in augustus zitten we voor enkele weken in Australië en de roamingskosten met MV zijn gigantisch zoals altijd in zo een bestemmingen. (4 euro/min outgoing, 2.5 euro/min incoming). Data zou via hun datapass kunnen, maar dat is ook niet zo goedkoop (15 euro/gb).
Omdat ik graag zaken ontdek (ben beetje technisch aangelegd), denk ik aan hetvolgende:
- data via esim (iphone 13 is compatibel): sorted. Heb tijdens een promo krediet gekocht bij Roamless (BICS) (50% van de kost - normale prijs 2,45 usd voor 1GB, nu dus 1,23 euro voor 1GB). Backup Airalo of een andere esim. Voordeel met Roamless is dat het krediet lange tijd geldig blijft en in andere landen kan worden gebruikt. In BE enkel op Prox echter (en aangezien ik met MV op Prox zit, geen meerwaarde wanneer ik geen dekking heb)
- voice: (en hier begint het denkproces):
1. Ik heb een SIP van OVH (Belgisch vast nummer). Net me aangemeld bij de Beta van hun app softphone bij OVH. Indien dat niet zou marcheren, dan misschien eens zien naar ZOIPER (of gelijkaardig), maar moet dan met de instellingen van de Fritzbox prutsen (mocht iemand ervaring hebben of het ergens gedocumenteerd hebben, dan heb ik interesse!)
2. Zou ik mijn MV - alle oproepen - kunnen doorschakelen in Australië naar mijn SIP zonder extra kost. Of zou er dan toch binnenkomende roaming worden aangerekend omdat mijn iPhone fysiek op een Australisch netwerk is?
Ik weet wel, ik zou ook een lokale sim kunnen aankopen, maar naar België bellen zou dan misschien wel duur zijn... Het is meer voor de fun