Schaduw op zonnepaneel balkon

Discussieforum over energiebedrijven (elektriciteit en gas), zonnepanelen, windenergie en andere.
Plaats reactie
Sanatax
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 5 keer
Provider

Ik woon in een appartementsgebouw en zou graag een zonnepaneel met stekker op mijn balkon willen plaatsen.

Alleen kan het paneel niet aan de balustrade hangen door de statuten die dit (vooralsnog) verhinderen: 'Het buitenaanzicht van het gebouw moet een samenhangend geheel vormen'. Enige mogelijkheid is het paneel plat, of licht hellend op het balkon te plaatsen, zodat het niet rechtstreeks zichtbaar is vanaf de straatkant.

Echter als ik het paneel op het balkon plaats zal er altijd schaduw op komen van de balustrade (verticale staven).

Loont het dan nog de moeite om dergelijk paneel aan te schaffen? Zijn hier oplossingen voor?
Laatst gewijzigd door Sanatax 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Int + Tel + TV: Scarlet Trio
Mobiel: Neibo Mix Budget
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
Bedankt: 186 keer
Recent bedankt: 8 keer

Schaduw op een PVpaneel zorgt voor een drastische daling van de opbrengst. In het geval van die plugin panelen waar de rendabiliteit sowieso al kantje boordje is betekent dat zeer slecht nieuws.
Sanatax
Member
Member
Provider

Jammer, maar dan lijkt het me niet verstandig om een paneel aan te schaffen, had het nochtans graag uitgeprobeerd.
Kenniey
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 15 keer
Bedankt: 59 keer
Provider

Constructie die bovenaan aan je balustrade vastgemaakt is vlak ligt zodat het paneel boven alle obstakels ligt, maar er langs buiten niets aan de gevel verandert?
Sanatax
Member
Member
Provider

Dankjewel voor de tip! Ik zal eens rondkijken of er al praktijkvoorbeelden bestaan van deze oplossing.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 32 keer

Bij de opbrengst van dergelijke panelen moet je niet veel voorstellen.
Die 800W halen ze misschien een paar keer in de maanden mei- juni.
De panelen moeten dan nog redelijk goed op de zon gericht zijn.

Je mag tellen dat wanneer ze gedurende de ganse dag zon hebben ongeveer 800 Kw per jaar opbrengen.
Dan ga je ongeveer 240Euro opbrengst hebben.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 118 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider

In België moet je aantal kwh x 0,85 doen om jaaropbrengst te kennen indien ze naar zuiden en ideale hoek geplaatst zijn. Dus 640 kWh per jaar voor 800 W aan panelen.
Laatst gewijzigd door Avenger 2.0 3 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
NuKeM
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 125 keer
Bedankt: 267 keer
Recent bedankt: 6 keer

Probeer aandacht te hebben voor jullie eenheden a.u.b., het zal aan mijn achtergrond liggen maar die fouten doen me pijn :-(

Wh is energie, W is vermogen. Vermogen geïntegreerd over de tijd is energie.
Een paneel heeft bv. een piekvermogen van 400W en genereert bv. op een uur 300Wh aan energie.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 19 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider
Te Koop forum

het zijn zonnepanelen, geen lichtpanelen. pas als er echt zon op komt kan je er echt wat uithalen. als er stukken afgedekt zijn door schaduw zijn dit barrieres voor de zonnestroom en zal de max opbrengst (fel) kleiner zijn zelfs onder volle zon.
dit beperkt de stroom in een serie panelen voor de hele serie, bij enkele bomen of een schoorsteen in de weg dan kiezen ze op een dak voor microomvormers per paneel dacht ik .
bij de terraspanelen is het al een microomvormer en is het geen lange serieschakeling van aaneengeschakelde panelen, maar treft het evenzeer de opbrengst.
als ze niet in de weg hangen achter de balustrade , je al een buitenstopcontact hebt, en je anders toch een zeil zou plaatsen om inkijk te minderen ofzo, kan je nogaltijd opteren voor een balkonpaneel aan de binnenkant van de railing ook al levert het dan praktisch bijna niets op
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
Bedankt: 1179 keer
Recent bedankt: 7 keer

Sanatax schreef: 3 maanden geleden Alleen kan het paneel niet aan de balustrade hangen door de statuten die dit (vooralsnog) verhinderen: 'Het buitenaanzicht van het gebouw moet een samenhangend geheel vormen'.
Waarschijnlijk is die bepaling verboden, net zoals het verbod op schotelantennes van lang geleden.
De vraag is dan natuurlijk of gelijk hebben en gelijk krijgen in verhouding staat tot 2 panelen van in totaal 800Wp...
Block
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 190 keer
Bedankt: 133 keer
Recent bedankt: 2 keer

Ik zou het zeker laten aanhalen en goed voorbereiden voor de algemene vergadering. In Duitsland zie je toch mooie oplossingen, die wss met meerdere eigenaars op dezelfde manier zijn aangebracht.
SELECT * FROM users WHERE clue >0;
Plaats reactie

Terug naar “Energie en duurzame ontwikkeling”