is vandaag immers vanaf 09:00 uur negatief.
Wie PV heeft en een thuislaadpaal gaat dan niet elders aan halve prijs laden terwijl je bij thuisladen er - mits een dynamisch contract nog geld op toegestoken krijgt.
De premie om gedurende een week-end dag stroom van het net af te nemen blijft nu steken bij Energyvision.
Toegevoegd na 8 minuten 31 seconden:
R2D2 schreef: 2 maanden geleden
Maar als veelvuldig gebruiker van Brusselse laadpalen vind ik dat het probleem helemaal niet ligt bij mensen die niet tijdig hun auto komen ophalen maar wel bij mensen die hun ICE of BEV daar gewoon parkeren zonder te laden. De grootste smeerlappen zijn de BEVrijders die ostentatief ook hun kabel aankoppelen maar helemaal geen laadsessie starten. Ik heb het zelf al voorgehad dat ik aankoppel op de andere plug en als ik dan swipe met mijn kaart de laadsessie voor de andere auto start. Als ik zoiets nu tegenkom ontkoppel ik gewoon de kabel van de fraudeur. Dat kan want omdat hij niet aan het laden is, is die ook niet vergrendeld.
Het is wel heel kort door de bocht om een e-auto welke aan een laadpaal gekoppeld is en niet (meer) aan het laden direct te benoemen als een "smeerlap" of een "fraudeur".
Het zou ook zo maar kunnen dat er een laadsessie gestart werd en de bestuurder niet tijdig aan de auto is geraakt om deze te ontkoppelen, de gelegenheid niet had deze elders op een plek zonder laadpaal te verplaatsen of wat voor meer of minder goede reden dan ook. Daarom ben je nog geen smeerlap en al zeker geen fraudeur.
De meeste BEV's hebben trouwens al jaren een lockmechanisme aan boord waardoor je er als gebruiker voor kan kiezen ook na beëindigen van het laden de laadkabel aan beide zijden gelocked te laten. Vooral handig bij AC palen zodat andere onverlaten niet met je eigen laadkabel kunnen gaan knoeien.
Bij een DC laadpaal is dat wel een goede optie want daar gebruik je de eigen laadpaal niet en gaat het laden doorgaans zo snel dat je bij de auto kan blijven of in de buurt tot deze voldoende geladen is.
Ik kom ook regelmatig op een laadplein met een twintigtal laadpalen en een vijftigtal gewone parkeerplaatsen.
Daar worden steeds meer laadplekken ingenomen door auto's met verbrandingsmotor en EV's die niet (meer) aan het laden zijn. De reden is dan niet omdat het in se smeerlappen of fraudeurs zijn maar omdat alle andere parkeerplaatsen bezet zijn. Gezien de laadplekken niet wetmatig voorbehouden zijn aan ladende EV's hebben deze laatste niet meer rechten dan andere autogebruikers. Vervelend voor sommige BEV gebruikers die alleen publiek kunnen laden en dan op zoek zijn naar de goedkoopste prijs maar dat is het evengoed voor een andere bestuurder die elders geen parkeergelegenheid zou vinden en aan een laadpaal ongebruikte parkeerfaciliteiten aantreft.
Zijn de laadplekken echter uitsluitend voorbehouden aan ladende BEV's dan is het aan andere zaak en is het aan de bevoegde autoriteiten om gepast op te treden en niet aan ieder individu om het recht in eigen hand te nemen omdat op dat ogenblik dit voor hem of haar het beste uitkomt.