Fiber Ultra en 2 boosters

Hebt u opmerkingen, klachten, steunbetuigingen voor Proximus (Belgacom)? Dan kan u deze hier kwijt.
letoir
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Bericht

ik heb thuis Mobile vikings en krijg 1000Mbps, ik zou graag willen overstappen naar Ultra Fiber van Proximus, maar weet niet zeker of dat dat het waard is.
Mijn eerste bedenking, ik heb gelezen dat Proximius nog geen Wifi 7 router voorziet (en de boosters ook niet), tot ze die gaan uitbrengen moeten we met lagere snelheden werken.
Maar stel dat dit uitkomt, ik heb de modem van Proximus in mijn garage staan, en dan moeten de boosters op elke verdiep geplaatst worden.
Dat wilt zeggen dat mijn vertrekpunt de garage is, en dat er op het verdiep daarboven een booster zou moeten geinstalleerd worden en dan daarboven nog een booster.
Denken jullie dat dat goed werkt, dat de booster verbonden is met een andere booster die verbonden is met de hoofd router.

Ik heb ook een ethernet over COAX punt die vanuit de garage naar het tweede veriep gaat, maar zon ethernet over coax gaat nooit 8,5Gbps geven denk ik?
Dus mijn vraag, mocht ik WIFI 7 krijgen van proximus, heb ik dan die snelheden van 8Gbps over wifi thuis?
Flying
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 67 keer
Bedankt: 63 keer
Provider

Bericht

De use-case van 8,5Gbps op een particuliere verbinding zal klein zijn. Het idee is eerder dat je met verschillende toestellen tegelijkertijd de 1Gbps haalt. Ik veronderstel (verkeerdelijk) dat de mensen die dit abonnement nemen ook echt hun eigen toestellen en netwerksetup voorzien en zich niet laten afhangen van de apparatuur die de ISP aflevert.

Vermoedelijk zullen de meerderheid van je toestellen niet compatibel zijn met WiFi 7 en/of niet beschikken over een 10Gbps-ethernetpoort. Afhankelijk van hoeveel netwerkaansluitpunten je hebt zou je dan ook nog moeten voorzien in een 10Gbps switch.

Het zal me, afhankelijk van het bouwjaar van de woning, ook verbazen dat je met 1 booster voldoende bereik zal halen per verdieping om de maximale snelheid te benutten. De hogere snelheid van WiFi 7 komt er door op te schalen naar een kanaalbreedte van 320Mhz waarbij de meerderheid van de kanaal in een hogere frequentie zit (hoe hoger de frequentie, hoe lager de penetratiegraad en dus de dekking).

Je kunt trouwens via WiFi 6E een maximale snelheid van 9,6Gbps halen (al zal dat in de praktijk quasi nooit haalbaar zijn), DIt trekt de lijn ook al dicht.

Om nu concreet op je vraag te antwoorden:
WiFi 6E kan die snelheid ook al halen. Het zal eerder afhangen van de beperking van je toestellen. Als je echt voor maximale snelheid gaat dan werk je nog steeds beter bekabeld (en ook hier is het zeer twijfelachtig of de toestellen die je al hebt voorzien zijn van 10Gbps-ethernet). Tenzij je internet voorziet voor een kotwoning met 30 studenten is de snelheid die je zal hebben vrij nutteloos (op dit moment). Ter illustratie: de maximale downloadsnelheid op een node van Telenet 3,5Gbps (wordt 4 na upgrade) en daarop zitten honderden woningen aangesloten.

Ultra fiber is eerder een "flex" om duidelijk te maken wie de grootste (snelste) heeft.
qless
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
Bedankt: 146 keer

Bericht

Ik heb hier thuis ook 1000/500 van MV, als ik in mijn router kijk hoe vaak ik die bandbreedte echt gebruik is bijna nooit. 5 minuten gemiddelde komt bijna nooit boven de 30 mbps. Dus ja die steam download kan even lekker pieken op enkele 100 mbps en, maar daarna moet je toch wachten tot de pc klaar is met verwerken.
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 14 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

MoCa 2.0 = 1 Gbps half-duplex

MoCa 2.5 = 2.5 Gbps half-duplex

Jouw MoCa zal nooit 8.5 Gbps bereiken.

En je zal nooit 8.5 Gbps bereiken via wifi.
ISP+TV: TN
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3497 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

letoir schreef: 1 maand geleden ik heb thuis Mobile vikings en krijg 1000Mbps, ik zou graag willen overstappen naar Ultra Fiber van Proximus, maar weet niet zeker of dat dat het waard is.
Je wilt dus overstappen van een MV 1000/500 abonnement van 55€ naar een Proximus 8500/1000 pack van 119.99€ (incl 15GB mobiel) ?
Als je 't mij vraagt; dat is het inderdaad niet waard :-) .
letoir schreef: 1 maand geleden Dus mijn vraag, mocht ik WIFI 7 krijgen van proximus, heb ik dan die snelheden van 8Gbps over wifi thuis?
Antwoord kan hier kort zijn: Neen :-(

Geen idee wat je van plan bent met 8500 Gbps ??
  • net als coax is glasvezel (PON technologie) een gedeeld medium. De totale bandbreedte van XGS-PON is 10 Gbps symmetrisch. Van zodra andere woningen die op dezelfde glasvezel aangesloten worden ook downloaden (drukke uren), zal jouw snelheid van 8.5 Gbps in mekaar zakken.
  • In het consumer segment is er nog geen hardware die de 10 Gbps troughput haalt. Het is niet omdat een routertje een 10 GBPs poort heeft, dat deze krachtig genoeg is om 10 Gpbs te "routen" (WAN > LAN troughput). Je zal al heel blij moeten zijn met 6-7 Gbps.
  • De meeste routers met een 10 Gbps WAN poort, hebben alleen 1Gbps LAN poorten (hooguit één 2.5 Gbps LAN poort).
  • Noch met WiFi, noch met Moca kan je deze snelheden halen.
  • Last but not least, hoeveel apparaten heb je in jouw thuisnetwerk die 8.5 Gbps halen? Geen, denk ik?
Neem nu aan dat je toch > 6 Gbps haalt, dan kunnen 6 apparaten gelijktijdig downloaden aan 1 Gbps. Is dat de bedoeling?

PS - Dat is mijn eigen mening, ik hoor graag tegenargumenten :wink:
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up :-( ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1684 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

philippe_d schreef:net als coax is glasvezel (PON technologie) een gedeeld medium. De totale bandbreedte van XGS-PON is 10 Gbps symmetrisch. Van zodra andere woningen die op dezelfde glasvezel aangesloten worden ook downloaden (drukke uren), zal jouw snelheid van 8.5 Gbps in mekaar zakken.
Toch een kleine nuance bij zo'n volledig foute vergelijking.

Je kan een 8,5 Gbps XGS-PON-segment verdeeld over maximaal 32 aansluitingen toch niet vergelijken met een 3 Gbps coaxkabel-segment verdeeld over gemiddeld 250 aansluitingen. Op coaxkabel heb je tijdens de piekuren downstream traffic shaping tot een snelheid van amper 10 Mbps.

Proximus daarentegen past pro-actief de dimensionering van het vaste netwerk aan wanneer verzadiging dreigt, dat kan je nalezen in het document "'Beheer van het vaste en mobiele internetverkeer op het netwerk van Proximus"
Als een XGS-PON-segment dreigt te verzadigen zal Proximus concreet de split ratio verlagen.

Dat is een groot verschil met de zware overboeking en traffic shaping die Telenet (Liberty Global) op coaxkabel doet.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
Bedankt: 3497 keer
Recent bedankt: 13 keer
Provider

Bericht

raf1 schreef: 1 maand geleden Toch een kleine nuance bij zo'n volledig foute vergelijking.
Je hebt natuurlijk gelijk dat de vergelijking (in absolulte cijfers) met Telenet niet opgaat, het was ook niet de bedoeling om coax en fiber te vergelijken.

Maar het mag toch geweten zijn dat ook fiber een "gedeeld" medium is.
Zolang je abonnementen hebt van 500 Mbps of 1 Gbps, valt de overboeking nog mee. Maar als je een 8.5 Gbps abonnement hebt op een fiber waar je max 10 Gbps gedeelde bandbreedte hebt (gemiddeld 300 Mbps per klant), dan moet je er toch rekening mee houden dat de snelheid in de druktse uren niet zal gehaald worden.

En welke bottlenecks zijn er verder nog?
Hoeveel aansluitingen komen er samen op één OLT, en met welke bandbreedte wordt de OLT voorzien?

Ik heb zelf fiber, ik ken de voordelen, maar ben niet overtuigd dat een 8.5 Gbps abonnement het geld waard is (wat de vraag was van de TS).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up :-( ).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
qless
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Was proximus niet al bezig met 25 Gbps op XGS-PON?
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1684 keer
Recent bedankt: 8 keer

Bericht

philippe_d schreef: 1 maand geledenMaar het mag toch geweten zijn dat ook fiber een "gedeeld" medium is.
Ja, maar uiteindelijk maakt dat op fiber nog heel weinig uit omdat die overboeking (split ratio) veel eenvoudiger dan op coaxkabel kan aangepast worden.
Voor de rest wordt ook heel het internet overboekt. Je hebt ook geen dedicated 8,5 Gbps link voor elke gebruiker naar Youtube of OneDrive. Maar uiteindelijk is het hoe de provider met die overboeking omgaat.
philippe_d schreef: 1 maand geleden En welke bottlenecks zijn er verder nog?
Eigenlijk geen, Proximus kan de split ratio eenvoudig verlagen door de OLT uit te breiden met extra lijnkaarten en extra fiber links. Proximus gaat zeker geen "traffic shaper" installeren om die 8,5 Gbps dicht te knijpen tot 500 Mbps.

Proximus zal een eventuele bottleneck pro-actief oplossen. Op fiber kan dat eenvoudig, alle tracés naar de verdeelpunten en PoP's zijn op "de groei" voorzien en aangelegd met meer dan voldoende multiducts. Het is een kwestie van op een bepaald tracé een nieuwe fiberkabel te blazen met meer individuele vezels en zo de split ratio verder te verlagen. Meestal hoeft dat zelfs niet, in veel microtubes(10 mm) liggen vandaag al fiberkabels met 192 vezels en die zijn bijlange niet allemaal in gebruik.
Dus meestal is het een kwestie van wat extra fibers te lassen en in gebruik te nemen op een bepaald tracé.
qless
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bij het fiberklaar netwerk is nog makkelijk, daar liggen individuele fibers tot aan de PoP, de passive splitters zitten in de PoP, dus dat is nog makkelijk om anders te splitten.
letoir
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 8 keer

Bericht

Kun schreef: 1 maand geleden MoCa 2.0 = 1 Gbps half-duplex

MoCa 2.5 = 2.5 Gbps half-duplex

Jouw MoCa zal nooit 8.5 Gbps bereiken.

En je zal nooit 8.5 Gbps bereiken via wifi.
ik heb volgende https://www.amazon.com.be/-/en/Ethernet ... rce=1&th=1
dus in principer is dan 2,5Gbps voldoende.

Toegevoegd na 6 minuten 3 seconden:
philippe_d schreef: 1 maand geleden
letoir schreef: 1 maand geleden ik heb thuis Mobile vikings en krijg 1000Mbps, ik zou graag willen overstappen naar Ultra Fiber van Proximus, maar weet niet zeker of dat dat het waard is.
Je wilt dus overstappen van een MV 1000/500 abonnement van 55€ naar een Proximus 8500/1000 pack van 119.99€ (incl 15GB mobiel) ?
Als je 't mij vraagt; dat is het inderdaad niet waard :-) .
letoir schreef: 1 maand geleden Dus mijn vraag, mocht ik WIFI 7 krijgen van proximus, heb ik dan die snelheden van 8Gbps over wifi thuis?
Antwoord kan hier kort zijn: Neen :-(

Geen idee wat je van plan bent met 8500 Gbps ??
  • net als coax is glasvezel (PON technologie) een gedeeld medium. De totale bandbreedte van XGS-PON is 10 Gbps symmetrisch. Van zodra andere woningen die op dezelfde glasvezel aangesloten worden ook downloaden (drukke uren), zal jouw snelheid van 8.5 Gbps in mekaar zakken.
  • In het consumer segment is er nog geen hardware die de 10 Gbps troughput haalt. Het is niet omdat een routertje een 10 GBPs poort heeft, dat deze krachtig genoeg is om 10 Gpbs te "routen" (WAN > LAN troughput). Je zal al heel blij moeten zijn met 6-7 Gbps.
  • De meeste routers met een 10 Gbps WAN poort, hebben alleen 1Gbps LAN poorten (hooguit één 2.5 Gbps LAN poort).
  • Noch met WiFi, noch met Moca kan je deze snelheden halen.
  • Last but not least, hoeveel apparaten heb je in jouw thuisnetwerk die 8.5 Gbps halen? Geen, denk ik?
Neem nu aan dat je toch > 6 Gbps haalt, dan kunnen 6 apparaten gelijktijdig downloaden aan 1 Gbps. Is dat de bedoeling?

PS - Dat is mijn eigen mening, ik hoor graag tegenargumenten :wink:
Ik begrijp wat je bedoeld, maar sinds kort ben ik zelfstandige, en dit lijkt dat een betere keuze omwille van één factuur voor alles.
Wat ik ook al begrepen heb is dat die Ultra niet nodig is, maar dan is de volgende beste keuze de 2,5Gbps.

Je hebt gelijk ik heb geen enkel apparaat die die snelheid (10Gbps) haalt, ik heb wel een mesh router die Wife 6E ondersteund, maar ik begrijp wat je bedoeld.
Vandaar ook deze post om jullie ervaringen en of expertise te raadplegen zodat ik de juiste keuze kan maken.

De next step is wel dat ik een Synolgy wil halen, en die ondersteunen toch al 2,5 Gbps, en zokan ik afstappen van bepaalde abonnementen van de cloud of downgraden naar een kleinere bundel.

Toegevoegd na 2 minuten 56 seconden:
Ik heb geen mails als notificatie gehad, en dacht dat niemand gereageerd zou hebben.
Heb nu mail notification opgezet zodat ik hopenlijk deze keer wel zie als er wordt gereageerd op mijn post.