Vooraleer ik verder schrijf wil ik eventjes mijn situatie schetsen om wat meer context te geven bij wat volgt. Ik ben klant bij Proximus voor internet en bij DIGI voor mobile (decennia lang had ik een pay & go "abonnement" bij Proximus maar ik ben begin dit jaar overgestapt naar DIGI). Mijn vriendin heeft (had???) een abonnement bij Scarlet voor mobile.
Nu ontving ik gisteren een email van "Scarlet Billing" met daarin een verzoek tot betaling van een bepaald bedrag. Aangezien ik zelf geen Scarlet klant ben dacht ik dat dit fishing was, ik begon echter te twijfelen omdat het rekeningnummer effectief van Proximus bleek te zijn en dat ook mijn klantnummer correct was. Ik ben dan gaan kijken in MyProximus en ik zag dat er effectief een aanrekening van hetzelfde bedrag beschikbaar was, namelijk voor het mobile abonnement van mijn vriendin.
Allemaal goed en wel maar ik werd hiervan niet op de hoogte gebracht door Proximus, blijkbaar moet dit zomaar kunnen omdat wij op hetzelfde adres wonen? Wat als wij nu geen directe relatie hadden? Is dit dan geen overschrijding van de GDPR regels? Sterker nog, aanmelden op het MyScarlet profiel van mijn vriendin lukt niet meer + zij kan ook niet aanmelden op MyProximus, alles werd zonder ons weten toegevoegd aan mijn profiel.
Soit, het zal de laatste betaling zijn aan Proximus want ik ga het nummer van mijn vriendin ook overzetten naar DIGI. Dit brengt mij tot een volgende vraag: als ik haar nummer invoer in het registratieformulier van DIGI en het klantnummer (dat nu blijkbaar gedeeld is?), hoe groot is de kans dat dit in de soep gaat lopen? Ik wil met internet bij Proximus blijven en de aanvraag bij DIGI zal enkel voor mobile zijn, ik vermoed dat die informatie wel duidelijk genoeg zal zijn maar ik neem toch liever geen risico, mijn vriendin wil haar nummer behouden. Heeft iemand hier al ervaring mee?
Sorry voor de vele vragen en de lange tekst, van een binnenkomer gesproken

Alvast bedankt aan iedereen die hierop wil reageren en ons wat goede raad wil geven!