Twee extra PPPoE-sessies mogelijk met switch achter 'Internet box' (Bbox4)?

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Bericht

Familie is net overgezet geweest op fiber bij Proximus. Zij zaten nog op de Bbox3 en daar waren twee extra PPPoE-sessies op mogelijk (twee routers achter de Bbox3, elke met hun eigen WAN IP). Op de nieuwe single VLAN 'internet box' kan je alleen achter LAN1 (gemarkeerd met 'bridged') nog een aparte PPPoE-sessie krijgen. Heeft iemand al getest of dit met een switch kan worden uitgebreid naar twee bijkomende sessies?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
alloja
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 36 keer
Bedankt: 51 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Geen PPPoE meer met de single VLAN. Bridge mode werkt met DHCP zonder gebruikersnaam en wachtwoord. 😉
Maar geen idee in het geval van twee routers…
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 913 keer
Bedankt: 3534 keer
Recent bedankt: 18 keer
Provider

Bericht

Borromini schreef: 2 maanden geleden Op de nieuwe single VLAN 'internet box' kan je alleen achter LAN1 (gemarkeerd met 'bridged') nog een aparte PPPoE-sessie krijgen.
In principe kan je achter LAN1/BRIDGE géén aparte PPPoE sessie krijgen, de router die hierop aangesloten is krijgt een extern IP adres (op voorwaarde dat deze als "birdged LAN Host" ingesteld staat op de internet box (via My Proximus).

Dat je op deze poort ook een PPPoE sessie kan krijgen is mij niet bekend.

Wat je zou kunnen testen is een switch achter de Proximus ONT?
  • probeer eens of verschillende routers een extern IP adres krijgen (instelling: VLAN20, DHCP)
  • probeer eens of verschillende routers een PPPoE sessie kunnen krijgen (instelling: VLAN10, PPPoE)
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Borromini
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 299 keer
Bedankt: 27 keer
Provider

Bericht

Klopt, mijn excuses. Is gewoon een extern IP via untagged DHCP op LAN1. Ze hebben de oude 4-poorts ONT gekregen (wist niet dat Proximus die nog installeerde, ze zijn deze week overgezet). Zouden we de router daarop rechtstreeks kunnen aansluiten op één van de andere poorten? Of zijn die uitgeschakeld?
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
permutatie
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 17 keer

Bericht

Twee IPv4 DHCP sessies lijken te werken achter mijn SFP ONT (VLAN20). Niet getest met IPv6 en nog niet gezien of de renew van de 1e sessie nu nog goed verloopt.

Ik heb er geen ervaring mee, maar ik dacht dat de extra poorten op de ONT hiervoor niet gebruikt kunnen worden (viewtopic.php?t=57367).