
Eindelijk een piepklein waterstoftankje voor de, ahum, "HE racewagen".


En dat na meer dan een halve eeuw...
De energiefabriek van de toekomst? Eerste Belgische centrale voor "groene waterstof" wordt gebouwd in Zeebrugge
Bron: VRT17 februari 2025
In Zeebrugge wordt de allereerste grote Belgische centrale voor groene waterstof gebouwd.
Dat is waterstof die volledig opgewekt wordt met zonne- of windenergie, waarbij er dus geen broeikasgassen worden uitgestoten.
De eerste groene waterstof zou er in de tweede helft van 2026 geproduceerd moeten worden.
De centrale wordt gebouwd door het consortium Hyoffwind.
Dat omvat de bedrijven Messer, een fabrikant van industriële gassen, en Virya Energy, een spin-off van Colruyt Group.
De centrale wordt gebouwd met 30 miljoen euro aan Vlaamse en Europese steun, vanuit de Vlaamse Energieholding en NextGenerationEU.
De centrale zal gevoed worden met groene stroom uit zonnepanelen en windturbines op zee en land.
Met een vermogen van 25 megawatt zal hij ongeveer evenveel energie kunnen leveren als 4 grote windturbines op zee, of iets meer dan 5 procent van de kleinste kernreactor in ons land, Doel 1, die net uit dienst werd genomen.
Momenteel wordt waterstof echter bijna alleen met aardgas geproduceerd, en dat veroorzaakt nog steeds uitstoot.
Bij zogenaamde grijze waterstof worden die broeikasgassen uitgestoten in de atmosfeer.
Blauwe waterstof is klimaatvriendelijker, want daarbij wordt die CO2 afgevangen en opgeslagen.
Deze nieuwe groenewaterstofcentrale moet dus properdere waterstof produceren.
Al zal hij niet meteen een aardverschuiving veroorzaken.
De centrale zal de jaarlijkse Belgische CO2-uitstoot met 25.000 ton verminderen.
Ter vergelijking: de hele Belgische uitstoot bedroeg vorig jaar 98,6 miljoen ton CO2.
Niet onbesproken
Groene waterstof is dus wel degelijk een klimaatoplossing, maar ook niet onbesproken.
Zo is groene waterstof momenteel nog erg duur om te maken, veel duurder dan grijze waterstof.
De Europese Rekenkamer noemde de EU-doelstellingen daarom deze zomer nog "onrealistisch".
Tegen 2030 zou er 10 miljoen ton groene waterstof geproduceerd moeten worden in Europa en nog eens 10 miljoen ton geïmporteerd.
Vrachtwagens op waterstof
Nochtans is waterstof niet altijd de meest energie-efficiënte manier voor vrachtvervoer.
Als je elektriciteit omzet naar waterstof om die vervolgens in brandstofcellen te gebruiken, gaat tot 60 procent van de energie verloren in het proces.
Bij batterijen is dat verlies veel kleiner.
Vrachtwagenconstructeurs slaagden er weliswaar lang niet in om een elektrische truck te ontwikkelen, maar dat probleem is stilaan van de baan.
Er zijn nu al e-trucks die 800 kilometer halen op een volle batterij.
"Maar zodra het koud wordt, er in de bergen gereden moet worden of de lading zwaar wordt, krijgen batterijvrachtwagens het moeilijk", werpt Beier tegen.
"De toekomst zal een mix zijn van waterstof- en batterijvoertuigen."
Nog geen enkele groenewaterstofcentrale in Europa
Vandaag bezocht een delegatie met Vlaams minister-president Matthias Diependaele (N-VA) en Europees Commissaris voor Klimaatactie Teresa Ribera de werf.
Ribera noemde het project "een opvallende mijlpaal, strategisch gelegen in een energiehub".
De nieuwe groenewaterstofcentrale is dan ook een primeur voor ons land.
Er bestonden weliswaar al plannen voor een centrale in de Gentse haven, maar die liepen vertraging op.
De centrale in Zeebrugge is de eerste waarvoor er daadwerkelijk een spade in de grond gaat.
Voorlopig wordt er nog nergens in Europa groene waterstof geproduceerd op grote schaal.
In Duitsland, Spanje en Nederland wordt er wel gewerkt aan zulke centrales.
De grootste, in het Spaanse Albacete, moet een vermogen halen van 1.000 megawatt, maar liefst 40 keer zoveel als die in Zeebrugge dus.
Een groenewaterstofcentrale van 25 MW, iets meer dan vijf procent van de onlangs gesloten kernreactor DOEL 1 (445 MW, 84% van de tijd beschikbaar over vijftig jaar).
Een groenewaterstofcentrale van vijfentwintig MW is een peulschil én veel te laat uiteraard.
De kostprijs per energie-eenheid is bovendien nog steeds véél en véél te duur en aldus niet rendabel.
Het is amper een hernieuwbaar vijgenblad voor de HE keizer zonder kleren...

Geen wonder dat er in Europa nog niet ééntje te vinden was.
Zelfs met een vergrootglas niet.


Op papier moet er tegen 2030 tien miljoen ton groene waterstof geproduceerd worden in Europa.
Bonne chance.

Geen wonder dat vele Europese landen "plots" een ommezwaai maken inzake kernenergie.
TINA.

In België zullen tegen de tweede helft van 2026, wanneer de nieuwe groenewaterstofcentrale in werking zou moeten treden, vijf van de zeven kernreactoren geen elektriciteit meer produceren.
Zonder gedegen koolstofarm alternatief...
Dank u, Tinne Van der Straeten (Groen).