Reminder: aanvragen ETA voor reizen UK (morgen duurder!)

Onderwerpen die nergens anders thuis horen en toch eerder technisch van aard zijn? Post ze hier!
Plaats reactie
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Even een reminder: Voor reizen naar de UK heb je voortaan een ETA nodig. Die kan je eenvoudig aanvragen via een app. op de smartphone.
Kost tot en met vandaag €12,17 (£10) maar vanaf morgen gaat de prijs omhoog (£16).
uitleg en app via:
https://www.gov.uk/guidance/apply-for-a ... sation-eta

Vermijd andere sites want die zijn wellicht oplichters.

De UK overheid wil natuurlijk veel over je te weken komen. Adres, beroep, etc.
Je moet ook verklaren dat je geen crimineel bent en geen oorlogsmisdaden gedaan hebt. (het zou mij verbazen of dat de echte criminelen zal tegenhouden).
Ook opvallend: je moet de biometrische chip in je paspoort uitlezen en dat lukt ook met een iPhone.
(ik dacht dat die NFC enkel dichtgetimmerd was voor ApplePay ???)
Afbeelding

Toegevoegd na 8 minuten 57 seconden:
Aanvulling: het gaat wel snel. Na minder dan 1,5 uur kreeg ik bericht "application approved"
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1673 keer
Bedankt: 1462 keer
Recent bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Net geprobeerd. Ik moet de foto van de id kaart maken. En dat weigert hij vanuit alle mogelijke hoeken, met of zonder lichtinval, enzovoort. Blijkbaar bekend probleem. Na 25 keer opgegeven.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

Bedoelen ze geen foto van je internationaal paspoort ipv ID kaart?
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 598 keer
Recent bedankt: 2 keer

R2D2 schreef: 2 maanden geleden ik dacht dat die NFC enkel dichtgetimmerd was voor ApplePay
Nee hoor.
Avenger 2.0 schreef: 2 maanden geleden Bedoelen ze geen foto van je internationaal paspoort ipv ID kaart?
Inderdaad, met een foto van je IDK ga je niet ver raken.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

Eh ? Ik heb geen internationaal paspoort.
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer
Recent bedankt: 5 keer
Provider

Dan ga je niet naar het VK mogen gaan. Je hebt (sinds Brexit dacht ik?) een paspoort nodig.
Laatst gewijzigd door nerph 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad. Dan ben je al sinds oktober 2021 (dus niet sinds Brexit, maar wat later) niet meer naar het VK geweest.

Tenzij met een ander reisdocument of status waarmee je wel nog binnen kon met de IDK. Maar dan ging je ook geen ETA moeten vragen.
R2D2 schreef: 2 maanden geleden Je moet ook verklaren dat je geen crimineel bent en geen oorlogsmisdaden gedaan hebt. (het zou mij verbazen of dat de echte criminelen zal tegenhouden).
Nee, daar hebben ze wel andere manieren voor. Dit is vooral om de mensen eruit te halen die niet weten dat ze dan voor een standaard visum moeten gaan. Als je een crimineel verleden hebt en hier eerlijk antwoordt gaat je ETA meteen geweigerd worden maar ga je geen "liegen tbv immigratie" op je record hebben. Als je echter een vals antwoord geeft op deze vraag, en ze ontdekken het (meteen of later) ga je dat wel op je record hebben en ga je in de praktijk mogen vergeten van in de nabije toekomst ooit nog (legaal) naar het VK te gaan.
Goztow
Administrator
Administrator
Provider
Te Koop forum

nerph schreef: 2 maanden geleden Dan ga je niet naar het VK mogen gaan. Je hebt (sinds Brexit dacht ik?) een paspoort nodig.
Klopt, en gezien de kost voor zo'n paspoort voor ons gezin van 4 gaan ze ons daar dan de komende jaren ook niet meer zien. :bang:
nerph
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 21 keer
Provider

Ja het is idd niet goedkoop, iets van €80 of zo voor een 7 jaar geldige paspoort als ik mij niet vergis. Met een gezin kan het snel oplopen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 241 keer
Bedankt: 759 keer
Recent bedankt: 4 keer

Een aantal puntjes:

1) Je kan idd niet meer naar de UK reizen zonder internationaal paspoort (de "reispas" in de volksmond).
Het is dan ook een "derde land" geworden tov de EU.
Omgekeerd is dat ook zo, maar de Britten zelf hebben daar weinig last van; die hebben nooit een ID gehad en hadden dus altijd al hun paspoort nodig.

2) Opgelet als je paspoort niet langer dan 2 jaar meer geldig is: de ETA vervalt samen met je paspoort.

3) Zoiezo is het reizen op een paspoort met geldigheid minder dan een jaar een slecht idee; veel landen hebben eisen ivm X aantal maanden geldig bij aankomst/vertrek etc. Om ellende te vermijden, best het laatste jaar van je paspoort die gewoon niet meer gebruiken en vernieuwen.
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 129 keer
Bedankt: 172 keer

R2D2 schreef: 2 maanden geleden Ook opvallend: je moet de biometrische chip in je paspoort uitlezen en dat lukt ook met een iPhone.
Gewoon de registratie doen via de website (is wel even zoeken) en dan moet je dit uiteraard niet doen (evenmin zoals een live foto nemen, je kan die dan gewoon uploaden).

Enkele dagen geleden gedaan voor de dochter hier... wel eerst 45 minuten in de queue gestaan op de website :bang:
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

nerph schreef: 2 maanden geleden Ja het is idd niet goedkoop, iets van €80 of zo voor een 7 jaar geldige paspoort als ik mij niet vergis.
De basisprijs (Buitenlandse zaken) is €35 voor minderjarigen en €65 voor +18. Maar iedere gemeente kan daar nog een kost bovenop doen.
Al bij al toch niet duur als je daar 7 jaar mee kan reizen? En al zeker in verhouding tot de andere reiskosten voor reizen waarvoor je een paspoort nodig hebt.
CCatalyst schreef: 2 maanden geledenNee hoor.
Het is voor mij de eerste keer dat ik een niet-ApplePay toepassing zie. Waar wordt dat nog gebruikt?
ivob
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 756 keer
Bedankt: 316 keer
Recent bedankt: 15 keer

Goztow schreef: 2 maanden geleden
nerph schreef: 2 maanden geleden Dan ga je niet naar het VK mogen gaan. Je hebt (sinds Brexit dacht ik?) een paspoort nodig.
Klopt, en gezien de kost voor zo'n paspoort voor ons gezin van 4 gaan ze ons daar dan de komende jaren ook niet meer zien. :bang:
Groot gelijk.
Zo'n ETA/paspoortvereiste is in de praktijk niet meer dan gemakkelijk geld binnenhalen op de rug van een ander zonder er meerwaarde voor in de plaats te bieden.
Landen genoeg waar je naar toe kan zonder paspoort en visa en je je even goed kan amuseren (zeker met kinderen).
Maat ze maar lekker sudderen in hun Brexit en MAGA. :angel:
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

R2D2 schreef: 2 maanden geleden Het is voor mij de eerste keer dat ik een niet-ApplePay toepassing zie. Waar wordt dat nog gebruikt?
Het enige wat ik heb staan is deze, die kan al jaren, net als de app van de UK overheid, de inhoud van NFC tags lezen met de ingebouwde API van iOS. Ik ken anders niet direct een toepassing nog (niet dat ze niet zullen bestaan, gewoon nog niet nodig gehad).

Third party integratie met Secure Element is ook mogelijk sinds iOS 18.1.
ivob schreef: 2 maanden geleden Maat ze maar lekker sudderen in hun Brexit en MAGA
Je weet dat de EU dit ook zal invoeren, right?

Meer zelfs: het had er al 4 jaar moeten zijn. Maar volgens de huidige planning zal het nog zeker anderhalf jaar duren.
Nog meer zelfs: het VK heeft die van hen ontworpen als reactie op die van de EU. En het VK is eerder klaar met hun variant dan de EU.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Ha ja, laat ze maar ginder op hun eiland en in hun Maga blijven en er verder sudderen in hun beloofde landen.
Voor wie in de EU woont en daarin reist is het geen belemmering.
Genoeg te zien en te beleven binnen de EU en landen die voor EU ingezetenen vrij zijn van paspoortplicht.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

CCatalyst schreef: 2 maanden geleden En het VK is eerder klaar met hun variant dan de EU.
Typisch. (voorzien tegen 2026 - Q4)
Maar ook hier moet je weer 27 landen op een lijn krijgen. Sommige zijn nog digibeet of ronduit anti-Europa.

Feit is dat de landen die dit systeem invoeren (ETA, ESTA, ETIAS) een wapen in handen krijgen om niet-eigen burgers in de gaten te houden en te volgen nog voor ze hun reis starten. Met een paspoort alleen krijgen ze je identiteitsgegevens pas bij de grensovergang (of bij het boarden). Met de ETA moet je meer info geven dan in je paspoort staat en kunnen ze je al voordien non-grata verklaren.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ivob schreef: 2 maanden geleden Genoeg te zien en te beleven binnen de EU en landen die voor EU ingezetenen vrij zijn van paspoortplicht.
Nochtans resteert er vandaag nog slechts 1 land buiten Europa, dat ook geen enkele band heeft met Europa (Schengen, EER, Raad van Europa etc), waar je individueel zonder paspoort, dus enkel met identiteitskaart, binnen kan, en dat is Egypte. Vroeger waren het er veel meer.

Je hebt ook bv Turkije, maar dat is obv hun lidmaatschap van de Raad van Europa. Je hebt ook Vaticaanstad of Noord-Cyprus die van niets lid zijn maar je ook binnenlaten zonder paspoort, maar die liggen geografisch wel nog in Europa. Voor de rest is er niets meer.
ivob
Elite Poster
Elite Poster

Inderdaad.
Voor de rest is er voor mij nog maar weinig dat de moeite waard is om een visa of paspoort voor te betalen.

Maar ieder zijn ding.
EU voorstanders van MAGA/Brexit mogen altijd emigreren naar het land hunner belofte maar laten het doorgaans bij wat woorden en verder...... niets meer.

Waarom men zichzelf de landen van belofte blijft ontzeggen is mij een raadsel.
Talent tekort om het daar zelf effectief te wagen?
Sol Invictus!
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Je moet geen Brexit of MAGA aanhanger zijn om de landen in kwestie nog te bereizen. Als (gematigd) anglofiel had ik net na de Brexit ook een afkeer van de Britten maar er zijn zoveel redenen om toch nog te gaan (cultureel, historisch, natuur).
Ik heb eerder principiële moeite met de genoemde landen Turkije en Egypte wegens de regimes en de mensenrechten.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

R2D2 schreef: 2 maanden geleden Al bij al toch niet duur als je daar 7 jaar mee kan reizen? En al zeker in verhouding tot de andere reiskosten voor reizen waarvoor je een paspoort nodig hebt.
Nooit gesnapt waarom 7 jaar.
Heel de wereld is aan het overstappen van 5j naar 10j geldigheid, en dan had Didier Reynders zoiets van "wij maken er 7 van".
Surrealisme nogmaals als meer dan alleen een kunststroming :-)

Enne... zeg maar 6 jaar, want zowat elk land heeft wel beperkingen op de paspoort in de vorm van vereiste geldigheidsduur, van X maand geldig nog bij aankomst tot Y maand geldig na vertrek; je bent dus altijd best om je paspoort in zijn laatste geldigheidsjaar niet meer te gebruiken, just in case.

Reizen op je eID is altijd een gunst geweest (buiten de EU), want de paspoort is het standaard internationaal erkende reisdocument.
En die gunst is idd quasi uitgestorven.
Die eVisum dingen (ESTA, ETA, ETIAS, etc) zijn een soort herinvoering van een goedkoop visum, dat ergens de tussenvorm biedt tussen "iedereen een visum" (gangbaar tot in de jaren 70), en de visumvrije toegang (die landen tegenwoordig minder graag zien). En tegelijk is het een bron van inkomsten.

We blijven hier echter allemaal vergeten dat de UK nu ook een derde land is geworden, niet anders dan pakweg Japan, Nigeria, of Peru.
Alleen zijn we het niet meer gewoon om een derde land zo kort bij onze grenzen te hebben.

Trouwens, op de infosite van de EU vind ik het volgende idiote idee:
De toekomstige ETIAS eVisum van de EU, heeft een betaaluitzondering voor familieleden van EU burgers die zelf niet in de EU wonen (en dus geen residence card hebben) en geen visum nodig hebben om te reizen.
MAAR... *ENKEL* als ze de persoon bezoeken in het land waar die woont, en *ENKEL* als dat land niet het land van nationaliteit van de echtgenoot is.
Maw een buitenlander die een Fransman die in Frankrijk woont wil bezoeken, moet een ETIAS zonder familieband aanvragen.
Een buitenlander die een Fransman die in Spanje woont wil bezoeken, mag een ETIAS met familieband aanvragen, maar die is dan niet geldig om alsnog naar Frankrijk te reizen; daar moet een nieuwe aparte ETIAS voor aangevraagd worden.
WTF??
Example 1

You are a Mexican citizen. You are the spouse of a French national, and you want to visit her in France, where she lives.

In the ETIAS application form do not declare yourself as a family member, as Directive 2004/38/EC does not apply to you. You need to apply for an ETIAS travel authorisation without family-member status and pay the fee of EUR 7.

Please note if you declare yourself as a family member in the ETIAS application form, your statement will not be considered truthful. In this case, your ETIAS travel authorisation may be revoked and you may be denied entry at the border of France.

Example 2

You are an American citizen. You are 19 years old and the son of a French national, and you want to visit your father in Spain, where he lives.

When filling in the ETIAS application form, you may declare yourself as a family member, as Directive 2004/38/EC does apply to you when travelling to Spain. You will not need to pay the fee of EUR 7. You will be required to prove your family status at the border of Spain, otherwise you may be denied entry and your ETIAS travel authorisation may be revoked.

Please note, in this example, your ETIAS travel authorisation is not valid for travelling to France.

If you wish to travel to France, you will need to apply for a new ETIAS travel authorisation without declaringfamily-member status and pay the fee of EUR 7. This ETIAS travel authorisation will be valid in all the European countries requiring ETIAS, regardless of your status as a family member.
https://travel-europe.europa.eu/etias/f ... agraph_274

Nog een leuk weetje, overigens:
ETIAS zal maar 7 euro kosten, 3 jaar geldig zijn, en -18 en +70 jarigen hebben geen nodig.
Dus wij europeanen zijn veel duurder af om elders naartoe te reizen dan wanneer anderen naar hier komen :-)
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden De toekomstige ETIAS eVisum van de EU, heeft een betaaluitzondering voor familieleden van EU burgers die zelf niet in de EU wonen (en dus geen residence card hebben) en geen visum nodig hebben om te reizen.
MAAR... *ENKEL* als ze de persoon bezoeken in het land waar die woont, en *ENKEL* als dat land niet het land van nationaliteit van de echtgenoot is.
Dat is ook reeds zo voor Schengen visum. Vrijstelling van retributie indien familie bezoek brengt aan een EU-burger die niet in het land van nationaliteit woont. Toepassing van vrij verkeer.

Wie wel in eigen land woont valt onder nationale regeling en dan is er geen vrijstelling.
ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden Please note, in this example, your ETIAS travel authorisation is not valid for travelling to France.
Ik veronderstel dat ze dan bedoelen als in, je moet de EU binnenkomen in Spanje, maar eenmaal in Spanje mag je wel reizen naar Frankrijk? Gewoon niet in Frankrijk binnenkomen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dat bedoel ik net: het is absurd dat er EU regels zijn die enkel gelden voor EU burgers in andere EU landen, maar dat voor diezelfde burgers in hun eigen land de nationale regels primeren.
Die regels moeten gewoon gelijk getrokken worden, of (op z'n minst) moet een burger in zijn eigen land nog meer bescherming genieten dan in andere EU landen, en niet omgekeerd.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 577 keer
Bedankt: 711 keer
Te Koop forum

Dat is de normale gang van zaken op meerdere vlakken. Is ook zo bij ziekteverzekering in de EU. Je hebt de nationale bepalingen die verschillen per land maar je hebt ook Europese regels die ervoor zorgen dat je ook in een lidstaat zorg kan genieten. Je krijgt dan dezelfde voorwaarden als de inwoners van het land waar je de zorg ontvangt. Dat is soms voordeliger dan in je eigen land en soms nadeliger.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Dit is toch nog net anders.
1) Als Belg in Belgie val je onder nationale regels
2) Als Fransman in Frankrijk ook
3) Maar als Belg in Frankrijk zou je hier onder regels vallen die anders en voordeliger zijn dan de twee andere situaties
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 48 keer
Bedankt: 18 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden ETIAS zal maar 7 euro kosten, 3 jaar geldig zijn, en -18 en +70 jarigen hebben geen nodig.
Dus wij europeanen zijn veel duurder af om elders naartoe te reizen dan wanneer anderen naar hier komen :-)
Ik ben voorstander om wederkerige tarieven en geldigheidscriteria (met max jaar) te hanteren. Gratis en voor 3 jaar voor Japanners, 3 euro en 3 jaar voor Canadezen (5 euro voor 5 jaar), 19 euro en 2 jaar voor Britten en Amerikanen.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 107 keer

even een anekdote en vraag.
Mijn partner heeft van zijn secretaresse deze link gekregen om de ETA te bekomen: https://ieta.co.uk/public/
Hij had totaal niet door dat dit niet de officiële link was en heeft meer dan 50 EUR betaald om zijn applicatie te doen. Zou feedback krijgen binnen de 3 dagen, niet gebeurd.
Ik bekeek die link en zei hem direct dat het niet de officiële was maar een bemiddelaar (at best) of een scam (worst).
Nooit respons van gehad, dus is wel degelijk een scam.
Nu is hij zijn geld kwijt (ondertussen aanvraag ingediend en ETA verkregen via de officiële site) EN (belangrijker) heeft hij een groot deel van zijn persoonsgegevens doorgegeven (paspoort, foto's van zijn gezicht (3 kanten moesten getoond worden),...) Enig advies wat we zouden kunnen ondernemen? Ik vrees dat er niet zo veel aan gedaan kan worden...
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Secretaresse ontslaan om te beginnen.
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 208 keer
Bedankt: 107 keer

was blijkbaar een sponsored link in google (bovenaan)
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - Linux Mint Xfce 22.1
OVH - vaste telefoon
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 306 keer
Bedankt: 631 keer
Provider

Is dat niet genoeg om de link niet te vertrouwen?
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Plaats reactie

Terug naar “Allerlei”