Gates wil Belgische eID in MSN-messenger integreren

Hier horen vragen over google, irc, nieuwsgroepen, e-mail, enzovoort
Plaats reactie
Kochanie
Elite Poster
Elite Poster

<center>Afbeelding</center>

Microsoft-topman Bill Gates gaat de Belgische elektronische identiteitskaart (eID) integreren in het chatprogramma MSN Messenger.

Microsoft zal ook onderzoeken hoe de eID gebruikt kan worden voor zijn andere technologieën. Het gebruik van de elektronische identiteitskaart betekent een historische stap naar een veiliger internet, kondigden Bill Gates en Staatsecretaris voor Informatisering van de Staat Peter Vanvelthoven dinsdagochtend aan.

Bron: Het Belang van Limburg
AnD
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 431 keer
Bedankt: 115 keer
Provider

:roll:
meon
Administrator
Administrator
Twitter: meon
Uitgedeelde bedankjes: 582 keer
Bedankt: 780 keer
Provider

Op zich geen slecht idee.
Als dit ver genoeg gaat kan dit gewoon als algemeen authenticatie-systeem gebruikt worden, net zoals dat momenteel met merk-afhankelijke smartcards kan. Stel dat je in plaats van een wachtwoord om je pc te unlocken enkel je eID in de lezer hoeft te steken? In zo'n geval doet je eID gewoon dienst als een soort dongle. Voor websites ben ik niet meteen gewonnen, om die smartcard volledig te kunnen gebruiken heb je namelijk ook toegang nodig tot het rijksregister, en daar kan _hopelijk_ niet iedereen zomaar aan.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

Ik vind het op zich ook geen slecht idee, zolang alles maar even goed beschikbaar blijft op linux en andere besturingssystemen en andere instant messengers, want met msn messenger zelf kan ik helemaal niet werken, zo een onhandig programma, long live gaim :).
Your Sensei sends his greetz, SeNsEi Ze0n

Afbeelding
Robbedoesken

SeNsEi Ze0n schreef:Ik vind het op zich ook geen slecht idee, zolang alles maar even goed beschikbaar blijft op linux en andere besturingssystemen en andere instant messengers, want met msn zelf kan ik helemaal niet werken, zo een onhandig programma.
I bow for you, because you are the übernoob _O_

Duizenden breezersletten, oude peekes en meekes, kleine kinderen (mijn nichtjes uit het 2e en 3e leerjaar!) kunnen ermee werken, maar voor mijnheer is't te onhandig?

Mijnheer is toevallig geen linux-liefhebber die liever ICQ gebruikt? Mijnheer heeft nog nooit de bloated ICQ-client bekeken zeker? Bij MSN kunt ge in principe drie dingen
1) aan- en afmelden
2) status weergevan zonder veel commentaar (ik moet nie weten of ge in bad zit of uw lief alle hoeken van de slaapkamer aan het tonen, gewoon 'away' is meer dan genoeg)
3) chatten

Voor elk van deze dingen hebt ge maximaal 2 muisklikken nodig... en mijnheer vindt het onhandig?

If you are going to say "Windows s****" or "Linux s****" please give a factual basis for that statement. Don't rely on the fact that 50,000 other uninformed cattle heard the same thing and repeated it as evidence for your opinion.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

a) een chat prog dat maar 1 protocol aankan is onhandig
b) msn messenger zelf is veel te bloated, icq biedt tenminste nog een lite client aan
c) die damn reclame banner
d) onhandige logs
e) geen rename mogelijkheid
f) geen mogelijkheid om te sorteren in groepen en de offline te verbergen
g) veel te groot
h) werkt niet op oudere pc's
i) ...

msn protocol:

geen offline messaging mogelijkheid

Het kan zijn dat er een paar van deze opgelost zijn, maar ik gebruik al jaren met volle tevredenheid een andere client (vroeger trillian, nu gaim).

Maar dit is off topic, dus terug on topic please.

Afbeelding
Gast

SeNsEi Ze0n schreef:Maar dit is off topic, dus terug on topic please.
Nee ge krijgt het laatste woord nie :p

a) een chat prog dat maar 1 protocol aankan is onhandig
nee, verschillende protocollen ipv één standaard zijn onhandig
b) msn messenger zelf is veel te bloated
bloated? ja, de geshake en zo in versie 7 is erover, mor voor de rest?
c) die damn reclame banner
tjah... again: zie icq
d) onhandige logs
onhandig? xml is onhandig?
ge kunt er alles mee doen wa ge maar wilt :?
e) geen rename mogelijkheid
agree, maar daar zijn oplossingen voor
f) geen mogelijkheid om te sorteren in groepen en de offline te verbergen
leert ermee werken? :p
g) veel te groot
zegt iemand die waarschijnlijk meer dan 100GB schijfruimte heeft
h) werkt niet op oudere pc's
windows messenger wel
i) geen offline messaging mogelijkheid
ja duh, wa zijde met "offline messaging" in een "instant messenger" ?
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair
Uitgedeelde bedankjes: 434 keer
Bedankt: 1972 keer

SeNsEi Ze0n schreef:Ik vind het op zich ook geen slecht idee
Ah, en dan gaan we allemaal chatten met onze echte naam, ipv. die onnozele nicks (vol met emoticons) die alle kinderen nu gebruiken ? Ik denk niet dat er velen hierop zitten te wachten.
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

r2504, ik vind dat een hele verbetering, daarom dat ik ook (zo goed als) altijd mijn contacts rename.

XML vind ik idd onhandig, geef mij maar plain text, maar dat is persoonlijk.

En met veel te groot bedoel ik dat het te veel ruimte in neemt op het scherm, niet over de megabytes. Dat meerdere protocollen ipv 1 standaard onhandig is, is zeker en vast waar, maar dan moet dat protocol wel open source zijn, dat iedereen het kan gebruiken en implementeren.
Offline messaging is heel handig eens je het gewoon bent, vaak heb je zo'n klein tekstje dat het onhandig is om daar een mail voor te sturen.

Afbeelding
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

terug on-topic nu

Ik mag vrijdag mijnen e-ID gaan afhalen. Maar of ik hem veel op het internet zal gebruiken betwijfel ik.
Ik heb immers nog mijn vragen bij de onkraakbaarheid van het systeem. :???:
MaRtO
Elite Poster
Elite Poster

Gisteren gezien op Telefacts. :P
Sensei Zeon
Elite Poster
Elite Poster
Contacteer:

ikkejonge schreef:terug on-topic nu

Ik mag vrijdag mijnen e-ID gaan afhalen. Maar of ik hem veel op het internet zal gebruiken betwijfel ik.
Ik heb immers nog mijn vragen bij de onkraakbaarheid van het systeem. :???:

Zoals meneer de staatssecretaris het zo mooi zei: "Het is onkraakbaar met de huidige computers en we blijven werken om het te verbeteren" (geen letterlijk citaat, ik weet zijn exacte woorden niet meer, maar hier kwam het op neer) ik vraag me dan af hoe ze die updates gaan doorvoeren, elke maand moet iedereen naar het gemeentehuis voor die te updaten? of wordt het pas bij de nieuwe kaarten doorgevoerd?

Ook vind ik het frapant dat iedereen die nu zo'n digitale kaart heeft er nog een A4 blad moet bij steken en dit altijd bij hebben omdat zelfs de politie nog niet over de toestellen beschikt om de E-ID uit te lezen.

Maar het is en blijft België zeker :p

Afbeelding
deej
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 4 keer

Door het meten van de warmteverschillen terwijl de kaart bewerkingen doet kan je een regelmatig patroon terugvinden en zo hem gaan kraken.

Dat is al jaren geleden bewezen. Maar de kans dat iemand dit a) in praktijk en b) dan nog op de eID gaat willen toepassen is niet zo hoog.

Betaalkaarten zijn dan veel interessanter.

Ik vind het hele initiatief zeer goed. We worden nu wel met wat kinderziektes geconfronteerd maar dat is eigen aan elk systeem. Jullie vergeten precies dat in de beginjaren kabelinternet & adsl ook niet zo goed werkten vanaf dag 1?

De Belgische overheid gaat binnenkort trouwens kaartlezers uitdelen aan 12 jarigen die hun eID krijgen om het gebruik ervan te bevorderen. En de politie wordt stilletjes aan ook bevoorraad met kaartlezers, maar dan vooral om van de boetezegels af te raken.

Dus geef het wat tijd, we spreken hier over 10 miljoen kaarten en 99% kankerende Belgen omdat iets dat ze nog niet hebben niet 100% werkt...
Nob
Erelid
Erelid
Uitgedeelde bedankjes: 104 keer
Bedankt: 125 keer
Provider

Papa pedofiel1 leent het kaartje van de 12-jarige dochter et voila.
Pedofiel2 neemt gewoon een kaart van een kind op straat af et voila.

Leuk initiatief, maar het internet heeft al meerdere malen bewezen dat het moeilijk te controleren valt.

Trouwens, leuk initiatief zolang ze het enkel gebruiken voor bvb zo'n chatboxen. De rest vind ik minder.

greetz,

Nob
De toenemende haast is een symptoom van de wereld die steeds meer in getallen wordt uitgedrukt.
Pengu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 18 keer
Bedankt: 43 keer

Was er geen passwoordbeveiliging ofzo? OF kom ik iets te vroeg uit mijne winterslaap? Alé, ik dacht ergens gelezen te hebben dat er een passwoord zou moeten ingevuld worden vooralleer die gegevens van dat kaartje konden gebruikt worden. Ik kan der weer stevig naast zitten natuurlijk..... :roll:
ikkejonge
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
Bedankt: 7 keer

ik kreeg bij mijn e-id een pincode die ik zelf kan veranderen op het gemeentehuis en een puk-code.
Dus kaarten afpakken op straat zal niet gaan, of ge moet die pincode ook zien te bemachtigen.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

ikkejonge schreef:Dus kaarten afpakken op straat zal niet gaan, of ge moet die pincode ook zien te bemachtigen.
De certificaten kunnen trouwens ge-revoked worden. Op die manier is een gestolen/verloren e-ID waardeloos (en kan men zelfs nog controleren vanop welk IP-adres hij gebruikt wordt).
deej
Elite Poster
Elite Poster

r2504 schreef:
ikkejonge schreef:Dus kaarten afpakken op straat zal niet gaan, of ge moet die pincode ook zien te bemachtigen.
De certificaten kunnen trouwens ge-revoked worden. Op die manier is een gestolen/verloren e-ID waardeloos (en kan men zelfs nog controleren vanop welk IP-adres hij gebruikt wordt).
Klopt perfect. Van zodra je aangeeft dat de kaart verloren of gestolen is wordt het certificaat erop ongeldig. En aangezien elke applicatie via OCSP moet controleren of een kaart nog geldig is kan je er lokaal dus niks meer mee doen.

Ongeacht de afkeer van velen is de eID een perfecte PKI waarmee je op legale basis jezelf kan authenticeren en dingen electronisch handtekenen. Enkel encryptie kan je er niet mee doen omdat daar geen certificaat is voor voorzien.

By the way: alle toolkits die Fedict hiervoor uitbracht waren voor Java geschreven, 't is daarom dat MS nu zo actief is, ze willen ook een .NET kit voorzien.
ubremoved_539
Deel van't meubilair
Deel van't meubilair

Deej_1977 schreef:By the way: alle toolkits die Fedict hiervoor uitbracht waren voor Java geschreven, 't is daarom dat MS nu zo actief is, ze willen ook een .NET kit voorzien.
Da's niet echt correct... de tools zijn allemaal in C geschreven, maar kunnen wel vanuit Java worden aangeroepen dmv. JNI.
deej
Elite Poster
Elite Poster

I stand corrected dan. Het was in ieder geval geen .NET ;).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Internet-Gebruik”