Skype stopt, alternatief?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Paddestoel
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 9 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

https://www.hln.be/tech/na-ruim-20-jaar ... ~a221751f/

Jammer genoeg stopt skype er in mei mee.
Waarom gebruikte ik dit? Simpel; heel de dag gratis bellen naar de maat of maten + je kon ook uw pc scherm delen, ook dat gebruikte ik af en toe.
Nu ben ik op zoek naar een programma die hetzelfde dus kan en dus ook scherm delen kan enz...

Ik heb slack gedownload maar dat is niet je datte vind ik, ook de geluidskwaliteit laat een beetje te wensen over, ik gebruik de app zelf vooral op de smartphone en dat is niet zo ideaal merk ik.

Dan heb ik zoom gedownload; die app op de smartphone is top, zeer goeie app, ook schermdelen op de smartphone en pc , van je pc. Maar slechts 40 min bellen per vergadering naar elkaar. Anders ist 15 euro voor de hele dag per maand, ik overweeg het wel omdat het een goeie app is. Toch ga ik blijven verder zoeken, heb tot mei de tijd, naar een app die al dan niet gratis is nog.

Dan heb je discord; ik haat zo'n app, lelijk en onoverzichtelijk, bij mij moet alles simpel blijven. ;-).
Ben eens whatsapp aant testen nu en dat werkt op 1 dingetje na, als mijn maat pc scherm deelt en ik spreek dan hoor ik mij een halve seconde later ook, scijte irritant helaas maar alles werkt voor de rest wel. Whatsapp is dus een grote kanshebber om altijd te gebruiken en is gratis ook. Zoom als reserve.

Mss er hier mensen zijn die nog goede apps kennen die dergelijke functies ook hebben?
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Microsoft Teams is de enige echte alternatief, anders Signal.
ISP+TV: TN
Paddestoel
Member
Member

Bericht

Ga het eens bekijken.
Whats app gaat wel heel goed moet ik zeggen.
9livesuni
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 74 keer
Provider

Bericht

Wechat
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 282 keer
Bedankt: 537 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Jitsi (open source en niet Chinees). Je kan ook je scherm delen.
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Paddestoel
Member
Member

Bericht

Ik ga ze allemaal testen.
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 212 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Bericht

Wij gebruiken bij Userbase altijd https://jitsi.belnet.be
ben144
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 22 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Ik zat nog met belkrediet voor skype (niet erg, ooit gratis gehad na wat runnen van scripts op ms-rewards :-D ), maar blijkbaar kan je het na mei nog gebruiken in Teams.

Linkje met allerlei info : https://support.microsoft.com/en-us/sky ... 68a9f90472
BertG3
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 162 keer
Bedankt: 212 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider

Bericht

Mja, voorheen zei Microsoft ook dat je 60 minuten kreeg per maand bij een MS365 family abonnement, nu is dit eraf gehaald...
gimic
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 11 keer

Bericht

je kan ook de uc client van Alcatel Lucent gebruiken. Die staat los van Alcatel Lucent en kan gratis gebruikt worden (Essential)
https://www.al-enterprise.com/-/media/a ... eet-en.pdf
Client op windows, android, ios en web based.
Link naar windows client https://support.openrainbow.com/hc/en-u ... Connectors
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 671 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Ik zit met hetzelfde probleem (dat Skype stopt), maar een andere use case.

Skype was voor mij (met Skype Out) de designated app om zeeeer goedkoop naar het buitenland (bv de US) te bellen, bv naar helpdesks (voor nog geen halve euro en meer dan 15min gebeld bv), of vanop vakantie in het buitenland naar een vaste lijn in Belgie (contact met de ouders, bv).

Het gaat specifiek over bellen naar fixed-line, dus dingen als Whatsapp zijn geen optie.
Apps die toegang willen tot je contacts list, zijn zoiezo ook geen optie (privacy).
Teams is ook geen optie; daar zou het een betalend abbo zijn van +-7.5 euro/maand, jaarlijks betaald, en dat bovenop een Teams license van minstens +-4 euro/maand, ook jaarlijks betaald; beide mogelijk excl btw want een business abbo.
Ik bel gemiddeld geen 10 keertjes per jaar, dus dat zou veel te duur uitkomen.
Een simpele google toont aan dat (voorlopig) de meeste antwoorden "google voice" zijn, maar de (US centric) posters beseffen niet dat de consumer versie van google voice US-only is.

Zijn er alternatieven die mensen hier kennen en/of gebruikt hebben?
gunnix
Plus Member
Plus Member
Bedankt: 9 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Om te bellen naar vaste telefoon kan je de MobileVOIP app gebruiken met een van de Betamax providers.

Zelf maak ik zeer sporadisch gebruik van:
callingcredit.com

Zie voip forum voor meer info:

viewforum.php?f=83&sid=73dac3ba0447eaeab7698b3640bbabe6
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

Nier echt voor bellen naar het buitenland maar tijdens vakanties bel ik met Fritzfon die via VPN met de vaste lijn thuis verbonden is.
Bye, Maurice
johan.devos
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 228 keer
Bedankt: 142 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

OVH voip?
bvhalst
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 169 keer
Bedankt: 72 keer

Bericht

Heeft iemand een idee hoe ik dat kan laten werken? Zelf Fritz box en OVH nummer.
on4bam schreef: 1 maand geleden Nier echt voor bellen naar het buitenland maar tijdens vakanties bel ik met Fritzfon die via VPN met de vaste lijn thuis verbonden is.
Mobile Vikings Fiber 1000/500
MobileVikings mobile
MacBook Pro mid 2012 - MacOS Ventura via OpenCore
OVH - vaste telefoon
on4bam
Moderator
Moderator
Provider

Bericht

VPN vanop mijn tablet naar thuis. Tablet zit dan in het thuisnetwerk en met FritzFon kan ik dan gewoon bellen, net als met de telefoontoestellen in huis. Vaste lijn is EDPnet. Wie mij op de vaste lijn belt wanneer ik niet thuis ben belt de tablet samen met de telefoons thuis en kan ik gewoon opnemen.

VPN daait op mijn Synology maar het zou moeten werken op de Fritzbox ook. Dat was zo met mijn oude tablet (Android 7) die verbond met de FB maar aangezien dit met Android 12/13 niet meer werkte gaat het nu via de NAS.
Bye, Maurice
Paddestoel
Member
Member

Bericht

Wechat heb ik toch zo gelaten vanwege chinees gedoe er allemaal opstaat.

Ik ben wel onder de indruk van whatsapp, werkt steengoed moet ik zeggen en alsook scherm delen, zeker een dikke aanrader.
Nu ga ik die jitsi eens bekijken. Heb graag altijd een goede back up staan als die of die eens plat zou liggen.
selder
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 97 keer
Bedankt: 708 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik begrijp eigenlijk niet waarom je Teams nog niet geprobeerd hebt en eerst naar alternatieven zoals WhatsApp of Zoom kijkt. Ik kan me ook niet voorstellen dat je van Microsoft nog geen pop-ups of e-mails hebt gekregen om over te schakelen. Volgens mij hoef je zelfs niets aan te passen aan je contacten: al je maten die Skype hadden, hebben nu automatisch Teams.

Teams is dé opvolger van Skype. Kijk maar naar de evolutie van Microsoft’s chat- en callclients, oftewel zakelijke instant messaging-clients: Office Communicator → Lync → Skype for Business → Teams. Ja, oké, er zit een verschil tussen de persoonlijke en professionele versies, maar ik wil vooral de evolutie aantonen.

Je spreekt over bellen met meerdere personen tegelijk en over scherm delen.
Maar beide functies hebben toch geen Teams Calling Plans, Operator Connect of Direct Routing nodig?
Dat groepsbellen en scherm delen gebeurt allemaal intern tussen Teams-clients. Zolang je binnen Teams blijft, is alle communicatie gratis. Je hebt alleen een van die drie opties nodig als je vanuit Teams naar een MSISDN of een PSTN-nummer wilt bellen.

Wat vergaderingen betreft: de gratis versie van Teams heeft een limiet van 60 minuten per meeting (tegenover Zoom’s 40 minuten). Wil je die beperking niet, dan kun je het goedkoopste Microsoft 365-abonnement nemen. Dat kost €4,60 per maand (tegenover Zoom’s €15).
Fractal Design North • 13900KS • Asus ROG Ryuo III 240mm • Asus Z790-E • Z5 7800 c34 64GB RGB • nVidia RTX4090FE • Samsung 990 PRO 2TB • Asus ROG Swift PG42UQ 42” OLED 138Hz