Hallo
Ik zou graag een vaste telefoon aansluiten in mijn bureau. Ik had daarom aan de aannemer gevraagd om 2 UTP-kabels te leggen vanuit het bureau naar de technische ruimte waar de Telenet modem gaat komen, 1 voor de vaste telefoon en 1 voor het netwerk/internet.
Vraag 1: klopt het dat ik die UTP-kabel hiervoor kan gebruiken? Ik heb dan alleen een adapter(kabel) nodig van RJ45 naar RJ-11 om de vaste telefoon aan te sluiten op de netwerkwandcontactdoos niet? In de technische ruimte idem maar dan van de UTP-kabel die daar toekomt naar de telefoonaansluiting in de modem.
Vraag 2: Helaas heeft de aannemer maar 1 kabel gelegd die ik dus moet gebruiken voor netwerk/interet. Ik heb nog wel wat Devolo Powerline adapters? Zou ik die dan kunnen gebruiken voor mijn vaste telefoon? Ik gok van niet, maar misschien zijn hier mensen met meer verstand dan ik.
Alle reacties zijn welkom.
Vaste telefoon via UTP/Powerline
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
- Bedankt: 122 keer
- Recent bedankt: 12 keer
Dus je hebt maar 1 UTP kabel liggen?
Die heeft 8 draadjes en kan je 100Mbps over 4 draadjes laten gaan en de vaste lijn over nog 2, en heb je 2 over voor eventueel nog iets anders.
Het is dan wel belangrijk deze kabel aan beide kanten goed aan de sluiten.
Als je meer dan 100Mbps nodig hebt zijn er andere mogelijkheden.
Die heeft 8 draadjes en kan je 100Mbps over 4 draadjes laten gaan en de vaste lijn over nog 2, en heb je 2 over voor eventueel nog iets anders.
Het is dan wel belangrijk deze kabel aan beide kanten goed aan de sluiten.
Als je meer dan 100Mbps nodig hebt zijn er andere mogelijkheden.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
- Bedankt: 141 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als de afstand niet te lang is kan je de bestaande UTP gebruiken om er een dubbele UTP door te trekken.
Als je pech hebt heb je echter niets meer... maar 100 Mbit voor je PC stelt vandaag ook niet veel meer voor natuurlijk. Heb je geen WIFI voor je PC ?
Als je pech hebt heb je echter niets meer... maar 100 Mbit voor je PC stelt vandaag ook niet veel meer voor natuurlijk. Heb je geen WIFI voor je PC ?
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 100 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Welke telefoonprovider heb je?
Misschien is een VOIP telefoon, met netwerk passthrough, een oplossing?
Maar dit zal wellicht een oplossing zijn die wat moeilijker te implementeren zal zijn, vrees ik.
Misschien is een VOIP telefoon, met netwerk passthrough, een oplossing?
Maar dit zal wellicht een oplossing zijn die wat moeilijker te implementeren zal zijn, vrees ik.
-
- userbase crew
- Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
- Bedankt: 674 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Kort samengevat:
Je kan idd een UTP misbruiken als telefoonkabel, mits een (eventueel zelfgemaakte) RJ11-RJ45 adapter aan beide zijden.
Echter, als het niet om VOIP gaat, kan je dat signaal niet op een powerline zetten, want het is geen ethernet signaal.
Je kan idd een UTP misbruiken als telefoonkabel, mits een (eventueel zelfgemaakte) RJ11-RJ45 adapter aan beide zijden.
Echter, als het niet om VOIP gaat, kan je dat signaal niet op een powerline zetten, want het is geen ethernet signaal.