Orange Femtocell 3G

Heb je vragen of opmerkingen over deze provider via de kabel? Post dan je vragen hier.
bralm
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 32 keer
Bedankt: 17 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Enkele jaren terug hebben mijn ouders een femtocell 3G gekregen van Orange. Toen ik begin afgelopen voorjaar contact opnam voor een femtocell 4G omdat Orange begonnen was met het uitfaseren van hun 3G netwerk, werd er mij verteld dat ze geen nieuwe femtocells meer plaatsen en dat bestaande femtocells kunnen gebruikt worden tot ze niet meer gebruikt worden. En fin, vaag antwoord en het heeft waarschijnlijk dus geen zin om nog langer klant te blijven bij Orange of een andere operator op het Orange netwerk. Weet er iemand hoelang de bestaande femtocells3G nog zal worden ondersteund na de 3G switch off?
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

Dan heb je toch nog wifi en vowifi om te bellen en te surfen.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 671 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

Mijn ervaring is dat je met wifi veel minder bereikbaar bent; je gsm zet vaak zijn wifi antenne af als ie lang standby staat.

Als ik mijn cell antenne afzet (flight mode), en wifi aanzet, merk ik zeer duidelijk dat ik bepaalde notifications mis of dat ze veel te laat doorkomen; meestal wanneer ik mijn gsm nog ns "open doe", en de wifi terug actief connecteert, dan komt alles ineens binnen.

Om bereikbaar te zijn, is een goeie cell ontvangst echt wel nodig.
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

@ITnetadmin thuis geen problemen mee hoor. Zit met privé bij orange en werk bij proximus. Gsm antenne van deze 2 operatoren staan op dezelfde locatie en heb juist 4g met 1blokje staan op alle 2 toestellen. Heb hier al contact met operatoren mee opgenomen en zei vertelden mij dat ik op het einde van zendbereik van mast zit en afstand tot mast is maar 2 km. Dus moet thuis wel alles over wifi doen.
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Provider

Bericht

Uh… dat zal direct permanent offline gaan als er geen 3G meer is.

Ben je echt de hele tijd klant geweest bij orange voor dat? Best wel een rare reden.

Misschien een provider kiezen waarbij dat niet nodig hebt?
ISP+TV: TN
buthead
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
Bedankt: 113 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Heb hier ook nog zo een femtocell liggen geen idee of die überhaupt nog werkt.

Hier wel goede 4/5G
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
bralm
Plus Member
Plus Member

Bericht

Bedankt voor de feedback. Dat Orange de 3G femtocells uitschakelt lijkt me een logisch gevolg van de 3G switch off. Alleen hoopte ik ergens een tijdlijn te vinden.

Mijn ouders hadden vroeger geen ontvangst binnenshuis, van geen enkele provider. Toen kwam Orange met een gratis 3G femtocell waarvoor we heel dankbaar waren. Ondertussen heeft Proximus een 4G mast gezet op minder dan 1 kilometer en enkele maanden terug heeft Telenet er 5G antennes bij in gehangen. Helaas geen site sharing met Orange. Sindsdien zonder probleem een stabiele Proximus 4G in de kelder. Mijn ouders zijn de typische verbruikers die een beetje bellen, een beetje data (max 1 GB per maand), maar als ze op vakantie zijn er dan wel gemakkelijk 10 GB door jagen. Het Orange netwerk lijkt me dan geen optie meer, dus een switch naar Hey! is uitgesloten.

Ik vind het absurd om te betalen voor een provider voor mobiel communicatie terwijl alles via je eigen WiFi moet verlopen waar je zelf ook nog eens voor betaald. Het nadeel is dat wanneer je een elektrische panne hebt, WiFi repeater faalt, vast internet faalt je dus ook geen telefoon meer hebt die werkt. Ook met VoWiFi, wanneer je naar een andere ruimte in je huis wandelt, en je switch naar een andere WiFi access point durft VoWiFi het ook wel eens te begeven. Uiteraard, beter dan niets...
Kun
Pro Member
Pro Member
Bedankt: 15 keer
Provider

Bericht

https://business.orange.be/nl/support/t ... voor-4g-5g

Scroll een beetje naar beneden en je ziet hun plan.

Waarom vind je het absurd dat je moet betalen voor mobiele communicatie. Als je 4G hebt dan kan je bellen via 4G. Iedereen heeft (normaal) internet thuis. Waarom zou je dat niet willen gebruiken als je dat al hebt?

Met mensen communiceren kost geld, brieven en postzegels kosten geld, duiven kosten geld,…

Met mensen communiceren is nog nooit zo goedkoop geweest. Zeker nu DIGI (en Hey!) een €5 abonnement aanbieden.

Ik zie helemaal niet wat het probleem hier is.
ISP+TV: TN
Belgissschenaap
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
Bedankt: 121 keer

Bericht

Omdat vowifi een feature is die 2 vereiste heeft
1 Gsm moet het aankunnen
2 De provider moet per toestel/model dit activeren en configureren.

En rara, puntje 2 is een ramp bij de daadwerkelijke uitrol van vowifi. Zolang vowifi niet gewoon werkt op elk toestel dat vowifi heeft, is er een probleem.

Niet moeilijk te zien toch?
bralm
Plus Member
Plus Member

Bericht

Het probleem is dat VoWiFi minder stabiel en betrouwbaar is dan een femtocell. De oplossing is om dit te aanvaarden of te switchen naar een andere provider waar je wel bereikbaar mee bent.
TheCeet
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 71 keer
Bedankt: 110 keer
Recent bedankt: 8 keer
Provider

Bericht

Blijft die femtocell niet gewoon werken, omdat die toch verbonden is via LAN?

Welke versie heb je? Oude of nieuwe?
iPhone 13 Pro: AfbeeldingCitymesh - 300GB
Lenovo M720q(i5-8400T): OPNsense - 25.1.5_5
Lenovo M720q(i5-9400T): Proxmox server - 8.4.1
Intel NUC 13 Pro / i5-1340p / 32GB RAM / 1TB
ISP: Afbeelding Hey! (modem in bridge)
AdGuard Home: geen ads in je hele netwerk!
bralm
Plus Member
Plus Member

Bericht

Met de oude, bedoel je het 3G model? Het antwoord op de vraag of die blijft werken is de hele reden van deze thread. 8)

Vermoedelijk komt er een switch maar DIGI, aangezien ze een roaming overeenkomst hebben met Proximus.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3509 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Kun schreef: 3 maanden geleden Uh… dat zal direct permanent offline gaan als er geen 3G meer is.
Wie zegt dat?
  • Het is niet omdat 3G uitgeschakeld wordt op de zendmasten buiten, dat 3G ook op de Femtocellen gedeactiveerd moet worden. Technisch gezien is er hier geen geen enkele reden voor? Een 3G Femtocell veroorzaakt toch geen interefentie met de 4G/5G masten?
  • Orange heeft zelf gezegd dat de bestaande femtocells kunnen gebruikt worden tot ze niet meer gebruikt worden. :-)
    Er is geen "afschakelplan" voor Femtocells (buiten het feit dat er geen nieuwe meer geactiveerd worden).
  • Orange heeft er alle belang bij om de bestaande Femtocells actief te houden.
    Iedere Femtocell klant zijn een of meerdere GSM klanten die hiervoor bij Orange blijven :wink: (ik neem aan dat één Femotcell meerdere personen in een huishouden bedient).
  • Last but not least: wat is het probleem? Een Femtocell wordt toch hoofdzakelijk gebruikt om te bellen / gebeld te worden (niet voor data)?
    Zoals ieder toestel die geen VoLTE ondersteunt, zal jouw GSM toestel automatisch terugschakelen naar 2G tijdens een telefoongesprek.
    Dat 3G al of niet gedeactiveerd wordt is voor telefonie toch niet relevant?
Kun schreef: 3 maanden geleden https://business.orange.be/nl/support/t ... voor-4g-5g
Scroll een beetje naar beneden en je ziet hun plan.
Heeft niets met Femtocells te maken, maar met 3G afschakeling op de masten (om plaats te maken voor 4G/5G)
bralm schreef: 3 maanden geleden Ik vind het absurd om te betalen voor een provider voor mobiel communicatie terwijl alles via je eigen WiFi moet verlopen waar je zelf ook nog eens voor betaalt.
De meesten onder ons gebruiken:
  • WiFi binneshuis
  • mobiele communicatie voor buitenhuis
Daar vind ik niets absurds aan ...
Trouwens alle communicatie via de Femtocell verloopt ook over je eigen internet (en wordt dus 2x "aangerekend") :-)
bralm schreef: 3 maanden geleden Het probleem is dat VoWiFi minder stabiel en betrouwbaar is dan een femtocell.
Deze uitspraak begrijp ik niet.
  1. jouw Femtocell is toch verbonden met jouw internetverbinding thuis.
  2. dit zegt dus meer over jouw eigen WiFi die minder stabiel en betrouwbaar is?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bralm
Plus Member
Plus Member

Bericht

philippe_d schreef: 3 maanden geleden Trouwens alle communicatie via de Femtocell verloopt ook over je eigen internet (en wordt dus 2x "aangerekend") :-)
Ahja, goed argument om Orange om korting te vragen. :-D

De voornaamste reden om de voorkeur voor een 3G femtocell is vooral historisch. Mijn moeder had vroeger een Motorola waar noch VoLTE noch VoWiFi op werkte ondanks dat de specificaties dit vermelden. Mijn vader zijn Samsung ondersteunde wel VoLTE maar geen VoWiFi. In deze gevallen was de 3G femtocell een geweldige oplossing. Eigenlijk heeft de 3G femtocell altijd goed gewerkt. Ik had deze en de modem in de kelder zelfs aangesloten op een mini UPS zodat ze zelfs bij een stroomuitval konden bellen en basis internet hadden.

Ondertussen werkt VoWiFi wel omdat ze beiden een meer recenter Samsung toestel hebben. VoWiFi werkt meestal wel goed. Er kan wel eens een probleem met de handover gebeuren tussen WiFi APs werkt meestal wel. Uiteindelijk is de oplossing om naar een operator te gaan die Proximus of Telenet gebruikt omdat deze wel antennes in de buurt van hun huis hebben.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
Bedankt: 671 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

philippe_d schreef: 3 maanden geleden [*]Last but not least: wat is het probleem? Een Femtocell wordt toch hoofdzakelijk gebruikt om te bellen / gebeld te worden (niet voor data)?
Zoals ieder toestel die geen VoLTE ondersteunt, zal jouw GSM toestel automatisch terugschakelen naar 2G tijdens een telefoongesprek.
Dat 3G al of niet gedeactiveerd wordt is voor telefonie toch niet relevant?[/list]
Kleine opmerking daarbij:
Ik moet soms iets opzoeken als ik bel / gebeld word, waardoor mijn GSM naar 3G terug wil vallen (geen VoLTE), en met de afschakeling van 3G, betekent dat in de praktijk dat je moet ophangen en terugbellen (want 2G data is ondoenbaar geworden qua snelheidslimiet, de meeste dingen timen sneller uit dan 2G kan laden).
Da's echt wel ambetant (in-house echter kan ik me voorstellen dat de normale wifi connectie dat opvangt).
bralm
Plus Member
Plus Member

Bericht

De Orange Femtocell 3G heeft geen 2G, maar enkel 3G op de 2100 MHz band. Als ik bij mijn ouders op bezoek ben gebruikte ik vroeger vaak het 3G netwerk voor bellen en data ipv te verbinden met de WiFi. Mensen die vaak buitenshuis zijn en geen VoLTE hebben zullen wel nog genoeg vloeken met de afschakeling van 3G vrees ik. Maar dat is een beetje off topic.

Het beste is gewoon een Samsung of iPhone (omdat deze de beste ondersteuning hebben in België) te kopen en dan werkt VoLTE / VoWiFi wel en te switchen naar een provider die effectief binnenshuis ontvangst heeft. Sinds vorig jaar heb ik de tijd genomen om enkele Fritz repeaters te kopen en een fatsoenlijke WiFi dekking op te zetten in en rondom het huis. Op deze manier werkt het mobiele netwerk en het lokale WiFi netwerk complementair en dit geeft waarschijnlijk de beste gebruikerservaring.