Aanbeveling voor combo voor oudere dame?

Algemene discussies over telecommunicatie
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 220 keer
Bedankt: 178 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Ik heb een oudere dame in de familie.
Zij is 85, en ik vind dat zij nogal veel betaalt voor telecom.
Ik wil haar naar een goedkoper aanbod helpen, maar door de specifieke eisen vind ik het moeilijk door de bomen het bos te zien.

Situatie:

* 85 jarige dame
* heeft oud Wigo S abonnement van Telenet: vast internet + vaste telefonielijn + Telenet digitale TV (met daarin enkel TV met een Kaartje : CI+ module, dus geen decoder)
* korting op de Wigo S voor sociaal abonnement (de oude versie)
* Ken-je-beller (vooral uit schrik voor phishing wil ze weten wie er belt)
* personenalarm dat aangesloten is op de vaste lijn (!)
* klassieke, eenvoudige GSM (geen smartphone)
* Scarlet GSM abonnement van €8/maand
* Af en toe belt ze toch met haar vaste lijn overdag of naar GSM nummers, terwijl ik haar aanraad dat niet te doen, zodat ze ook nog verbruik heeft op haar vaste lijn...

Wat het lastig maakt:
* Waar is sociaal abonnement allemaal beschikbaar? (Telenet, Proximus, zijn er nog anderen die dit bieden?)
* vaste lijn zou ik zelf niet meer nemen, maar haar personenalarm is erop aangesloten...
* werkt zo'n personenalarm met bijv. EDPNet vaste lijn via een Fritzbox, of via Scarlet (als ik dit moet geloven, werkt dit niet... : https://www.astel.be/nl/info/de-3-versc ... ximus_4889)?
* simpele GSM, dus geen itsme mogelijkheid voor aanmelding
* Zie je ook de naam van de persoon die je belt als je je telefoon aansluit op je Fritzbox van EDPNet, of via Scarlet?

Persoonlijk denk ik dat ze voor TV meest gemakkelijk af is als ze het huidige systeem kan behouden.
Ze heeft de CI+ module en voor haar is dat een makkelijke manier van werken: één afstandsbediening, ze kent de zendernummers.
Met om het even welke decoder moet ze weer leren werken.

Is Telenet de enige die dat Ken-je-beller systeem heeft op vaste lijnen, dat je dus de naam van de opbeller ziet?

Ik zie dat dat personenalarm waarschijnlijk ook via een SIM kaart kan met een nieuw basisstation (24€/maand huurgeld ipv. €15,19/maand huurgeld) indien zij dus bereid is haar vaste lijn op te zeggen.
Het zijn allemaal ingewikkelde combinaties...
Laatst gewijzigd door boulder 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Hoe onfeilbaarder de god, hoe langer de tenen...
freddie
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 16 keer

Bericht

Ik ben niet echt bekend met Telenet termen, maar is Ken-je-beller gewoon dat je het nummer van de beller ziet?
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

freddie schreef: 4 maanden geleden Ik ben niet echt bekend met Telenet termen, maar is Ken-je-beller gewoon dat je het nummer van de beller ziet?
Ik denk dat je dan ook de naam ziet die erbij hoort, ook als die niet in het adresboek van je telefoon staat.
Dus bijv.:

De Graeve Marc in plaats van 036/123456
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

En die data komt dan uit de witte en/of gouden gids ?
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

https://www.vlaanderen.be/sociaal-internetaanbod
Krijgt u al het vroegere sociaal telecomtarief en is dat voor u gunstiger, bijvoorbeeld omdat u geen internet maar wel een vaste telefoon hebt? Dan behoudt u dat tarief zolang u niet van telecomoperator verandert.
Als u voor het nieuwe sociaal internetaanbod kiest, dan kunt u later het vroegere sociaal telecomtarief niet meer aanvragen.

Ik denk dat je dan ook de naam ziet die erbij hoort, ook als die niet in het adresboek van je telefoon staat.
Dus bijv.:
De Graeve Marc in plaats van 036/123456

Zou dit effectief het geval zijn voor elke inkomende oproep (indien niet anoniem uiteraard)? Bij Proximus lijkt mij dit enkel het geval te zijn voor sommige bedrijven die daar expliciet voor kiezen hun naam i.p.v. nummer door te geven (bv Bpost), anders wordt enkel het nummer weergegeven (zoals bij Telenet betalende optie) tenzij het betrokken telefoonnr gekoppeld wordt aan een naam in het toestel bij de ontvanger
Laatst gewijzigd door M_016 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

/
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 910 keer
Bedankt: 3509 keer
Recent bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

freddie schreef: 4 maanden geleden Ik ben niet echt bekend met Telenet termen, maar is Ken-je-beller gewoon dat je het nummer van de beller ziet?
"Ken je beller" is een betalende optie bij een Telenet telefoonlijn.
Tegenwoordig kan je dit niet meer apart bestellen maar maakt deel uit van de "Top lijn", wat een combinaties is van volgende 4 opties: Ken-je-beller, Telenet Berichtendienst, Oproepdoorschakeling en Signaal 2e oproep.

Bij sommige formules is de optie "Toplijn" inbegrepen (One, OneUp, Wigo), zoniet kost dit 4.50€ per maand
De aparte opties kosten 1.79€ per maand
boulder schreef: 4 maanden geleden Ik denk dat je dan ook de naam ziet die erbij hoort, ook als die niet in het adresboek van je telefoon staat.
Als je toestel het ondersteunt kan je soms de naam van de beller zien, maar volgens mij alleen als de beller ook Telenet klant is.
In vele gevallen zie je géén naam, alleen nummer privacy).
boulder schreef: 4 maanden geleden * heeft oud Wigo S abonnement van Telenet: vast internet + vaste telefonielijn + Telenet digitale TV (met daarin enkel TV met een Kaartje : CI+ module, dus geen decoder)
Misschien moet je toch eens de laatste factuur vragen aan je tante, en hier de kosten die erop staan eens oplijsten (incl. gesprekkosten).
Dan pas kunnen we goed advies geven.

Ben je zeker dat het WIGO S is (en niet WIGO Home S)
Want (voor zover ik mij herinner) zijn bij WIGO S zijn GSM's inbegrepen, met een "data pot" (vb Wigo S 6GB)
Zou jammer zijn dat ze een abonnement heeft met GSM, en dan nog eens apart bij Scarlet betaalt?
boulder schreef: 4 maanden geleden werkt zo'n personenalarm met bijv. EDPNet vaste lijn via een Fritzbox, of via Scarlet (als ik dit moet geloven, werkt dit niet...
Normaal wel. De PSTN uitgang van zo'n Fritz!Box (of andere voice modem) werkt als een vaste lijn.
boulder schreef: 4 maanden geleden Zie je ook de naam van de persoon die je belt als je je telefoon aansluit op je Fritzbox van EDPNet, of via Scarlet?
Nummer wel, naam alleen als deze in het lokaal telefoonboek zit.
boulder schreef: 4 maanden geleden Af en toe belt ze toch met haar vaste lijn overdag of naar GSM nummers, terwijl ik haar aanraad dat niet te doen, zodat ze ook nog verbruik heeft op haar vaste lijn.
Je kan een dame van 85 jaar toch niet verbieden om overdag te bellen? De telefoon is misschien nog één van de enige manieren waarop ze sociaal contact heeft.
De meeste van haar contcaten hebben waarschijnlijk geen vast nummer meer, en zijn alleen via GSM bereikbaar.
boulder schreef: 4 maanden geleden Persoonlijk denk ik dat ze voor TV meest gemakkelijk af is als ze het huidige systeem kan behouden.
Ze heeft de CI+ module en voor haar is dat een makkelijke manier van werken: één afstandsbediening, ze kent de zendernummers.
Volledig met je eens. Wat je nodig hebt is:
  1. TV bij Telenet houden (tot einde DVB-C).
  2. een goedkoop internet abonnement met telefonie inbegrepen (EDPNet XS?)
boulder schreef: 4 maanden geleden Zij is 85, en ik vind dat zij nogal veel betaalt voor telecom.
Ik wil haar naar een goedkoper aanbod helpen, maar door de specifieke eisen vind ik het moeilijk door de bomen het bos te zien..
Bezin eer je begint :-D
Want familie helpen is wel mooi, maar als je de technolgie verandert (voorbeeld naar VDSL) en er werkt iets niet, ben je de eerste die ze gaat opbellen om het te fixen :-)
En je neemt ook een verantwoordelijkheid: wat als de telefoon niet werkt en ze heeft toevallig dringend hulp nodig (112, personenalarm) ....
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Matt555
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 87 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider

Bericht

Het oude sociaal tarief inzake (65+ ) wordt niet meer toegepast , wel nog in gebruik voor bestaande gebruikers en uitstervend , MAAR ....bij verhuis , verandering van provider of contract of wijziging verlies je het .....dus eigenlijk bij een verandering inzake

met dank aan minister Desutter met haar nieuw waardeloos laag telecom aanbod voor het sociaal tarief,en tegelijk het gunstig (-8,4 Euro )oude opdoekende ,.... evenwel goed afgestraft dat groen vergif partijtje :thumbs:
Windows Tablet
Windows 10 Home 64-bit ,
Intel Core m3 7Y30 @ 1.10GHz 47 °C
Kaby Lake-U/Y 14nm Technology
RAM
8.00GB Single-Channel DDR3 @ 931MHz (14-17-17-40)
238GB Netac SSD 256GB (SATA (SSD))
Motherboard
CHUWI Innovation And Technology(ShenZhen)co.Ltd UBook Pro
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

philippe_d schreef: 4 maanden geleden "Ken je beller" is een betalende optie bij een Telenet telefoonlijn.
Bij sommige formules is de optie "Toplijn" inbegrepen (One, OneUp, Wigo), zoniet kost dit 4.50€ per maand
De aparte opties kosten 1.79€ per maand
Nu staat dit op haar factuur als 4,25 €/maand en er staat enkel Ken-je-beller bij.
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Ben je zeker dat het WIGO S is (en niet WIGO Home S)
Je hebt gelijk, het is Wigo Home S, dus geen GSM inbegrepen in het Telenet abonnement.
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Normaal wel. De PSTN uitgang van zo'n Fritz!Box (of andere voice modem) werkt als een vaste lijn.
Dan denk ik dat Scarlet Trio in combinatie met misschien de goedkoopste oplossing zal zijn, want daar zie ik ook nog staan: onbeperkt bellen in het weekend, dus ik veronderstel dat je daar via een PSTN uitgang belt?
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Je kan een dame van 85 jaar toch niet verbieden om overdag te bellen? De telefoon is misschien nog één van de enige manieren waarop ze sociaal contact heeft.
De meeste van haar contacten hebben waarschijnlijk geen vast nummer meer, en zijn alleen via GSM bereikbaar.
Ik verbied niemand iets, natuurlijk.
Maar ze heeft ook een GSM abonnement waarvoor ze 8€/maand betaalt.
Dan kan ze beter die gebruiken om te bellen, dat zal goedkoper zijn dan via die Telenet lijn te bellen.
Ze moet dus onthouden dat ze in het weekend via de vaste lijn moet bellen en de rest van de tijd via de GSM, dan kan ze wat besparen.
Op haar laatste factuur zag ik nog eens 10€ aan GSM nummers en vaste nummers overdag.
Ongetwijfeld zal ze ondertussen haar belkrediet op haar GSM niet opgebruikt hebben.
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Volledig met je eens. Wat je nodig hebt is:
  1. TV bij Telenet houden (tot einde DVB-C).
  2. een goedkoop internet abonnement met telefonie inbegrepen (EDPNet XS?)
EDPNet XS is fibre, dat is daar niet beschikbaar.
Het zou VDSL2 worden, maar EDPnet zou duurder uitkomen dan wat ze nu heeft.
Vergeet niet dat daar geen sociaal internet beschikbaar is.
philippe_d schreef: 4 maanden geleden Bezin eer je begint :-D
Want familie helpen is wel mooi, maar als je de technolgie verandert (voorbeeld naar VDSL) en er werkt iets niet, ben je de eerste die ze gaat opbellen om het te fixen :-)
En je neemt ook een verantwoordelijkheid: wat als de telefoon niet werkt en ze heeft toevallig dringend hulp nodig (112, personenalarm) ....
Het is soms inderdaad een moeilijke afweging.
Als ik alles uitreken, zie ik een paar opties om wat te besparen:

* Scarlet Trio + Scarlet GSM abonnement:
Voordeel: ze kan dan blijven van het noodalarm op de vaste lijn gebruik maken.
Nadelen: ze moet leren met Proximus TV werken, ze moet opnieuw met een decoder kijken, minder zenders, ze zal Njam TV missen, maar kan die wel nog via de laptop bekijken, ik vermoed dat ze ook niet zal zien wie er belt.
65,19€/maand, noodalarm inbegrepen

* Telenet sociaal internet + Telenet TV via CI+ module + Scarlet GSM abonnement:
Voordeel: voor TV verandert er niets, krijgt goedkope internet formule
Nadeel: vaste lijn verdwijnt, duurder personenalarm met SIM kaart
Er is ook de mogelijkheid om voor iets goedkoper met de TV box te werken, maar dan vermoed ik dat er meer gekapt en geboord zal worden, want er is geen interactiviteit voorzien in de buurt van de TV.
72,32€/maand, noodalarm via SIM kaart inbegrepen

De andere opties (Base, Orange, EDPNet) lijken mij allemaal duurder.
Proximus kan ook sociaal internet en TV leveren aan dezelfde prijs van Telenet, maar dan moet ze ook Proximus TV nemen, wat toch weer een aanpassing is.

Huidige maandprijs (zonder extra belkosten, maar met noodalarm inbegrepen): 80,69€
freddie
Plus Member
Plus Member

Bericht

Edpnet XS is er ook voor VDSL. Kost 22 euro/maand.

Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
Mogelijke samenstelling:

Edpnet VDSL XS + vaste lijn = 22 euro
Telenet kabelabbo = 21,32 euro
Mobiel abbo bij DIGI of Hey = 5 euro

+- 50 euro/maand

Mis ik nog iets ?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 105 keer
Bedankt: 80 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb zelf ook de situatie gekend met mijn oude vader die gerust wat minder kon betalen, maar uiteindelijk moet je je ook de vraag stellen als de financiële winst opweegt tegen het ongemak van een gewijzigde routine, eventuele problemen, een nieuw te doorlopen leercurve...
Sommige wijzigingen zoals veranderen van mobiele provider of leverancier van elektriciteit hebben weinig of geen impact op de gebruiksroutine terwijl ze toch een mooie financiële winst opleveren, maar dat is niet bij alles zo (zeker niet bij een ander "bakske" voor de TV).
Ik heb het uiteindelijk maar zo gelaten, hij content, ik content.
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

freddie schreef: 4 maanden geleden Mis ik nog iets ?
Ja, om te beginnen is het niet correct om met tijdelijke tarieven te rekenen.
Die 22€/maand is een introductietarief, de normale prijs (na 12 maanden) is 26€/maand.
Ze heeft momenteel een sneller internet, dus een correctere vergelijking zou zijn met die van 36€/maand (die heb ik zelf thuis ook).
Dan heb je dus al 36€+21,32€=57,32€ + 15,21€ (noodalarm) + 5€ (GSM) = 77,53€/maand.
DIGI zal voorlopig niet werken, omdat ze een ouderwetse GSM heeft, dus kan ze itsme niet gebruiken.

De reden dat ik met Scarlet GSM verder rekende en niet met Hey of DIGI is omdat ik de nieuwe tarieven nog niet ken, en ik had hier elders gelezen dat er heel binnenkort nieuwe zouden bekendraken.
Ik wou ook eerst zelf DIGI uitproberen vooraleer ik het ook echt aanbeveel aan anderen.
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 163 keer
Provider

Bericht

Voor wat gebruikt ze internet? Als het voor mail en de gazet is komt ze met 15GB/maand wel toe -> Hey of Digi simkaart in een mifi router à €5/maand
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

woutervh schreef: 4 maanden geleden Voor wat gebruikt ze internet? Als het voor mail en de gazet is komt ze met 15GB/maand wel toe -> Hey of Digi simkaart in een mifi router à €5/maand
Hmm, dat is nog eens een interessante piste.
Moet eens checken wat haar verbruik is.
Ik had eigenlijk nog nooit van een mifi router gehoord.
Dat doet dan eigenlijk hetzelfde als een hotspot op je GSM met nog wat extra security, veronderstel ik?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 842 keer
Bedankt: 537 keer
Recent bedankt: 4 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik zou echt wel controleren ook hoe goed het ontvangst daar is - stabiliteit van vast internet tov mobiel. Ik heb een tijdlang een Orange internet everywhere bij mijn ouders gezet toen er problemen waren in de straat met hun internet aansluiting. Het werkte, maar daarmee had je ook wel alles gezegd.
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
woutervh
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt: 163 keer
Provider

Bericht

4g/5g router is misschien de betere benaming. Maar inderdaad, dat is ook hoe tadaam en orange flybox werken. Is eigenlijk niets anders dan internet voorzien via GSM mast (itt kabel/vdsl/fiber). De focus van de groten ligt vooral op snelheid en gigantische hoeveelheden data. Maar ik kan me voorstellen dat er mensen zijn die toekomen met heel weinig en gewoon af en toe online moeten kunnen (mijn schoonouders zijn ook zo) zonder youtube/neflix/disney+/..., die dataslurpers zijn
boulder
Elite Poster
Elite Poster
Provider

Bericht

Ze bekijkt toch wel filmpjes, bijv. kookrecepten van Njam en dergelijke.
Laatst gewijzigd door on4bam 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd