Fritzbox icm Orbi

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

De huidige opstelling is als volgt
Proximus fibermodem—-utp—-Proximus internet Box—-lanpoort——orbi 750rbr
De internetbox staat niet in routermode en zijn wifisignaal staat uit. Aan de internet box is ook nog de v5c Pickx tv box gekoppeld

De orbi zend wifi uit en deelt ook IP-adressen uit en maakt via een backhaul verbinding met 2 andere orbi’s

Ik wens nu als eerste stap de Proximus box te vervangen door een fritzbox en daar dan de orbi ook via utp aan verbind

Wat ik wil doen is dat ik waar de fritzbox staat kan aanmelden op het wifi signaal van de fritzbox maar wanneer ik me een verdiep hoger of lager bevind dat ik me dan kan verbinden met het wifisignaal van een orbi. Dus zowel de fritzbox als de orbi moeten hetzelfde ssid naam en wachtwoord hebben. Waarom de orbi houden: die zijn nog niet zo oud en de orbi ondersteunt wifi6e
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

bartman schreef: 3 weken geleden De orbi zend wifi uit en deelt ook IP-adressen uit en maakt via een backhaul verbinding met 2 andere orbi’s
Ik wens nu als eerste stap de Proximus box te vervangen door een fritzbox en daar dan de orbi ook via utp aan verbind
Je wilt dus de Proximus Internet Box vervangen door de Fritz!Box (te verbinden met de Proximus ONT)? Welke FritzBox?
  • indien een Fritz!Box VDSL2 (vb 7590AX) met F!OS 8.0: kies provider > Proximus > mode Proximus Fiber via ONT
  • indien een Fritz!Box Fiber (vb 5590) met F!OS 8.0: kies provider > Proximus > mode Proximus Fiber via ONT
en verbind de WAN poort van de Fritz!Box met de ONT.
  • wijzig de mode van de Orbi (master) van router naar Access point (je wilt dat de FritzBox de IP adressen uitdeelt).
  • eventueel het IP adres van de Orbi (master) wijzigen van vast naar DHCP (of een vast adres binnen de DHCP range van de Fritz!)
  • verbind de Orbi (master) met de Fritz!Box
  • de Proximus TV decoder(s) kan je aansluiten op de F!Box.
bartman schreef: 3 weken geleden Wat ik wil doen is dat ik waar de fritzbox staat kan aanmelden op het wifi signaal van de fritzbox maar wanneer ik me een verdiep hoger of lager bevind dat ik me dan kan verbinden met het wifisignaal van een orbi. Dus zowel de fritzbox als de orbi moeten hetzelfde ssid naam en wachtwoord hebben.
Waarom zou je dat willen?
Ik neem aan dat de Orbi (master) vlak naast de Fritz!Box staat?
Ik zou dan de WiFi van de Fritz! uitschakelen, en alles via de Orbi laten afhandelen (zoals je nu doet met de Internet Box).

Zelfs als zowel de F!Box als de orbi hetzelfde ssid naam en wachtwoord hebben, zal de F!Box niet geintegreerd zijn in het Mesh gebeuren van de Orbi (waarvoor je heel veel geld hebt uitgegeven), toch?

PS
Als je een Fritz!Box Fiber neemt, kan je die ook rechstreeks verbinden met de Proximus Fiberaansluiting (ONTP)
  • Gebruik een Fritz!SFP XGS-PON module, en verbind de F!SFP met de Proximus fiberaansluiting (gebruik de geschikte glasvezelkabel: SC/APC naar SC/UPC (blauw).
  • Kies dan provider > Proximus > mode Proximus Fiber
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
bartman
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer

Bericht

ik dacht eerder aan een Fritz!Box zonder modemfunctie aangezien ik hem op de Proximus fiber modem aansluit, tweedens naar adsl/vdsl kan ik niet meer terug. Dacht aan de 4690?