Hallo,
Ik denk er aan om mijn huidige Fritz!Box 7590 up te graden. Welke optie raden jullie aan? De Fritz wordt gebruikt als router achter de glasvezelmodem van Proximus, ben voorlopig niet van plan om daaraan te prutsen tenzij dat ongelofelijk veel voordelen zou bieden...
Beste upgrade van Fritz 7590: 7690 of 5590 G.PON?
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Het is deel van een oneindige zoektocht om onze wifi sneller & betrouwbaarder te krijgen. Ben net naar Fiber Boost overgestapt, en vraag me dus af of een nieuw model modem extra voordelig zou zijn hierbij.
Toegevoegd na 3 minuten 7 seconden:
Er is nu bij informatique.nl een aanbieding van de 7690 voor 239 euro, is dit de moeite?
Toegevoegd na 3 minuten 7 seconden:
Er is nu bij informatique.nl een aanbieding van de 7690 voor 239 euro, is dit de moeite?
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 36 keer
"Betrouwbaarheid" verbeter je meestal niet door duurder/nieuwer spul, tenzij het oude spul brol is.
Snelheid: als je draadloos de maximumsnelheid wil halen op een 1Gbps-verbinding, zal je 5ghz 2x2 met 160mhz kanaal nodig hebben (wi-fi 5 Wave 2 of wi-fi 6) in een omgeving met weinig interferentie. Om daarvoor speciaal een nieuwe FRITZ!Box te kopen... als je voor de Speedtest bragging rights er geld tegen aan wil gooien en je wil bij FRITZ! blijven, zou ik in uw geval de AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie) nemen.
Snelheid: als je draadloos de maximumsnelheid wil halen op een 1Gbps-verbinding, zal je 5ghz 2x2 met 160mhz kanaal nodig hebben (wi-fi 5 Wave 2 of wi-fi 6) in een omgeving met weinig interferentie. Om daarvoor speciaal een nieuwe FRITZ!Box te kopen... als je voor de Speedtest bragging rights er geld tegen aan wil gooien en je wil bij FRITZ! blijven, zou ik in uw geval de AVM Fritz!Repeater 6000 (Internationale versie) nemen.
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Het gaat niet over bragging rights, wel over wifi die meestal zelfde snelheid heeft als VDSL voorheen (1 tot 3 Mb/s download) met een fiberabonnement, een modem die heel ver weg staat van de router, bekabeling is nauwelijks te doen omdat dan alle muren moeten opengebroken worden, en - vooral - omdat onze wifi geregeld uitvalt voor een periode van 30 seconden tot enkele uren zonder dat daar een reden voor te vinden is bij ons thuis (gebeurt overdag en 's avonds, als er veel mensen op het netwerk bezig zijn of als iemand gewoon alleen thuis is...). Dus zoek ik gewoon naar oplossingen, ook omdat ik & mijn vrouw heel vaak thuiswerk doen. De Repeater 6000 heb ik al en die heeft ook nog niet veel geholpen om mijn problemen op te lossen... Maar die is niet bekabeld aangesloten aan de router, dat wel. Ik denk dat ik een access point op de zolderverdieping nodig heb, maar we dat voor mekaar gaan krijgen...
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
- Bedankt: 3523 keer
- Recent bedankt: 17 keer
Als je toch niet van plan bent om de Proximus modem te vervangen, en dus de Fritz!Box alleen als router te gebruiken, dan heeft de Fritz!Box 5590 Fiber niet veel zin denk ik.mrswing schreef: 3 maanden geleden Ik denk er aan om mijn huidige Fritz!Box 7590 up te graden. Welke optie raden jullie aan? De Fritz wordt gebruikt als router achter de glasvezelmodem van Proximus, ben voorlopig niet van plan om daaraan te prutsen tenzij dat ongelofelijk veel voordelen zou bieden...
Op de Website Router-FAQ.de kan je alle Fritz!boxen met elkaar vergelijken - telkens 2 Boxen naast elkaar (in het Duits)
Bij iedere Fritz!Box zie je een afbeelding van de aansluitingen.
De FritzBox 7690 is een generatie jonger dan de Fritz!Box 7590 (introductie juni 2017), en is natuurlijk een stuk krachtiger, heeft 2x 2.5 Gigabit poorten (WAN en LAN), en ook Wifi 7 ...
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 36 keer
"De straat voor mijn huis is een hoop betonafval en modder waar ik tegen max 1 tot 3 km/u op kan rijden. Kan iemand mij vertellen of ik best een BMW dan wel een Porsche koop om er sneller op te kunnen rijden?"mrswing schreef: 3 maanden geleden Het gaat niet over bragging rights, wel over wifi die meestal zelfde snelheid heeft als VDSL voorheen (1 tot 3 Mb/s download) met een fiberabonnement, een modem die heel ver weg staat van de router, bekabeling is nauwelijks te doen omdat dan alle muren moeten opengebroken worden, en - vooral - omdat onze wifi geregeld uitvalt voor een periode van 30 seconden tot enkele uren zonder dat daar een reden voor te vinden is bij ons thuis (gebeurt overdag en 's avonds, als er veel mensen op het netwerk bezig zijn of als iemand gewoon alleen thuis is...). Dus zoek ik gewoon naar oplossingen, ook omdat ik & mijn vrouw heel vaak thuiswerk doen. De Repeater 6000 heb ik al en die heeft ook nog niet veel geholpen om mijn problemen op te lossen... Maar die is niet bekabeld aangesloten aan de router, dat wel. Ik denk dat ik een access point op de zolderverdieping nodig heb, maar we dat voor mekaar gaan krijgen...
-
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
- Bedankt: 1329 keer
- Recent bedankt: 33 keer
Ik denk ook dat je probleem minder bij de router ligt dan bij de manier waarop je je huis hebt gedekt met wifi bereik. Ik had ook altijd blinde vlekken tot ik een mesh netwerk installeerde. Fritz heeft allerlei oplossingen hiervoor.
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 2 keer
Eenvoudigste oplossing en werkt zeer goed is gebruik maken van powerline in je huis met een fritz.powerline 1260. Echter deze is wel wifi 5 nog geen wifi 6 gezien maar om je wifi te versterken is gewoon super. Geen kabels nodig daar die reeds aanwezig zijn
Je 6000 die je reeds hebt kan je eveneens aansluiten op de kabel met de fritz.powerline 1240 en zal een boost geven.
Veel goedkoper dan een nieuwe 7690 daar je probleem de wifi is!

Je 6000 die je reeds hebt kan je eveneens aansluiten op de kabel met de fritz.powerline 1240 en zal een boost geven.
Veel goedkoper dan een nieuwe 7690 daar je probleem de wifi is!
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
- Bedankt: 7 keer
ik dacht gezien te hebben dat fritzbox fiber veel sneller is in wireguard dan de anderen
maar misschien heb ik me miskeken
dus in geval van een vpn provider als uitgaand ip, kan het misschien nog nut hebben
maar misschien heb ik me miskeken
dus in geval van een vpn provider als uitgaand ip, kan het misschien nog nut hebben