Ik ben mijn SQL skills wat aan het bijschaven en was aan het proberen een dashboard in elkaar te steken met mijn real time energie kost en wou ook de twee Ecopower prijzen naast elkaar vergelijken (dynamisch vs groene burgerstroom).
Nu heb ik reeds een tabel in mijn database met de hourly day ahead prices van Nordpool (https://data.nordpoolgroup.com/auction/day-ahead/prices) en van https://www.synergrid.be/nl/documentenc ... lp-spp-rlp heb ik het RLP0N profiel in een tabel gestoken.
Gewoon uit nieuwsgierigheid en omdat het kan vroeg ik me nu af hoe Ecopower juist aan de 0,1153712 euro voor de maand Januari komt want ik kom er precies zelf niet direct aan. Maar neem aan dat ik nog ergens iets fout doe.
RLP0N profiel heeft gewichten per regio, moet ik deze nog uitmiddelen? Vlaamse / alle regios?
Moet ik de gewichten gaan normalizeren per maand, zodat de som per maand op 1 uitkomt?
Iemand toevallig een idee hoe de formule exact in elkaar zit. Begrijp ook niet direct waarom hun formule nog deze RLP0N gewichten gebruikt gezien in de day ahead prijzen toch ook al beïnvloed wordt door het verbruiksprofiel.
Ecopower prijs
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 10 keer

Het wordt door Ecopower alleen toegepast bij hun variabel contract.
De prijs van hun variabel contract wordt voor 50% bepaald door de uitgemiddelde DA maandprijs.
Maar dat staat los van jouw uurverbruik.
De vaste maandprijs is 24/7 gelijk en niet afhankelijk van hoeveel kWh je ieder uur specifiek verbruikt.
De DA prijszetting wordt per 24 uur vastgelegd op de Epex en heeft weinig tot niets met jouw verbruikersprofiel te maken.
Maar waarom moeilijk doen als het ook makkelijk kan?
Je kan Ecopower via Fluvius toegang verschaffen tot je kwartierdata.
Dan beschikken ze over je afname en teruglevering per kwartier en maken ze voor jou de vergelijking tussen wat een dynamisch contract je zou gekost hebben en wat het variabel contract je kost.
De gegevens kan je dan opvragen in het EnergieID portaal.
Sol Invictus!
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
Disclaimer: op het weergeven van ervaringen volgens de eigen situatie kunnen geen rechten door derden onttrokken worden.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik was niet helemaal duidelijk denk ik. Maar probeer in eerste instantie gewoon de prijzen te berekenen. Later kan ik deze dan verder gebruiken om verbruik in €'s uit te drukken. Voor de variabele tarief zou ik deze maandelijks kunnen ingeven maar uiteraard leuker als het automatisch kan en ik hem kan gaan voorspellen als de maand nog niet afgelopen is.
Dynamische tarief prijzen lijkt me straight forward met de DA prijzen van nordpool.
Maar voor de variabele prijs is het dit zinnetje dat ik precies niet kan omzetten in een formule met de data die ik heb: Het variabele deel is gebaseerd op de uurprijs op de Belgische elektriciteitsmarkt aan de hand van een theoretisch afnameprofiel. Officieel heet dit een RLP gewogen gemiddelde van de Day Ahead Baseload Belpex (Belpex DA). Dit gedeelte van de prijs wordt maandelijks berekend als alle Belpex-uurprijzen voor die maand bekend zijn.
Op https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw
Met gewoon het gemiddelde te nemen van de DA prijzen zit ik er naast. Maar evengoed als ik gewogen gemiddelde neem met genormaliseerde rlp0n gewicht.
Dynamische tarief prijzen lijkt me straight forward met de DA prijzen van nordpool.
Maar voor de variabele prijs is het dit zinnetje dat ik precies niet kan omzetten in een formule met de data die ik heb: Het variabele deel is gebaseerd op de uurprijs op de Belgische elektriciteitsmarkt aan de hand van een theoretisch afnameprofiel. Officieel heet dit een RLP gewogen gemiddelde van de Day Ahead Baseload Belpex (Belpex DA). Dit gedeelte van de prijs wordt maandelijks berekend als alle Belpex-uurprijzen voor die maand bekend zijn.
Op https://www.ecopower.be/groene-stroom/prijs-nieuw
Met gewoon het gemiddelde te nemen van de DA prijzen zit ik er naast. Maar evengoed als ik gewogen gemiddelde neem met genormaliseerde rlp0n gewicht.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 759 keer
- Bedankt: 317 keer
- Recent bedankt: 10 keer
Wat betreft de dynamische prijs past Ecopower uiteraard niet de naakte energiecomponent toe.
Daar moet je nog hun indexformule op toepassen (% + vaste kost per afgenomen kWh - % min vaste kost per teruggeleverde kWh) te vermeerderen met de vaste abokost voor dynamisch.
Je uurafname en -teruglevering kan je gewoon uit de kwartierwaarden halen.
Ecopower krijgt deze waarden ook alleen maar door via Fluvius.
Daar moet je nog hun indexformule op toepassen (% + vaste kost per afgenomen kWh - % min vaste kost per teruggeleverde kWh) te vermeerderen met de vaste abokost voor dynamisch.
Je uurafname en -teruglevering kan je gewoon uit de kwartierwaarden halen.
Ecopower krijgt deze waarden ook alleen maar door via Fluvius.
Sol Invictus!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 12 keer
- Bedankt: 9 keer
Ik probeer mijzelf altijd continu bij te scholen met technologie. Nu ik met dashboards en SQL bezig ben is dit een leuk voorbeeldje dat ik zelf achteraf ook gewoon kan gebruiken in plaats van iets zinloos te maken om te testen. Verder heb ik geen interesse om mijn verbruik met bedrijven als EnergieID te delen. Maar inderdaad wat ik nu bouw is gelijkaardig met deze tool op het eerste zicht. Al dat ik alles en meer zelf kan wat ze aanbieden zonder al te veel moeite eerlijk gezegd.
In ieder geval ondertussen heb ik de volledige prijs formule gevonden en kom ik exact uit op de prijs die Ecopower op hun website vermeld. Voor de geïnteresseerden:

Wat ik niet direct verwacht had was dat de Waalse zones ook gewoon mee in de formule zitten, maar nu kom ik voor januari 2025 uit op € 0,11537119560537991 waar Ecopower op zijn website vermeld € 0,1153712