Thuisnetwerk (FritBox) uitbreiden naar caravan

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Ik ben op zoek naar de best geschikte configuratie om mijn thuisnetwerk uit te breiden naar mijn caravan. Zodat we ongeacht onze locatie thuis of in de caravan op verschillende locaties altijd dezelfde functies beschikbaar hebben.

Momenteel draait er thuis een Fritzbox 6890 LTE. Er zit een 4G kaart ingebouwd dus we hebben steeds internet. IP-adressen in de IP-range 192.168.10X.X.

In de caravan zit eveneens een Fritzbox 6890 LTE. We zijn off-grid gebouwd dus deze is altijd actief. We connecteren via een Wifi-camp PRO op een extern wifi-netwerk en anders is er ook een 4G backup ingebouwd. Het IP-adres ligt momenteel in de IP-range 192.168.18X.X. Het wifi-netwerk werd volledige hetzelfde ingesteld als thuis.

Tussen beide fritz-boxen ligt een VPN-connectie. Alle data van de Fritzbox Caravan loopt sowieso over de VPN naar de fritzbox thuis.

Momenteel merk ik ook nog een aantal issues die mogelijks nog verbeterd kunnen worden:
  • Als we thuiskomen dient de wifi steeds uitgeschakeld te worden op de Fritzbox van de caravan anders draait alles in de soep, gezien sommige apparaten van thuis dan op de router van de caravan gaan connecteren en omgekeerd. Hoe kan ik de configuratie aanpassen dat het uitschakelen niet nodig is.
  • Wanneer we sommige apparaten van thuis meenemen naar de caravan connecteren ze wel met de wifi gezien het wifi-netwerk dezelfde naam heeft, maar vertonen ze soms toch een ander gedrag doordat ze een IP-adres in een andere IP-range krijgen.
  • Graag zou ik een camera installeren in de caravan die bekijkbaar is via ons camerasysteem thuis. Door de verschillen van IP-range thuis of op locatie, moet ik deze dan steeds opnieuw configureren. Hoe kan ik dit voorkomen.
Het liefst pas ik de configuratie van de caravan aan zonder al te veel te klooien aan het thuisnetwerk.

Graag jullie tips om hier verder in te ontwikkelen. Indien er nog verduidelijkingen nodig zijn, lees ik het graag.
silentkiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
Bedankt: 92 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Wanneer we sommige apparaten van thuis meenemen naar de caravan connecteren ze wel met de wifi gezien het wifi-netwerk dezelfde naam heeft, maar vertonen ze soms toch een ander gedrag doordat ze een IP-adres in een andere IP-range krijgen.
Gezien de SSIDs hetzelfde zijn (en wsl ook de security en het paswoord) denken je apparaten te kunnen roamen tussen de twee Fritzboxen.
Dat lukt echter niet, je apparaten moeten een nieuw IP adres verkrijgen in de range van de betreffende Fritzbox.
Het zijn immers twee verschillende netwerken (weliswaar verbonden via VPN).

Ik zie twee oplossingen:
1) je maakt er 1 groot netwerk van, je clients die via de caravan verbonden zijn krijgen dan een IP adres van de fritzbox thuis.
Ik DENK dat deze optie niet mogelijk is met fritzboxen maar ik heb er te weinig ervaring mee

2) Je geeft je Fritzbox van de caravan een andere naam (andere SSID). Nadeel is dat clients niet meer kunnen roamen en zolang mogelijk aan de verbonden fritzbox blijven hangen. Je krijgt dan mogelijks (!) taferelen genre "ik sta naast de fritzbox in de caravan en toch ben ik nog verbonden met het netwerk van het huis".

Voor de camera: ook hier heb ik te weinig ervaring met de VPN in de fritzbox, geen idee of je devices bereikbaar zijn van thuis naar de caravan als de Fritzbox in de caravan ingesteld is als VPN client
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

Niet noodzakelijk een oplossing, aar een beetje luidop aan het meedenken
  • ik vroeg me af hoe het mogelijk is dat je een VPN verbinding kunt leggen tussen 2 LTE Fritz!Boxen, die beide per definitie achter een CGNAT zitten, en dus geen publiek IPv4 adres hebben.
    Tenzij je op één van de Fritz!Boxen toch een publiek IPv4 adres hebt?
  • In jouw geval is er geen toegevoegde waarde om het SSID van beide Fritz!Boxen gelijk te zetten. Eén SSID gebruik je meestal als je wilt roamen tussen access points, maar in jouw geval wil je dat juist niet?
    Nadeel is dat je beide netwerken dan moet instellen op al jouw toestellen, maar dat is éénmalig?
  • ik neem aan dat je dus een LAN-LAN verbinding hebt tussen beide locaties? Bij een Fritz!Box LAN-LAN verbinding is het inderdaad noddzakelijk dat beide locatie een verschillend subnet hebben.
    Maar ... eens de VPN tot stand gebracht is, heb je op beide locaties een "gecombineerd" lokaal netwerk: alle toestellen van de ene locatie (192.168.10x.x) zijn bereikbaar vanuit de andere locatie (192.168.18x.x) en omgekeerd.
    Misschien moet je op beide Fritz!boxen de optie "NetBIOS via deze verbinding toestaan" aanvinken. Dit zou ervoor moeten zorgen dat er voor apparaten één naam in het hele netwerk worden geregistreerd...
  • nu nog de camera ...
    - Ik weet niet welk camerasysteem je hebt, maar gezien de camera in de caravan (via de VPN) ook deel uitmaakt van het lokale netwerk, zou je deze toch via zijn IP adres op lokatie moeten kunnen regsitreren op het camerasysteem thuis? of via zijn naam (met ingeschakelde netbios)?
    - eens de camaera van de caravan ook geregsistreerd is op het camerasysstem thuis, heb je dan zowel van thuis als op locatie toegang tot het systeem?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
KenVdB
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

philippe_d schreef: 2 maanden geleden ik vroeg me af hoe het mogelijk is dat je een VPN verbinding kunt leggen tussen 2 LTE Fritz!Boxen, die beide per definitie achter een CGNAT zitten, en dus geen publiek IPv4 adres hebben.
Tenzij je op één van de Fritz!Boxen toch een publiek IPv4 adres hebt?
De Fritzbox van het thuisnetwerk heeft inderdaad een publiek IPv4 adres.
philippe_d schreef: 2 maanden geleden In jouw geval is er geen toegevoegde waarde om het SSID van beide Fritz!Boxen gelijk te zetten. Eén SSID gebruik je meestal als je wilt roamen tussen access points, maar in jouw geval wil je dat juist niet?
Nadeel is dat je beide netwerken dan moet instellen op al jouw toestellen, maar dat is éénmalig?
Wanneer ik bijvoorbeeld een smartspeaker meepak, dien ik bij een verschillend SSID steeds volledig opnieuw te configureren. Als die de zelfde SSID behouden connecteren die vervolgens direct. Ik ben ondertussen thuis ook stillaan aan het automatiseren wat ook niet bevorderlijk is met het steeds herconfigureren van de apparaten door een veranderende SSID.
philippe_d schreef: 2 maanden geleden ik neem aan dat je dus een LAN-LAN verbinding hebt tussen beide locaties? Bij een Fritz!Box LAN-LAN verbinding is het inderdaad noddzakelijk dat beide locatie een verschillend subnet hebben.
Maar ... eens de VPN tot stand gebracht is, heb je op beide locaties een "gecombineerd" lokaal netwerk: alle toestellen van de ene locatie (192.168.10x.x) zijn bereikbaar vanuit de andere locatie (192.168.18x.x) en omgekeerd.
Misschien moet je op beide Fritz!boxen de optie "NetBIOS via deze verbinding toestaan" aanvinken. Dit zou ervoor moeten zorgen dat er voor apparaten één naam in het hele netwerk worden geregistreerd...
De Fritz!Box LAN-LAN verbinding is inderdaad geconfigureerd. NetBIOS staat al aan. De verbinding tussen beide locaties werkt in beide richtingen.

Ik was aan het denken om eventueel de Fritz in de caravan een vast IP te geven in de IP-range van het thuisnetwerk (bv 192.168.10X.4), waarvan ik zeker weet dat het niet in gebruik is. Als ik dan de LAN-LAN verbinding terug actief krijg, dien moet ik een goede lijst met vaste IP-adressen beheren en vervolgens de IP-adressen range van Fritz thuisnetwerk en Fritz Caravan opsplitsen zodat deze van het thuisnetwerk of de caravan niet in elkaars vaarwater komen. Thuisnetwerk bvb van 100 - 175 en netwerk caravan van 176 - 230. Alle vaste ip-adressen krijgen dan een adres onder de 100. Zou dit kunnen werken?

Camera's verlopen momenteel via Synology. Bedoeling was daar de camera die bvb naast het kinderbed staat gewoon mee te pakken. Als ik die camera eerst terug moet configuren omdat die op een ander SSID komt is het natuurlijk terug extra werk.

Bedankt om mee te denken.