Respectvolle discussies

Vragen of opmerking aan het adres van de Userbase.be crew kan je hier posten. Ook nieuws ivm Userbase.be wordt hier gepost.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1470 keer
Bedankt: 1289 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

De laatste tijd merken we dat de discussies op ons forum soms verhit raken, vooral in de afdeling over maatschappelijke uitdagingen. We willen allemaal een plek creëren waar we op een constructieve en respectvolle manier met elkaar in gesprek kunnen gaan. Daarom willen we een oproep doen aan iedereen om:

- respectvol met elkaar om te gaan. We hebben een opportuniteit om van elkaar te leren en verschillende perspectieven te begrijpen. Laten we elkaar niet aanvallen, maar onze standpunten op een vriendelijke en respectvolle manier delen
- inhoudelijke argumenten te gebruiken. Bij discussies, ook over maatschappelijke onderwerpen, is het belangrijk om te focussen op feiten, goed onderbouwde argumenten en open te staan voor verschillende ideeën. Laten we niet vervallen in oppervlakkige of emotionele reacties, maar de discussie verdiepen door goed doordachte argumenten aan te dragen. Indien er geen nieuwe argumenten zijn, herhaal dan niet tot in de treure dezelfde argumenten want dan komen we in een welles-nietes discussie terecht
- niet op de man te spelen. Het is essentieel om het debat te richten op de inhoud en niet op persoonlijke aanvallen

Ons forum is een plek waar iedereen zijn of haar mening mag uiten, maar dit dient altijd te gebeuren binnen een sfeer van wederzijds respect. We rekenen op jullie om deze principes in acht te nemen en zo bij te dragen aan een positieve en productieve sfeer.

In de gevallen waar men hier niet in zou slagen, zullen we ingrijpen bijvoorbeeld door een topic tijdelijk te sluiten waardoor het kan afkoelen, posts die niet getuigen van respect te verwijderen of - in het slechtste geval - users de toegang te ontzeggen tot de maatschappelijke discussies.

Kort gezegd: laat ons het leuk houden :-). Dank aan allen om dit in acht te nemen.

PS: ik vraag expliciet om deze topic niet te gebruiken om kritiek te geven op individuele users. Indien je problemen hebt met iemand, dan kan dit via PB of de meld knop worden gemeld aan moderatoren of admins. Je kan ook zelf iemand toevoegen aan je "vijandenlijst" zodat zijn posts worden verstopt
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Helemaal eens en heel mooi verwoord.

We zijn hier om ervaringen te delen en elkaar te helpen in hoeverre we allemaal kunnen.
Niemand is perfect.

We hebben zeker en vast allen een eigen mening over bepaalde standpunten of onderwerpen.

Laat ons vooral dankbaar zijn en dat we nog heel veel mooie verandering mogen meemaken van de zaken die we hier bespreken.

Ondertussen al enkelen van UB in het echt ontmoet wat zeer leuke ervaring was.

Veel forum plezier allen!
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 518 keer
Bedankt: 82 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Helemaal mee eens Goztow ,heb hier in een recent verleden reeds met een mod over gesproken omdat het de spuigaten begon uit te lopen in bepaalde topics.
En ik mag dan misschien niet het scherpste en meest blinkende stuk gereedschap in de toolbox zijn ook ik ben net als ieder ander
een mens met emoties en gevoelens, en persoonlijke aanvallen zijn niet de zaken waarvoor ik naar het UB forum ben gekomen jaren geleden.
En nee ook niet om mensen te zoeken om mee op vakantie te gaan of kerstkaarten te sturen, wel in de hoop van iets te leren en wie weet hier en daar zelf ook iets bij te kunnen dragen vanuit persoonlijke interesses.

Maar bij deze toch de vriendelijke oproep om niet iedereen af te sluiten van bepaalde gesprekken maar de oproep om toch durven op te treden tegen de boodschapper(s) wie ten einde argumenten zijn om zich dan te laten verleiden tot haatspraak en andere beledigingen.

Aan mensen rad van tong ook de oproep om het meningsverschil ook eens mee te durven nemen naar een persoonlijk bericht.
Ik verschil soms ook danig van mening met sommige andere leden en daar kunnen we dan ook over babbelen achter de schermen.

En op die manier geraken we er altijd uit en achteraf vinden we elkaar dan net zo makkelijk.

Bedankt Goztow
je répète.. Jean a de longues moustaches
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 341 keer
Bedankt: 513 keer
Recent bedankt: 5 keer
Te Koop forum

Bericht

Volledig eens met de oproep van @Goztow ook al besef ik goed dat ik zelf al vaak in dezelfde vallen ben getrapt.

Iedereen wil hier aangename en inhoudelijke discussies die iets bijbrengen. Ik denk niet dat er mensen zijn die bewust de boel willen verzieken maar we zijn wel allemaal mensen met onze kleine kantjes erbij. Dat maakt dat de geciteerde fouten ons allemaal kunnen overkomen.

Als we allemaal wat naar onszelf kijken en nog eens nadenken voor we op Verstuur drukken kunnen we al veel voorkomen MAAR het zal niet alles wegnemen. Even belangrijk is het om zeer snel en kort op de bal te spelen bij excessen. Soms heb ik de indruk dat men een groter spel maakt van een quote teveel dan van een persoonlijk verwijt terwijl dat laatste veel meer problemen kan veroorzaken. Zo'n verwijt zal zonder twijfel tot een reactie lijden en dan is het spel vertrokken.

Het zou goed zijn als we meer op de boodschap reageren dan op de boodschapper. Wie wat zegt, meent of denkt speelt in feite geen rol. Als de inhoud niet klopt geef dan aan waarom. Dat daartussen ook herhalingen zullen zitten is helaas onvermijdelijk, wie gaat de teller bijhouden van wat al gezegd is en door wie? Als we enkel nieuwe argumenten mogen gebruiken op UB zal er niet veel meer gepost worden vrees ik, de meeste zaken zijn al eens gepasseerd alsook de bijhorende argumenten.

Toch vind ik de oproep van Goztow nuttig want als we elk voor onszelf eens de spiegel voorhouden dan kunnen we veel zaken voorkomen. Samen met de mods kunnen we zo UB een aangenamere omgeving maken om van mening te wisselen, met respect voor de ander en de andere opvatting. Uiteindelijk, wat we hier ook posten, veel invloed zal het niet hebben dus ons nodeloos opjagen in een ander zal enkel de topic dagelijkse frustratie vullen. Of zoals ze in het voetbal zeggen, het is de bal, niet de man. Game on!
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.