Leerkrachten zonder smartphone klagen digitale lerarenkaart aan: “Zelfs voor Itsme en Whatsapp is er een alternatief”

Niet-technische onderwerpen of technisch-gerelateerde onderwerpen waar maatschappelijk debat over bestaat. Lees de extra regels in de sticky, aub!
Forumregels
1. De gedragsregels zijn ook hier van toepassing. We verwachten van iedereen in de eerste plaats respect voor de andere users
2. Er zal hier veel minder moderatie gebeuren op inhoud, maar wel meer moderatie op users. Dit betekent concreet dat we discussies in principe niet zullen afsluiten, users die geen zin hebben om de discussie verder te zetten, worden aangemoedigd om zelf de discussie te stoppen / negeren. Dit kan tot iets fellere discussie leiden, maar altijd met respect voor de mede-users!
Daar tegenover staat dat we users kunnen de toegang ontnemen uit dit subforum indien ze het naar ons afwegen te bont maken. Dit kan tijdelijk, dan wel definitief zijn en dit zal zonder enige verantwoording gebeuren
3. Indien u liever de topics uit dit forum niet ziet in de lijst van nieuwe posts, wordt dan lid van de groep "Opt out maatschappelijke uitdagingen in new posts" via deze link: ucp.php?i=167
4. Dit subforum mag op geen enkele manier een platform worden voor militanten / om duidelijk politiek te voeren. Userbase is en blijft een onafhankelijk forum met een duidelijke focus op technische onderwerpen
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 574 keer
Bedankt: 336 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Leerkrachten zonder smartphone klagen digitale lerarenkaart aan: “Zelfs voor Itsme en Whatsapp is er een alternatief”
Een leven zonder smartphone is perfect mogelijk, vindt David Bratzlavsky. Maar nu je de lerarenkaart alleen nog via een app kunt krijgen, wordt hij voor het blok gezet. “We hebben een klacht ingediend bij de Liga voor Mensenrechten.:-D :-D :-D
Afbeelding
dus 'voor 3 man en een paardenkop', moet het onderwijs kaarten printen, boekjes drukken, en een aparte website hosten omdat ze geen smartphone willen. En de belastingbetaler moet dit betalen. Beetje redelijk blijven, woke teachers....
Zou in hun plaats niet in de gazet met 'mijne kop' willen komen hoor....afgang.
En nu gans userbase weer op mijn kop. :-D :-D :-D
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Te Koop forum

Bericht

dus we zeggen tegen kinderen 'stop met constant op die telefoon te zitten" en dan ga je leerkrachten die dat zelf voor hun eigen willen voorkomen, ook uitlachen en zeggen "steek uw neus in die telefoon" ?
....

ik ben het eens met die leerkrachten, en in het onderwijs mag trouwens ook wat (meer) geld gestoken worden - mits dat ook verantwoord gebruikt kan worden (zie verder in mijn post)
liever daarin dan in al die politiekers, het redden van de banken, corrupte overheidsopdrachten, budgetten voor immigratie, etc etc.

en het gaat dus over een (soort lid)KAART, heeft dus 0,0 met "boekjes drukken" te maken.
de lijn heeft ook een KAART (mobib kaart), pretparken ook, de bib ook, ....
alleen het onderwijs heeft die kaart nu afgeschaft voor leerkrachten (ipv ze optioneel te maken/houden, wat prima kan)...

trouwens, ik durf bijna te wedden dat die app de belastingbetaler MEER zal kosten, want ja, ipv een kaart op aanvraag te printen en te versturen (beide eenmalige zaken met een reeds bestaande logistiek) gaat het geheel nu dus afhaneklijk worden van een hele IT infrastructuur/outsourcing om die app verder te ontwikkelen, up to date te houden, te troubleshooten, ...

dus bon, we zijn duidelijk een hele andere mening aangedaan :)
Screenshot from 2025-02-25 19-38-39.png
vanaf 2025 dus met de caveat.... "als je een smartphone hebt en je aanpast aan onze goesting" :angel:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Ge moet uw neus toch niet constant in uw smartphone stoppen, als ge die app enkel nodig hebt. Ge koopt een refurbished phone van 100 € ipv dumphone, en voor de rest van de dag leg je die weg.

fkes geen -paranoïde- veronderstellingen maken. Mss. eens artikel lezen. :-( (Maar ook dat is hier al fake MSN, idem DIGI)

Onderaan artikel:
Klasse reageert dat sinds begin dit jaar 120.000 van de 230.000 onderwijsprofessionals de digitale kaart succesvol hebben gedownload. Volgens hoofdredacteur Hans Vanderspikken zijn de meesten erg tevreden. “Er waren een honderdtal klachten, maar die gingen ruimer dan de digitalisering. Met de digitale kaart zetten we in op gebruiksgemak en kostenefficiëntie. Uiteraard hebben we begrip voor mensen die zonder smartphone door het leven willen gaan, maar de Vlaamse overheid verplicht ons niet om in een fysiek alternatief te voorzien.”

"Met de digitale kaart zetten we in op gebruiksgemak en kostenefficiëntie. Uiteraard hebben we begrip voor mensen die zonder smartphone door het leven willen gaan, maar de Vlaamse overheid verplicht ons niet om in een fysiek alternatief te voorzien.”

Al die voordelenplatformen werken ook zonder lidkaart.
https://www.fedplus.be/
https://www.corporate-benefits.be/nl

Als ge indertijd U niet wilde vaccineren, kon je ook niet naar café/optredens. Da's de keerzijde. Als je daarvoor bewust kiest, tja.

Hier kiezen ze ook bewust voor géén smartphone te hebben, en dan is het niet aan de overheid om die einzelgangers op hun wenken te bedienen vind ik.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

De oude kaart was ook iets he. Je moest ze telkens aanvragen en dan moest je er thuis zelf een foto op kleven. Het was niet mogelijk om een foto te uploaden en die gedrukt op de kaart te krijgen.
Zelf een pretpark zoals Bellewaerde slaagt er al jaren in om een online module te hebben waar je foto's kan uploaden en dan je pass toegestuurd krijgt.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 233 keer
Bedankt: 502 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Wat een geneut...
Die kaart geeft wat voordeel en in ruil vragen ze een app te installeren.
Als die, zoals ze zelf beweren, voor hen echt veel voordelen geeft, dan is het een idee om een oud ding van iemand over te nemen en die enkel en alleen als digitale kaart te gebruiken. Iedereen kent wel iemand die een oude gsm in een la liggen heeft die hiervoor nog zal volstaan.
Ik vind het alvast een verbetering. De app werkt vlot, de voordelen zijn snel te zien zonder eerst te moeten inloggen.

Als iemand dit ze erg vindt dat hij/zij er een procedure voor aanspant dan moet die persoon een héééél gemakkelijk leven hebben.
Zoals ze zeggen "I wish I had your problems".
Splitter schreef: 2 maanden geleden trouwens, ik durf bijna te wedden dat die app de belastingbetaler MEER zal kosten, want ja, ipv een kaart op aanvraag te printen en te versturen (beide eenmalige zaken met een reeds bestaande logistiek) gaat het geheel nu dus afhaneklijk worden van een hele IT infrastructuur/outsourcing om die app verder te ontwikkelen, up to date te houden, te troubleshooten, ...
Dat durf ik zwaar te betwijfelen. Tot vorig jaar kreeg elke leerkracht een kaart. Nieuwe leerkrachten kregen dat in combinatie met een exemplaar van Klasse, thuis opgestuurd en anderen moesten die in een lokale bib gaan afhalen.
Het gaat over meer dan 200.000 kaarten hé.
De app is quasi identiek aan de site, dus veel extra kosten zie ik daar niet aan.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

satsurfer schreef: 2 maanden geleden fkes geen -paranoïde- veronderstellingen maken. Mss. eens artikel lezen.
heb het gelezen, en ik haal er toch een aantal andere zaken uit dan dat jij doet.
satsurfer schreef: 2 maanden geleden Onderaan artikel:
Klasse reageert
ja, want wat moeten die anders zeggen? "bijna niemand gebruikt het en we gaan zorgen dat de vlaamse overheid $$$ aan ons geeft" ?

het blijft belachelijk dat mensen meer en meer bewust worden over smartphonegebruik, dat scholen actief smartphones gaan verbieden op school,
en dan de leerkrachten -dewelke de kinderen het goede voorbeeld moeten geven- verplicht worden om een smartphone te gebruiken omdat ze leerkracht zijn.
(ok, er is een nuance dat ze dat niet verplicht zijn, maarbon)

maar de Vlaamse overheid verplicht ons niet om in een fysiek alternatief te voorzien.”
met andere woorden: wij krijgen geld maar doen ons goesting, en niemand kan ons wat maken.

maar in een tijd van regering dewever, waar we straks ook allemaal gezellig terug betalen voor het veranderen van energieleverancier,
is dat natuurlijk iets dat "business as usual" zal zijn en nog maar het begin van wat we allemaal gezellig met zen allen gaan mogen slikken.

satsurfer schreef: 2 maanden geleden Al die voordelenplatformen werken ook zonder lidkaart.
geen idee of dat zo is, maar als dat zo is, waarom zouden ze dan uberhaupt een app moeten gemaakt hebben ervoor?
satsurfer schreef: 2 maanden geleden Als ge indertijd U niet wilde vaccineren, kon je ook niet naar café/optredens. Da's de keerzijde. Als je daarvoor bewust kiest, tja.
goh, iets voor de gezondheid van u en uw medemens vergelijken met iets dat net het omgekeerde is, daar zijn we toch ook een andere mening geneigd.
satsurfer schreef: 2 maanden geleden Hier kiezen ze ook bewust voor géén smartphone te hebben, en dan is het niet aan de overheid om die einzelgangers op hun wenken te bedienen vind ik.
"illegalen komen het land binnen zonder gevraagd te zijn, het is niet aan de overheid om ze uberhaupt iets te geven" en toch ....

niemand zegt dat ze op hun wenken bediend moeten worden, maar:
1) die kaart was er, en is nu weggehaald (dus je kan argumenteren dat het een wijziging van hun reden tot leerkracht worden is, al is dat natuurlijk wat over the top)

2) ze zeggen "de vlaamse overheid verplicht ons niet", maar zover ik weet is onderwijs & vorming onderdeel van de vlaamse overheid... tuurlijk schieten ze zichzelf niet in de voet?

3) ze zeggen kostenbesparend, maar nergens zijn cijfers publiek gemaakt ivm wat de kaart vs de app kost / jaar (again: een kaartje opsturen = eenmalig, een app = constant development.... en onze overheid is daar nu niet bepaald de sterkste in, toch?)

4) klasse zegt dat er 120.000 downloads zijn, in de playstore is dat ongeveer 50k en apple geeft geen stats vrij, maar dat moeten er dan ook al meer dan 50k zijn.
en er zijn ook al meer dan genoeg negatieve reviews, dus het is niet omdat leerkrachten verplicht worden dat ze het er ook mee eens zijn van dat te gebruiken.
(de meerderheid zal gewoon wel, zoals zovele belgen, geen vechtlust meer hebben om tegenstand te bieden)

@Nordic : en dat je er zelf een foto op moest kleven, dat was dan toch een mooi voorbeeld van kostbesparing?
geen speciale extra inkt nodig voor de foto op de kaart te printen :)
en omdat je ze moest aanvragen, ook daar een besparing: geen kaarten printen & sturen als je ze niet vraagt.
de app daarentegen is gemaakt & vereist onderhoud of er nu 1 of 1 miljoen gebruikers van zijn

@cadsite : die klasse zullen ze ongetwijfeld nog steeds opsturen, dus de enige kost die zou verdwijnen is dus die kaart,
en wat kost dat nu realistisch?
voor de app gewoon in de apple store te hebben betaal je al iets van een 100 euro / jaar (of meer als het als "organisatie" aangegeven is) als ik me niet vergis....
daar heb je volgens mij al een hoopje kaarten voor.

het procedure aanspannen gedeelte is misschien wat overdreven, maar dat kan je van iedereen die ooit meedoet met een vakbondststaking en daardoor mensen die wel willen werken blokkeert ook zeggen (op zijn minst), dusjah.

wat de uiteindelijke kost is, ik zou zeggen "we shall see", maar ik denk niet dat er transparantie over is (of dat, indien het er wel is, er ook maar 1 iemand is die de moeite doet om aan het rekenhof die gegevens op te vragen & na te kijken)
lithion
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 6 keer
Bedankt: 96 keer

Bericht

Nog wat extra info:
- vroeger kreeg iedereen thuis een klasse magazine (ook bepaald administratief en technisch personeel) en werd je kaart meegestuurd (jaarlijks vernieuwd)
- door besparingen moet je sinds enkele jaren een abonnement afsluiten op Klasse (10 EUR/jaar - eerste jaar gratis als nieuw personeelslid - 24000 betalende abonnees). Als je geen abonnement had moest je de lerarenkaart afhalen in de bib. Als je die pas in juni ging afhalen lag meer dan de helft van de kaarten er nog (te zien aan de aftekenlijst).

Voordelen van die digitale kaart:
- niet meer km's ver rijden naar de bib waar je kaart ligt
- de vele kaarten die niet afgehaald werden belanden niet meer in de vuilbak
- geen pasfoto's meer moeten zoeken of speciaal laten maken om er dan op te kleven - is prutswerk
- je hebt meteen alle voordelen van de larenkaart in de app
- geen kaart meer meesleuren in de overvolle portefeuille

Als leraar wordt je verder toch ook geacht om mee te zijn in deze digitale wereld? Alles gebeurt tegenwoordig digitaal: agenda, opdrachten indienen, communicatie met ouders, ... .
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik ga absoluut akkoord met die mensen.
Er zou ten allen tijde een non-app (en zelfs non-digitaal) alternatief voorzien moeten worden.
"Met de digitale kaart zetten we in op gebruiksgemak en kostenefficiëntie. Uiteraard hebben we begrip voor mensen die zonder smartphone door het leven willen gaan, maar de Vlaamse overheid verplicht ons niet om in een fysiek alternatief te voorzien.”
Ja, dat is de kantjes eraf lopen he; als het niet verplicht is doen we het niet.
En dan verbaasd zijn dat er tal van extra wetten moeten gemaakt worden, omdat niemand zijn verantwoordelijk wil nemen om uit goeie wil inclusief te zijn.

satsurfer schreef: 2 maanden geleden Als ge indertijd U niet wilde vaccineren, kon je ook niet naar café/optredens. Da's de keerzijde. Als je daarvoor bewust kiest, tja.
Niet direct het beste voorbeeld.
Als je u indertijd wel liet vaccineren, was er ook een app om dat te bewijzen.
En zij die de app niet wensten te gebruiken, konden op aanvraag een papieren certificaat krijgen.

lithion schreef: 2 maanden geleden Als leraar wordt je verder toch ook geacht om mee te zijn in deze digitale wereld? Alles gebeurt tegenwoordig digitaal: agenda, opdrachten indienen, communicatie met ouders, ... .
Nu zijn we het bezit van een smartphone aan het verwarren met "mee zijn in een digitale wereld".
Daar bestaan ook desktops en laptops etc voor.
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Bij Klasse moeten ze dan ook maar eens overwegen om de papieren versie stop te zetten en het tijdschrift alleen nog digitaal aan te bieden. De Vlaamse overheid verplicht hen niet om het op papier te doen en 't is beter voor het milieu etc. Of beter nog: publiceer het uitsluitend via een app op de smartphone, dan zijn ze meteen driekwart van hun lezers kwijt.
Maar dat zal wel moeilijker liggen dan een lerarenkaart die niet meer door iedereen kan worden gebruikt.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Klasse is betalend (10 EUR per jaar) voor 4 nummers, dus dat papier wordt wel degelijk betaald. Die ruim 200 000 kaarten die ze moesten drukken aan zeker 1 EUR per kaart daarentegen... . Dan beter dat geld terug in het onderwijs investeren.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

lithion schreef: 2 maanden geleden Als leraar wordt je verder toch ook geacht om mee te zijn in deze digitale wereld? Alles gebeurt tegenwoordig digitaal: agenda, opdrachten indienen, communicatie met ouders, ... .
Dat kan perfect met een PC.
Splitter schreef: 2 maanden geleden @cadsite : die klasse zullen ze ongetwijfeld nog steeds opsturen, dus de enige kost die zou verdwijnen is dus die kaart,
en wat kost dat nu realistisch?
Een argumentatie bouwen op veronderstellingen is niet echt solide.
Wegens de aard van mijn opdracht ben ik al 10 jaar elk jaar "nieuwe leerkracht". Alle voorgaande jaren kreeg ik 1 exemplaar van klasse in de bus, sinds dit jaar niet meer.
NickG
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
Bedankt: 43 keer

Bericht

ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden Ik ga absoluut akkoord met die mensen.
Er zou ten allen tijde een non-app (en zelfs non-digitaal) alternatief voorzien moeten worden.
Is het dan geen goed compromis dat die paar niet-smartphone users een kleine kost betalen om een papieren kaart toegestuurd te krijgen?

Hier op het werk toen we jaren terug MFA gingen afdwingen via smartphone app dezelfde klachten. Gewoon een fysiek token voorzien maar de werknemer de kost daarvoor aanrekenen loste dat op: 90% van de klagers had wél plots een smartphone, die laatste principiële 10% waren ok om de kost te betalen en zich zo aan hun principes te kunnen houden.

Zo is iedereen tevreden, toch? Vind 't altijd zo vermoeiend om mensen te horen discussiëren over hun principes. Elk mens moet doen wat hij denkt dat goed is, toch? Waarom dan niet gewoon met oplossingen komen ipv de andere partij proberen te overtuigen dat jou principes beter zijn?
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 478 keer
Provider

Bericht

Een werkgever mag niet verwachten van z'n werknemer dat hij privé tools voor werk gebruikt.
Een werkgever is in principe verplicht in het nodige materiaal te voorzien voor het uitvoeren van het werk.
Nu is de lerarenkaart een 'voordeelkaart', maar in het bovengenoemde geval van MFA vind ik het niet normaal dat je je prive toestel hiervoor gebruikt. Als de werkgever MFA wil inrichten, dan moet hij daar maar alles voor voorzien. Als je een privetoestel moet gebruiken staat daar een vergoeding tegenover, niet omgekeerd.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Zouden er echt nog bediendes rondlopen die geen maandelijkse "onkostenvergoeding" van €15 krijgen voor 'telefonie'?

Los daarvan, dat heeft niets met de lerarenkaart te maken. Dat is een kaart die je hier en daar wat korting geeft.
lithion
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Joe de Mannen schreef: 2 maanden geleden Een werkgever mag niet verwachten van z'n werknemer dat hij privé tools voor werk gebruikt.
Personeel in het onderwijs (vanaf bepaalde opdrachtpercentage) krijgt een laptop en een vergoeding van 240 EUR per jaar voor internet.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 359 keer
Bedankt: 519 keer
Te Koop forum

Bericht

Waarom het toch altijd zo moeilijk maken en anderen eigen keuzes opdringen? De digitale versie zal voor velen volstaan maar dat maakt het toch niet onmogelijk dat sommigen een andere vorm kunnen aanvragen? Vermits dit een minderheid is moet dat noch veel tijd of geld kosten.

Het is teken van de verregaande tegenstellingen in de maatschappij, het is het ene uiterste of het andere, mengvormen kunnen steeds minder. Het is niet omdat digitalisering een feit is dat je ook niet wat tegengas mag/kan geven en soms dingen niet digitaal wil/kan doen. Beiden hebben voor- en nadelen en men is nog altijd vrij in dit land om zelf te beslissen wat je voor jezelf beter vindt.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Dizzy schreef: 2 maanden geleden men is nog altijd vrij in dit land om zelf te beslissen wat je voor jezelf beter vindt.
Zeker, maar besef dan dat jouw beslissing consequenties heeft.
Je kan het compleet omdraaien ook.

Waarom moet iemand een keuze opdringen? Waarom moet iemand een keuze voor een papieren KORTINGSKAART eisen via procedures?
Vergeten we even niet hoeveel waarde dit slechts heeft? Is dat nu echt de strijd die er gevoerd moet worden?
Mocht het van mij afhangen zou ik ook een oplossing aanbieden. Laat leerkrachten op de site zelf een kaart downloaden dat ze kunnen afdrukken en zelf plastificeren.
Maar niemand weet waarom ze dit niet aanbieden. Gemak, kosten, averechts doen, niet aan gedacht, geen tegenkanting verwacht,...
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Neen, dan ben je niet meer vrij om te kiezen. je krijgt de voordelen enkel als je "juist" kiest. Het gaat om een voordeelkaart, als je het voordeel enkel aan bepaalde mensen geeft en andere uitsluit is dat een vorm van discriminatie. Ofwel zorgt men dat iedereen een gsm heeft als dat nodig is voor het werk ofwel biedt men een alternatief. Dat hoeft niet duur te zijn.

Inderdaad kan men perfect de leraren een papieren kaart bezorgen. Waarom zo vastpinnen op 1 mogelijkheid terwijl meerdere oplossingen mogelijk zijn?

Zelf zou ik ook de GSM gebruiken maar daarom vind ik niet dat iedereen dat moet doen omdat ik dat doe.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 349 keer
Bedankt: 478 keer
Provider

Bericht

lithion schreef: 2 maanden geleden
Joe de Mannen schreef: 2 maanden geleden Een werkgever mag niet verwachten van z'n werknemer dat hij privé tools voor werk gebruikt.
Personeel in het onderwijs (vanaf bepaalde opdrachtpercentage) krijgt een laptop en een vergoeding van 240 EUR per jaar voor internet.
Tja, jammer dat je hier dan net een smartphone voor nodig hebt...

Werkgever wil dat je dingen vast vijst, geen probleem, je krijgt toch een hamer...

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Albert Peetermans
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 15 keer

Bericht

Er zijn nog alternatieven: als het voornamelijk om de besparing te doen is, dan kan men kan de kost van de fysieke kaart ("1 euro") jaarlijks afhouden van de wedde. Of men kan de kaarten uitgeven voor 2 of 3 jaar-zo dikwijls wordt er toch niet veranderd van statuut.

Waarom zou men trouwens ook voor bv. het rijbewijs niet overschakelen naar de smartphone (en de kaart afschaffen)? Ook dat is een besparing.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

een rijbewijs is net iets noodzakelijker dan een 'klantenkaart'.
Dat is het uiteindelijk hé. Ik heb meer voordeel aan mijn Xtra kaart van de colruyt dan aan de lerarenkaart.

@Joe de Mannen Ik heb het even nagekeken. Zelfs ik, met een kleine breuk, krijg €20/maand 'internetvergoeding'.
Daar staat nergens dat dit geen mobiel internet is. Ze zijn met 2 leerkrachten op hetzelfde adres, dus krijgen €40 voor 'internet'.
We weten allemaal dat je daar ruim mee (kan) toekomen.

Wel eigenaardig dat dit zo'n polemiek veroorzaakt voor een klantenkaart. Maar dat een school (waar ik les geef bijvoorbeeld) enkel toelaat om in te loggen in smartschool na een 2FA via een Authenticator en de aanwezigheden moeten na inlog met ItsMe.
Daar hoorde je niemand over. Terwijl er hier wel een smartphone geëist wordt om je werk te kunnen doen.

Alweer, eigenaardige keuze om net hiertegen te vechten. :beerchug:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

cadsite schreef: 2 maanden geleden Vergeten we even niet hoeveel waarde dit slechts heeft? Is dat nu echt de strijd die er gevoerd moet worden?
en zo geef je dat weg, en dan nog iets, en dan nog iets, en ineens ben je "plotseling, zomaar" china en heb je niks meer te zeggen als inwoner.
het is een kleinigheid, sure, maar als je de mens stilletjes, beetje bij beetje, overtuigd om zich te laten doen "want het is maar iets klein",
dan gaat dat "klein" altijd wat groter worden tot ineens iets heel groots, zoals je rechten, ineens "ook maar iets klein" zijn.
(en tegen dat je dat dan inziet, oeps... te laat)
cadsite schreef: 2 maanden geleden Mocht het van mij afhangen zou ik ook een oplossing aanbieden.
ah, maar het hangt effectief van leerkrachten af, als ze genoeg samenspannen zal dat ook allemaal wel kunnen, gewoon in groep oplossingsgericht denken is genoeg.
maar denken "tis weer ene dat averechts doet" en die dan tout court niet steunen maar zelfs belachelijk maken is net hetgene dat ertoe zal leiden dat noch jij, nog iemand anders oplossingen zal aanbieden.

NickG schreef: 2 maanden geleden Is het dan geen goed compromis dat die paar niet-smartphone users een kleine kost betalen om een papieren kaart toegestuurd te krijgen?
cadsite schreef: 2 maanden geleden Laat leerkrachten op de site zelf een kaart downloaden dat ze kunnen afdrukken en zelf plastificeren.
Maar niemand weet waarom ze dit niet aanbieden. Gemak, kosten, averechts doen, niet aan gedacht, geen tegenkanting verwacht,...
2 prima oplossingen, die beide ook de kost zouden verminderen... maar daar verdient een of andere politieker/voorzitter/vriendje-van/... niets aan, natuurlijk.
dus dan liever digitaal "want wij zijn mee" (hoe lang zal het duren voor er een of andere AI functie in die app zit? of althans de naam "AI" erbij komt ergens)

het smartschool gedoe is trouwens ook redelijk wat over te doen geweest hoor, maar opnieuw: niet genoeg weerstand dus kan dat prima doorgeduwd worden,
en het klinkt natuurlijk altijd heerlijk als iemand kan roepen "but think of the children" (of dat nu echt zo is boeit geen fluit natuurlijk, als het maar geroepen kan worden)

nog zo'n mooie zijn die geweldige digitale borden toch?
moeten de leerkrachten zelf ook al geen leesbaar schrift meer hebben (gelukkig maar i guess, want de huidige generatie zal dat effectief meestal niet meer hebben?),
en de elektra en investering? sja, dat is voor de school. doe nog maar een uitstapje minder, daar leren ze toch niets van.

laat me duidelijk zijn: in dit verhaal vind ik dat de leerkracht gelijk heeft omdat je geen keuze krijgt terwijl er geen enkele reden is om die keuze te verwijderen,
en dat is problematisch -niet enkel voor zo'n domme kaart, maar in zijn geheel)

in het grotere verhaal, echter, vind ik de gehele digitalisatie in scholen een belachelijk foute stap, en kan er beter "back to basics" gegaan worden en gekeken worden naar waarom onze kinderen zo hard achteruit gaan op het wereldtoneel.

oh en by the way, het zal vast een toeval zijn, maareh:

resultaten van scholkwaliteit in 2003 waren bij de beste.
toevallig is smartschool in opstart in 2003.
sindsdien dalen resultaten.
in 2017 komt de "schoolagenda" van smartschool erbij.
sinds 2018 daalt de kwalliteit "dramatisch"
....
sja, toeval.... (honestly, er zijn natuurlijk meer redenen, maar de digitalisering is er 1 van)

bronvermeldingen:
https://www.degroofpetercam.com/nl-be/b ... ijs-belgie
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/12/05 ... nschappen/
https://www.smartschool.be/over-ons/ons-verhaal/
Laatst gewijzigd door Splitter 2 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Oh, maar nu kom je wel op het pad waar ik mee wil 'lastig doen' hoor.

Alle begrip dat iemand hierover gefrustreerd is.
Dat er oplossingen zijn, zeker da.

Maar dat je hiervoor een procedure wilt opstarten en met uw hoofd in de krant komen? Tsja, daar ben je me kwijt.
Maar goed, we leven in België en daar mag en kan je dat doen. Gelukkig maar.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 793 keer

Bericht

Splitter schreef: 2 maanden geleden en zo geef je dat weg, en dan nog iets, en dan nog iets, en ineens ben je "plotseling, zomaar" china en heb je niks meer te zeggen als inwoner.
Gelijkaardige discussie als met cash geld :) (zie een ander topic).
Het is onhandig dat Klasse de papieren versie niet aanbiedt, als betalende optie. Hadden ze dat wel gedaan, was het oké.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Denk je?
Dan was het gegarandeerd van "jamaar, discriminatie, ik moet betalen en zij niet".
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Tja, sommigen vinden dat principes wel nog belangrijk zijn. Dat ze hun kop durven laten zien maakt hun punt sterker.

Je hoeft je toch niet te schamen als je niet wil meelopen met elke digitale trend. Ze houden ook niemand tegen, ze willen gewoon een keuze behouden.

Ik dacht ook al aan die discussie van cash. Iedereen kan digitaal betalen maar dat betekent nog niet dat de andere optie weg moet en dat iedereen digitaal moet betalen of dat je een extremist bent als je dat niet doet.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

cadsite schreef: 2 maanden geleden Oh, maar nu kom je wel op het pad waar ik mee wil 'lastig doen' hoor.
soms is dat fijn, zolang het wat respectvol blijft :)
cadsite schreef: 2 maanden geleden Maar dat je hiervoor een procedure wilt opstarten en met uw hoofd in de krant komen? Tsja, daar ben je me kwijt.
ik zou nu ook niet dadelijk in de krant willen komen (en ik denk dat je prima die procedure kan aanspannen ZONDER de krant er bij te betrekken,
maar anderzijds kan ik ook ergens wel snappen dat ze in dit geval denken van "we kunnen niet de enige zijn, dus hoe bereiken we best de rest?" en dan zit je al snel op het "we bellen de gazet" pad natuurlijk.
.... en dat recht hebben ze, gelukkig, inderdaad.
heist_175 schreef: 2 maanden geleden Gelijkaardige discussie als met cash geld :) (zie een ander topic).
Het is onhandig dat Klasse de papieren versie niet aanbiedt, als betalende optie. Hadden ze dat wel gedaan, was het oké.
klopt.
cadsite schreef: 2 maanden geleden Dan was het gegarandeerd van "jamaar, discriminatie, ik moet betalen en zij niet".
misschien, maar dan hadden ze geen punt om te maken, want ze hadden de keuze: hun verkozen manier behouden, en bijdragen in de kost dat dat meebrengt,
of meegaan met de digitale versie, dewelke (zogenaamd) goedkoper zou zijn.

nu is er geen keuze, en dus is er terecht een discussie.
als de keuze er wel was zou je kunnen klagen dat het "geen goede keuze" is, maar is er geen discussie meer mogelijk over het geven van keuzes,
ipv het opdringen van zaken.
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Nu is er ook een keuze.
Meegaan met het digitale of niet. :twisted: :twisted:

Maar goed, ik snap het wel hoor. Ik versta enkel niet dat dit een probleem is dat je zo op de spits wil drijven.

Ik heb nog een oude smartphone liggen. Ze mogen die hebben. Gebruik die enkel en alleen om je lerarenkaart op te zetten. Opgelost. :banana:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

@cadsite : devil's advocate: ga jij ook hun elektra betalen zodat ze de lerarenkaart kunnen gebruiken, want als die gsm plat is werkt dat niet, en jah... die opladen is toch weer een extra kost voor hen dat er niet zou zijn als ze de kaart hadden he :angel:
cadsite
userbase crew
userbase crew
Provider
Te Koop forum

Bericht

Doe dat op school hé, amateur... :banana:
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden Niet direct het beste voorbeeld.
Als je u indertijd wel liet vaccineren, was er ook een app om dat te bewijzen.
En zij die de app niet wensten te gebruiken, konden op aanvraag een papieren certificaat krijgen.
Beetje appels met appels vergelijken.
Deze leerkrachten wensen géén smartphone te gebruiken, zoals de antivaxers geen prik wilden.
Dus beide groepen hebben door hun wéloverwogen, bewuste ethische keuzes zichzelf uitgesloten.
"Elk nadeel heb zijn voordeel"

Toegevoegd na 8 minuten 8 seconden:
Dizzy schreef: 2 maanden geleden Ik dacht ook al aan die discussie van cash. Iedereen kan digitaal betalen maar dat betekent nog niet dat de andere optie weg moet en dat iedereen digitaal moet betalen of dat je een extremist bent als je dat niet doet.
Wel, laat die weloverwegen Cashbelievers ook procentueel betalen voor de reële kost van een geldautomaat...de kostprijs van de automaat 126.000 € (31.500 €/jaar), het vervoeren door geldkoeriers, onderhoud.
De gemeente Wevelgem betaalt 126.000 euro over 4 jaar voor een geldautomaat

Waarom moet de gemeente (die al weinig budget heeft) die zeveraars nog helpen die in het verleden leven. betaalkaarten bestaan al +40 jaar, je hebt payconiq, google pay, bankkaarten, overschrijvingen via app,.... Zie echt nut niet in van cash geld. Ja voor zelfstandigen om hun zwart geld kwijt te raken.

We gaan eens kijken hoe lang hun 'principes' standhouden....
Splitter schreef: 2 maanden geleden als de keuze er wel was zou je kunnen klagen dat het "geen goede keuze" is, maar is er geen discussie meer mogelijk over het geven van keuzes,
ipv het opdringen van zaken.
persoon die niet goed hoort wilt afspraak maken bij Financiën voor zijn belastingsbrief, gaat daarvoor bij Gemeente burgerzaken (niet hun taak en ook tijd niet voor). Alles moet telefonisch geregeld worden voor afspraak bij FIN. (= federale overheid)
"Wij werken thuis", "en wij voelen niet de behoefte om kantoren te openen". Andere overheidsinstanties moet hun shit maar oplossen.
  • Welke keuze heeft die burger om zijn afspraak te maken? (geen computer, en zoon zit in buitenland)
  • Had je een keuze tijdens corona om te vaxen of niet?
  • Hoe ga je op reis met Ryanair als je geen computer/internet hebt?
Laatst gewijzigd door satsurfer 2 maanden geleden, in totaal 2 gewijzigd.
on4bam
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 285 keer
Bedankt: 545 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Tot het plots over iets gaat wat jij belangrijk vindt en je niet in dat nieuwe wil instappen :wink:
Bye, Maurice
https://on4bam.com
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Daarom dat scholen nu GSM's bannen in de klassen, wegens de weldaad voor de kinderen en de schitterende schoolresultaten :lol:

Als je een gsm nodig hebt voor het werk moeten ze er maar eentje voorzien en anders een alternatief. Een papieren kaart gaat heus niet veel geld kosten alsof al die digitale vormen gratis zijn.

De vergelijking met de vaccins is ook totaal van de pot gerukt. Niet gevaccineerden zorgden voor een risico, iemand zonder GSM vormt geen enkel risico.

En de zaak met cash gaat veel verder dan een geldautomaat. Het is een legaal betaalmiddel en mensen mogen hun eigen geld nog uitgeven hoe zij dat wensen. De meeste, ikzelf incluis, doen dat meestal digitaal maar dat betekent niet dat men cash moet schrappen. Zonder geld kan je in onze maatschappij niets en digitaal staat toe om u met 1 druk op de knop gewoon van al uw geld te ontdoen. Zo'n situatie wens ik niet en gelukkig nog heel veel mensen die wat verder kijken dan hun neus lang is. Trouwens, men heeft totaal geen last van mensen die cash betalen, men kan nog altijd zelf betalen zoals men wil en dus digitaal. waarom een voorkeur opdringen?

En over de kosten, de banken hebben allemaal enorm veel kantoren gesloten, heel wat mensen buiten gezet en dus ENORME winsten daarbij geboekt. Maar nu gaat men beweren dat ze geen automaat kunnen betalen? Wie heeft hen kunnen redden tijdens hun zelf veroorzaakte crisis met producten die ze zelf niet eens snapten, juist. Daarom dat we nu allemaal zo'n hoge rentes krijgen :) Die arme dutskes van banken toch.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

on4bam schreef: 2 maanden geleden Tot het plots over iets gaat wat jij belangrijk vindt en je niet in dat nieuwe wil instappen :wink:
kan je eens verduidelijken, je spreekt Chinees.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

satsurfer schreef: 2 maanden geleden Wel, laat die weloverwegen Cashbelievers ook procentueel betalen voor de reële kost van een geldautomaat...
dat was allemaal gedekt door de kost die je voor je rekening al mag betalen.... (en rara, degene die werken met een gratis rekening zijn degene die nog hun automaten houden, ja, dan gaat het toch écht zijn omdat ze bij de grootbanken ocharme bijna failliet zijn hé? .... kuch)
satsurfer schreef: 2 maanden geleden Waarom moet de gemeente (die al weinig budget heeft) die zeveraars nog helpen die in het verleden leven.
correctie: de gemeente (en dus wij in het algemeen) mogen betalen omdat de grootbanken (bedrijven die geen bal om "wij" geven en geen enkele incentive hebben om goed met hun eigen geld om te gaan (haja, want if needed gaat de staat ze toch redden met het "wij" belastingsgeld)
en het is allemaal goed en wel dat velen met digitale betalingswijzes overweg kunnen, maar de ouderen en mindervaliden niet altijd,
en de kinderen leren ook veel eenvoudiger besef als ze centen in hun hand krijgen en die ineens "op" zijn, want dat is tastbaar, en een kaart, dat is magisch onzichtbaar geld "dat er altijd is".
maargoed, dat is een discussie voor in het andere topic, hé.

en wat betreft je mooie opsomming:

- belastingen: geen computer nodig, je kan bij de gemeente gaan (sociale dienst) voor dat te regelen, of bellen, of -als je nog in een van de zeldzame gemeentes woont- bij de lokale belastingsdienst langsgaan.
overigens is dit ook iets dat banken doen.... ohja wacht, die zijn hun kantoren natuurlijk aan het sluiten om hun dienstverlening "te verbeteren" en je kan daar dus niet meer terecht voor iets dat 40 jaar lang prima kon.

corona vaccin: dat is een andere discussie, dat deed je niet voor jezelf, maar voor je omgeving.

ryanair (of eender welke reismaatschappij): hawel, geloof het of niet, maar zoiets als een reisbureau bestaat nog steeds en daar kan je gewoon binnenwandelen...

maar niemand is hier om je van gedacht te doen veranderen, ik hoop alleen dat je op een gegeven moment in je gat gaat gebeten zijn door iets dat jij liever niet had zien veranderen en je geen keus meer geeft.
en dat je dan op deze thread gewezen kan worden als je dat niet leuk zou vinden.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

NickG schreef: 2 maanden geleden Is het dan geen goed compromis dat die paar niet-smartphone users een kleine kost betalen om een papieren kaart toegestuurd te krijgen?
Ik zie een beter compromis de mensen de keuze vrij laten, en dus alleen fysieke kaarten te leveren aan de mensen die er (eenmalig) de keuze voor maken om die te behouden.
De kaart was altijd al gratis, dan kan ze nu ook gratis zijn.
Alleen werden er vroeger veel kaarten gedrukt en nooit gebruikt; dus als je de mensen bewust de keuze laat om een fysieke kaart aan te vragen, zullen ze zoiezo al genoeg besparen hierin.
Als je ze laat betalen voor een fysieke kaart, moet de app ook betalend zijn.
NickG schreef: 2 maanden geleden Hier op het werk toen we jaren terug MFA gingen afdwingen via smartphone app dezelfde klachten. Gewoon een fysiek token voorzien maar de werknemer de kost daarvoor aanrekenen loste dat op: 90% van de klagers had wél plots een smartphone, die laatste principiële 10% waren ok om de kost te betalen en zich zo aan hun principes te kunnen houden.
Dat is dan weer een heel stuk erger: hier gaat het over een werkgever die werknemers dwingt om een privetoestel voor werkgerelateerde zaken te gebruiken, zonder vergoeding of alternatief; dat kan dan weer helemaal niet.
Als ik er werkte, zouden ze kunnen zien dat er een gratis token of gratis smartphone ter beschikking werd gesteld, of een uitzondering op de MFA.
satsurfer
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Splitter schreef: 2 maanden geleden ik ben het eens met die leerkrachten, en in het onderwijs mag trouwens ook wat (meer) geld gestoken worden - mits dat ook verantwoord gebruikt kan worden (zie verder in mijn post)
liever daarin dan in al die politiekers, het redden van de banken, corrupte overheidsopdrachten, budgetten voor immigratie, etc etc.
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/03/19 ... echtenins/
Klacht van Gentse leerkracht zonder smartphone ook door Mensenrechteninstituut onontvankelijk verklaard :banana:
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

tuurlijk is het onontvankelijk, er is geen wettelijk kader rond om het discriminatie te noemen natuurlijk.
wil echter niet zeggen dat die man zijn punt niet geldig is, en dat erkent het VMRI ook:
Hoewel de zaak juridisch niet als discriminatie wordt beschouwd, erkent het instituut wel dat de kwestie maatschappelijk leeft.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Da's net het fundamentele probleem: De evolutie analoog>digitaal is op bepaalde vlakken problematisch aan het worden, maar er bestaat nog niet voldoende wetgeving om dat in te perken.

De rechter stelt hier eigenlijk dat hij het probleem erkent, maar dat het niet onder de wetgeving/reglementering valt die men hier inriep.
Da's een technisch issue in deze rechtzaak, maar dat doet daarmee niks af van het maatschappelijke probleem an sich.
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Dat die app toegang moet krijgen tot ondere andere microfoon en camera van de smartphone is dat geen privacy risico?