Aansluitpunt - wandcontact - Telenet installatie

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Telenet komt binnenkort internet aansluiten (ONEup) . Enkel internet , geen TV . Momenteel heb ik een werkende VDSL installatie .

Vroeger hing bij de vorige bewoners de modem van telenet op 30cm van de NIU (netwerkverdeler) maar aangezien mijn router , DSL aansluiting enz. in een andere kamer staan wil ik dit veranderen zodat de modem van telenet vlak bij mijn router staat .
De router staat tevens vlak bij de wandcontactdoos die op poort DS1 (op de NIU) is aangesloten . Daarom heb ik nu op de NIU de kabel van DS1 in de CM poort gestoken .

Zo ziet deze wandcontactdoos er uit :

Buitenkant

Afbeelding

Binnenkant

Afbeelding

Gaat de Telenet technieker nu op die plaats de modem kunnen installeren , of komt er toch meer bij kijken ?

Er is nu op de NIU ook 1 aansluiting (DS1) die niet getermineerd is , zou de technieker hier normaal een afsluitweerstand op draaien of kan ik dat best zelf op voorhand in orde maken .
Laatst gewijzigd door webDOLfijn 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
internet : CV8560E Telenet Oneup 1000/40
gsm : Base 0
mobile internet : eskimo e-sim
mobilevoip : cheapbuzzer
Area57
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Telenet gaat de modem en netwerk verdeler enkel aansluiten op de plaats waar de zwarte distributiekabel de woning binnenkomt, niet op een wandcontactdoos. Als je wil dat de Telenet modem op een andere plaats aansluit, dan moet je een nieuwe buitenkabel plaatsen tot aan de kamer waar je de modem wil hebben. Telenet verlengt geen kabels omdat dit voor kwaliteitsverlies en ingress kan zorgen.
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

De buitenbekabling naar het appartementscomplex , die ligt al (jaren) . NIU in het appartement is ook gemonteerd .

Mijn vraag gaat dus over de getoonde wandcontactdoos : Kan hier de modem op aangesloten worden (door de technieker of anders ikzelf) of is er een ander soort connector nodig .

En of techniekers een afsluitweerstand op de open terminal zetten of dat ik dat best zelf op voorhand in orde maak .
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1715 keer
Recent bedankt: 20 keer

Bericht

Neen, dit is een wandcontactdoos die alleen bruikbaar is voor tv over coaxkabel (DVB-C). Daarop kan je dus alleen tv-toestellen of tv-decoders aansluiten. Het staat ook letterlijk op die wandcontactdoos: TV en FM (FM-radio over coaxkabel biedt Telenet niet meer aan).

Telenet installeert alleen een modem vlak naast de NIU met een korte coaxkabel op de CM-poort.

Als je je router wil verbinden voorzie je een netwerkkabel (UTP cat 6a) naar plaats waar de coaxkabel vanaf de straat je woning binnenkomt en Telenet de NIU en Telenet-modem zal plaatsen.

Alle informatie over de installatie vind je in de kabelbrochure van Telenet.
webDOLfijn
Pro Member
Pro Member
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb het gevonden . De wandcontactdoos dient vervangen te worden door het volgende , zodat gewoon het hele spectrum 0-2400mhz wordt doorgegeven (Type F) .
Zoals een sattelietkabel aansluiting eigenlijk . Gewoon een kabel dus , zonder dat er iets gesplit wordt .
Kon het niet gevonden krijgen bij Niko dus zal van een ander merk moeten worden .

Afbeelding

Afbeelding

Als de technieker geen afsluitweerstand bij heeft om op die open terminal te zetten , hang ik naderhand wel gewoon een onaangesloten coaxkabel op dat punt . :beerchug:
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 132 keer
Bedankt: 161 keer
Recent bedankt: 2 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

webDOLfijn schreef: 4 maanden geleden Kon het niet gevonden krijgen bij Niko dus zal van een ander merk moeten worden .
Ja, stom eigenlijk dat Niko dit niet maakt.
Ik heb dit destijds zelf gemaakt met een F-schroef connector op de coax kabel die van onder binnenkwam, dan een bocht 90° die eindigt op een standaard coax tv socket.
Het geheel werd geplaatst in een dubbele utp Niko muurplaat, waarvan 1 utp omgebouwd werd en dus een coax geworden is.
Heel proper, langs de buitenkant merk je niks van die transformatie.
Pb voor enkele afbeeldingen hiervan.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nogmaals neen, Telenet installeert alleen modems met een rechtstreekse coaxkabel op de NIU.
Er zitten uiteindelijk honderden modems in je buurt op dezelfde vertakte coaxkabel, Telenet moet het upstreamspectrum afschermen en zo'n wandcontactdoos (waarvan Telenet de elektrische specificaties niet kent) daar mag een installateur zelfs geen modem op aansluiten.

Als jouw TV-wandcontactdoos voor storingen zorgt in heel de buurt, dan zal je snel afgekoppeld worden. Was volgend artikel dat in deze thread gepost is misschien niet duidelijk genoeg?

Ja, Telenet kan plotseling je internetverbinding afsluiten

Probeer niet de slimmerik uit te hangen als je niet begrijpt hoe internet via coaxkabel (DOCSIS) functioneert! :bang:

De enige oplossing voor jouw probleem is UTP-kabel leggen. (In de veronderstelling dat je graag de volle 1 Gbps downloadsnelheid op jouw router binnenkrijgt.)
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Het betreft hier de RG6 coax naar de digicorder, niet deze van de modem.
Jaar van ingebruikname 2008, denk dat na16+ jaar z'n goede werking reeds aangetoond is.
De NUI zit er toch nog voor, is dit niet voldoende ?
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
raf1
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dit topic gaat over de aansluiting van de modem.

Wat je op een DS-poort van de NIU aansluit, maakt weinig uit, die poort geeft uitsluitend downstream signalen door. Die poort is dus alleen geschikt voor TV.
Maar een modem moet rechtstreeks met een korte coaxkabel met de CM-poort van de NIU verbonden worden. Er mogen geen wandcontactdozen of andere installaties tussen zitten.

De reden? De CM-poort laat upstreamverkeer door naar het volledige coaxsegment in je buurt. Als jouw wandcontactdoos slecht afgeschermd of slordig aangesloten is, kan jouw aansluiting storingen (ingress) in de upstream veroorzaken voor alle coaxkabelklanten in je buurt. Onderbrekingen of zelfs volledige uitval van internetverbindingen kunnen dan het gevolg zijn. Het opsporen van de oorzaak van ingress op een coaxkabelsegment is niet eenvoudig en kost Telenet dus handenvol geld.

Telenet wil dat risico op storingen natuurlijk zoveel mogelijk beperken en laat niet toe dat een Telenet-installateur een modem op een TV-wandcontactdoos aansluit.
Met de verdere uitbreiding van upstreambandbreedte voor DOCSIS 3.1 worden zelfs nog hogere eisen gesteld aan de signaalkwaliteit van de coaxkabel. Het is noodzakelijk dat iedere modem conform de richtlijnen van Telenet wordt aangesloten. Anders zullen storingen en onderbrekingen nog veel vaker voorkomen dan vandaag al het geval is op coaxkabel.

Dus, concreet moet je altijd voldoende UTP-kabels voorzien tussen je eigen router en de plaats waar de coaxkabel vanaf de straat je woning binnenkomt.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 258 keer
Bedankt: 142 keer

Bericht

Om de stelling van Raf wat kracht bij te zetten: wij - en bij uitbreiding de hele straat en verder zelfs buurt - worden al bijna 3 jaar geconfronteerd met ernstige storingen die aanvankelijk resulteerden in meerdere dagelijkse disconnects van de modem met het TN- netwerk en de modem heropstarten, was niet altijd de oplossing. Na meerdere bezoeken van techniekers die netwerkstoringen legio in onze buurt gedocumenteerd hebben - ik kan ze niet meer op één hand bij houden -, compensaties, klachten met meerdere burten samen bij het BIPT, heeft TN enkele maanden geleden een SWAT-team ingeschakeld om de oorzaak ervan grondig te onderzoeken.

Op meerder plaatsen in de buurt zijn al niet koosjere dropkabels vervangen en modems. Ook was er één adres waar niet conforme AP's (besteld via Ali-Express) gebruikt werden.

TN blijft de situatie opvolgen - ook de toestand van hun eigen netwerk - en stelt dat er waarschijnlijk nog adressen moeten zijn met niet-conforme installaties of apparaten die storingen op bepaalde frequenties veroorzaken door 'ingress'. Dit zou dè oorzaak zijn van de problemen die wij al jaren ondervinden en die nu sterk verbeterd zijn maar nog altijd niet volledig van de baan. De term "ingress'" is al herhaaldelijk gevallen in onze situatie;

@TS: dus bezint eer ge begint want door alternatieve installaties, kan je effectief meerdere abonnees - en dus een hele buurt - dik in de miserie zetten. Een technieker deelde me onlangs ook mee dat TN schade financieel kan verhalen op mensen die thuis bewezen, niet-conforme installaties hebben ... En maar terecht ook als je ziet tot welke gevolgen dit kan leiden, zeker als je afhankelijk bent van goed werkende Telecom voor thuiswerk.
Laatst gewijzigd door koenraaddeconinck 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

[/quote]
raf1 schreef: 4 maanden geleden Wat je op een DS-poort van de NIU aansluit, maakt weinig uit, die poort geeft uitsluitend downstream signalen door. Die poort is dus alleen geschikt voor TV.
Raf, bedankt voor de toelichting, ik kan ik mijn geval gerust zijn.
Mijn inbreng was wel gedeeltelijk on-topic : Wandcontact en Telenet installatie :wink:
Maar TS zal moet uitkijken met z'n modem ....
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04