Anno 2025: klassieke elektrische installatie?
-
- Starter
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2024, 22:29
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Volgend jaar staat er een ingrijpende renovatie van de woning gepland.
De elektrische installatie zal volledig vernieuwd worden.
Nu is de vraag, ook gelet op de toekomst en eventuele herverkoopwaarde: wat is wijsheid?
1. Een volledig klassieke elektrische installatie (rechtstreekse verbinding schakelaar naar lamp)
2. Centrale sturing met teleruptoren of PLC (Niko Home Control, Loxone)
3. Nog iets anders
Ik neig eigenlijk naar 1 wegens laagste kosten en omdat ik niet superveel smart home toepassingen voor ogen heb. Ik kan bij een klassieke installatie ook nog veel draadloos doen met bijvoorbeeld Zigbee en Home Assistant. Het lijkt me ook dat er niet superveel kopers belang hechten aan een 'echte' domotica installatie, of zie ik dat verkeerd?
Overig advies en tips ('had ik maar als ik het opnieuw kon doen...') ook meer dan welkom!
De elektrische installatie zal volledig vernieuwd worden.
Nu is de vraag, ook gelet op de toekomst en eventuele herverkoopwaarde: wat is wijsheid?
1. Een volledig klassieke elektrische installatie (rechtstreekse verbinding schakelaar naar lamp)
2. Centrale sturing met teleruptoren of PLC (Niko Home Control, Loxone)
3. Nog iets anders
Ik neig eigenlijk naar 1 wegens laagste kosten en omdat ik niet superveel smart home toepassingen voor ogen heb. Ik kan bij een klassieke installatie ook nog veel draadloos doen met bijvoorbeeld Zigbee en Home Assistant. Het lijkt me ook dat er niet superveel kopers belang hechten aan een 'echte' domotica installatie, of zie ik dat verkeerd?
Overig advies en tips ('had ik maar als ik het opnieuw kon doen...') ook meer dan welkom!
-
- Elite Poster
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
- Bedankt: 475 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Wat ik anders zou doen, is alle verlichting met 5 draden trekken ipv 3. Dat geeft je zoveel meer mogelijkheden achteraf.
De kost zal niet veel hoger liggen, maar je kan dan altijd bvb permanente stroom naar een 'slim' lichtpunt voorzien dat op een andere manier wordt aangestuurd.
Oh ja en overal diepe inbouwpotjes steken. Hoe klein die slimme modules ook zijn, plaats is er altijd te kort.
Ik zoek zelf ook nog altijd maar een europese schakelaar die dom en slim tegelijk is. In de USA toestanden bestaat dat.
J.
De kost zal niet veel hoger liggen, maar je kan dan altijd bvb permanente stroom naar een 'slim' lichtpunt voorzien dat op een andere manier wordt aangestuurd.
Oh ja en overal diepe inbouwpotjes steken. Hoe klein die slimme modules ook zijn, plaats is er altijd te kort.
Ik zoek zelf ook nog altijd maar een europese schakelaar die dom en slim tegelijk is. In de USA toestanden bestaat dat.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Administrator
- Berichten: 14980
- Lid geworden op: 14 nov 2006, 15:21
- Locatie: Brussel
- Uitgedeelde bedankjes: 1473 keer
- Bedankt: 1296 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Ik heb bij onze recente volledige renovatie al mijn smarthome stuff eruit gehaald en ben terug naar een klassieke installatie. Waarom?
- de smarthome installatie was toch ook wel "net niet". Zo kon ik vele lichten vervangen maar ook niet allemaal, of toch niet zonder zelf kennis te hebben van elektriciteit, ik pruts daar liever zo weinig mogelijk zelf aan of grote kosten te maken
- de WAF was OK maar nu ook niet "wow"
- het bleef toch altijd meer nice to have dan need to have
- ik heb de nieuwe installatie uiteraard begeleid zodat de schakelaars en stopcontacten nu wel zitten zoals ik het wel waardoor veel van de smarthome addons overbodig zijn geworden
Ik heb een paar elementen gehouden omdat ze me echt meerwaarde gaven. Maar niks meer essentieel (als in: als het niet meer werkt dan mis ik het):
- led strips voor extra sfeer verlichting
- slimme kranen op de radiatoren
Home assistant heb ik ook opgegeven. Er kruipt gewoon te veel tijd in als je er echt meerwaarde wil uit blijven halen. Het moet al echt een hobby zijn om het te blijven doen.
Nu heb ik meer gemoedsrust: alles werkt gewoon zolang er elektriciteit is.
- de smarthome installatie was toch ook wel "net niet". Zo kon ik vele lichten vervangen maar ook niet allemaal, of toch niet zonder zelf kennis te hebben van elektriciteit, ik pruts daar liever zo weinig mogelijk zelf aan of grote kosten te maken
- de WAF was OK maar nu ook niet "wow"
- het bleef toch altijd meer nice to have dan need to have
- ik heb de nieuwe installatie uiteraard begeleid zodat de schakelaars en stopcontacten nu wel zitten zoals ik het wel waardoor veel van de smarthome addons overbodig zijn geworden
Ik heb een paar elementen gehouden omdat ze me echt meerwaarde gaven. Maar niks meer essentieel (als in: als het niet meer werkt dan mis ik het):
- led strips voor extra sfeer verlichting
- slimme kranen op de radiatoren
Home assistant heb ik ook opgegeven. Er kruipt gewoon te veel tijd in als je er echt meerwaarde wil uit blijven halen. Het moet al echt een hobby zijn om het te blijven doen.
Nu heb ik meer gemoedsrust: alles werkt gewoon zolang er elektriciteit is.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6553
- Lid geworden op: 01 feb 2006, 11:36
- Uitgedeelde bedankjes: 1038 keer
- Bedankt: 358 keer
Ik vind dat nog meevallen. Ik heb mijn HA twee jaar geleden of zo geinstalleerd. Alsook wat zigbee modules in stopcontacten en zo. En sindsdien daar niet meer naar omgekeken behalve nu en dan een update.Goztow schreef: 3 maanden geleden Home assistant heb ik ook opgegeven. Er kruipt gewoon te veel tijd in als je er echt meerwaarde wil uit blijven halen. Het moet al echt een hobby zijn om het te blijven doen.
Maar het probleem is inderdaad wel dat als ik er nu weer iets wil aan aanpassen/uitbreiden ik weer een paar uur ga bezig zijn met alles uit te zoeken. Maar hier heeft het toch meerwaarde geleverd die nog altijd van pas komt:
* Ikea Tradfri lichten in de armatuur van de dochter, en die ze dan met een knop kan roteren tussen alles aan, wat gedimd voor sfeer, alles uit behalve 1 lamp gedimd om te slapen, en alles uit.
* Ikea Tradfri in onze home cinema die automatisch dimt als de TV aan gaat, en terug volledig aan als de TV uit gaat.
* Verwarming die automatisch aan gaat als er (detecteerbare) activiteit is in een kamer. Bvb PC aan in mijn bureau, PC aan in kamer van mijn zoon, TV aan in onze home cinema... Toegegeven, perfect is dat niet, want eigenlijk wil je op voorhand de verwarming al aan zetten.
Net zoals het voordeel van Tado is dat je elke kamer afzonderlijk kan regelen, is ook het voordeel van slimme lichten dat je elke spot/bulb afzonderlijk kan regelen zelfs al heb je maar 1 schakelaar.
Om op de OP te antwoorden: alles al slim voorzien lijkt me overkill en zal zeer duur zijn. Uiteindelijk heb je ook niet overal nood aan slimme verlichting (of andere domotica). Maar de tip van Joe om overal grote/diepe inbouwdozen te voorzien is wel nuttig. Hier toch serieus moeten wringen en prutsen om ZBMini modules in de schakelaars ingebouwd te krijgen.
-
- Administrator
- Berichten: 5618
- Lid geworden op: 09 nov 2002, 23:55
- Uitgedeelde bedankjes: 93 keer
- Bedankt: 185 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Al sinds 2018 bezig met Home Assistant en de tijden dat een update echt veel fout doet gaan liggen wel al even achter mij. Nu krijg je zelf lang van tevoren een notificatie met uitleg hoe en wat je moet wijzigen en tegen welke release dat moet gedaan zijn 
On topic: Hier ook optie 1 gedaan + diepe inbouwpotjes. Verlichting is bijna overal Hue + Niko Hue switches. Dus beste van beide.

On topic: Hier ook optie 1 gedaan + diepe inbouwpotjes. Verlichting is bijna overal Hue + Niko Hue switches. Dus beste van beide.
-
- Moderator
- Berichten: 250
- Lid geworden op: 09 nov 2008, 09:47
- Locatie: Opwijk
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 18 keer
ik sluit me aan om de bedrading uit te voeren zodat je nadien nog verder kunt, dus draad per lichtpunt en (low voltage) draad per schakelpunt
hier in 2007 - 2008 beslist om
- alle lichten met afzonderlijke 3x1.5G draden te voorzien
- alle schakelpunten met SVV 8x0.08G SVV 8x0.8mm2 te voorzien, de schakelpunten zijn allemaal klik drukknoppen, 2 per inbouwdoos, hier en daar ook 4 per inbouwdoos
- 2 (bijkomende) elektriciteits kasten voorzien, één op zolder en één in de garage, -> om de lengte van de draden voor licht en schakelpunten toch wat te beperken. je zou ook één per verdiep kunnen doen als je daar een 'verloren' hoek hebt
voordelen:
- alles te programmeren naar believen, komt een lichtpunt bij (vb tuinhuis of garage), kan dat eenvoudig aangepast worden
- dubbelklik voor rolluiken is mogelijk (vb. volledig boven/beneden dubbelklik, drukken en aanhouden rolluik up bij loslaten stoppen)
-nadelen:
- toch een heel aantal meters draden en klemmetjes voor de schakelpunten af te monteren
uiteindelijk hebben we hier voor KNX gekozen, niet de goedkoopste, maar kon evengoed teleruptor achtig zijn
op een kleine 20jaar tijd al 2 stuks van de (vrij dure) 32x IO concentrators en 1 keer een 12x KNX actor moeten vervangen, maar voor de rest bolt het nog steeds
home assistant doet de integratie van KNX met o.a verwarming enwifi smart stopcontacten (kerstverlichting en dergelijke)
anno 2024-2025 moest ik het nu opnieuw doen, zou het evengoed kunnen met (goedkopere) :
- shelly of esp32 - esphome - home assistant combinatie
- teleruptor
- PLC
- RS485 achtige combinatie
- zonder stuurdraden: een kennis heeft recentelijk gebouwd met enkel smart verlichting en wat zigbee drukknoppen (verplaatsbaar), scheelt heel wat draden natuurlijk. maar puur draadloos ben ik persoonlijk minder fan.
- de SVV misschien vervangen door ethernet waar POE over kan, dan kan je betere toestellen per schakelpunt hangen ipv gewoon drukknop, zoals esphome
- andere domotica
wel goed informeren i.v.m. AREI, de ZLVS (of zoiets lager dan 24V) tegenwoordig ook op het eendraadsschema moet staan en dus ook gekeurd moet worden.
edit: SVV 8x0.08mm2 moest natuurlijk 8x0.8mm2
hier in 2007 - 2008 beslist om
- alle lichten met afzonderlijke 3x1.5G draden te voorzien
- alle schakelpunten met SVV 8x0.08G SVV 8x0.8mm2 te voorzien, de schakelpunten zijn allemaal klik drukknoppen, 2 per inbouwdoos, hier en daar ook 4 per inbouwdoos
- 2 (bijkomende) elektriciteits kasten voorzien, één op zolder en één in de garage, -> om de lengte van de draden voor licht en schakelpunten toch wat te beperken. je zou ook één per verdiep kunnen doen als je daar een 'verloren' hoek hebt
voordelen:
- alles te programmeren naar believen, komt een lichtpunt bij (vb tuinhuis of garage), kan dat eenvoudig aangepast worden
- dubbelklik voor rolluiken is mogelijk (vb. volledig boven/beneden dubbelklik, drukken en aanhouden rolluik up bij loslaten stoppen)
-nadelen:
- toch een heel aantal meters draden en klemmetjes voor de schakelpunten af te monteren
uiteindelijk hebben we hier voor KNX gekozen, niet de goedkoopste, maar kon evengoed teleruptor achtig zijn
op een kleine 20jaar tijd al 2 stuks van de (vrij dure) 32x IO concentrators en 1 keer een 12x KNX actor moeten vervangen, maar voor de rest bolt het nog steeds
home assistant doet de integratie van KNX met o.a verwarming enwifi smart stopcontacten (kerstverlichting en dergelijke)
anno 2024-2025 moest ik het nu opnieuw doen, zou het evengoed kunnen met (goedkopere) :
- shelly of esp32 - esphome - home assistant combinatie
- teleruptor
- PLC
- RS485 achtige combinatie
- zonder stuurdraden: een kennis heeft recentelijk gebouwd met enkel smart verlichting en wat zigbee drukknoppen (verplaatsbaar), scheelt heel wat draden natuurlijk. maar puur draadloos ben ik persoonlijk minder fan.
- de SVV misschien vervangen door ethernet waar POE over kan, dan kan je betere toestellen per schakelpunt hangen ipv gewoon drukknop, zoals esphome
- andere domotica
wel goed informeren i.v.m. AREI, de ZLVS (of zoiets lager dan 24V) tegenwoordig ook op het eendraadsschema moet staan en dus ook gekeurd moet worden.
edit: SVV 8x0.08mm2 moest natuurlijk 8x0.8mm2
Telenet OneUp 1000/40 - Edpnet 100/40 - OPNSense
-
- Elite Poster
- Berichten: 1701
- Lid geworden op: 08 sep 2011, 17:19
- Locatie: Arendonk
- Uitgedeelde bedankjes: 124 keer
- Bedankt: 85 keer
Opgelet met zomaar netwerkkabel voor te stellen voor de sturingskabel voor (bvb) KNX. Ik ken niet de vereisten, maar bij mijn QBus installatie is SVV 0,8 (niet 0,08 trouwens) echt wel nodig.
Netwerkkabel moet je situeren tussen de 0,5 en 0,6mm afhankelijk van cat5, 6, 7...
Of je moet al 2 twisted pairs gebruiken, maar dan eindig je dus op de helft van het aantal beschikbare draden dan wanneer je een SVV8 0,8mm gebruikt.
Ik heb nu naar alle punten waar ik het licht kan schakelen een SVV kabel liggen.
Ik mis wel stopcontacten die ik nu geschakeld wil hebben en wat ik niet kan omdat er geen rechtstreeks kabel gaat naar dat stopcontact (nu opgelost met Shelly's).
Mijn domotica systeem ondersteunt niet vlot een integratie met Home Assistant omdat ze het niet echt openstellen, wat het koppelen van meerdere systemen niet naadloos maakt.
Moet je dan overal kabel leggen? Zoals ik het voel: het zal doorheen de jaren die volgen op de installatie altijd leiden tot aanpassingen die je wil maken die niet altijd kunnen. Je kan je voor jezelf een beetje indekken, maar ga je dat dan proactief ook nog doen voor iemand die na jou komt ?
Netwerkkabel moet je situeren tussen de 0,5 en 0,6mm afhankelijk van cat5, 6, 7...
Of je moet al 2 twisted pairs gebruiken, maar dan eindig je dus op de helft van het aantal beschikbare draden dan wanneer je een SVV8 0,8mm gebruikt.
Ik heb nu naar alle punten waar ik het licht kan schakelen een SVV kabel liggen.
Ik mis wel stopcontacten die ik nu geschakeld wil hebben en wat ik niet kan omdat er geen rechtstreeks kabel gaat naar dat stopcontact (nu opgelost met Shelly's).
Mijn domotica systeem ondersteunt niet vlot een integratie met Home Assistant omdat ze het niet echt openstellen, wat het koppelen van meerdere systemen niet naadloos maakt.
Moet je dan overal kabel leggen? Zoals ik het voel: het zal doorheen de jaren die volgen op de installatie altijd leiden tot aanpassingen die je wil maken die niet altijd kunnen. Je kan je voor jezelf een beetje indekken, maar ga je dat dan proactief ook nog doen voor iemand die na jou komt ?
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
-
- Pro Member
- Berichten: 264
- Lid geworden op: 13 feb 2018, 07:36
- Uitgedeelde bedankjes: 298 keer
- Bedankt: 27 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Wij zijn hier KNX aan het opzetten, eerste schakelbare stopcontacten zijn aangesloten, technische berging, WC op een aanwezigheidsdetector etc. Wat er al draait bevalt, de complexere configuratie (tijdsafhankelijk dimmen of stopcontacten aan- en uitschakelen bv.) stellen we pas in een later stadium in. Screens zullen ook op basis van buitentemperatuur etc. worden aangestuurd. En ja, kruipt veel kabel in, maar je hebt veel flexibiliteit als alles centraal gestuurd wordt. Schakelaars op een buskabel vind ik ook best praktisch werken, minder geklooi in zo'n potje dan een 3G1,5/3G2,5 die je dan nog moet doorlussen. Maar ja, meer sleuven. Draadloze communicatie zou ik mijden tenzij het niet anders gaat. Al die draadloze protocollen zijn matig tot slecht beveiligd, en dan moet je die nog gaan afschermen van je eigen netwerk met bv. een apart VLAN, terwijl je er toch nog mee moet kunnen praten... Dan trek ik liever een kabeltje, nu we toch bezig zijn.
Home Assistant praat ook met KNX hier, maar als HA uitvalt vallen er geen cruciale functies weg. Dat zal ook in de toekomst zo blijven, ik gebruik HA vooral om te monitoren (energieverbruik, temperatuur en vochtigheid etc.).
Qua herverkoop geldt hetzelfde als voor alle meerkosten: je kan die nooit 100% verrekenen in je prijs. Als je domotica steekt, dan doe je dat in de eerste plaats voor jezelf, niet met het oog op een verkoop. De kans dat je iemand treft die domotica weet te appreciëren én daarvoor wil bijbetalen is klein. Als je wel een koper hebt die domotica een meerwaarde vindt is het dan nog maar de vraag of jouw systeem ook het zijne/hare is.
Home Assistant praat ook met KNX hier, maar als HA uitvalt vallen er geen cruciale functies weg. Dat zal ook in de toekomst zo blijven, ik gebruik HA vooral om te monitoren (energieverbruik, temperatuur en vochtigheid etc.).
Qua herverkoop geldt hetzelfde als voor alle meerkosten: je kan die nooit 100% verrekenen in je prijs. Als je domotica steekt, dan doe je dat in de eerste plaats voor jezelf, niet met het oog op een verkoop. De kans dat je iemand treft die domotica weet te appreciëren én daarvoor wil bijbetalen is klein. Als je wel een koper hebt die domotica een meerwaarde vindt is het dan nog maar de vraag of jouw systeem ook het zijne/hare is.
EDPnet Fiber XS 150/50 .:. Hardware: (OpenWrt 24.10 HEAD): MikroTik RB5009UG+S+IN ◌ ZyXEL GS1900-10HP PoE+ ◌ TP-Link EAP615-Wall (802.11ax) ◌ Netgear WAX202 (802.11ax) ◌ Netgear GS108T v3
-
- Elite Poster
- Berichten: 938
- Lid geworden op: 28 jan 2006, 17:21
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 75 keer
Ik zou (als techneut én elektricien) een klassieke installatie nemen, maar met overal diepe inbouwdozen zodat je er een shelly oid nadien kan achter plaatsen.
Evt op plaatsen zoals een gang of overloop met teleruptoren werken en druktoetsen. Deze kan je nadien makkelijk slim maken.
Wat ik persoonlijk wel super handig vind, en direct opnieuw zou doen, zijn gestuurde rolluiken.
Gaan mee met de zon, en gaan ook als je op reis bent.
Dit icm met enkele slimme stopcontacten, en hier en daar een bewegingsmelder.
Camera's met POE op HomeAssistant zijn ook handig, krijg je onmiddellijk een pushmelding bij beweging/detectie persoon.
Een aantal zaken die ik slim heb gemaakt met een klassieke installatie:
-De zoon heeft de neiging om 's nachts zijn verlichting aan te steken, dan moet ik telkens uit mijn bed. Wisselschakelaar vervangen door een shelly ==> bij nachtelijke uren na xtijd gaat deze vanzelf uit.
-bij nachtelijke persoonsbeweging in de tuin (via Frigate/Reolink) gaat de buitenverlichting aan dmv een shelly die ik achter een normale schakelaar heb geplaatst.
-zolder: koeling inverter zonnepanelen: espeasy met tempsensor en relayboard. als temp > 25° => koeling aan
-kelder: geforceerde ventilatie met een sonoff / espeasy met vochtigheidssensors => regelmatig bij hoge vochtigheid geforceerd ventileren.
-onderbouwboiler in de keuken met slim stopcontact: enkel overdag en bij hoog verbruik uitschakelen om piekvermogen te beperken.
-garagepoort => uitgerust met een ESP en sensor zodat ik een pushmelding krijg als ik ze vergeet te sluiten, en ik kan ze openen met de smartphone als ik met de fiets weg ben.
Maar echt alles achter HA hangen zou ik niet doen, ingeval je HA eruit ligt, kan je niets meer.
Evt op plaatsen zoals een gang of overloop met teleruptoren werken en druktoetsen. Deze kan je nadien makkelijk slim maken.
Wat ik persoonlijk wel super handig vind, en direct opnieuw zou doen, zijn gestuurde rolluiken.
Gaan mee met de zon, en gaan ook als je op reis bent.
Dit icm met enkele slimme stopcontacten, en hier en daar een bewegingsmelder.
Camera's met POE op HomeAssistant zijn ook handig, krijg je onmiddellijk een pushmelding bij beweging/detectie persoon.
Een aantal zaken die ik slim heb gemaakt met een klassieke installatie:
-De zoon heeft de neiging om 's nachts zijn verlichting aan te steken, dan moet ik telkens uit mijn bed. Wisselschakelaar vervangen door een shelly ==> bij nachtelijke uren na xtijd gaat deze vanzelf uit.
-bij nachtelijke persoonsbeweging in de tuin (via Frigate/Reolink) gaat de buitenverlichting aan dmv een shelly die ik achter een normale schakelaar heb geplaatst.
-zolder: koeling inverter zonnepanelen: espeasy met tempsensor en relayboard. als temp > 25° => koeling aan
-kelder: geforceerde ventilatie met een sonoff / espeasy met vochtigheidssensors => regelmatig bij hoge vochtigheid geforceerd ventileren.
-onderbouwboiler in de keuken met slim stopcontact: enkel overdag en bij hoog verbruik uitschakelen om piekvermogen te beperken.
-garagepoort => uitgerust met een ESP en sensor zodat ik een pushmelding krijg als ik ze vergeet te sluiten, en ik kan ze openen met de smartphone als ik met de fiets weg ben.
Maar echt alles achter HA hangen zou ik niet doen, ingeval je HA eruit ligt, kan je niets meer.
-
- Starter
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2024, 22:29
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
Interessante reacties.
Algemeen verklaren jullie me niet voor gek om nog voor optie 1 te gaan
Met dan nog wat verbeteringen en aanpassingen zoals teleruptoren voor gang.
@Joe de Mannen
Adviseer je om dan een XVB 5G1.5 te trekken naar iedere schakelaar en elk lichtpunt?
Je tip van diepe inbouwdozen neem ik mee. Is dit dan 65mm, bijvoorbeeld deze? https://gigatek.be/nl/helia-inbouw-inbo ... en--hel760
Over de licht schakelaars. Ik vind Shelly leuk speelgoed. Zeker omdat je nog altijd de fysieke knop kan blijven gebruiken. Maar groot nadeel is 2.4 GHz wifi.
Dan ben ik technisch meer fan van Zigbee. Ook goede ervaringen mee.
Zou een Niko Zigbee schakelaar zoals deze dan niet ideaal zijn? https://www.niko.eu/nl-be/producten/nik ... 4092bfe9c3
Heeft ook ondersteuning in Zigbee2MQTT dus makkelijk met Home Assistant te integreren.
Algemeen verklaren jullie me niet voor gek om nog voor optie 1 te gaan

Met dan nog wat verbeteringen en aanpassingen zoals teleruptoren voor gang.
@Joe de Mannen
Adviseer je om dan een XVB 5G1.5 te trekken naar iedere schakelaar en elk lichtpunt?
Je tip van diepe inbouwdozen neem ik mee. Is dit dan 65mm, bijvoorbeeld deze? https://gigatek.be/nl/helia-inbouw-inbo ... en--hel760
Over de licht schakelaars. Ik vind Shelly leuk speelgoed. Zeker omdat je nog altijd de fysieke knop kan blijven gebruiken. Maar groot nadeel is 2.4 GHz wifi.
Dan ben ik technisch meer fan van Zigbee. Ook goede ervaringen mee.
Zou een Niko Zigbee schakelaar zoals deze dan niet ideaal zijn? https://www.niko.eu/nl-be/producten/nik ... 4092bfe9c3
Heeft ook ondersteuning in Zigbee2MQTT dus makkelijk met Home Assistant te integreren.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
- Bedankt: 475 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb met voorbedraade buis gewerkt, ik zou dan inderdaad overal 5x1.5 trekken ipv 3x1.5
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- userbase crew
- Berichten: 9482
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 671 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Inderdaad.Goztow schreef: 3 maanden geleden Tot je eens een update van home assistant doet die wat functionaliteit wijzigt en je weer uren bezig bent om dat te repareren.
Als je dat "in productie" gebruikt (en laat ons je huis beschouwen als een productie omgeving), dan moet je eigenlijk een aparte test omgeving hebben waarop je de update kan testen.
In de praktijk betekent dat meestal: ofwel een VM omgeving waarop je dan een kloon laadt en de update uitvoert, ofwel een extra raspi waarop je een kopie van je Home Assistant draait.
Backups, backups, backups... nooit een live omgeving updaten zonder een rollback te kunnen doen.
-
- Elite Poster
- Berichten: 754
- Lid geworden op: 20 apr 2009, 17:40
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 30 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Ik heb 20j geleden eib geïnstalleerd en nog steeds tevreden van alhoewel ik bij het traditionele van lichten, rolluiken, scènes gebleven ben.
Ondertussen zou je dat al kunnen linken aan google home en wss nog veel andere...
Ik zou wegblijven van niko home control...niko is leuk maar is een bus die slechts door 1 leverancier ondersteund wordt, als niko er mee stopt of whatever heb je een probleem.. Een collega heeft tegelijkertijd met mij teletask (een centraal systeem) geïnstalleerd.. een jaar of 8 geleden was daar een kaart van kapot en heeft daar toch wat miserie mee gehad om die te vervangen..
Voor mijn knx heb ik eigenlijk een decentraal systeem..gaat mijn lichtschakelaar van gira kapot kan ik doe vlot vervangen door eentje van jung of merten of....
Ik heb op die 20j 1 keer een voeding defect gehad, nadeel alles lag hier plat, niks verlichting.meer....nieuwe voeding besteld bij Amazon en 3d nadien terug in orde..
Nu, als ik terug moest beginnen zou ik eerlijk gezegd toch overwegen om deels voor teleruptoren te gaan, deels voor aanstuurbare ledlampen achter die teleruptoren.
Je hebt weliswaar geen fancy display, je kan niets bedienen met je smartphone maar...ik ben er ondertussen 55 en begin me echt af te vragen..stel je maar voor dat ik binnen 15j iets voor heb aan die installatie, ga ik dat zelf kunnen herstellen, wat met mijn eib project dat in eib knx v5 zit..gaat een andere installateur daar mee weg kunnen....of wat als ik hier morgen doodval en er gebeurt iets met die installatie, mijn madam gaat daar gewoon niet meer weg kunnen laat staan mijn eib project aan een installateur tonen....
Hoe meer toeters en bellen hoe lastiger te onderhouden en sneller er iets defect kan gaan...
Een schakelaar kan iedereen vervangen en.daar vind je meestal wel iemand in je familie voor....
Mijn 5 cent natuurlijk..
Tom
Ondertussen zou je dat al kunnen linken aan google home en wss nog veel andere...
Ik zou wegblijven van niko home control...niko is leuk maar is een bus die slechts door 1 leverancier ondersteund wordt, als niko er mee stopt of whatever heb je een probleem.. Een collega heeft tegelijkertijd met mij teletask (een centraal systeem) geïnstalleerd.. een jaar of 8 geleden was daar een kaart van kapot en heeft daar toch wat miserie mee gehad om die te vervangen..
Voor mijn knx heb ik eigenlijk een decentraal systeem..gaat mijn lichtschakelaar van gira kapot kan ik doe vlot vervangen door eentje van jung of merten of....
Ik heb op die 20j 1 keer een voeding defect gehad, nadeel alles lag hier plat, niks verlichting.meer....nieuwe voeding besteld bij Amazon en 3d nadien terug in orde..
Nu, als ik terug moest beginnen zou ik eerlijk gezegd toch overwegen om deels voor teleruptoren te gaan, deels voor aanstuurbare ledlampen achter die teleruptoren.
Je hebt weliswaar geen fancy display, je kan niets bedienen met je smartphone maar...ik ben er ondertussen 55 en begin me echt af te vragen..stel je maar voor dat ik binnen 15j iets voor heb aan die installatie, ga ik dat zelf kunnen herstellen, wat met mijn eib project dat in eib knx v5 zit..gaat een andere installateur daar mee weg kunnen....of wat als ik hier morgen doodval en er gebeurt iets met die installatie, mijn madam gaat daar gewoon niet meer weg kunnen laat staan mijn eib project aan een installateur tonen....
Hoe meer toeters en bellen hoe lastiger te onderhouden en sneller er iets defect kan gaan...
Een schakelaar kan iedereen vervangen en.daar vind je meestal wel iemand in je familie voor....
Mijn 5 cent natuurlijk..
Tom
-
- Starter
- Berichten: 16
- Lid geworden op: 28 feb 2024, 22:29
- Uitgedeelde bedankjes: 8 keer
- Bedankt: 1 keer
@ITnetadmin klopt wat je zegt.
Gelukkig kan je ook al het e.e.a. valideren en proactief oplossen met Continuous Integration (denk bv aan yamllint voor YAML files). Een voorbeeld blogpost hierover https://webworxshop.com/continuous-inte ... gitlab-ci/
Nu stel dat ik klassieke bekabeling laat aanleggen en die Niko Zigbee schakelaars (of Shelly of andere Zigbee schakelaar) installeer. Begrijp ik goed dat je dan nog steeds alle lichtpunten kan bedienen via de knoppen, zelfs al ligt Home Asisstant er volledig uit?
Of anders gezegd, stel dat ik het huis verkoop en ik neem mijn HA installatie mee dan heeft de volgende toch een volledig werkende (klassieke) installatie?
@Tom 35 Bedankt om dit te delen. Ik snap je overweging. KNX lijkt me rock solid en eigenlijk geen vendor lock-in wanneer je vergelijkt met Niko Home Control. Maar tegelijkertijd ook een serieus rabbit hole om kennis over op te doen (zou me véél uren tijd kosten). En inderdaad de volgende die het dan mag ondersteunen...
Ik heb mede daarom ook beslist om niet voor een KNX installatie te gaan. De extra kostprijs speelt natuurlijk daarin ook mee.
Gelukkig kan je ook al het e.e.a. valideren en proactief oplossen met Continuous Integration (denk bv aan yamllint voor YAML files). Een voorbeeld blogpost hierover https://webworxshop.com/continuous-inte ... gitlab-ci/
Nu stel dat ik klassieke bekabeling laat aanleggen en die Niko Zigbee schakelaars (of Shelly of andere Zigbee schakelaar) installeer. Begrijp ik goed dat je dan nog steeds alle lichtpunten kan bedienen via de knoppen, zelfs al ligt Home Asisstant er volledig uit?
Of anders gezegd, stel dat ik het huis verkoop en ik neem mijn HA installatie mee dan heeft de volgende toch een volledig werkende (klassieke) installatie?
@Tom 35 Bedankt om dit te delen. Ik snap je overweging. KNX lijkt me rock solid en eigenlijk geen vendor lock-in wanneer je vergelijkt met Niko Home Control. Maar tegelijkertijd ook een serieus rabbit hole om kennis over op te doen (zou me véél uren tijd kosten). En inderdaad de volgende die het dan mag ondersteunen...
Ik heb mede daarom ook beslist om niet voor een KNX installatie te gaan. De extra kostprijs speelt natuurlijk daarin ook mee.
-
- userbase crew
- Berichten: 9482
- Lid geworden op: 28 jan 2012, 17:22
- Uitgedeelde bedankjes: 212 keer
- Bedankt: 671 keer
- Recent bedankt: 14 keer
Ik ben wel akkoord met het principe dat alle toestellen lokaal en manueel moeten te bedienen zijn, in case uw automation faalt.
De automation moet eigenlijk een soort remote control spelen, niet de enige control.
De automation moet eigenlijk een soort remote control spelen, niet de enige control.
-
- Plus Member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 05 sep 2024, 20:11
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 3 keer
ik huur, en kan dus ook enkel , e27 pir motion sensor, en daarin een hue lamp gebruiken, met parrallel een gewone hue lamp of een tasmota relais
dit vertelt mijn home assistant dat er beweging is, want de lamp komt online, en dan schakelt ie de lamp naar sterkte en de andere ook ofzo, naargelang wat ik wens
samen met de hue draadloze dimmerschakelaars, om extra muurbedieningen te hebben, ook programmeerbaar naar wens, via homeassistant,
en, wifi stroommetende stopcontacten, kom ik zonder aanpassing in de schakelkast of abnormale bekabeling al een heel eind
samen met een digitale meter met p1 wifi sensor dan.
home assistant kan veel, google mini pods laten zeggen wat er gebeurt en, hoeveel het wattage is als het boven een treshold is en dergelijke, of andere notificaties, eventueel naar app of zelfs gesproken per telefoon
ik draai dat op een hyperv vm werkt perfect, geschiedenis laad ook snel
wel zorgen voor een goede wifi mesh zodat er goed wifi bereik is
en dat je natuurlijk de poweronstate van de lampen juist zet, zodat manuele bediening van de klassieke lichtschakelaars altijd werkt
weinig er aan is cloud afhankelijk, enkel de voorspellingen van KMI.be en zo'n dingen
ik denk dat als ik ooit iets bouw, ik het hetzelfde zou houden
weegt minder op het budget ook dan extra inbouwkabels enzo?
hoewel kabel steeds stabieler is
gewoon genoeg utp overal en eventueel een tweede kring voor een ups/thuisbatterij waaraan alles hangt wat aan moet blijven
schakelaars zijn overrated, ofwel met pir sensoren, ofwel met hue dimmerswitches voor alle sfeerverlichting (ook in groepen) , schakelt alles hier al lang trouw
bij de meeste verplaatsingen in het donker gaat da hier vanzelf, kom ikvan de trap gaat de living al aan ga ik op de trap gaat de hal al aan
alles netjes gelogs in ' barcode' stijl, op tijdschaal
aanrader is ook een handklap module, op een stroommeetplug, en lamp. dan gaat bij lawaai het licht aan (stroom stijgt, treshold ) ,krijg je bericht of doet het andere lampen mee aangaan.
dit werkt sneller dan een hue lamp op een Pir sensor
maar dus in rekening, budget en huurwoning, eerder eigenlijk veeleer een domotica starters optie maar wel vrij functioneel
en jammerwel 'duitse' stroommeetpluggen, de frans/belgische stekkers voor tasmota zijn moeilijk te bekomen, beter misschien op termijn
de gewone schakelpluggen zijn zigbee van de lidl, op de philips hue kit, en wifi van de action, toen ze er nog met esp hadden , wel ok
dit vertelt mijn home assistant dat er beweging is, want de lamp komt online, en dan schakelt ie de lamp naar sterkte en de andere ook ofzo, naargelang wat ik wens
samen met de hue draadloze dimmerschakelaars, om extra muurbedieningen te hebben, ook programmeerbaar naar wens, via homeassistant,
en, wifi stroommetende stopcontacten, kom ik zonder aanpassing in de schakelkast of abnormale bekabeling al een heel eind
samen met een digitale meter met p1 wifi sensor dan.
home assistant kan veel, google mini pods laten zeggen wat er gebeurt en, hoeveel het wattage is als het boven een treshold is en dergelijke, of andere notificaties, eventueel naar app of zelfs gesproken per telefoon
ik draai dat op een hyperv vm werkt perfect, geschiedenis laad ook snel
wel zorgen voor een goede wifi mesh zodat er goed wifi bereik is
en dat je natuurlijk de poweronstate van de lampen juist zet, zodat manuele bediening van de klassieke lichtschakelaars altijd werkt
weinig er aan is cloud afhankelijk, enkel de voorspellingen van KMI.be en zo'n dingen
ik denk dat als ik ooit iets bouw, ik het hetzelfde zou houden
weegt minder op het budget ook dan extra inbouwkabels enzo?
hoewel kabel steeds stabieler is
gewoon genoeg utp overal en eventueel een tweede kring voor een ups/thuisbatterij waaraan alles hangt wat aan moet blijven
schakelaars zijn overrated, ofwel met pir sensoren, ofwel met hue dimmerswitches voor alle sfeerverlichting (ook in groepen) , schakelt alles hier al lang trouw
bij de meeste verplaatsingen in het donker gaat da hier vanzelf, kom ikvan de trap gaat de living al aan ga ik op de trap gaat de hal al aan
alles netjes gelogs in ' barcode' stijl, op tijdschaal
aanrader is ook een handklap module, op een stroommeetplug, en lamp. dan gaat bij lawaai het licht aan (stroom stijgt, treshold ) ,krijg je bericht of doet het andere lampen mee aangaan.
dit werkt sneller dan een hue lamp op een Pir sensor
maar dus in rekening, budget en huurwoning, eerder eigenlijk veeleer een domotica starters optie maar wel vrij functioneel
en jammerwel 'duitse' stroommeetpluggen, de frans/belgische stekkers voor tasmota zijn moeilijk te bekomen, beter misschien op termijn
de gewone schakelpluggen zijn zigbee van de lidl, op de philips hue kit, en wifi van de action, toen ze er nog met esp hadden , wel ok
-
- Elite Poster
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
- Bedankt: 475 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ohja, als je toch bezig bent, voorzie stroom naast uw radiatoren (als die er zijn) we komen stilaan in een era van 'slimme' radiatoren en die hebben stroom nodig.
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Plus Member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 05 sep 2024, 20:11
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 3 keer
@Joe de Mannen daarom niet noodzakelijk, gewone thermostaat radiatorkoppen zijn ook perfect, deze zijn al zelfregelend dmv kamertempertuur. goedkoop en efficient.
de ketelsturing zelf, verdraadloosizeren, zodat je kan kiezen welke kamer de verwarmingsketel- aan/uit master is, is wel sweet, maar dat vereist dan geen extra bedrading.
tenzij je , in plaats van gewoon een tempsensor per kamer, digitale thermostatische netwerkgekoppelde radiatorkoppen bedoelt, ook om de ketel centraal te kunnen bedienen, zonder master kamer ,en dat deze soms eens bijgeladen moeten worden?
lijkt me niet zo nodig extra stopcontacten te voorzien
't is niet dat die dingen tweewekelijks aan de lader moeten ook, maar permanent voeding daarvoor, en zelf de dingen zelf, seems unnessesairy
@StarWing voor de rolluiken/automatische gordijnen mogelijks eventueel wel, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee
alleszinds persoonlijk hoe minder sleufjes in de woning moeten geslepen worden, hoe meer gemoedsrust voor mij persoonlijk
kost opvolgen en soms batterijen vervangen/niet leuk, continu meerverbruik/ook niet leuk
de ketelsturing zelf, verdraadloosizeren, zodat je kan kiezen welke kamer de verwarmingsketel- aan/uit master is, is wel sweet, maar dat vereist dan geen extra bedrading.
tenzij je , in plaats van gewoon een tempsensor per kamer, digitale thermostatische netwerkgekoppelde radiatorkoppen bedoelt, ook om de ketel centraal te kunnen bedienen, zonder master kamer ,en dat deze soms eens bijgeladen moeten worden?
lijkt me niet zo nodig extra stopcontacten te voorzien
't is niet dat die dingen tweewekelijks aan de lader moeten ook, maar permanent voeding daarvoor, en zelf de dingen zelf, seems unnessesairy
@StarWing voor de rolluiken/automatische gordijnen mogelijks eventueel wel, maar daar heb ik zelf nog geen ervaring mee
alleszinds persoonlijk hoe minder sleufjes in de woning moeten geslepen worden, hoe meer gemoedsrust voor mij persoonlijk
kost opvolgen en soms batterijen vervangen/niet leuk, continu meerverbruik/ook niet leuk
-
- Elite Poster
- Berichten: 6848
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
- Bedankt: 475 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik heb het eerder over Jaga radiatoren en gelijkaardige. met ventilator, minder water erin, warmtepomp-ready enz...
J.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
-
- Elite Poster
- Berichten: 4358
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 98 keer
Ik heb voor de renovatie van m'n appartement in 2017 jammer genoeg eerst alles met normale schakelaars gedaan om dan wat later in 2019 Shelly in te bouwen met drukknoppen. Echter verkoop ik nu toch dus maakt het niet meer uit en ga ik er geen tijd meer in steken.
Maar voor de toekomstige nieuwbouw of grondige renovatie afhankelijk wat we gaan kopen, zou ik alles opnieuw in Shelly doen + HA, maar dan alles in een deftige grote elektriciteitskast met een zee aan ruimte en DIN rails i.p.v. edge bij de schakelaars of de verlichtingspunten zelf.
Denk naast elektriciteit ook aan netwerk, dus een rack met patchpaneel, overal minimum UTP Cat6(A voor 10Gbit), eventueel MM OM4 fiber tussen bepaalde verdiepingen en al dan niet een extra kleinere rack als je met een switch wenst te werken. Zo kan je afhankelijk van de grootte van de woning besparen met kortere koperbekabeling. Eventueel ook een MM OM4 fiber naar de mancave/kantoor. En voorzie fiber in een buis van minstens 25mm met trekkabel erin, en trek er meteen enkele draden extra in.
Daarnaast ook niet vergeten dat je best voor WiFi access points UTP kabel legt, die uit / in het plafond ligt! Niet ergens op de vloer/muur dus.
En ten laatste, ook denken aan eventueel alarmsysteem / camerabewaking of andere nuttige toestellen die je liever ergens aan de muur hebt hangen dan met kabels ergens op de vloer/muur.
Zo wens ik ooit bv. een 'specialeke', een zwaailicht in m'n bureau die aanspringt als m'n vrouw in een bepaalde cirkel rondom de woning geolocaliseerd wordt.
Voor verlichtingspunten een 5G 1,5mm kabel naar de schakelaar (kan dan bv. een drukknop zijn) en dan naar de kast, zo kan je indien nodig altijd terug gaan naar een standaardsysteem (ook rekening houdende met de eventuele latere koper als die geen domotica meer wil).
Ook kan je een keuze maken om bepaalde stopcontacten te schakelen/meten, dus stopcontacten in 5G 2,5mm zodat je kan kiezen of je ze op geschakeld circuit zet of normaal/continu.
Ook een apart noodverlichtingscircuit die je apart kan schakelen/gebruiken in geval van problemen.
Zo heb je enorm veel vrijheid en kan je met drukknoppen werken die verschillende verlichtingspunten & stopcontacten kunnen aansturen, en de essentiële zaken apart.
Afhankelijk van welk type verwarming, zou ik ook UTP + VVT + 5G 1,5 voorzien voor de thermostaat, en een extra stopcontact bij iedere radiator voor eventuele slimme thermostaatknoppen, de meeste werken op batterijen, wel daar heb ik een hekel aan, er bestaan van die DC batterij vervangers die je in het stopcontact kan aansluiten, geen gedoe meer met batterijen dus!
Maar voor de toekomstige nieuwbouw of grondige renovatie afhankelijk wat we gaan kopen, zou ik alles opnieuw in Shelly doen + HA, maar dan alles in een deftige grote elektriciteitskast met een zee aan ruimte en DIN rails i.p.v. edge bij de schakelaars of de verlichtingspunten zelf.
Denk naast elektriciteit ook aan netwerk, dus een rack met patchpaneel, overal minimum UTP Cat6(A voor 10Gbit), eventueel MM OM4 fiber tussen bepaalde verdiepingen en al dan niet een extra kleinere rack als je met een switch wenst te werken. Zo kan je afhankelijk van de grootte van de woning besparen met kortere koperbekabeling. Eventueel ook een MM OM4 fiber naar de mancave/kantoor. En voorzie fiber in een buis van minstens 25mm met trekkabel erin, en trek er meteen enkele draden extra in.
Daarnaast ook niet vergeten dat je best voor WiFi access points UTP kabel legt, die uit / in het plafond ligt! Niet ergens op de vloer/muur dus.
En ten laatste, ook denken aan eventueel alarmsysteem / camerabewaking of andere nuttige toestellen die je liever ergens aan de muur hebt hangen dan met kabels ergens op de vloer/muur.
Zo wens ik ooit bv. een 'specialeke', een zwaailicht in m'n bureau die aanspringt als m'n vrouw in een bepaalde cirkel rondom de woning geolocaliseerd wordt.
Voor verlichtingspunten een 5G 1,5mm kabel naar de schakelaar (kan dan bv. een drukknop zijn) en dan naar de kast, zo kan je indien nodig altijd terug gaan naar een standaardsysteem (ook rekening houdende met de eventuele latere koper als die geen domotica meer wil).
Ook kan je een keuze maken om bepaalde stopcontacten te schakelen/meten, dus stopcontacten in 5G 2,5mm zodat je kan kiezen of je ze op geschakeld circuit zet of normaal/continu.
Ook een apart noodverlichtingscircuit die je apart kan schakelen/gebruiken in geval van problemen.
Zo heb je enorm veel vrijheid en kan je met drukknoppen werken die verschillende verlichtingspunten & stopcontacten kunnen aansturen, en de essentiële zaken apart.
Afhankelijk van welk type verwarming, zou ik ook UTP + VVT + 5G 1,5 voorzien voor de thermostaat, en een extra stopcontact bij iedere radiator voor eventuele slimme thermostaatknoppen, de meeste werken op batterijen, wel daar heb ik een hekel aan, er bestaan van die DC batterij vervangers die je in het stopcontact kan aansluiten, geen gedoe meer met batterijen dus!
-
- Plus Member
- Berichten: 106
- Lid geworden op: 05 sep 2024, 20:11
- Uitgedeelde bedankjes: 14 keer
- Bedankt: 7 keer
- Recent bedankt: 3 keer
@Ken Ook kan je een keuze maken om bepaalde stopcontacten te schakelen/meten, dus stopcontacten in 5G 2,5mm zodat je kan kiezen of je ze op geschakeld circuit zet of normaal/continu.
- wow !
Ook een apart noodverlichtingscircuit die je apart kan schakelen/gebruiken in geval van problemen.
- of het héle verlichtingscircuit op een accu en omvormer ? dan dubbelt dat ineens als noodverlichting ?
- wow !
Ook een apart noodverlichtingscircuit die je apart kan schakelen/gebruiken in geval van problemen.
- of het héle verlichtingscircuit op een accu en omvormer ? dan dubbelt dat ineens als noodverlichting ?
-
- Elite Poster
- Berichten: 4358
- Lid geworden op: 04 apr 2005, 21:18
- Locatie: België
- Uitgedeelde bedankjes: 55 keer
- Bedankt: 98 keer
Een apart circuit met noodvoeding voor noodverlichting en cruciale aansluitpunten kan inderdaad ook met een stevige UPS ertussen, al zal ik voor m'n privé nooit zo ver gaan denk ik en enkel het netwerk voorzien van een UPS.
Onlangs nog het nieuwbouwproces voor een operatiezaal gezien in een medisch centrum en ook laseroperatiezaaltje. Hebben al dubbele stopcontacten op aparte circuits zodat bepaalde toestellen niet kunnen uitvallen.
Onlangs nog het nieuwbouwproces voor een operatiezaal gezien in een medisch centrum en ook laseroperatiezaaltje. Hebben al dubbele stopcontacten op aparte circuits zodat bepaalde toestellen niet kunnen uitvallen.
Laatst gewijzigd door on4bam 3 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Elite Poster
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 208 keer
Die UPS is nu een van de weinige dingen die echt interessant zijn, zat trouwens standaard in mijn ZP/thuisbatterij installatieKen schreef: 3 maanden geleden Een apart circuit met noodvoeding voor noodverlichting en cruciale aansluitpunten kan inderdaad ook met een stevige UPS ertussen, al zal ik voor m'n privé nooit zo ver gaan denk ik en enkel het netwerk voorzien van een UPS.
Hier alles wat ik smart gebruik zonder extra kabels te trekken
Alle toestellen worden immers ooit wifi/smart, like it or not
- thuisbatterij die als UPS opspringt na 0.2 seconden
- garagepoort opener via smartphone met detectie
- slimme thermostaat via smartphone
- alle rolluiken omhoog/omlaag via 1 commando op de smartphone
Zorg voor een meeeega elektriciteitskast zodat je daar allerlei smart kan toevoegen mocht je zin hebben
Zorg voor goeie wifi op elke verdieping/ruimte en buiten rondom
zorg voor vast netwerk waar de pc's en tv's komen
al de rest overkill, nice to have, omdat het kan, ...
verwacht niet dat het de verkoopswaarde verhoogt
owja, de buiten kerstverlichting; tijdelijk een smart wifi tussenstopcontact opgezet, moet ik niet naar buiten om het aan/af te zetten

-
- Premium Member
- Berichten: 669
- Lid geworden op: 28 jul 2014, 17:20
- Uitgedeelde bedankjes: 21 keer
- Bedankt: 30 keer
Waarom wil je 5G2,5 voorzien voor stopcontacten te schakelen? Je kan toch gewoon 3G2,5 nemen en de schakeling in de kast doen?
Orange Love Trio
Orange Flybox
Orange Extra surf card
Orange Flybox
Orange Extra surf card
-
- Elite Poster
- Berichten: 2564
- Lid geworden op: 10 jan 2016, 12:14
- Locatie: Oost-Vlaanderen
- Uitgedeelde bedankjes: 44 keer
- Bedankt: 113 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Hier ook gewoon een klassieke elek installatie gedaan met nieuwe schakelkast.
Daarnaast Tado gebruikt voor “slim” warmte systeem.
Vergeet bvb niet om eventueel aan jouw elek te vragen internetkabels mee te voorzien cat6 zou genoeg moeten zijn 10Gbit.
Bvb slaapkamers , aan je tv 2x eentje komt van pas heb men DSL bakje zo doorgeschakeld naar tv bak waar men Fritzbox hangt en heb 1 over als retour indien nodig voor naar de switch in garage waar de rest toekomst van de UTP kabels
Wil je tijdgestuurde zaken koop eventueel een shelly of smartplug en steek die ertussen.
Geen speciale dingen want de meerprijs en de continu vernieuwing die er is maakt dat na x tijd jouw slim systeem niet zo slim meer is.
Ik zou aanraden ga voor klassieke en standaard installatie zijn gewoon goed.
Voorzie zeker een stopcontact te veel zoals ik deed je hebt er nooit genoeg zeker bvb aan jou tv enz
Daarnaast Tado gebruikt voor “slim” warmte systeem.
Vergeet bvb niet om eventueel aan jouw elek te vragen internetkabels mee te voorzien cat6 zou genoeg moeten zijn 10Gbit.
Bvb slaapkamers , aan je tv 2x eentje komt van pas heb men DSL bakje zo doorgeschakeld naar tv bak waar men Fritzbox hangt en heb 1 over als retour indien nodig voor naar de switch in garage waar de rest toekomst van de UTP kabels
Wil je tijdgestuurde zaken koop eventueel een shelly of smartplug en steek die ertussen.
Geen speciale dingen want de meerprijs en de continu vernieuwing die er is maakt dat na x tijd jouw slim systeem niet zo slim meer is.
Ik zou aanraden ga voor klassieke en standaard installatie zijn gewoon goed.
Voorzie zeker een stopcontact te veel zoals ik deed je hebt er nooit genoeg zeker bvb aan jou tv enz
Internet = Telenet
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = TN+PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Elite Poster
- Berichten: 1662
- Lid geworden op: 22 mei 2013, 07:04
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 117 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Dan zijn alle stopcontacten die door die kabel gevoed worden ofwel permanent, ofwel geschakeld. Met aparte kabels kan je een meervoudig stopcontact plaatsen waarbij ééntje geschakeld is en de andere niet. Wel opletten met 5G2,5: als je die gebruikt als 2 * 2 geleiders op één fase, is dat strikt genomen een overtreding van de AREI regel dat de beschermgeleider minstens dezelfde sectie als de fasegeleider moet hebben.Bababa schreef: 3 maanden geleden Waarom wil je 5G2,5 voorzien voor stopcontacten te schakelen? Je kan toch gewoon 3G2,5 nemen en de schakeling in de kast doen?
-
- Elite Poster
- Berichten: 3457
- Lid geworden op: 23 apr 2008, 18:36
- Uitgedeelde bedankjes: 119 keer
- Bedankt: 208 keer
Blijft de vraag waarom je (alle) stopcontacten wil kunnen schakelen op die manier.
Op die enkele stopcontacten waar het echt een meerwaarde is en je het inderdaad quasi dagelijks schakelt, kan je een wifi stopcontact plaatsen of met een tussenstukje werken.
Op die enkele stopcontacten waar het echt een meerwaarde is en je het inderdaad quasi dagelijks schakelt, kan je een wifi stopcontact plaatsen of met een tussenstukje werken.