Unifi management VLAN

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
JUD
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 7 keer
Provider

Bericht

Ik ben momenteel een volledig nieuwe netwerk setup aan het configureren. Ik had nog een oude Mikrotik router liggen waarop ik reeds mijn nieuwe configuratie kan uittesten alvorens het echte netwerk volledig om te smijten.

Nieuwe setup:
  • VLAN2 MGMT 10.1.2.0/24 - switch and AP management ui's
  • VLAN20 MAIN 10.1.20.0/24 - desktop, smartphone, nas, server, ...
  • VLAN21 Guest 10.1.21.0/24 - guest access
  • VLAN22 IoT 10.1.22.0/24 - airco, laadpaal, smarthome, ...
Voorlopig staat de test router als DHCP client in het oude netwerk om zonder al te veel last mijn nieuwe configuratie te testen en experimenteren. Op één van de trunk ports kon ik alvast gewoon een Mikrotik switch instellen (PVID 2, frame type: admit all). De Mikrotik Switch haalt zoals verwacht mooi het IP adres op via DHCP en is te bereiken vanuit het management VLAN.

Nu wanneer ik mijn Unifi AP verplaats naar de nieuwe switch op een gelijkaardig geconfigureerde poort als de Mikrotik switch zie ik ook een DHCP lease voor de Unifi AP. De SSID's komen even online en Main en Guest WIFI werden ook in de juiste VLAN getagged (ik had dit al geconfigureerd in het oude netwerk). Na een tijdje gaat de WiFi er dan weer uit. AP is op geen enkel moment via SSH te bereiken, wanneer ik ping krijg ik host unreachable, hier lijkt dus ook iets fout te gaan.

Het gedrag lijkt me te doen vermoeden dat netwerk wise alles ok is ingesteld maar dat er in de AP iets fout loopt. Iemand een idee wat ik verder kan testen?
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 859 keer
Bedankt: 544 keer
Recent bedankt: 7 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Is de poort waar je je AP op hangt tagged, of gewoon een trunk?
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)