Vervelend connectieprobleem
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Ik heb een vervelend probleem met mijn vaste Internetlijn van Proximus thuis (VDSL2). Namelijk dat er soms problemen zijn met de snelheid van laden van websites. Maar niet altijd. En dus naar trouble shooting toe heel vervelend. Als ik dan bel naar Proximus, dan wil het altijd lukken dat net dan alles in orde is natuurlijk.
Ook de TV heeft af en toe last van blokjesvorming.
Als ik speed tests doe, dan lijkt de snelheid wel OK. Maar op slechte momenten laadt de pagina van de speedtest gewoon heel traag tot niet. Ik heb de indruk dat er data loss zou kunnen zijn... Ook mijn dochters klagen erover, soms versturen zelfs hun foto's via snapchat niet. Na een herconnectie op de wifi lukt het dan soms wel.
Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks aan de router gehangen om problemen op mijn intern netwerk uit te sluiten en ook daar soms problemen gemerkt.
Ik vraag me af of het de router zou kunnen zijn. Die bbox3 staat hier al enkele jaren. Ik gebruik de wifi van de bbox3 niet.
De helpdesk zegt me dat mijn lijn correct uitmeet.
Frustrerend gedoe...
Ook de TV heeft af en toe last van blokjesvorming.
Als ik speed tests doe, dan lijkt de snelheid wel OK. Maar op slechte momenten laadt de pagina van de speedtest gewoon heel traag tot niet. Ik heb de indruk dat er data loss zou kunnen zijn... Ook mijn dochters klagen erover, soms versturen zelfs hun foto's via snapchat niet. Na een herconnectie op de wifi lukt het dan soms wel.
Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks aan de router gehangen om problemen op mijn intern netwerk uit te sluiten en ook daar soms problemen gemerkt.
Ik vraag me af of het de router zou kunnen zijn. Die bbox3 staat hier al enkele jaren. Ik gebruik de wifi van de bbox3 niet.
De helpdesk zegt me dat mijn lijn correct uitmeet.
Frustrerend gedoe...
-
- Elite Poster
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 10:16
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hier draai ik smokeping op homeservertje 24/7.
Geen idee of dit mogelijk is om bij jou even op te zetten als test?
En anders op jouw PC een ping -t laten lopen in achtergrond.
Geen idee of dit mogelijk is om bij jou even op te zetten als test?
En anders op jouw PC een ping -t laten lopen in achtergrond.
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Smokeping is zeker interessant. Misshcien moet ik mijn NUC even uit de kartonnen doos halen. Ondertussen ga ik alvast een ping -t naar userbase.be lanceren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9534
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Kwestie van dit uit te sluiten: je gebruikt geen tunnel of VPN of iets anders dat (sommige van) uw pakketten groter dan 1500 bytes maakt zonder dat dit correct gesignaleerd wordt via TCP-MSS upstream?
-
- Elite Poster
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 505 keer
- Recent bedankt: 1 keer
klinkt me misschien als een falende voeding waardoor je lijn slechter gaat worden als je ze "zwaarder" gebruikt.Goztow schreef: 1 maand geleden Namelijk dat er soms problemen zijn met de snelheid van laden van websites. Maar niet altijd.
...
Ook de TV heeft af en toe last van blokjesvorming.
....
Als ik speed tests doe, dan lijkt de snelheid wel OK.
....
Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks aan de router gehangen om problemen op mijn intern netwerk uit te sluiten en ook daar soms problemen gemerkt.
....
De helpdesk zegt me dat mijn lijn correct uitmeet.
dat is iets dat je niet altijd merkt, dat is iets dat de helpdesk niet kan zien (lijn & modem gaan idd goed meten), en geeft ook exact wat jij aanhaalt als ervaring.
dus ik zou aanraden:
- indien je een andere voeding hebt die compatibel is met de bbox (zelfde sterkte) die te testen
- indien je een andere modem ter beschikking hebt, die even te testen
- en eventueel eens te proberen van je lijn zwaar te belasten (op verschillende toestellen iets lekker groots downloaden/uploaden, tv aan, ...) en kijken of de lijn "ineens" terug slechter begint te worden (eventueel met een simpele mtr in de terminal lopende om loss te zien bv ook) - en of ze vervolgens, als je dat allemaal stopt en maar 1 toestel meer gebruikt, het terug "plots" beter gaat
-
- Elite Poster
- Berichten: 943
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:21
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 75 keer
En een tool zoals pingplotter laten meelopen? Kan je tegelijk verschillende IP's laten scannen, en heb je een grafische weergave wat makkelijker te interpreteren is door een helpdesker/tech.
-
- Moderator
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
- Bedankt: 3533 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Als je hier in de streek bent, ik heb ook wel nog 12V/2A voedingen liggenGoztow schreef: 1 maand geleden Geen vpn. Dank voor de suggesties. Ik ga eens kijken of ik nog een voeding heb liggen. @serialchiller indien nodig koppel ik terug.

Als ik jou was zou ik proberen de B-box3 in te ruilen voor de nieuwe Internet Box.
Gewoon aansluiten, lijn wordt op "single VLAN" gezet, en je hebt terug internet (zonder PPPoE).
In geval van eigen router: internet Box in bridge, router krijgt IPv4/Ipv6 (geen PPPoE).
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
@philippe_d ik kom zaterdag af in de buurt. Ben je thuis iets voor de middag?
Toegevoegd na 5 minuten 39 seconden:
Resultaten van de ping -t die de hele dag heeft gelopen.
Naar 192.168.1.1 heel stabiel, geen timeouts, quasi constant 1 seconde. Heel af en toe eens rond de 15 s.
Naar userbase.be is het een ander verhaal, zie screenshot voor een voorbeeld. Met momenten wel beter, maar toch over de ganse lijn regelmatige timeouts.
In totaal zegt hij 10 % loss!
Toegevoegd na 2 minuten 7 seconden:
Ik weet nu niet of dit eventueel aan userbase.be zou kunnen liggen die niet alle ping requests beantwoordt? Ik doe het ook even op google.be en op 9.9.9.9
Toegevoegd na 5 minuten 39 seconden:
Resultaten van de ping -t die de hele dag heeft gelopen.
Naar 192.168.1.1 heel stabiel, geen timeouts, quasi constant 1 seconde. Heel af en toe eens rond de 15 s.
Naar userbase.be is het een ander verhaal, zie screenshot voor een voorbeeld. Met momenten wel beter, maar toch over de ganse lijn regelmatige timeouts.
In totaal zegt hij 10 % loss!
Toegevoegd na 2 minuten 7 seconden:
Ik weet nu niet of dit eventueel aan userbase.be zou kunnen liggen die niet alle ping requests beantwoordt? Ik doe het ook even op google.be en op 9.9.9.9
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Moderator
- Berichten: 18359
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
- Bedankt: 3533 keer
- Recent bedankt: 17 keer
IPv6 probleem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9534
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Cloudflare bedoel je. Het kan idd dat die bepaalde pings dropt obv policy of rate limiting, als de CPU hoog gaat is ping vaak een van de eerste zaken die gedropt worden. 8.8.8.8 of 9.9.9.9 zijn over het algemeen wel betrouwbaar.
Verder misschien ook eens MTR proberen om te zien of het probleem niet eerder onderweg ergens zit.
-
- Administrator
- Berichten: 6899
- Lid geworden op: 17 mei 2006, 18:10
- Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
- Bedankt: 544 keer
- Recent bedankt: 7 keer
Gezien ik hier een smokeping heb draaien richting userbase (over cloudlfare) en naar het ip rechtstreeks kan ik je alvast zeggen dat het niet aan cloudflare ligt. Maar ik zou een ander target gebruiken, iets wat niet achter een cdn zit.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- userbase crew
- Berichten: 5717
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 18:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Je kan ook speedtest-cli gebruiken en deze bvb elke 15 minuten laten lopen ? Voor windows kan je deze gebruiken: https://github.com/nikiluk/automate-ookla-speedtest , voor Linux zijn er ook verschillende versies beschikbaar.
-
- Plus Member
- Berichten: 105
- Lid geworden op: 12 apr 2018, 08:05
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 12 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik ben ook benieuwd. Ik zit de laatste weken ook opnieuw met een VDSL lijn die plots veel trager is. Ik heb een 75/25, die ze al jaren normaal haalt. Laatste weken dropt de snelheid echter plots tot gisteren regelmatig zelfs langzamer dan 5Mbit. Disney+ draaide op een lage bitrit en ging zelfs regelmatig bufferen. De NVIDIA shield waar Netflix, Disney+ op werkt is trouwens bekabeld aangesloten, dus geen wifi probleem. Ook een speedtest geeft eenzelfde slecht resultaat. Waarde van mijn lijn is in de Fritzbox niet veranderd en krijg ik ook geen issues te zien. EDPnet wel bij mij, die hebben al wat issues gehad laatste weken en ik hoop dat het daardoor is dat ik nog hinder ondervindt.
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Ik blijf problemen hebben, en in het bijzonder in de vroege avonduren. Ik heb nu net twee extra TP link deco x50 besteld om mijn mesh coverage te verbeteren. De dochter zei me dat haar wifi ontvangst beter was elders dan in haar kamer. Echter zal dit niet helpen voor de TV... Als de mysterieuze problemen dan nog blijven, dan kan ik enkel nog denken dat er problemen zijn op het niveau van mijn switch. De TV hangt er ook aan, wat niet ideaal is maar daar kan ik voorlopig niet onder uit, tenzij eventueel via een wireless oplossing. Maar als ik enkel wat blokvorming op de TV heb en voor de rest de klachten weg zijn, dan kan ik daarmee leven.
-
- Elite Poster
- Berichten: 9534
- Lid geworden op: 20 jun 2016, 16:36
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik had ook wel zo'n vermoeden, voeding vervangen is eerder iets dat vroeger nog wel eens kon helpen, vandaag de dag zijn de voedingen niet noodzakelijk veel beter, maar heeft de apparatuur doorgaans meer ingebouwde tolerantie of werkt ze gewoon helemaal niet als de voeding te slecht is, de tussenvorm van "werken maar raar doen" heb ik al een hele tijd niet meer meegemaakt.
Zou je toch nog eens een mtr(8) kunnen uitvoeren naar het IP adres waar je al eerder last van had, gelijkaardig aan die "smokeping" van eerder?
Dat zou wat meer zekerheid moeten leveren (maar niet noodzakelijk 100% zekerheid!) over waar het probleem zich situeert: bij jou of elders.
Zou je toch nog eens een mtr(8) kunnen uitvoeren naar het IP adres waar je al eerder last van had, gelijkaardig aan die "smokeping" van eerder?
Dat zou wat meer zekerheid moeten leveren (maar niet noodzakelijk 100% zekerheid!) over waar het probleem zich situeert: bij jou of elders.
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Ik werk in stapjes. De wifi coverage verbeteren kan nooit kwaad. Proximus zou ook 'iets' veranderd hebben hoewel ik daar mijn twijfels over heb, iets van poorten resetten op mijn router.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2619
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 115 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Altijd in zelfde tijdframe problemen?
Internet = Telenet + HeyTelecom
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- userbase crew
- Berichten: 5717
- Lid geworden op: 13 aug 2003, 18:25
- Locatie: Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 221 keer
- Bedankt: 468 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Die timeout is niet direct indicatief naar een probleem, maar er is wel een grote latency dat toch eerder op lijn issues lijkt. Maar ik zie dat je full ipv6 doet ... iets dat je zelf hebt aangepast ? Merk je hetzelfde als je over ipv4 werkt ?
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Daarnet opnieuw tracert en nu is alles wel weer normaal. Go figure. Probleem in de proximus kast?
Ik heb nu eens ipv6 volledig afgezet. Ik had dat niet geforceerd, neen.
Ik heb nu eens ipv6 volledig afgezet. Ik had dat niet geforceerd, neen.
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Sinds verbeterde wifi coverage zijn het aantal klachten binnen het huishouden sterk gedaald. Dus dat was één van de problemen. Maar de hoge ping was met een kabel dus daar lag dat niet aan.
-
- Plus Member
- Berichten: 159
- Lid geworden op: 02 nov 2022, 17:21
- Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
- Bedankt: 5 keer
Komt mij bekend voor soms gat alles goed met vast internet en plots een vervelend wieltje die blijft draaien ..Goztow schreef: 1 maand geleden Ik heb een vervelend probleem met mijn vaste Internetlijn van Proximus thuis (VDSL2). Namelijk dat er soms problemen zijn met de snelheid van laden van websites. Maar niet altijd. En dus naar trouble shooting toe heel vervelend. Als ik dan bel naar Proximus, dan wil het altijd lukken dat net dan alles in orde is natuurlijk.
Ook de TV heeft af en toe last van blokjesvorming.
Als ik speed tests doe, dan lijkt de snelheid wel OK. Maar op slechte momenten laadt de pagina van de speedtest gewoon heel traag tot niet. Ik heb de indruk dat er data loss zou kunnen zijn... Ook mijn dochters klagen erover, soms versturen zelfs hun foto's via snapchat niet. Na een herconnectie op de wifi lukt het dan soms wel.
Gisteren heb ik mijn laptop rechtstreeks aan de router gehangen om problemen op mijn intern netwerk uit te sluiten en ook daar soms problemen gemerkt.
Ik vraag me af of het de router zou kunnen zijn. Die bbox3 staat hier al enkele jaren. Ik gebruik de wifi van de bbox3 niet.
De helpdesk zegt me dat mijn lijn correct uitmeet.
Frustrerend gedoe...
Vooral VRT Max, maar ook andere site worden vaak heel traag geladen
Als oplossing vraagt de provider over te gaan naar Fiber.
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Vandaag terug gelijkaardige problemen. Weeral 's avonds.
@technieker ben jij hier nog actief?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 505 keer
- Recent bedankt: 1 keer
67ms tussen je modem en de eerstvolgende hop.... das best pittig
en dus:
- modem en voeding zijn reeds getest/vervangen ?
- het is niet altijd, maar opmerkelijk vaker 's avonds (bij meer belasting dus?)
- lijntest was (volgens helpdesk) in orde ? (dus geen meetbare problemen of grondfouten etc) - deze zou ik trouwens proberen minstens nog een keer of 2 te krijgen,
liefst als het probleem zich voordoet, het avond is, en het goed geregend heeft "to cover all bases"
- je speedtesten zijn wel in orde?
- en er is dus ook blokjesvorming op de streaming van tv ?
ik zou (als ik nog voor pxm werkte) genieten van zulk probleem te troubleshooten, maar ach, that's another life
misschien een probleem op de dslam? ( kaart overbelast/defect aan het raken? )
nu, om dat te "testen" zou je al een tech moeten laten komen en mogelijks nog overtuigen -als die dat zelf niet voorstelt - om een andere poort/kaart te krijgen ook, not so easy misschien.
aan de andere kant, als je een tech laat horen dat je de modem al getest hebt, speedtest gedaan, mtr/traceroutes kan laten zien met het issue etc, dan zal die wss wel iets meer geneigd zijn van toch buiten eens te kijken als er niets mis is op de lijntest
probeer eens terug te bellen naar de helpdesk en vraag eens een lijntest & de pm counters uit saly (als het nog steeds saly is) ?
(dit is trouwens weer een win voor de fritzbox, dewelke een stats pagina heeft met die informatie)
en dus:
- modem en voeding zijn reeds getest/vervangen ?
- het is niet altijd, maar opmerkelijk vaker 's avonds (bij meer belasting dus?)
- lijntest was (volgens helpdesk) in orde ? (dus geen meetbare problemen of grondfouten etc) - deze zou ik trouwens proberen minstens nog een keer of 2 te krijgen,
liefst als het probleem zich voordoet, het avond is, en het goed geregend heeft "to cover all bases"
- je speedtesten zijn wel in orde?
- en er is dus ook blokjesvorming op de streaming van tv ?
ik zou (als ik nog voor pxm werkte) genieten van zulk probleem te troubleshooten, maar ach, that's another life
misschien een probleem op de dslam? ( kaart overbelast/defect aan het raken? )
nu, om dat te "testen" zou je al een tech moeten laten komen en mogelijks nog overtuigen -als die dat zelf niet voorstelt - om een andere poort/kaart te krijgen ook, not so easy misschien.
aan de andere kant, als je een tech laat horen dat je de modem al getest hebt, speedtest gedaan, mtr/traceroutes kan laten zien met het issue etc, dan zal die wss wel iets meer geneigd zijn van toch buiten eens te kijken als er niets mis is op de lijntest
probeer eens terug te bellen naar de helpdesk en vraag eens een lijntest & de pm counters uit saly (als het nog steeds saly is) ?
(dit is trouwens weer een win voor de fritzbox, dewelke een stats pagina heeft met die informatie)
-
- Administrator
- Berichten: 15060
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1333 keer
- Recent bedankt: 37 keer
Het kan ook zijn dat ik het meer merk 's avonds omdat ik dan game en thuis ben... Pfffff. Het is nu wel regenachtig weer vandaag. Zal daar ook eens op letten. En ik zal terugbellen naar de helpdesk als ik hoge ping heb maar heb daar weinig zin in om 21u30.
-
- Elite Poster
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 10:16
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Voeding van modem werd enkel vervangen als ik goed mee ben.
Kan je je modem niet gaan inruilen naar laatste generatie in PX-winkel? Bbox > Internet-box
Kan je je modem niet gaan inruilen naar laatste generatie in PX-winkel? Bbox > Internet-box
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 505 keer
- Recent bedankt: 1 keer
door om te ruilen naar een internet-box, ga je wel 2 dingen uitsluiten: de modem zelf + de pppoe sessie (want, eenmaal je de internet box gaat verbinden, gaat die omschakelen naar dhcp ipv pppoe)
en het kost toch niets, behalve even de tijd om die op te halen & aan te sluiten, dus zeker ook het proberen waard.
al denk ik nog steeds dat je in principe ook gewoon een technieker kan eisen, en het probleem (en je reeds gedane pogingen tot debugging) kan uitleggen,
zodat die dan even alles kan overlopen.
(dan kan je gelijktijdig het andere modem + poort doen)
benieuwd hoelang het probleem zal aanslepen, volgens het topic zitten we nu op ongeveer 2 weken
en het kost toch niets, behalve even de tijd om die op te halen & aan te sluiten, dus zeker ook het proberen waard.
al denk ik nog steeds dat je in principe ook gewoon een technieker kan eisen, en het probleem (en je reeds gedane pogingen tot debugging) kan uitleggen,
zodat die dan even alles kan overlopen.
(dan kan je gelijktijdig het andere modem + poort doen)
benieuwd hoelang het probleem zal aanslepen, volgens het topic zitten we nu op ongeveer 2 weken

-
- Elite Poster
- Berichten: 946
- Lid geworden op: 03 apr 2018, 10:16
- Uitgedeelde bedankjes: 74 keer
- Bedankt: 114 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Maar misschien is het de modem die happert bij hoge traffic naar buiten/binnen. Bij Edpnet sturen ze testtoestel op om te kijken of het daarmee verholpen is, bij PX is het andere koek.
Intern netwerk kan mss geen probleem zijn, maar dat de firmware/hardware over de kop gaat bij hoge load (het is echt een gok he).
Intern netwerk kan mss geen probleem zijn, maar dat de firmware/hardware over de kop gaat bij hoge load (het is echt een gok he).
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.7_4
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
-
- Elite Poster
- Berichten: 5859
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
- Bedankt: 505 keer
- Recent bedankt: 1 keer
het kan toeval zijn, maar zoals ik al zei is het wel iets om zeker rekening mee te houden.
ergens beschadigde isolatie en waterinsijpeling is een prima manier om "vreemde" issues te hebben.
even opletten dus of het nu goed blijft, en als het terug (goed) geregend is en terugkomt... dan weet je dat er een redelijke kans is dat het een beschadigde kabel is buiten.
dan moet je ook inbellen op dat moment (liefst als het nog aan het gieten is), zodat de klantendienst ook een slechte meting te zien krijgt,
en dan hopen dat de lassers niet gewoon de kabel ff "droogmeggeren" voor een goede meting.
ergens beschadigde isolatie en waterinsijpeling is een prima manier om "vreemde" issues te hebben.
even opletten dus of het nu goed blijft, en als het terug (goed) geregend is en terugkomt... dan weet je dat er een redelijke kans is dat het een beschadigde kabel is buiten.
dan moet je ook inbellen op dat moment (liefst als het nog aan het gieten is), zodat de klantendienst ook een slechte meting te zien krijgt,
en dan hopen dat de lassers niet gewoon de kabel ff "droogmeggeren" voor een goede meting.
-
- Elite Poster
- Berichten: 2255
- Lid geworden op: 16 jun 2006, 16:34
- Locatie: Kempen
- Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Heb je gekeken naar de DSL en PPPoE uptimes in je modem of de line misschien echt uitvalt soms?
http://192.168.1.1/7.5.7.1/gui/tpl/src/ ... twork.html
xDSL
DSL Line Status Connected
DSL uptime xxxxx
Internet
Status Connected
Uptime xxxxx
En met de bbox3 tool kan je zien op wel snelheid/profiel en lijnwaarden je zit zo kan je zelf wat opvolgen.
Had op een VDSL lijn hier sinds vorige week met de regendagen veel uitval gezien, nu met droger weer alleen soms nog, er is dan een tech gekomen en bleek dat het koperpaar in kortsluiting, zag veel pm counters, die heeft me op een ander paar gezet en nu terug beter, geen counters meer.
http://192.168.1.1/7.5.7.1/gui/tpl/src/ ... twork.html
xDSL
DSL Line Status Connected
DSL uptime xxxxx
Internet
Status Connected
Uptime xxxxx
En met de bbox3 tool kan je zien op wel snelheid/profiel en lijnwaarden je zit zo kan je zelf wat opvolgen.
Had op een VDSL lijn hier sinds vorige week met de regendagen veel uitval gezien, nu met droger weer alleen soms nog, er is dan een tech gekomen en bleek dat het koperpaar in kortsluiting, zag veel pm counters, die heeft me op een ander paar gezet en nu terug beter, geen counters meer.