We zitten hier op kot met een netwerk met adsl-modem/router van connexant en 2 switchen.
Nu hebben we al 2 pc's (ene op win2k, ander win XP prof) waarbij de gebruikers zelf hun LAN-verbinding uitschakelden en nadien weer inschakelden. Toen ze echter hun verbinding weer ingeschakeld hebben, krijgen ze geen verbinding meer met de DHCP-server en zijn ze ook niet te zien op het netwerk. (zij zien ons niet en wij hen niet)
Het rare is dat hun pc zegt dat de verbinding ingeschakeld is. Ze zenden dan ook pakketjes uit, maar ontvangen er geen.
Weet iemand waaraan dit zou kunnen liggen?
PC verliest connectie netwerk
- ikkejonge
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 7 keer
nope, zoals gezegd kan de pc geen verbinding maken met de dhcp server. Hij krijgt geen binnenkomende pakketten.
Ook het uninstallen en herinstalleren van de netwerkkaart, terug uitschakelen en weer inschakelen en heropstarten helpt niet.
Ook het uninstallen en herinstalleren van de netwerkkaart, terug uitschakelen en weer inschakelen en heropstarten helpt niet.
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Geef je netwerkkaart eens een ander MAC adres.
Blijkbaar is er toch iets fout met de router zijn DHCP server dan... weet je zeker dat die nog werkt ? (je gebruikt NAT veronderstel ik met een eigen DHCP server in de router dan).
Blijkbaar is er toch iets fout met de router zijn DHCP server dan... weet je zeker dat die nog werkt ? (je gebruikt NAT veronderstel ik met een eigen DHCP server in de router dan).
- ikkejonge
- Pro Member
de DHCP-server werkt nog (deze pc zit er namelijk op)
Hoe moet ik da doen, een ander MAC-adres toewijzen?
En (sorry voor de mss domme vraag), wat is NAT eigenlijk? Het staat wel enabled.
ondertussen gelukt om MAC-adres te wijzigen, maar dit gaf geen verandering.
Hoe moet ik da doen, een ander MAC-adres toewijzen?
En (sorry voor de mss domme vraag), wat is NAT eigenlijk? Het staat wel enabled.
ondertussen gelukt om MAC-adres te wijzigen, maar dit gaf geen verandering.
- trobbelke
- Premium Member
- Bedankt: 1 keer
NAT = Network Address Translation
dit is poortmapping: uw privaat IP adres (bvb. 192.168.0.x) mag niet op internet, NAT 'vertaalt' uw IP adres naar het publiek adres van uw router, en past eventueel ook de poort aan als meerdere clients dezelfde poort zouden willen gebruiken (http op poort 80 bvb.)
dit is poortmapping: uw privaat IP adres (bvb. 192.168.0.x) mag niet op internet, NAT 'vertaalt' uw IP adres naar het publiek adres van uw router, en past eventueel ook de poort aan als meerdere clients dezelfde poort zouden willen gebruiken (http op poort 80 bvb.)
-
- Deel van't meubilair
- Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
- Bedankt: 1972 keer
Dat bewijst niets... enkel dat je ooit een IP-adres gekregen hebt. De verlenging van de lease kan nog altijd fout gaan, en soms overleeft Windows zelfs een reboot zonder dat de DHCP server er is (hoe gek ook).ikkejonge schreef:de DHCP-server werkt nog (deze pc zit er namelijk op)
Wat als je manueel een adres ingeeft uit je range... kan je dan pingen naar de router en andere PC's ?
- ikkejonge
- Pro Member
Denken dat het probleem hier idd aan de DHCP-server van de router ligt. Het gebeurt dat het netwerk uitligt, ma als we op de router kijken, is de internetconnectie niet uitgevallen.
De kotbaas is eindelijk thuisgekomen, waardoor we de router hebben kunnen uit en opnieuw aanzetten.
Toch gebeurt het nu nog dat het netwerk uitvalt.
De kotbaas is eindelijk thuisgekomen, waardoor we de router hebben kunnen uit en opnieuw aanzetten.
Toch gebeurt het nu nog dat het netwerk uitvalt.
- ikkejonge
- Pro Member
Het probleem is ondertussen opgelost.
Het probleem lag dus idd aan de DHCP-server die de leases niet meer overnam, maar soms valt dus de DHCP-server volledig uit op de router. Nu vraag ik me af of we die router soms niet overbelasten (alhoewel we vandaag geen grote datatraffiek hadden). Het enige dat we dan kunnen is de router weer uit en aanzetten, maar aangezien we niet altijd in de kast kunnen (sleutel bij kotbaas) is da ni zo handig. Zo hadden we geluk vanavond dat plots de DHCP-server vanzelf weer begon te werken.
Het probleem lag dus idd aan de DHCP-server die de leases niet meer overnam, maar soms valt dus de DHCP-server volledig uit op de router. Nu vraag ik me af of we die router soms niet overbelasten (alhoewel we vandaag geen grote datatraffiek hadden). Het enige dat we dan kunnen is de router weer uit en aanzetten, maar aangezien we niet altijd in de kast kunnen (sleutel bij kotbaas) is da ni zo handig. Zo hadden we geluk vanavond dat plots de DHCP-server vanzelf weer begon te werken.