Hey,
Ik overweeg een Proximus fiber abo te nemen. Internet only. Momenteel klant bij Hey.
Heb enkele vragen:
- Ik heb momenteel de telefoonleiding binnenkomend onder de oprit, komt in mijn electriciteitsmeterkast binnen via een PVC buis. Kan ik er van uit gaan dat ze daar makkelijk de fiber kunnen door blazen zonder mijn oprit te moeten openbreken? Want dat is het me niet echt waard, zeker wetende dat ze ergens komend jaren deze toch moeten openbreken om de rioleringen de scheiden, en ik desnoods wel kan wachten om dan ook de fiber te laten doen. Enige ervaringen?
- Krijg je als niet zakelijke klant nog een echt (welistwaar dynamisch) IPv4 bij Proximus? Of is het CGNAT?
- Kan hun default fiber modem/router in bridge modus? Of moet je een eigen modem gebruiken om je eigen gateway/router te kunnen gebruiken?
- Als ik morgen een afspraak maak, hoe veel wachttijd is er voor de afspraak met de technieker? Enige ervaringen? Vraag omdat ik binnenkort verlof heb en dan weet wanneer ik ten laatste moet bestellen.
Hey abo wordt pas stopgezet als de fiber werkt uiteraard.
Bedankt voor de info!
Proximus fiber vragen
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1656 keer
- Recent bedankt: 13 keer
Neen, je kan er niet van uitgaan dat de werkmannen zomaar kunnen raden welk type wachtbuis waar ergens onder de grond zit. Ze gaan ook geen halve dag zoeken waar ze het eventuele uiteinde van de buis aan de straatkant kunnen vinden.
Als er een wachtbuis ligt, moet je die op voorhand perfect gedocumenteerd hebben (kijk de originele bouwplannen na). De exacte locatie van beide uiteinden moet je kunnen aanwijzen. Je moet de diameter van de wachtbuis kennen, normaalgezien 50 mm, een kleinere diameter kan problemen geven. Idealiter moet de buis een gladde binnenwand hebben en voorzien zijn van een trekdraad (of je moet de bestaande telefoondraad als trekdraad kunnen gebruiken). De buis mag geen scherpe bochten maken en komt idealiter via een aansluitbocht (straalbocht) de woning binnen.
Men zal dan een microduct (buisje met diameter 10 mm) door de buis trekken. Blazen van glasvezel gebeurt in principe alleen door zo'n winddichte microduct.
Als bij het trekken van de microduct een blokkage zou ontstaan zal men toch moeten graven.
Ja, op de vaste internetabonnementen krijg je een publiek IPv4-adres.
Proximus sluit twee actieve toestellen aan op het netwerkaansluitpunt, een glasvezelmodem (ONT) en een Internet Box (router).
Je kan elke router rechtstreeks op de glasvezelmodem aansluiten. Je moet je router dan verbinden via DHCP met VLAN ID 20. De Proximus Internet Box hoef je niet te gebruiken maar ondersteunt, indien gewenst, ook bridging met de functie "Bridged LAN host" via MyProximus.
Geen idee, check vooral eerst eens of er op je adres effectief vandaag al fiber beschikbaar is: https://www.proximus.be/nl/id_cr_fiber_ ... e-toe.html
Bij bestelling kan je een installatiedatum in de toekomst kiezen, dus je kan best zo vroeg mogelijk de bestelling doen.
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 42 keer
- Bedankt: 16 keer
Hey Raf,
Alles duidelijk!
Zal eens op zoek gaan naar de bouwplannen. Waar de buis op straat uitkomt geen idee
50 mm kan kloppen op het eerste zicht. Trekdraad heb ik niet direct gezien, wel de telefoondraad.
Fiber is beschikbaar volgens Proximus (hebben ze vorig jaar ion de straat gelegd)
De rest is duidelijk!
Bedankt voor de antwoorden!
Alles duidelijk!
Zal eens op zoek gaan naar de bouwplannen. Waar de buis op straat uitkomt geen idee
50 mm kan kloppen op het eerste zicht. Trekdraad heb ik niet direct gezien, wel de telefoondraad.
Fiber is beschikbaar volgens Proximus (hebben ze vorig jaar ion de straat gelegd)
De rest is duidelijk!
Bedankt voor de antwoorden!
-
- Starter
- Uitgedeelde bedankjes: 4 keer
- Bedankt: 2 keer
- Recent bedankt: 2 keer
Wie nu naar proximus overschakeld: zijt slim, neemt diene tv van 399€ als die nog beschikbaar is.
Just my opinion.
Of je houdt die zelf of verkoopt die met winst .
Ik zit helaas bij proximus, maak geen aanspraak op.
Just my opinion.
Of je houdt die zelf of verkoopt die met winst .
Ik zit helaas bij proximus, maak geen aanspraak op.