Hallo,
ik werk voor een immo bedrijf. We hebben een appartementsblok overgekocht met een bestaande internet installatie. Er hangen 4 Ubiquity Unifi AC PRO die momenteel in bedrijf zijn. Doch zou ik graag het beheer ervan overnemen. Er staat geen controller in het gebouw. Uit ervaring weet ik dat Microtic Access points te configureren zijn via lokale toegang en het ip adres. Is dat ook zo bij Unifi of moet ik de software van Unifi gebruiken om de AP in te stellen? Welke software is dat precies, ik vind dit heel moeilijk terug op de website.
Momenteel reageert er eentje op een ping request maar is niet bereikbaar via de browser. Ik zou ze allemaal kunnen resetten maar ik wil dan wel weten hoe ik ze terug moet instellen!
Graag even uitleg hoe ik dit het beste doe.
Unifi AC
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 80 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Voor Unifi configuratie heb je een Unifi controller nodig. Dat kan met Cloud Key hardware (waar de configuratiesoftware op loopt) of UniFi Network Server op een (Windows) PC. Je zal ze sowieso moeten resetten, want overnemen van de instellingen is niet mogelijk als ze nog aan een oude controller hangen.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 506 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Idd, hangt er vanaf hoeveel je controle wil:
- een Cloud Key aankopen (goedkoopste is goed genoeg voor slechts 4 AP's), die in dezelfde L2 als de AP's steken, de AP's fysiek resetten, inloggen via browser op het IP dat de Cloud Key via DHCP kreeg, en de AP's zullen te adopteren en controleren zijn. Beste ervaring, makkelijk om in de gaten te houden etc. Eenmalige aanschafkost.
- Unifi in de cloud ergens, dan ga je de AP's moeten resetten en via een specifieke methode moeten vertellen op welk IP adres uw cloud controller zit, voor de rest gelijkaardig aan het vorige, kosten zijn de kosten voor de cloudserver
- Installeren op bestaande Mac/Linux/Windows. Je zal die computer dan in het L2 moeten pluggen van de AP's en dan kan je ze adopteren. Tenzij je de computer laat staan daar, (of met VPN oplossingen begint) is dat enkel maar voor eenmalige configuratie, zonder verdere monitoring. Je zal ze niet vanop afstand in de gaten kunnen houden. Geen kosten.
- een Cloud Key aankopen (goedkoopste is goed genoeg voor slechts 4 AP's), die in dezelfde L2 als de AP's steken, de AP's fysiek resetten, inloggen via browser op het IP dat de Cloud Key via DHCP kreeg, en de AP's zullen te adopteren en controleren zijn. Beste ervaring, makkelijk om in de gaten te houden etc. Eenmalige aanschafkost.
- Unifi in de cloud ergens, dan ga je de AP's moeten resetten en via een specifieke methode moeten vertellen op welk IP adres uw cloud controller zit, voor de rest gelijkaardig aan het vorige, kosten zijn de kosten voor de cloudserver
- Installeren op bestaande Mac/Linux/Windows. Je zal die computer dan in het L2 moeten pluggen van de AP's en dan kan je ze adopteren. Tenzij je de computer laat staan daar, (of met VPN oplossingen begint) is dat enkel maar voor eenmalige configuratie, zonder verdere monitoring. Je zal ze niet vanop afstand in de gaten kunnen houden. Geen kosten.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 8 keer
Nog een optie is om bvb een unifi router te kopen: https://eu.store.ui.com/eu/en/products/ucg-ultra
Daar zit ook een controller op en kun je van op afstand ook makkelijk beheren.
Bijkomend kun je ook nog het internet verkeer instellen.
Daar zit ook een controller op en kun je van op afstand ook makkelijk beheren.
Bijkomend kun je ook nog het internet verkeer instellen.