Authenticatiefout telenet vs edpnet

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
staaf
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer

Bericht

Kan iemand mij helpen met het volgende:
Ik heb een Edpnet lijn en probeer via mijn outlook mails te versturen met mijn telenet mailbox (eigenlijk die van mijn vriendin, maar soit).
Heeft jaren gewerkt maar krijg de laatste tijd steeds mijn mails terug met de boodschap dat 'the message violates the DMARC policy of telenet.be' of ongeveer hetzelfde van gmail of een andere willekeurige provider.
Ik vermoed dat dit te maken heeft met de authenticatie maar ben er niet zeker van.
Werk ik via de webmail verloopt alles perfect.

Ik gebruik als uitgaande mail settings:
relay.edpnet.be
gebruikersnaam en WW zijn die van de telenet account.
authenticatie niet aangevinkt
poort 25 of 587 (geen verschil)
TLS

Waar loopt het fout? Ik zie het even niet.
thomasdb
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
Bedankt: 7 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

waarom relay at edpnet als de email gewoon nog bij telenet is
prober eens
[!+esp.Host]] SMTP-server smtp.telenet.be
[!+esp.Host]] SMTP-poort 587
SMTP Beveiliging TLS
SMTP Gebruikersnaam [email protected]
SMTP wachtwoord Uw telenet.be wachtwoord

( gevonden via google )
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 671 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

DMARC policy betekent dat de ontvangende mailserver de security features van je email domain (telenet.be) gaat checken in je mailheaders.
Dat betekent oa SPF (een lijst van toegelaten mailservers), DKIM (een public key), en DMARC (de policy van hoevaak en hoe streng de domain eigenaar wil dat de ontvangende mailserver optreedt).

In jouw geval betekent dat dat je "pretendeert" om met een telenet.be emailadres te mailen vanop een edpnet mailserver, en de ontvangende mailserver (na het checken van de relevante policies) jouw mailserver niet meer accepteert, en jouw mail als fake beschouwt.
Wat vanuit zijn standpunt ook klopt, want mail verzenden en ontvangen zijn aparte protocols, en jij gaat inderdaad een mail versturen als zijnde een telenet.be mailadres vanop een niet geauthoriseerde mailserver; dat je ook de legitieme gebruiker bent van dat emailadres maakt in deze niks uit.

In recente jaren zijn de email servers daar steeds strenger op beginnen toezien.
Ik heb zelf recent ook ellende met een maildomein dat forward naar een andere mailserver (en aangezien die emails vanop de server geforward werden met behoud van FROM adres, doet de ontvangende server daar moeilijk over).
Het SMTP mailprotocol was jarenlang een protocol dat weinig tot geen security noch authentication features bezat, dus heeft men daar eindelijk paal en perk aan gesteld door additionele features in te bouwen; alleen breken die nu hier en daar opstellingen die users al jarenlang gebruiken, vaak ter goeder trouw.
staaf
Starter
Starter

Bericht

Dan krijg ik melding: kan bericht niet verzenden, controleer het emailadres in de accounteigenschappen. De reactie van de server was: 530, 5,1,0 must authenticate first.

Die relay gebruik ik al 13 jaar, zonder problemen. De laatste tijd krijg ik die DMARC errors.

Toegevoegd na 1 minuut 24 seconden:
ITnetadmin schreef: 2 maanden geleden DMARC policy betekent dat de ontvangende mailserver de security features van je email domain (telenet.be) gaat checken in je mailheaders.
Dat betekent oa SPF (een lijst van toegelaten mailservers), DKIM (een public key), en DMARC (de policy van hoevaak en hoe streng de domain eigenaar wil dat de ontvangende mailserver optreedt).

In jouw geval betekent dat dat je "pretendeert" om met een telenet.be emailadres te mailen vanop een edpnet mailserver, en de ontvangende mailserver (na het checken van de relevante policies) jouw mailserver niet meer accepteert, en jouw mail als fake beschouwt.
Wat vanuit zijn standpunt ook klopt, want mail verzenden en ontvangen zijn aparte protocols, en jij gaat inderdaad een mail versturen als zijnde een telenet.be mailadres vanop een niet geauthoriseerde mailserver; dat je ook de legitieme gebruiker bent van dat emailadres maakt in deze niks uit.

In recente jaren zijn de email servers daar steeds strenger op beginnen toezien.
Ik heb zelf recent ook ellende met een maildomein dat forward naar een andere mailserver (en aangezien die emails vanop de server geforward werden met behoud van FROM adres, doet de ontvangende server daar moeilijk over).
Het SMTP mailprotocol was jarenlang een protocol dat weinig tot geen security noch authentication features bezat, dus heeft men daar eindelijk paal en perk aan gesteld door additionele features in te bouwen; alleen breken die nu hier en daar opstellingen die users al jarenlang gebruiken, vaak ter goeder trouw.
:bang: :bang: En hoe los je zoiets op? :beerchug: :beerchug:
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Je gaat echt wel moeten je systeem overhoop gooien, en met de outgoing mailserver van telenet zelf mailen, vrees ik.
En die gaat hier naw om een authenticatie vragen, want je gebruikt hem vanop een niet telenet netwerk.

Als je je eigen domain name hebt, kan je de outgoing mailserver in de SPF records van het domain toevoegen.
Maar aangezien je een telenet.be adres gebruikt, kan je dat niet.
staaf
Starter
Starter

Bericht

Ik heb geen eigen domein naam, dus die optie vervalt.

Is hier bij mij een historisch gegroeide situatie, een kleine 30 geleden een .telenet.be email adres gehad bij mijn ouders, toen die na een aantal jaar overgeschakeld zijn naar proximus heb ik een aparte mailbox aangemaakt bij mijn vriendin haar telenet account. Deze heb ik nog steeds, echter vertik ik het om hier ook maar één Telenet product in huis te halen. Over hun producten wil ik zeker niet klagen, over hun klantenservice des te meer.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Wel, in grote lijnen zijn je opties:
1) Via de telenet outgoing mail server mailen (je gaat je wss moeten authenticeren met je mailbox credentials)
2) Een eigen domain kopen en een mailhosting pakket nemen bij een web/mailhost bedrijfje
3) Een gmail of andere gratis mailbox aanmaken en die gebruiken vanaf nu

Dit probleem is een strenge maar correcte toepassing van een mail security feature, en dat ga je niet meer kunnen omzeilen.
Je huidige opstelling redden kan niet meer.
staaf
Starter
Starter

Bericht

Wat bedoel je juist met puntje 1?
Bedoel je daar de webmail mee? Of effectief mailen van bij mijn vriendin thuis?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

Normaal als er u telenet.be adres in outlook configureer vult outlook alle gegevens van verzenden en ontvangen zelf in enkel u emailadres en ww moet je zelf nog invullen en in sommige gevallen de uit poort aanpassen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Je gaat moeten je uitgaande mailsettings veranderen.
staaf schreef: 2 maanden geleden Ik gebruik als uitgaande mail settings:
relay.edpnet.be
gebruikersnaam en WW zijn die van de telenet account.
authenticatie niet aangevinkt
poort 25 of 587 (geen verschil)
TLS
Dit ga je moeten veranderen naar de juiste settings van de telenet outgoing mail server.
staaf
Starter
Starter

Bericht

Vraag me nu niet wat ik veranderd heb ten opzichte van de vorige 100 keer :bang:
Maar het werkt :banana: . Smtp.telenet.be als uitgaande server en mijn logingegevens ingevuld :?
Thats it.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Wat je veranderd hebt, is dat je nu je mail verstuurt via de mailserver van Telenet ipv die van EDPnet.
Zodoende, wanneer de ontvangende mailserver de SPF/DKIM/DMARC checkt bij telenet.be, gaat hij een reply terugkrijgen die overeenkomt met IP en headers die aan jouw email zijn bijgezet. Dat was niet het geval toen je met EDPnet stuurde; zowel de SPF (valid IPs van mailserver) als de DKIM (crypto keypair) check faalden daar omdat de EDPnet mailserver niet overeenkwam met de gegevens die telenet.be levert aan de ontvangende mailserver ter controle.