W11 'het zwijgen opleggen'?

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 288 keer
Bedankt: 54 keer

Bericht

Na lang met een 2c + HT te hebben gedaan toch maar voor iets nieuwer gegaan.
Mijn vorige setup draaide met W10 en ik gebruikte ook MS office 2019 (vooral Outlook, Word en Excel).
Outlook was ik tevreden van, sync van mijn agenda's werd met Caldav Synchronizer naar Nextcloud gedaan maar sinds OAUTH2 & hotmail ben ik overgestapt naar Thunderbird, wat ik wel kende maar nu als main mail/agenda app gebruik.
Word & Excel lukt me maar niet om te vervangen met bv LibreOffice.

Nu wil ik W11 toch een kans geven maar dan zoveel mogelijk voor mij laten werken en niet voor MS.
Op W10 heb ik destijds Debotnet gebruikt.
Ik ben al op O&O ShutUp10++ en Win11Debloat uitgekomen maar (nog) geen ervaring mee.

Wat gebruiken jullie?
Alle tips welkom!
Heppie NY!
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 78 keer

Bericht

Ik zou https://github.com/ChrisTitusTech/winutil gebruiken en zelf kiezen i.p.v. tooltjes die een preset enablen.
Afbeelding
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
Bedankt: 785 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Ik heb Windows laten aanpassen via Tiny11 (download een ISO, GiThub script laten draaien en dan de nieuwe ISO installeren). En dus een lokale account.
Die W11-T11 heb ik al op een pc of 10 staan.
De ISO die T11 zelf aanbiedt om te downloaden (24H2), kreeg ik niet geactiveerd met de licentie die ik al had.
https://www.xda-developers.com/tiny11-hands-on/

En voor Office heb ik een 2024 licentie gekocht voor een paar euro (LTSC). Dus niets cloud-based zoals O365.
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Thanks guys!
Heb @FunkStar zijn oplossing gebruikt: mijn vorig systeem begon kuren te krijgen en ik stond te popelen om dit in gebruik te nemen dus die oplossing leek het eenvoudigste.

Moet zeggen dat ik positief verrast ben met W11 en de nieuwe features.
Over het startmenu ben ik nog niet helemaal uit: ik had bij W8 en 10 steeds 'Classic/Open-Shell' geïnstalleerd om een XP single style menu te hebben dat de hele hoogte van mijn scherm innam (naast andere, veel gebruike op de taskbar) omdat ik toch wel een grote verscheidenheid aan programma's gebruik.
Ik vond altijd de 'Recent items' bij bepaalde programma's handig wat ik nu mis in het start menu.
Het feit dat het start menu nu vanuit het midden wordt opgebouwd is dan weer wel meer logisch dan vroeger met de startknop aan de linkerzijde.
Heppie NY!
FunkStar
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 174 keer
Bedankt: 78 keer

Bericht

Top! Heb je veel uitgeschakeld?
Afbeelding
Ernie
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tja, wat is veel?

Ik denk toch alles wat onnodig naar buiten gaat maar ik had niet door dat je de instellingen kunt exporteren waardoor het actheraf niet terug te vinden is.
Daarnaast staan er ook wat dingen in die ik moet opzoeken om te begrijpen wat het doet.
Van O&O had ik wel al gehoord/gelezen maar nu ook uitgevoerd via die winutil.
Heppie NY!