Ik zoek naar een oplossing om een lokaal netwerk te gebruiken zoals ik ter plaatse aangesloten ben, maar dit vanaf een andere locatie via internet.
Mijn idee was om hiervoor een vpn te gebruiken.
Situatie is een adsl aansluiting van Proximus met internet box. (Deze ondersteunt geen vpn functie.)
Liefst zou ik een extra toestelletje aansluiten in het netwerk dat via port forward vanuit de internet box bereikbaar is en zodoende toegang geeft tot het netwerk.
Bestaat er zoiets?
VPN box?
- devilkin
- Administrator
- Uitgedeelde bedankjes: 1063 keer
- Bedankt: 667 keer
- Recent bedankt: 7 keer
In principe kan gelijk welke linux box dit, denk dan bvb aan een raspberry pi. Verbruikt niet veel, is vaak wel performant genoeg om te doen wat je wilt. Let wel, het is niet plug and play - je moet wel iets van werk doen om de vpn tot stand te brengen.
Een eenvoudigere oplossing die je kan overwegen is tailscale - da's een mesh vpn netwerk met als voordeel dat je geen poorten moet openzetten.
Een eenvoudigere oplossing die je kan overwegen is tailscale - da's een mesh vpn netwerk met als voordeel dat je geen poorten moet openzetten.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 480 keer
- Bedankt: 114 keer
Dan ben je beter met een Raspberry Pi denk ik. De VPN-functionaliteit in een router is handig als je die al hebt, maar mist vaak toch wat mogelijkheden. Als je dan al speciaal materiaal moet kopen zou ik kiezen voor iets wat ook tegemoet kan komen aan latere noden.
Ik zou ook aanraden om een GUI-loze Linux (Debian of Ubuntu Server bv) te installeren en daar via PiVPN een Wireguard server opzetten. Raspberry Pi is een voor de hand liggende keuze, maar misschien is een oude pc of laptop ook een optie? Wel naar het elektriciteitsverbruik kijken, als je een oude desktop 24/7 moet aanzetten voor je VPN server heb je de kost van een Pi er snel uit.
Wel zorgen dat je je Linux-installatie achteraf goed beveiligt: deze gaat rechtstreeks aan het internet hangen dus enige voorzichtigheid is toch nodig. Schakel automatische kritieke updates in, scherm je SSH af, deactiveer de root user en zet een firewall op die by default alle inkomend verkeer afblokt (bv ufw).
Ik zou ook aanraden om een GUI-loze Linux (Debian of Ubuntu Server bv) te installeren en daar via PiVPN een Wireguard server opzetten. Raspberry Pi is een voor de hand liggende keuze, maar misschien is een oude pc of laptop ook een optie? Wel naar het elektriciteitsverbruik kijken, als je een oude desktop 24/7 moet aanzetten voor je VPN server heb je de kost van een Pi er snel uit.
Wel zorgen dat je je Linux-installatie achteraf goed beveiligt: deze gaat rechtstreeks aan het internet hangen dus enige voorzichtigheid is toch nodig. Schakel automatische kritieke updates in, scherm je SSH af, deactiveer de root user en zet een firewall op die by default alle inkomend verkeer afblokt (bv ufw).
- TheCeet
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 82 keer
- Bedankt: 143 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Firewalla misschien ook mogelijkheid?
Is alleen prijzig.
https://help.firewalla.com/hc/en-us/art ... troduction
Is alleen prijzig.
https://help.firewalla.com/hc/en-us/art ... troduction
iPhone 13 Pro:
Citymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:
Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!

Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.8
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP:

AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!