Als alles goed gaat komt Proximus deze week om de fiberkabel binnen te trekken in het appartementsgebouw waar ik woon. Nu denk ik eraan om opnieuw EDPnet klant te worden komende van Hey en ik zou gaan voor Fiber XL.
Is het de moeite om de Fritzbox aan te kopen of volstaat het om een bbox v3 te gebruiken die ik nog heb liggen en gebruikte voor VDSL2 via EDPnet tot 6 maanden terug?
Het enige jammere van de bbox vind ik dat je de DNS niet kan aanpassen. Natuurlijk kan je dat wel manueel aanpassen op gsm-toestellen/desktop/laptops. Voor de rest gebruik ik niet direct de andere opties.
Bonusvraag: proximus trekt de kabel tot de technische ruimte en zet daar een omvormer van glasvezel naar koper en de rest van de verbinding is gewoon koper tot aan de modem?
Fiber: bbox of FRITZ!Box 7530 AX?
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Een standard glasvezel aansluiting bestaat uit 3 elementen
- het glasvezel aansluitpunt (ONTP). Daaop komt de glasvezel aan
- de fiber modem (ONT). Deze zer de glasvezel om naar ethernet en meldt zich aan bij de glasvezel centrale (OLT)
- de router (deze is verbonden met de ONT via een UTP kabel
Geen idee of de Bbox3 kan geconfigureerd worden als router (internet via de WAN poort).
Bij EDPNet wordt in ieder geval nog altijd PPPoE gebruikt voor de internet toegang (VLAN10)
Toegevoegd na 8 uren 54 minuten 39 seconden:
AANVULLING
De Bbox3V bevat een WAN poort, en kan perfect gebruikt worden om aan te sluiten op de Proximus fibermodem (UTP).
Gezien je nog een werkende Bbox hebt liggen die ingesteld is op EDPNet, moet je niets wijzigen aan de instellingen (VLAN, PPPoE actief).
- verbind de gele LAN poort van de Proximus ONT met de rode WAN poort van de B-box3.
> als de B-box3 géén VDSL2 signaal vindt, maar wel een actieve WAN poort, dan zal deze automatisch op WAN overschakelen. - open de web interface (192.168.1.1), user paswoord op het etiket, en wijzig eventueel de PPPoE logon (ik neem aan dat je een nieuwe login hebt gekregen na een 6-maanden afwezigheid.
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 111 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Ik kan bevestigen dat de BBOX3 als WAN router voor EDPnet fiber gebruikt kan worden. Het lijkt alsof de rode WAN poort en de DSL interface in bridge staan; als je een PPPoE connectie opzet gaat die zowel naar de DSL interface als naar de WAN poort. In de veronderstelling dat maar één van de twee actief is, werkt dat prima.
Je moet de BBOX3 maw dus ook niet "vertellen" dat je de WAN poort wil gebruiken, dat gaat vanzelf.
Je moet de BBOX3 maw dus ook niet "vertellen" dat je de WAN poort wil gebruiken, dat gaat vanzelf.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 43 keer
- Bedankt: 102 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Kan je de 7530AX rechtstreeks aansluiten op de fiber ( met module ertussen heel waarschijnlijk )
Internet = EDPnet
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
Telefonie/GSM = PX Mobiel
TV = PX pickx + Netflix + Disney+
-
- Moderator
Neen, de 7530AX is geen Fibermodem
Je kan die wel aansluiten op de Proximus ONT (Fibermodem)
Toegevoegd na 11 minuten 49 seconden:
Je kan die wel aansluiten op de Proximus ONT (Fibermodem)
Toegevoegd na 11 minuten 49 seconden:
Dat is ook zo. Van zodra een WAN verbinding gedetecteerd wordt (kabel aangesloten) gaat de VDSL2 lijn op "standby"
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Bedankt iedereen!
Het is me wel nog niet helemaal duidelijk hoe Proximus de verschillende verdiepen gaat verbinden. Als ik deze pagina mag geloven kan het dat de ONT in de kelder komt te staan en dat de laatste meters (wel, vele meters, naar het derde verdiep) gewoon koper zijn als er niets anders is. Hopelijk betekent dat niet een serieus signaal verlies.
https://support.edpnet.net/en/support/i ... bling.html
Andere mogelijkheid is dat ze via de trappenhal fiber gaan trekken tot aan ieder appartment (5 in totaal) ?
Het is me wel nog niet helemaal duidelijk hoe Proximus de verschillende verdiepen gaat verbinden. Als ik deze pagina mag geloven kan het dat de ONT in de kelder komt te staan en dat de laatste meters (wel, vele meters, naar het derde verdiep) gewoon koper zijn als er niets anders is. Hopelijk betekent dat niet een serieus signaal verlies.
https://support.edpnet.net/en/support/i ... bling.html
Andere mogelijkheid is dat ze via de trappenhal fiber gaan trekken tot aan ieder appartment (5 in totaal) ?
-
- Moderator
Als je met "gewoon koper" de oude telefoonkabel bedoelt, waarover je nu VDSL krijgt, is dat inderdaad een probleem.
Als er een goede UTP ligt tussen de technische ruimte in de kelder en jouw appartement mag dat geen probleem zijn.
Een UTP kabel mag tot 90m lang zijn.
Als er een goede UTP ligt tussen de technische ruimte in de kelder en jouw appartement mag dat geen probleem zijn.
Een UTP kabel mag tot 90m lang zijn.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 90 keer
Wat werd er met de syndicus (en de AV van de medeeigenaars) dientaangaande met Proximus (/de Proximus onderaannemer) afgesproken
De kans is inderdaad reëel dat door de installateur voor de gemakkelijkste weg gekozen wordt om fiber tot in de diverse appartementen te krijgen
= blijkbaar vrij frequent kabelgoten in traphal en gangen voor kleine appartementsgebouwen die zich niet op de rooilijn bevinden (cfr Proximus fora)
en er dus geen fiber via de bestaande kabelschachten (elektriciteit, teledistributie, telefonie, ....) naar de appartementen gebracht wordt (te moeilijk, ....)
Mocht telefonie vanuit de technische ruimte (destijds) via ethernetkabel naar de appartementen gebracht geweest zijn is er inderdaad niet direct een capaciteitsprobleem/een snelheidsprobleem te verwachten met een installatie van de fiberaansluitdoos en fibermodem in de bestaande afgesloten technische ruimte
De kans is inderdaad reëel dat door de installateur voor de gemakkelijkste weg gekozen wordt om fiber tot in de diverse appartementen te krijgen
= blijkbaar vrij frequent kabelgoten in traphal en gangen voor kleine appartementsgebouwen die zich niet op de rooilijn bevinden (cfr Proximus fora)
en er dus geen fiber via de bestaande kabelschachten (elektriciteit, teledistributie, telefonie, ....) naar de appartementen gebracht wordt (te moeilijk, ....)
Mocht telefonie vanuit de technische ruimte (destijds) via ethernetkabel naar de appartementen gebracht geweest zijn is er inderdaad niet direct een capaciteitsprobleem/een snelheidsprobleem te verwachten met een installatie van de fiberaansluitdoos en fibermodem in de bestaande afgesloten technische ruimte
-
- Starter Plus
- Uitgedeelde bedankjes: 13 keer
Helaas er is geen ethernet kabel die van de kelder naar de appartementen loopt. Nu zei de installateur me vandaag dat het kan dat de bestaande buizen voor de telefoonkabel worden gebruikt, maar via de trappenhal kan ook. Dat wordt dan nog een leuk, vooral lang werkje voor de installateur. Ik bekijk het nog even of ik niet gewoon bij hey telecom blijf.