Fritz.com in plaats van AVM.de: FritzBox-bedrijf wijzigt verrassend webadres

Nieuws omtrent telecommunicatie
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer
Bedankt: 339 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Bericht

Fritz.com in plaats van AVM.de: FritzBox-bedrijf wijzigt verrassend webadres

AVM, bekend van de FritzBox-routers, verwijst het avm.de-domein nu door naar fritz.com. Deze stap volgt op de overname door een investeerder en zou kunnen duiden op een sterkere focus op het merk “Fritz”. Wat zit hier achter?

Een teken van reorganisatie bij AVM?
Wie het bekende webadres avm.de oproept, wordt nu automatisch doorgestuurd naar fritz.com. Deze onverwachte verandering is een keerpunt in de geschiedenis van de Berlijnse netwerkspecialist AVM.

Wat erachter zit is al onderwerp van veel discussie. De huidige situatie doet echter ook denken aan de domeinproblemen van AVM: begin 2024 waren er problemen met de URL fritz.box, die af en toe doorverwees naar externe sites. AVM kon dit probleem echter oplossen door controle over het domein te krijgen. De huidige omleiding van avm.de naar fritz.com lijkt daarentegen een bewuste beslissing van het bedrijf te zijn, aangezien het bedrijf op Platform X in ieder geval heeft bevestigd dat de maatregel van henzelf is en opzettelijk is genomen:

De omleiding vond plaats zonder voorafgaande aankondiging, wat ook enkele vragen oproept over de toekomstige strategie van het bedrijf. AVM is allesbehalve een onbeduidende speler.

Met een omzet van 620 miljoen euro en een geschatte winst van tussen de 80 en 90 miljoen euro in 2022 is het bedrijf een van de leidende krachten in de netwerksector. Voor gebruikers van AVM-producten blijft voorlopig alles hetzelfde. Alle eerdere links en bladwijzers blijven werken omdat ze automatisch worden omgeleid.

Toch zou deze stap kunnen wijzen op een strategische heroriëntatie van het bedrijf, die zal plaatsvinden na de overname van het in Berlijn gevestigde bedrijf.

Niet de eerste verandering
Deze strategie is logisch als je bedenkt dat AVM marktleider is op het gebied van routers voor particuliere gebruikers in Duitsland met een marktaandeel van ongeveer 50 procent en dat de naam Fritz op ieders lippen ligt. In 2010 werd het marktaandeel van de FritzBox-serie in het DSL-segment al geschat op 68 procent. Apparaten zijn het afgelopen jaar al omgedoopt tot “Fritz”.
2025-03-12_21-31-10.jpg
De naam “AVM” staat voor “Audiovisual Marketing” en herinnert aan het begin van het bedrijf als BTX-dienstverlener.

De naam “Fritz” daarentegen werd in 1995 bewust gekozen om kwaliteit en betrouwbaarheid te benadrukken met een typisch Duitse naam. De naam was ook bedoeld als een humoristische toespeling op Duits vakmanschap. Met de overgang naar fritz.com legt AVM duidelijk meer nadruk op deze merknaam.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Berichten: 9509
Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 674 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Zeer weinig mensen weten dat AVM de makers zijn van Fritzbox; het lijkt me dan ook logisch dat een site die op Fritzboxen gericht is, ook die naam draagt.
Hou de corporate name voor corporate doeleinden, en focus op je brand name voor je product.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 6044
Lid geworden op: 09 okt 2004, 21:24
Uitgedeelde bedankjes: 579 keer
Bedankt: 339 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Bericht