Fiber in appartementsgebouw - kosten voor bekabeling vanuit technische ruimte

Hier kan je alles kwijt over EDPnet
TylerDurden
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 5 keer

Bericht

Hallo,

nadat Proximus al meer dan anderhalf jaar geleden de glasvezel heeft binnengetrokken tot in de technische ruimte van ons appartementsgebouw is mijn adres volgens de beschikbaarheidstool van edpnet nu eindelijk ook aansluitbaar. Er is echter nog geen bekabeling voorzien vanuit de technische ruimte tot in de appartementen zelf.

In het document dat Proximus ism de syndicus heeft opgesteld bij het initiële plaatsbezoek staat het volgende vermeld:

"Zodra de glasvezel in de gemeenschappelijke ruimtes van het gebouw is geinstalleerd, is deze klaar voor de
aansluiting van individuele units. Via mail of telefoontje nemen we contact op met de bewoners (al dan niet
Proximus) van het gebouw om hen een Fiberpack aan te bieden. Op dat moment wordt er een afspraak ingepland
met een technicus om de bewoner aan te sluiten op de glasvezel van zijn woning. Installatie is gratis voor elke
migratie of bestelling van een nieuw glasvezelpakket."

Geldt deze "gratis installatie" van de individuele bekabeling vanuit de technische ruimte naar mijn appartement enkel als ik bij Proximus een abonnement afneemt, of ook als ik dat bij edpnet doe?
Ik zie dat Edpnet een Fiber "installatie zonder zorgen" aanbiedt voor 100 EUR, dus mijn vermoeden is dat die gratis installatie enkel voor Proximus geldt, maar ik check het hier toch maar even.

Ik ben al lang klant bij Edpnet en zou dat ook graag blijven aangezien ik tevreden ben en eigenlijk ook niet wil bijdragen tot versterking van het duopolie.
Is er (naast wellicht de prijs) een voordeel aan verbonden om deze werkzaamheden te laten uitvoeren door Proximus ipv Edpnet? Anders zou ik ook tijdelijk naar Proximus kunnen overschakelen en daarna weer terug naar Edpnet.
raf1
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
Bedankt: 1656 keer
Recent bedankt: 13 keer

Bericht

Een "installatie zonder zorgen" kost inderdaad geld, maar dan verbindt de technicus ook je router en stelt die de Wifi/netwerkverbinding in op je computer.

Eigenlijk heb je dat niet per se nodig, je kan kiezen voor een doe-het-zelf-installatie. Dan installeert de technicus alle bekabeling tot aan de fibermodem in je appartement, maar verder niets. Een doe-het-zelf-installatie is gratis.
Je moet dan zelf je Wifi-router verbinden met de fibermodem en eventueel UTP-kabel leggen en aansluiten moest je Wifi-router op een andere plaats komen dan de plaats waar de fiber je appartement en/of de glasvezelmodem wordt geplaatst.

Het is dus belangrijk op voorhand goed na te gaan waar de fiber vanuit de gemeenschappelijke delen je privé-appartement kan binnenkomen. (In principe is dat afgesproken na plaatsbezoek door Proximus samen met de syndicus.)
Standaard zal de glasvezeltechnicus boren en witte fiberkabel op de muur plaatsen. Als je wil dat er een wachtbuis/bestaande leiding gebruikt wordt, moet je die zelf voorzien volgens de technische voorschriften: https://proximusforrealestate.be/bouwen/

Als er nog geen fiber naar je appartement ligt, rekent Edpnet wel 50 euro activeringskost aan. Die 50 euro is in principe het enige verschil met Proximus.
cadsite
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 217 keer
Bedankt: 469 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Ik heb inderdaad die €50 moeten betalen, maar als je ziet wat ze er allemaal voor gedaan hebben, dat is gewoon belachelijk weinig.
Alleen moet je dan wel weten dat ze alles aansluiten, maar dat je zelf de modem moet her configureren en de telefonie idem.
't Is dus niet dat ze pas vertrekken als alles werkt. Ze vertrekken zodra er "licht" is op de fiber en de modem ophangt.
thomasdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 5 keer
Bedankt: 2 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

heeft u coax van telenet op de plaats in de technische ruimte en een stopcontact,
u kan de coax van telenet ook gebruiken ,
met 2 MoCa coax kabel adapters een aan elk eind
deze zijn stabiel en voldoende snel, en vervangen zodoende een UTP kabel