Momenteel draait er thuis een Fritzbox 6890 LTE. Er zit een 4G kaart ingebouwd dus we hebben steeds internet. IP-adressen in de IP-range 192.168.10X.X.
In de caravan zit eveneens een Fritzbox 6890 LTE. We zijn off-grid gebouwd dus deze is altijd actief. We connecteren via een Wifi-camp PRO op een extern wifi-netwerk en anders is er ook een 4G backup ingebouwd. Het IP-adres ligt momenteel in de IP-range 192.168.18X.X. Het wifi-netwerk werd volledige hetzelfde ingesteld als thuis.
Tussen beide fritz-boxen ligt een VPN-connectie. Alle data van de Fritzbox Caravan loopt sowieso over de VPN naar de fritzbox thuis.
Momenteel merk ik ook nog een aantal issues die mogelijks nog verbeterd kunnen worden:
- Als we thuiskomen dient de wifi steeds uitgeschakeld te worden op de Fritzbox van de caravan anders draait alles in de soep, gezien sommige apparaten van thuis dan op de router van de caravan gaan connecteren en omgekeerd. Hoe kan ik de configuratie aanpassen dat het uitschakelen niet nodig is.
- Wanneer we sommige apparaten van thuis meenemen naar de caravan connecteren ze wel met de wifi gezien het wifi-netwerk dezelfde naam heeft, maar vertonen ze soms toch een ander gedrag doordat ze een IP-adres in een andere IP-range krijgen.
- Graag zou ik een camera installeren in de caravan die bekijkbaar is via ons camerasysteem thuis. Door de verschillen van IP-range thuis of op locatie, moet ik deze dan steeds opnieuw configureren. Hoe kan ik dit voorkomen.
Graag jullie tips om hier verder in te ontwikkelen. Indien er nog verduidelijkingen nodig zijn, lees ik het graag.