Energyvision experimenteert met goedkopere tarieven aan hun laadpalen bij zonnig weer

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Ik kreeg een mail van energyvision, die vooral actief is in Brussel maar ook al wat in Vlaanderen, dat ik me kon inschrijven voor een whatsapp notificatie (opt in) die me zou verwittigen wanneer er goedkopere tarieven gelden. Gisteren en vandaag kreeg ik een whatsapp: de auto kan herladen aan hun laadpalen en met hun herlaadkaart aan halve prijs tussen 12u en 15u! Voorlopig enkel aan Vlaamse laadpalen omdat in Brussel nog een technische aanpassing nodig is. Vanaf 1 juni geldt dit ook in Brussel.

Interessante evolutie, we gaan ook moeten zien in welke mate dit niet gaat leiden tot overvolle laadpalen.
energyvision.png
Ander Brussels oplaadnieuws: de netbeheerder zou graag willen een tarief per minuut invoeren, dat rond de 4 cents zou kunnen liggen. Maar daarvoor hebben we wel eerst een regering nodig ;). Als dat inderdaad is vanaf het einde van het opladen en niet tussen 22u en 9u dan vind ik dat correct. Bron: https://www.bruxellestoday.be/economie/ ... harge.html
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2018
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 189 keer
Recent bedankt: 3 keer

Gisteren halve prijs, en vandaag gratis.
Maar ontgoochelend: In Brussel waar de meeste Energyvision palen staan is uitgerekend de netbeheerder Sibelga er niet klaar voor...

En laadpaalklevers tegengaan door een idle-fee is uiteraard een goed idee maar 4ct is wel zeer zacht en weinig dwingend. Bij Tesla palen is het €1 en dat is wel effectief.

Maar als veelvuldig gebruiker van Brusselse laadpalen vind ik dat het probleem helemaal niet ligt bij mensen die niet tijdig hun auto komen ophalen maar wel bij mensen die hun ICE of BEV daar gewoon parkeren zonder te laden. De grootste smeerlappen zijn de BEVrijders die ostentatief ook hun kabel aankoppelen maar helemaal geen laadsessie starten. Ik heb het zelf al voorgehad dat ik aankoppel op de andere plug en als ik dan swipe met mijn kaart de laadsessie voor de andere auto start. Als ik zoiets nu tegenkom ontkoppel ik gewoon de kabel van de fraudeur. Dat kan want omdat hij niet aan het laden is, is die ook niet vergrendeld.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Dank voor de tips, r2d2. Ik ben ook een trouw gebruiker van de laadpalen, ik vind de prijs trouwens zonder korting ook al helemaal top!
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6447
Lid geworden op: 03 feb 2022, 14:32
Uitgedeelde bedankjes: 773 keer
Bedankt: 331 keer
Recent bedankt: 14 keer

Goztow schreef: 2 maanden geleden Interessante evolutie, we gaan ook moeten zien in welke mate dit niet gaat leiden tot overvolle laadpalen.
Waarschijnlijk een betere oplossing voor Brusselse residenten zonder de mogelijkheid tot het plaatsen van PV en thuislaadpaal dan in Vlaanderen (waar de meeste elektrische salarisauto's resideren) waar je meer gelegenheid hebt tot het plaatsen van PV op eigen dak en parkeren voor of op eigen terrein.

De naakte stroomprijs is vandaag immers vanaf 09:00 uur negatief.
Wie PV heeft en een thuislaadpaal gaat dan niet elders aan halve prijs laden terwijl je bij thuisladen er - mits een dynamisch contract nog geld op toegestoken krijgt.
De premie om gedurende een week-end dag stroom van het net af te nemen blijft nu steken bij Energyvision.

Toegevoegd na 8 minuten 31 seconden:
R2D2 schreef: 2 maanden geleden Maar als veelvuldig gebruiker van Brusselse laadpalen vind ik dat het probleem helemaal niet ligt bij mensen die niet tijdig hun auto komen ophalen maar wel bij mensen die hun ICE of BEV daar gewoon parkeren zonder te laden. De grootste smeerlappen zijn de BEVrijders die ostentatief ook hun kabel aankoppelen maar helemaal geen laadsessie starten. Ik heb het zelf al voorgehad dat ik aankoppel op de andere plug en als ik dan swipe met mijn kaart de laadsessie voor de andere auto start. Als ik zoiets nu tegenkom ontkoppel ik gewoon de kabel van de fraudeur. Dat kan want omdat hij niet aan het laden is, is die ook niet vergrendeld.
Het is wel heel kort door de bocht om een e-auto welke aan een laadpaal gekoppeld is en niet (meer) aan het laden direct te benoemen als een "smeerlap" of een "fraudeur".
Het zou ook zo maar kunnen dat er een laadsessie gestart werd en de bestuurder niet tijdig aan de auto is geraakt om deze te ontkoppelen, de gelegenheid niet had deze elders op een plek zonder laadpaal te verplaatsen of wat voor meer of minder goede reden dan ook. Daarom ben je nog geen smeerlap en al zeker geen fraudeur.

De meeste BEV's hebben trouwens al jaren een lockmechanisme aan boord waardoor je er als gebruiker voor kan kiezen ook na beëindigen van het laden de laadkabel aan beide zijden gelocked te laten. Vooral handig bij AC palen zodat andere onverlaten niet met je eigen laadkabel kunnen gaan knoeien.
Bij een DC laadpaal is dat wel een goede optie want daar gebruik je de eigen laadpaal niet en gaat het laden doorgaans zo snel dat je bij de auto kan blijven of in de buurt tot deze voldoende geladen is.

Ik kom ook regelmatig op een laadplein met een twintigtal laadpalen en een vijftigtal gewone parkeerplaatsen.
Daar worden steeds meer laadplekken ingenomen door auto's met verbrandingsmotor en EV's die niet (meer) aan het laden zijn. De reden is dan niet omdat het in se smeerlappen of fraudeurs zijn maar omdat alle andere parkeerplaatsen bezet zijn. Gezien de laadplekken niet wetmatig voorbehouden zijn aan ladende EV's hebben deze laatste niet meer rechten dan andere autogebruikers. Vervelend voor sommige BEV gebruikers die alleen publiek kunnen laden en dan op zoek zijn naar de goedkoopste prijs maar dat is het evengoed voor een andere bestuurder die elders geen parkeergelegenheid zou vinden en aan een laadpaal ongebruikte parkeerfaciliteiten aantreft.

Zijn de laadplekken echter uitsluitend voorbehouden aan ladende BEV's dan is het aan andere zaak en is het aan de bevoegde autoriteiten om gepast op te treden en niet aan ieder individu om het recht in eigen hand te nemen omdat op dat ogenblik dit voor hem of haar het beste uitkomt.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Gebruikersavatar
Goztow
Administrator
Administrator
Berichten: 15132
Lid geworden op: 14 nov 2006, 16:21
Locatie: Brussel
Uitgedeelde bedankjes: 1681 keer
Bedankt: 1475 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider
Te Koop forum

Mijn laadkabel blijft mooi op slot na het laden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2018
Lid geworden op: 20 aug 2015, 15:07
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 189 keer
Recent bedankt: 3 keer

ivob schreef: 2 maanden geleden Het zou ook zo maar kunnen dat er een laadsessie gestart werd en de bestuurder niet tijdig aan de auto is geraakt om deze te ontkoppelen, de gelegenheid niet had deze elders op een plek zonder laadpaal te verplaatsen of wat voor meer of minder goede reden dan ook. Daarom ben je nog geen smeerlap en al zeker geen fraudeur.
Toch wel hoor. Zoals ik beschreef zijn dit personen die bewust het systeem misbruiken ten nadele van anderen. Bewust want ze starten geen laadsessie.
De Brusselse situatie is immers verleidelijk:
- in zones met betalend parkeren (zowat heel Brussel) moet je tijdens het laden geen parkeergeld betalen. Dus doen alsof je aan het laden bent is actieve fraude en omdat dat ten nadele is van wie nodig moet laden taxeer ik die graag als smeerlappen.
- parkeren zonder te laden wordt theoretisch bestraft door het parkeeragentschap, maar die maakt daar in de praktijk geen prioriteit van en heeft al helemaal niet door de beschreven fraude gebeurt.
De laadpaal bij mij in de buurt wordt dikwijls bezet door twee auto's van een koppel dat systematisch parkeert aan de laadpaal, want dat is wel handig dat andere mensen die "parkeer"plaatsen vrijhouden voor hen. Een van die auto's is een hybride en die doet al graag de truc met de kabel. Het is met die auto dat ik meegemaakt heb dat met mijn laadkaart zijn auto begon te laden. (omdat die dus niet aan het laden was en ook niet volgeladen was).
ivob schreef: 2 maanden geleden Ik kom ook regelmatig op een laadplein met een twintigtal laadpalen en een vijftigtal gewone parkeerplaatsen.
Ik heb het niet over een laadplein met een overvloed aan laadpalen, maar over een buurt waar je blij mag zijn dat je kan laden.
ivob schreef: 2 maanden geleden Daar worden steeds meer laadplekken ingenomen door auto's met verbrandingsmotor en EV's die niet (meer) aan het laden zijn. De reden is dan niet omdat het in se smeerlappen of fraudeurs zijn maar omdat alle andere parkeerplaatsen bezet zijn. Gezien de laadplekken niet wetmatig voorbehouden zijn aan ladende EV's hebben deze laatste niet meer rechten dan andere autogebruikers.
Ander vorm van egoïsme: laadpalen in parkeergarages worden graag dicht bij de uitgang geplaatst. (Brandweervoorschriften)
Dus worden die plaatsen ook snel volgparkeerd want handig dicht bij uitgang, liften etc.
En dat heb ik niets aan het feit dat er 50 laadpalen zijn maar dat die allemaal volgeparkeerd zijn en dat er enkele verdiepingen lager/hoger nog parkeerplaatsen zijn vrij zijn maar dan
Ik heb dit al enkele keren meegemaakt in Interparking Gent Zuid.
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”