mini-itx mobo voeden met normale voeding

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 58 keer
Bedankt: 505 keer
Recent bedankt: 1 keer
Te Koop forum

Bericht

in het kort, ik heb een mini-itx bordje dat géén 24-pin connector heeft, en een 12-19v dc barrel plug zou gebruiken.
plug ik hier een 19v voeding in, dan boot het ding.

echter, ik wil ook nog normale HDDs gebruiken (een 4tal), dus moet ik "normale" voeding hebben...
dus ik steek een flex-atx voeding in dat kastje.
maar ik moet dus nog steeds de barrel plug hebben (want met enkel 4-pin boot die niet blijkt).
dus ik haal me op amazon een sata-naar-12v-barrel adapter, die mooi 12v output, en die sluit ik dan aan.

blijkt dat het ding nog niet boot....

dus: 19v dc plug: boot
4-pin connector van een flex-atx voeding: no boot (zelfs niet tot de bios, gewoon niets - enkel de mobo & ethernet leds)
12v dc plug, via sata op een flexatx voeding: no boot (zelfs niet tot de bios, gewoon niets - enkel de mobo & ethernet leds)

heeft iemand toevallig een idee wat ik hier nog aan kan doen, of ben ik gewoon gejaakt en kan ik op zoek naar een andere oplossing qua hardware?
MaT
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 143 keer
Bedankt: 225 keer
Provider

Bericht

Deze meneer had hetzelfde probleem:

Geen idee en/of garantie dat het voor uw setup gaat werken,maar je kan maar inspiratie opdoen :-)
Het BIPT aanziet modems en routers als een onderdeel van de eindapparatuur van de eindgebruiker waardoor deze vrij te kiezen zijn voor breedband en internettelefonie.
Bron
serialchiller
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 69 keer
Bedankt: 85 keer
Provider

Bericht

Moet een (flex)-ATX voeding niet ergens 2 pinnen geshort krijgen op de 24pins stekker om voorgenoemde voeding zélf in te schakelen?
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

MaT schreef: 18 nov 2024, 23:29 Geen idee en/of garantie dat het voor uw setup gaat werken,maar je kan maar inspiratie opdoen :-)
had die video ook al gezien, maar lijkt me dus niet te werken, want:
- er is een 4-pin op het moederbord, maar als ik enkel die gebruik: no go
- ik heb dus ook een sata 12v naar dc barrel gedaan, en die aangesloten: no go
- en als ik beide insteek: nog steeds wel leds, maar geen power on.

plug ik een 19v voeding in, dan is het dadelijk power on (zonder de flexatx verbonden te hebben, obviously)

en ja @serialchiller , je moet de 24-pins shorten tussen de "power on" pin en 1 van de ground-pinnen om de voeding te doen draaien,
maar daar zijn genoeg manieren voor :)
Sinna
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: KrSi78
Uitgedeelde bedankjes: 311 keer
Bedankt: 206 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Zit het probleem niet in het feit dat die mobo 19V verwacht? Die flex-atx zal dat sowieso niet leveren...
Als je even wat meer details deelt over het mini-itx mobo en de voeding, dan geraken we misschien wat verder.
Computer(k)nul
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Dit is het moederbord: https://cwwk.net/products/12th-i3-n305- ... -mainboard
spec sheet:

Dit is de voeding: https://www.inter-tech.de/productdetails/FA-250_EN.html

het lijkt me inderdaad het geval dat de 12v toch "niet voldoende" zal zijn, maar dat idee spreekt dus de specs, die spreken van 12 tot 19v tegen,
en ik heb echt geen zin om ook nog eens een step-up ding te gaan zoeken en bij aan te sluiten om te testen
CyberThijs
Member
Member
Uitgedeelde bedankjes: 25 keer
Bedankt: 9 keer
Provider

Bericht

Ik lees in de specs "2*4PIN socket outputs 12V power supply to the outside". Je kan volgens mij die twee 4-pin connectors die net naast de koeling zitten gebruiken om je 4-pin-to-sata-power kabels in te klikken en de harde schijven van voeding te voorzien.

Dus geen flex (ATX)-voeding nodig in dat geval: gewoon je 19V barrel externe voeding is voldoende.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

die 2 pin-outs zijn niet voor schijven feitelijk + poweren geen 4 HDDs (ze kunnen 2 schijven al niet aan) + komt bovenop dat ik in de case met een backplane ga werken voor de schijven (want: 4 schijven, en gebruik makende van de break-out sff connector)
... wel degelijk nood aan de flexatx dus.

er is ook een theoretische "sata power" poort, maar opnieuw nergens informatie over hoeveel die kan leveren, en vermoedelijk evenzeer niet voldoende voor 4 HDDs.