Off the grid camera via 4G voor self-storage

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
FredericV
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 3 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik heb sinds kort een self storage ruimte gehuurd bij de marktleider in België.

Nu stel ik mij toch een aantal vragen bij de security, en zou deze locatie willen beveiligen met een IP camera en een 4G router. Het slotje stelt niet zoveel voor, en wie op mijn verdiep geraakt met de lift kan in principe wel dingen uitspoken zonder dat de security het door heeft. Anderzijds zit ik wel nabij de lift, dus het gaat wel hard opvallen als iemand daar iets wil openbreken.

Bij mijn telenet KLIK kreeg ik een data-only simkaart recent erbij, en deze werkt goed met een een TP Link Archer MR200

Ik zit in de storage op de bovenverdieping, en letterlijk er bijna naast staat een GSM mast op een kantoorgebouw. Er is dus 4G ontvangst.

Nu heb ik thuis nog een berg ongebruikte EUFY indoor PTZ camera's die ik enkel aanleg als we langdurig weg zijn (bvb om de kat in de gaten te houden), en ik kan er wel eentje missen om dan in de self storage te plaatsen.

Omdat er nergens stopcontacten te bespeuren zijn, en zelfs wandcontactdozen met een slotje, zal ik niet anders dan voor een battery pack moeten gaan.

De router werkt op 12V, en in principe kan ik zelfs een USB battery pack gebruiken met PD, en dan met een sink kabel 12V leveren.
De camera's zijn 5V USB

Dus is een bank met 230V omzetting noodzakelijk, of zijn er banks die het heel lang uitzingen zowel één USB C PD op 12V te leveren, en één 5V poort?

een andere piste is een 12V loodbatterij, en daarop dan een dual USB C + USB A autolader en klaar

maar ik ben niet zeker of dit niet tegen de voorwaarden van de self storage ingaat

anderzijds hun eigen voorwaarden spreken zich op diverse zaken gewoon tegen: zo hebben ze geen sleutel, maar mogen ze ten alle tijden binnen voor werkzaamheden ...
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer

Bericht

FredericV schreef: 2 weken geleden I.... zo hebben ze geen sleutel, maar mogen ze ten alle tijden binnen voor werkzaamheden ...
Geen antwoord op je vraag maar dat spreekt mekaar toch niet tegen, jij zal dan moeten opdraven om open te doen. En als dat niet is zou ik toch eens serieus gaan klagen.

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 111 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Ik veronderstel dat die setup een watt of 10 verbruikt. Als je een recente autobatterij gebruikt van pakweg 70Ah, en je veronderstelt dat je die tot 50% mag ontladen om ze niet te snel kapot te doen, dan houdt die het iets minder dan twee dagen vol; dus om de twee dagen moet je die gaan wisselen.
Ik denk dat je beter zoekt naar iets dat on demand een verbinding opzet, bv na bewegingsdetectie. PIR detectie verbruikt bijna niets, dat kan jaren op een knoopcelletje draaien; zo werken ook al die spullen van Verisure en zo. Je zal dan niet on demand kunnen kijken, maar misschien kan je daar wel mee leven.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 479 keer
Recent bedankt: 9 keer

Bericht

FredericV schreef: 2 weken geleden Ik heb sinds kort een self storage ruimte gehuurd bij de marktleider in België.
Voor de rest van mijn antwoord zal ik veronderstellen dat het over het bedrijf met de initialen SSS gaat.
FredericV schreef: 2 weken geledenHet slotje stelt niet zoveel voor
U mag gerust uw eigen slot gebruiken in de plaats. Kijk eens op de rest van uw gang. Natuurlijk, men blijft het recht hebben om dat open te breken en in uw ruimte binnen te komen obv de redenen in het contract bepaald (het is niet van u, u huurt het maar, en u heeft er ook geen domicilie zodat u geen vorm van onschendbaarheid heeft). Indien u daar niet akkoord mee gaat, dient u de ruimte niet te huren.
FredericV schreef: 2 weken geledenIk zit in de storage op de bovenverdieping, en letterlijk er bijna naast staat een GSM mast op een kantoorgebouw.
Je hebt idd geluk, want als je in de -1 verdieping zat ging het niets geweest zijn. En toch worden er daar ook gewoon heel wat waardevolle zaken opgeslagen.
FredericV schreef: 2 weken geledenOmdat er nergens stopcontacten te bespeuren zijn, en zelfs wandcontactdozen met een slotje, zal ik niet anders dan voor een battery pack moeten gaan.
Inderdaad.

Maar los daarvan denk ik dat de rest van je voorstel een heel gedoe wordt. Heb je al eens nagedacht over hoe vaak je naar daar zal moeten trekken om een nieuwe opgeladen batterij te gaan zetten?

Alternatief voorstel: waarom niet overwegen een verzekering af te sluiten tegen diefstal/inbraak in de ruimte? Tenzij het gaat over zaken die je echt niet kan missen, maar tbh, dan zou ik ze ook niet in een self-storage zetten.
Joe de Mannen schreef: 2 weken geleden Geen antwoord op je vraag maar dat spreekt mekaar toch niet tegen, jij zal dan moeten opdraven om open te doen. En als dat niet is zou ik toch eens serieus gaan klagen.
Nee hoor, ze mogen absoluut binnen zonder jouw hulp, contractueel bepaald en wettelijk ok. Nogmaals, het is hun eigendom, niet het uwe. En dat slot krijgen ze wel open, welk slot het ook is.

Je kan ergens nog argumenteren dat hun eigen slot dat ze aanbieden het beste is, daarvan hebben ze AFAIK een loper en dus moeten ze niets openbreken bij u en kan je het slot blijven gebruiken achteraf.
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

CCatalyst schreef: 2 weken geleden Je kan ergens nog argumenteren dat hun eigen slot dat ze aanbieden het beste is, daarvan hebben ze AFAIK een loper en dus moeten ze niets openbreken bij u en kan je het slot blijven gebruiken achteraf.
Zij beweren van niet ... staat zelfs zo in hun voorwaarden.
Maar er zijn cases waar er zonder braaksporen volledige collecties lego zijn verdwenen bij dit soort opslag.

Ik heb momenteel een patromoniumpolis, waar ik de zaken in de self storage ook kan mee in opnemen.
Ik kan dan zelfs de verzekering die gebundeld is bij de self storage opzeggen.

Maar het is vooral voor de gemoedsrust.

Ik rij wel meerdere keren per week naar de locatie. Er staan momenteel enkel dingen in, die hard in de weg staan in de garage en op de zolder thuis, zaken waar een dief weinig tot niks aan heeft. Maar ik overweeg ook effectief stock van de zaak in die ruimte te gaan steken.

Even terug naar de camera zelf: mijn TP Link archer werkt op 12V, en heb deze eens aan een 17AH 12V batterij gehangen, en dan een lineaire regulator die de lichte overspanning naar 12V brengt.

0.15 amps in idle (dus 1.8 Watt)
en als je hard door FB gaat scrollen op een phone, en dan de wifi van de TP link met 4G als WAN, dan gaat het richting the 0.35 amps (dus 4.2 watts)
maar dit zal je dus enkel hebben als je naar de camera beelden gaat kijken

Ik ga nu eens een IP wifi camera in een 5V autolader prikken die ik met de 12V batterij voedt met wat kroko kabels, die kan ik dan ook eens nameten.

Een 230V off the grid oplossing staat nu aan -40% en zou de camera + 4G router met dit soort verbruik wel enkele dagen kunnen poweren:

https://www.amazon.com.be/-/en/dp/B0BFQ ... B0BY6ZM7WQ

Update:

Ik heb twee stuks van deze besteld: ECOFLOW RIVER 2 MAX
Dan is het dus enkel kwestie van deze te wisselen telkens ik naar de storage ga
Ernie
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 280 keer
Bedankt: 53 keer

Bericht

Misschien kan dit een oplossing zijn.
Ik heb een tijdje geleden een ESP microcontroller besteld met modem voor mobiel netwerk en batterij, nl deze
Met een kaartje van base, waarbij je enkel het verbruik betaalt, is dit een manier om meldingen te krijgen.
Als je daar een sensor op aansluit die zijn eigen batterij heeft en bekabeld aansluit op de microcontroller kan je ver komen.

Zelf heb ik dat project even on hold gezet: ik geraakte er niet aan uit met de programmatie omdat dit niet paraat aanwezig is.
Heppie NY!
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

De ecoflow battery packs zijn toegekomen:

https://eu.ecoflow.com/products/river-2 ... er-station

Deze hebben drie 12V DC uitgangen, waarvan twee 2.5/5.5mm, en een bijgeleverde 1m DC-DC kabel die direct in de TP Link archer gaat.
Daarnaast nog drie USB-A's en één 100 WATT USB PD.

één van die USB-A's werkt direct met de PTZ camera, die normaal met een phone charger werkt

Voordeel van deze opstelling is dat we de omzetting naar 230V kunnen vermijden, gezien nu enkel nog een DC-DC omzetting.

Een grote verrassing is dat charge through werkt, dus alles blijft draaien terwijl de pack aan 230V ingang 630 Watt trekt om op te laden, en als we de 230V uittrekken zien we geen power loss op de 4G router of camera. Benieuwd of deze ook als UPS gaat werken.

Deze bank gaat beide devices ongeveer drie dagen kunnen poweren: volgeladen beweert de pack dat hij het 78 uur gaat uithouden.

Benieuwd of dat ook zo is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 197 keer
Bedankt: 641 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

FredericV schreef: 2 weken geleden Maar er zijn cases waar er zonder braaksporen volledige collecties lego zijn verdwenen bij dit soort opslag.
De lockpickinglawyer al ns aan het werk gezien?
Veel van die hangsloten zijn prutsen die hij zelfs niet moet picken, maar gewoon kan bumpen zonder meer.
En dat zijn dan niet de cheap slotjes, maar sloten van bekende merken die zich in de markt gooien als "high security" etc...

Ik denk niet dat ze een loper moeten hebben om in zo'n dingen binnen te geraken.
Wil je daar dure dingen zetten, investeer dan ook in metalen kisten met extra sloten binnen, zodat de dure spullen niet meteen in het oog liggen en alles alweer wat extra moeite kost (hoewel, opnieuw, hangsloten een ramp zijn).

PS:
Eenvoudige demo van een anti-pick lock; het heeft denk ik geen 20 sec geduurd.
https://www.youtube.com/watch?v=jqKpVPvVMJ4
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

ITnetadmin schreef: 1 week geleden Ik denk niet dat ze een loper moeten hebben om in zo'n dingen binnen te geraken.
Wil je daar dure dingen zetten, investeer dan ook in metalen kisten met extra sloten binnen, zodat de dure spullen niet meteen in het oog liggen en alles alweer wat extra moeite kost (hoewel, opnieuw, hangsloten een ramp zijn).
Momenteel staan er geen dure dingen in.

Vooral "lompe" dingen die thuis in de weg staan als ze in de garage zouden moeten staan, zoals lege houten kisten om luidsprekers te kunnen vervoeren. Die kisten zijn op zich niet veel waard en een dief gaat geen lege kist buitensleuren want dat gaat keihard opvallen. In de lift hangt een camera dus daar moeten ze langs.

Het aan te kopen slotje is een cylinderslot wat in een koker in de poort past, dus geen hangslot.

Maar die slotjes zijn te picken blijkbaar, al is het niet triviaal:

Er zijn wel diverse huurders die geen cylinderslot gebruiken, maar een hangslot. Ik zie heel veel Abus slotjes.
Wat ik niemand zie doen, is twee slotjes - wat de tijd dus langer maakt en de kans om op heterdaad betrapt te worden, groter maakt.

Toegevoegd na 14 uren 36 minuten 28 seconden:
Na exact één dag de batterij gechecked: nog 66 uur resterend, en bij inpluggen in de 230V na swappen met een 99% opgeladen, rond de 80% nog vol.
Dus de batterij houdt het met deze workload ruim drie dagen uit, dus twee keer per week naar de storage kan ik wel mee leven.
lirec
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 72 keer
Bedankt: 93 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Te laat vermits je al battery pack kocht.

Maar waarom het jezelf moeilijk maken als er niet al te dure off-the-shelff oplossingen zijn? Die kan je gewoon hangen, instellen, klaar.
https://reolink.com/be/product/reolink-go-pt-ultra/
https://reolink.com/be/product/reolink-go-ultra/
https://reolink.com/be/product/reolink-go-pt-plus/
https://reolink.com/be/product/reolink-go-plus/

Ikzelf heb een batterij/wifi versie: https://reolink.com/be/product/argus-3e/

Die gaat +- 3 weken mee in de zomer (regelmatig beweging op het terras) en +- 8 weken in de in de winter (weinig beweging).

Mogelijk verbruikt de 4g versie iets meer vermits ze in de fas 1-4 weken opgeven maar dat blijkt meer dan voldoende voor jou case?

Ondersteund pushberichten, email, ftp, alarmfunctie bij bewegings en/of personendetectie,...... zowat alles wat je maar kan wensen. En geen gedoe met camera/4g modem/voeding/ ....
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer

Bericht

ik vermoed dat er in een selfstorage geen zonlicht is voor het zonnepaneel
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ygeffens
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 85 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Dan laat hij toch gewoon het licht aan ? :-)
I'm a bilingual. I'm a bilingual illiterate. I can't read in two languages.
FredericV
Starter Plus
Starter Plus

Bericht

Er is enkel licht in de gang, niet in de ruimtes. Er hangen in de gang 2 PIR's, dus brandt niet altijd.

En er is nergens stroom te bespeuren, stopcontacten zijn er niet, of ze zitten achter een slotje.

Uiteraard wil de self storage uitbater de kosten zo laag mogelijk houden ;)

Ik heb wel video's gezien in de USA waar huurders een zonnepaneel net voor hun poort zetten, maar dat is dan voor de buitenunits, waar je dus het gebouw niet voor binnen moet. Maar die ruimtes hebben meer last van de elementen, en dat wou ik niet.

Maar ik heb wel perfecte 4G ontvangst, de camera stream is dus altijd perfect. 't Ja je kan niet alles hebben tegen die prijs.