Disclaimer: ik ben door niemand (noch EDPnet, noch Userbase) gevraagd om dit te doen. Ik ben al helemaal door niemand (noch EDPnet, noch Userbase) gevraagd om hier een positief/negatief beeld te schetsen. Dit is puur een oplijst vanuit mijn eigen ervaring!
Verloop installatie door proximus (onderaannemer) & EDPnet
Dag 1
11u: bericht van EDPnet via hun ticketing systeem dat ik een jaar gratis internet heb gewonnen dankzij Userbase. Ze vroegen mij om mijn gegevens aan te vullen om te zien welk pakket er aansluitbaar was op mijn adres.
12u: Offerte vanuit EDPnet. Jammer genoeg ligt hier nog geen fiber, dus het wordt een VDSL XL. Ik heb geen gebruik gemaakt van de easyswitch omdat ik liever een tijdje dubbel draai dan in de miserie te komen mocht er iets misgaan met de aansluiting.
In de offerte zat ook een 7530 AX aan €99 (deze diende ik cfr. het win topic zelf te betalen). Toevallig had ik net een 2e hands Fritzbox 7530 gekocht hier op Userbase als backup voor mijn ouders. Ik kan er nu zelf gebruik van maken.
13u: Bevestiging vanuit EDPnet dat ze alles in gang gezet hebben. De modem is uit de offerte gehaald en de offerte bevat nu enkel 12 maanden VDSL XL, abonnementskosten en Telecom installatie: “test&label” voor een totaal aan €0

17u: Contact vanuit EDPnet. “Proximus zal langskomen omdat er in je gebouw geen bruikbare introductiekabel ligt”. Dit zal gebeuren op Dag 15. Ik heb ook nog de vraag aan EDPnet gesteld of men meteen zou graven op dag 15, dit konden ze niet bevestigen maar waarschijnlijk wel.
21u: PB van Goztow dat EDPnet contact gaat opnemen met mij ivm de win actie. EDPnet heeft blijkbaar heel snel gehandeld

Goede start! Ik had verwacht langer te moeten wachten voordat alle administratie in orde was. Mooi alles binnen 1 dag met een afspraak over 15 dagen.
Dag 13
Reminder via SMS van EDPnet dat er op dag 15 een technieker komt
Dag 15
10u00: telefoontje van de technieker dat hij in aantocht is
10u15: technieker arriveert en bekijkt de situatie ter plaatse. Via de energiebocht kijkt hij hoe ver hij een kabel kan doorsteken. De wachtbuis in de voortuin loopt niet tot aan de rooilijn maar tot op 2 meter daarvan. De technieker geeft aan niet te willen graven op privéterrein en stelt voor dat ik daar zelf aan begin. Voor mij onmogelijk gezien ik aan het werk was maar gezien het kleine extra stuk wil hij het uiteindelijk toch doen. Gedurende de dag een paar keer gaan checken bij de technieker: “nutsleidingen liggen niet goed, te dikke laag verharding boven op de nutsleidingen, stuk op privégrond ziet hij toch niet meer zitten (je mag mijn materiaal gebruiken als je het zelf doet), als hij het had geweten was hij er niet aan begonnen, normaal 2 aansluitingen per dag maar dat gaat met deze aansluiting niet meer lukken, ..”.
15u00: up and running met een sync van 30/10. De technieker heeft uiteindelijk alles zelf gegraven (zijn collega is ook even komen helpen). Hij geeft aan dat 100/30 zeker haalbaar moet zijn gezien de afstand, hij liet mij de snelheden van de buren ook zien en zag een afstand tot de ROP van ~220meter (ik weet het niet meer exact). Hij heeft twee paar gelast op de straatkabel. Gezien er genoeg plaats vrij was, heeft hij geen retourpaar gelast maar twee rechtstreekse (in zo’n straatkabel zitten 50 paren vertelde hij mij en er was nog heel veel vrij).
Gedurende de dag een paar keer gedacht dat de technieker er de brui aan zou geven maar toch bij dat het in orde gekomen is. De technieker was voor de rest vriendelijk en gaf me alle info waar ik naar vroeg en liet me zelfs meekijken op zijn laptop (lijnlengte, snelheid buren, sync snelheid die hij zag, ..)
Ik heb in de fritzbox zelf mijn DSL connectiegegevens ingevuld zoals ik ze gekregen had via mail van EDPnet. Je kan die gegevens ook vinden op hun website onder ‘mijn verbindingen’ (https://extra.edpnet.net)
Werken: Put aan de rooilijn: Dag 16
03u45: DSL sync loss, nieuwe sync op 70/30
06u00: DSL sync loss, nieuwe sync op 100/35

Aanpassingen in mijn eigen setup
Toegang tot Fritzbox achter OPNsense router
Omdat ik zelf een PPPoE verbinding wil opzetten vanuit mijn eigen OPNsense router, heb ik achter OPNsense ook een nieuwe interface toegevoegd waaraan ik het LAN gedeelte van de Fritzbox heb gekoppeld. De WAN kant van OPNsense maakt een verbinding via PPPoE maar ik kan nog steeds aan de Fritzbox zelf vanuit mijn eigen netwerk om daar dingen in configureren/checken. (dit gaat zonder deze interface niet meer omdat PPPoE 'door' de fritzbox gaat)
De fritzbox accepteert echter enkel connecties vanuit zijn eigen subnet (de pagina van de fritzbox blijft laden, hij dropt het verkeer). Ik heb in OPNsense een ‘NAT outbound rule’ aangemaakt vanuit het LAN segment. Op deze manier ziet de fritzbox de connectie komen van het OPNsense adres in zijn eigen subnet ipv het adres in mijn eigen OPNsense LAN subnet.
PPPoE op de OPNsense WAN interface
Voor mijn telenet verbinding had ik DHCP actief op de WAN interface van de OPNsense. Dit was voldoende om een publiek IP te krijgen omdat het MAC adres van de WAN als bridge was geconfigureerd bij telenet.
De WAN interface van de OPNsense is assigned aan device igc0.
Om een publiek IP te krijgen op de OPNsense bij EDPnet, moet de OPNsense zelf een PPPoE sessie opzetten achter de fritzbox. De fritzbox laat dit standaard niet toe.
FritzOS 8.02: Internet -> Account information -> Change connections settings -> PPPoE passthrough -> "Connected network devices are also allowed to establish their own internet connections (not recommended)"
In OPNsense heb ik onder Interfaces -> Devices -> Point-to-Point een PPPoE configuratie aangemaakt met mijn username/password van EDPnet en als link interface igc0.
Onder Interfaces -> Assignments heb ik vervolgens mijn WAN interface gekoppeld aan de nieuwe PPPoE interface (in plaats van direct aan igc0)
Onder Interfaces -> WAN heb ik vervolgens gekozen voor IPv4 Configuration Type -> PPPoE
IPv6
Ik wil IPv6 enkel gebruiken op mijn OPNsense en niet op de verbinding die via de fritzbox zelf verloopt. Ik denk dat dit zelfs niet mogelijk is (omdat ik denk dat de fritzbox niet in staat is om maar een deel van de prefix te gebruiken en de rest door te geven aan OPNsense).
Ik heb eerst via https://extra.edpnet.net via ‘mijn verbindingen’ IPv6 enabled. Dit kan tot 30min duren. Ik heb dit gedaan om XXu59 en om XX+1u00 had ik al een disconnect (sidenote: zowel de fritzbox als de OPNsense kregen daardoor ook een nieuw IPv4 adres).
Op https://extra.edpnet.net zie je onder ‘mijn verbindingen’ nu ook je IPv6 prefix. Deze is (volgens hun documentatie) static. Ik heb er toch voor gekozen om deze op te halen via DHCP6.
In OPNsens heb ik daarvoor onder Interfaces -> WAN Volgende aangezet:
-IPv6 Configuration Type: DHCPv6
DHCPv6 configuration:
-PD Size: 56
-Send prefix hint: yes
Traffic shaping
Ik herinner mij van vroeger dat mijn download helemaal in elkaar stuikte als ik de upload dicht trok op een VDSL lijn. Ik denk dat dit nog steeds zo is, dus ik wil de upload graag beperken.
Dit moet werken voor IPv4+IPv6, dus liefst op interface level. Bijkomend zou ik graag hebben dat mijn LAN interface altijd voorrang krijgt (70% van de upload) als er andere interfaces ook aan het uploaden zijn (30% van de upload). Als dat niet het geval is, mag elke interface het maximum gebruiken.
Ik heb een cap op 33mbit gezet.
Firewall -> Shaper -> Pipes
Pipe33mbit: 33 Mbit/s (mask: none)
Firewall -> Shaper -> Queues
Q33mbitUploadLAN: Weight 70, mask: source, pipe: Pipe33mbit
Q33mbitUploadOTH: Weight 30, mask:source, pipe: Pipe33mbit
Firewall -> Shaper -> Rules
(advanced aanzetten)
RuleUploadLAN: IF: LAN, IF2: WAN, src:any, dst: any, direction:in, Target: Q33mbitUploadLAN
RuleUploadOTH1: IF: OTH1 , IF2: WAN, src:any, dst: any, direction:in, Target: Q33mbitUploadOTH
RuleUploadOTHx: IF: OTHx , IF2: WAN, src:any, dst: any, direction:in, Target: Q33mbitUploadOTH
Ik had veel bang voor de graafwerken maar dat is eigenlijk allemaal goed gelopen. De wachtbuis zat niet ver genoeg maar gelukkig ver genoeg om geen klinkers open te moeten maken. Nogmaals bedankt aan Userbase en EDPnet voor de leuke actie!