Probleem met BBOX 3V+ (Sagemcom)

Zit je met opmerkingen en een paar vragen over Scarlet of in verband met het vroegere SurfADSL, Tiscali of dxADSL? Post ze dan hier maar.
Bukenbergs
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer

Bericht

Beste,

Een tijdje geleden is er onze modem BBOX3V+ vervangen naar een BBOX3V+ Sagemcom, sindsdien heb ik problemen met de datalogger van SMA die de data niet meer geupload krijgt.

Het toestel communiceert via TCP poort 80 en TCP 9524. Die moeten dus open staan op de router. De firewall staat op laag, wat dien ik nog te doen om dit terug werkend te krijgen?

Alvast bedankt.
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

In mijnscarlet aanduiden dat je een echt ipv4 nodig hebt ipv cgnat
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 52 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Is het een SMA omvormer die zijn data niet meer NAAR het portaal van SMA kan sturen?
Omvormer --lokaal netwerk--> BBOX --internet--> SMA Portaal?

In dat geval moet er niets open staan in de router! Uitgaan verkeer is toegelaten.
Is het probleem niet eerder de omvormer die een vast IP adres heeft gekregen in een subnet dat nu veranderd is?
Bukenbergs
Starter
Starter

Bericht

ben144 schreef: 1 maand geleden In mijnscarlet aanduiden dat je een echt ipv4 nodig hebt ipv cgnat
Waar kan je dit ergens doen, ik kan deze optie precies niet vinden?

Toegevoegd na 3 minuten 9 seconden:
silentkiller schreef: 1 maand geleden Is het een SMA omvormer die zijn data niet meer NAAR het portaal van SMA kan sturen?
Omvormer --lokaal netwerk--> BBOX --internet--> SMA Portaal?

In dat geval moet er niets open staan in de router! Uitgaan verkeer is toegelaten.
Is het probleem niet eerder de omvormer die een vast IP adres heeft gekregen in een subnet dat nu veranderd is?
Dit is de opstelling:
SMA Omvormer -> SMA Sunny Webbox -> lokaal netwerk--> BBOX --internet--> SMA Portaal

De webbox staat op 192.168.1.7
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

poorten "die moeten open staan in de router", zijn poorten die je wil bereiken vanaf het internet
Hier maakt je sunny webbox een connectie naar het internet, openen van poorten en het verkrijgen van een 'echt' IPv4 adres zijn hier niet aan de orde imo.

(Als je poort 80 hebt open gezet in je router naar je webbox, zet je die zelfs beter terug dicht. Anders kan iedereen op het slechte internet aan je webbox via poort 80 (tenzij je achter CGNAT zit))

Volgens de manual van de webbox kan je erop inloggen.
Lukt dat? Er is volgens de manual ook een connectietest eens ingelogd, wat zegt die?
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 28 keer

Bericht

Volgens de handleiding staat de box standaard op het volgend IP adres . 192.168.0.100.
De kans is groot dat je bbox in de range 192.168.1.x zit.

Je gaat best in je box DHCP aanzetten, zodat hij een IP adres krijgt toegewezen door he BBBox

In de handleiding staat dit goed in het Nederlands uitgelegd.

Lukt dit niet zet dan je BBOX IP adres naar 192.168.0.1
Bukenbergs
Starter
Starter

Bericht

Ik heb hem op DHCP gezet en nu werkt het wel, ik vind vreemd dat een fixed adres niet meer werk na een modem swap.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 28 keer

Bericht

Dit komt omdat je modem/router in een andere range staat dan je vorige.
Als je dan met een fixed ip adres werkt zien ze mekaar niet.

Mvg
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Hmmm, ik was in dezelfde richting aan het denken maar ik had gedacht dat hij er niet aan zou geraken.
Als het twee /24 ranges zijn, had hij niet kunnen verbinden met het toestel als deze nog fixed stond in een ander subnet
Bukenbergs
Starter
Starter

Bericht

Allen bedankt voor de hulp, ik heb het terug op fixed ip gezet gekregen. DNS server heb ik gewijzigd, vreemd dat het via de oude het niet meer werkte.