advies gevraagd: desktop voor video editen

Wil je iets weten over de hardware van een computer? Draait je CPU fan niet meer? Je printer wil niet meer mee?
Dan moet je hier zijn.
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

Ik ben toe aan een nieuwe PC (de huidige desktop draait op W10 en kan niet meer geupdated worden).
Dus mij aan het orienteren voor een nieuwe W11 computer.
Deze zou vlot moeten kunnen video editen ( video's bewerken voor YouTube) en anderzijds voor de dag dagelijkse zaken zoals internet,office gebruik maar allezinds niet voor gamen. Liefst een desktop of anders gezegd geen laptop.
Ik heb ondertussen begrepen dat voor video editen best een degelijke videokaart nodig is en dus geen onboard kaart. Maar mijn budjet ligt niet op een PC van meer dan 1500 euro.
Ik was ook aan het kijken naar de mini PC's zoals die van Bosgame en Beelink (Amazon) met bijvoorbeeld onboard een AMD Ryzen 7 of 9 en een Radeon grafische kaart op het moederbord. Dit soort mini PC's met 1 of 2GB SSD en 32GB DDR4 of DDR5 RAM zijn te koop tussen de 500 en 1000 euro.
Mijn vraag is zijn dit soort PC's geschikt voor mijn doelstellingen, zijn deze betrouwbaar en hoe gedragen ze zich zoals bijvoorbeeld warmte afvoer en geluid?
Want een desktop met dezelfde specs kost al vaak rond de 2000 euro en meer.
Ik wil graag minstens 5 jaar safe zitten qua systeem en liefst eventueel nog wat langer.
Uw advies is zeer welkom waarvoor mijn dank voor uw moeite en tijd.
Razornord
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 66 keer
Bedankt: 14 keer

Bericht

Dag Manitou,

Normaal komen er snel veel antwoorden als er heel specifieke vragen gesteld worden maar jouw vragen kunnen zo veel richtingen uit dat niemand er zich al aan gewaagd heeft. Ik ga een poging doen en op basis van je antwoord, zien we wel welke richting dit uit gaat. Misschien eerst een vraag: waarom Windows?
manitou schreef: 05 nov 2024, 14:52 vlot moeten kunnen video editen ( video's bewerken voor YouTube) en anderzijds voor de dag dagelijkse zaken zoals internet,office gebruik maar allezinds niet voor gamen. Liefst een desktop of anders gezegd geen laptop
Bijvoorbeeld kan Techradar (laatste update van deze pagina was een 10 dagen geleden) misschien al steengoede oplossingen geven.
liber!
Elite Poster
Elite Poster
Twitter: nathan_gs
Uitgedeelde bedankjes: 166 keer
Bedankt: 76 keer
Recent bedankt: 2 keer
Te Koop forum

Bericht

@manitou je topic titel is wel extreem breed, een titel als: Advies gevraagd: desktop voor video editen maakt het relevanter.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
Bedankt: 1333 keer
Recent bedankt: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Ik heb de titel bijgewerkt. je kan ook de best buy guides op tweakers even raadplegen. Toch al een korte reflectie: video editing vraagt inderdaad best wat cpu power en gpu power. en dus zal je sowieso aan een wat hoger budget komen. Nu is dat ook relatief. Want een PC van 1.000 euro vandaag zal al een stuk beter zeker dan een pc van 1.500 euro van 10 jaar geleden. Mijn advies: bepaal eerst je budget dat je erin wil steken en ga dan kijken naar optimalisatie voor je use case.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 797 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Aangezien een pc makkelijk 10-15 jaar meegaat, en jij "maar" 5 jaar safe wil zitten, kan je dus gerust kijken naar hardware van 5 jaar geleden.
Dat gaat uw portemonnee ook goed vinden :).
Ik heb een core i7 8700 en dat draait nog super soepel.

Als je vaak uw pc "idle" hebt staan én energieverbruik vind je belangrijk, is Intel nog altijd de betere keuze.

Aangezien ik zelf geen video-editing doe, weet ik niet wat de vereisten daarrond zijn. Wat kan een oudere kaart wel of niet: geen idee. Idem IGP.

Beelink enzo, ben ik zelf geen fan: hoe aanpasbaar is dat?
Ikzelf ben fan van mini-ITX, die bordjes zijn 20x20cm. Zo kan je een super kleine case pakken en toch standaard hardware.
Goztow
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 1474 keer
Bedankt: 1333 keer
Recent bedankt: 37 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Persoonlijk zou ik besparen op stilte en 'kleinheid'. Een grotere pc zal wat goedkoper zijn omdat je niet moet letten op plaats besparing.
pfuhu
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 58 keer
Te Koop forum

Bericht

Heb zelf ook al zitten kijken voor een dergelijk minipc'tje (genre Beelink) en ik lees op veel plaatsen dat het ding luidruchtig kan worden (en/of throttling) als ge het ding goed belast. Zal een volwaardige desktop geen last van hebben.

Je zou moeten weten in hoeverre je het systeem zwaar zal belasten.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 408 keer
Bedankt: 797 keer
Recent bedankt: 10 keer

Bericht

Beelink is net iets groter dan een NUC:
- NUC: 10x10
- Beelink: 13x13
- mini-ITX: 20x20
Als je in zo'n kleine case een desktop-CPU steekt, is het niet onlogisch dat de koelers serieus uit hun pijp moeten komen.

In een mini-ITX systeem heb je dat natuurlijk ook, maar toch minder (afhankelijk van de pc-kast).
Ik heb een NUC7i7, die nogal kon fluiten bij een milde belasting, door een i7-8700 in een mini-ITXcase. En die hoor je niet, enkel onder zware load hoor je geruis.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 369 keer
Bedankt: 524 keer
Recent bedankt: 8 keer
Te Koop forum

Bericht

Ik heb een jaar of 2 geleden een PC gekocht met ongeveer dezelfde eisen, wel geen videobewerking maar wel veel photoshop en LR. Ik wilde een stille machine omdat ik niet graag naar repetitief gezoem luister. Ik heb dus een kast gekozen die stil was en een beperkte videokaart. Voor fotobewerking is niet zo'n stevige videokaart nodig als voor video. Die PC was uitgerust met 2 SSD's en werkt vandaag nog altijd erg vlot voor ongeveer 1.200 EUR. Voor uw case zou ik een iets betere videokaart nemen en genoeg geheugen (64gb). Geld steken in kleinere omvang lijkt me enkel de kosten te verhogen als dat niet absoluut noodzakelijk is.

Leg uw eisen voor aan een PC-boer en geef uw prioriteiten. Hij kan u dan een configuratie voorstellen waar je nog aan kan aanpassen. Ben bij Codima in Gent geweest, die waren erg bereidwillig om mij voorstellen te doen.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
Petrikske
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 531 keer
Bedankt: 91 keer
Recent bedankt: 7 keer

Bericht

manitou schreef: 05 nov 2024, 14:52Deze zou vlot moeten kunnen video editen ( video's bewerken voor YouTube) en anderzijds voor de dag dagelijkse zaken zoals internet,office gebruik maar allezinds niet voor gamen. Liefst een desktop of anders gezegd geen laptop.
Het is maar net hoever je wil gaan in het editen van videobeelden en aan welke resolutie.
Processor, videokaart en vooral ook veel opslag zijn belangrijk.
Ik weet niet of een mini PC aangewezen is voor dergelijke taken, een laptop zou ik zeker niet aanraden omdat videobewerking toch warmte geeft.
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
AfAX
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 29 keer
Bedankt: 29 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

pfuhu schreef: 06 nov 2024, 09:17 Heb zelf ook al zitten kijken voor een dergelijk minipc'tje (genre Beelink) en ik lees op veel plaatsen dat het ding luidruchtig kan worden (en/of throttling) als ge het ding goed belast. Zal een volwaardige desktop geen last van hebben.
Je zou moeten weten in hoeverre je het systeem zwaar zal belasten.
Heel tevreden van de Deskmini X600 (door het forum van tweakers te lezen). Je kan er ook een stillere cooler op zetten indien gewenst.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 89 keer
Bedankt: 115 keer
Recent bedankt: 5 keer

Bericht

Een oplossing die je wellicht niet wil overwegen maar een de nieuwe Mac Mini M4 is een fantastische machine voor videomontage.

Ik monteer 4K-video om een M1 Mini en ook op een M1 Macbook Pro en beiden voldoen nog ruimschoots. En deze M4 is pas een week uit en nog aanzienlijk sneller.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Mac Mini zag ik ook wel zitten tot je begint te configureren, dan loopt de prijs snel op. Wel mooi ontwerp en zeer compact maar waarschijnlijk dus niet de goedkoopste optie.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De standaard blote versie voldoet echt wel hoor.
Je moest eens weten hoeveel tv-programma's er op Mac Minis gemonteerd worden.
Met de komst van de Mac Studio is men meer daar naar overgestapt, maar nu blijkt de Mini M4 nog krachtiger.
Dizzy
Elite Poster
Elite Poster
Te Koop forum

Bericht

Ik betwijfel de kracht niet maar er zit nog geen toetsenbord of muis bij en geheugen/opslag is ook beperkt. Je kan dat deels oplossen door eigen SSD's eraan te koppelen want video neemt veel plaats in. Zelf heb ik nu 64GB geheugen maar toch zit dat soms vol als je tussen LR en PS wisselt, je krijgt dan enorme bestanden. Bij video zijn de bestanden nog groter.

Een scherm zit er ook niet bij en die van Apple zijn zeer duur, je kan wel een ander merk gebruiken maar dat is uiteraard dan lelijk tegenover zo'n mooi toestel. Lijkt me daarom meer een mooie optie voor mensen die niet naar budget kijken.

Vraag is ook wat het gebruik is, gaat het om een sporadische hobby of om professioneel gebruik? Als je het maar sporadisch gebruikt is de snelheidswinst minder doorslaggevend.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geheugen: er zit voortaan 16 GB ram in en dat volstaat voor 4K video. Je hebt ook minder nodig dan voor Windows door optimalisatie en bovendien de architectuur: die ram zit intern en is dus veel sneller beschikbaar.

Muis en Keyboard: die zijn bij een PC toch ook niet gratis? En dat hoeven er geen van Apple te zijn.

Scherm: ieder HDMI scherm is goed (of USB-C). Ik heb er van Dell en LG.

Esthetiek: als dat een vereiste zou zijn van TS, dan kan je beter wegblijven van een PC.

Snelheid: als dat geen meerwaarde is: ga voor een M1 occasie. Koopje!
Flippi
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 107 keer
Bedankt: 81 keer
Recent bedankt: 1 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Als leidraad durf ik wel eens te rade gaan bij
Logical Increments - How to Build the Best PC for Video Editing
.

Budget Video Editing Build ($600)
Power User Video Editing Build ($1200)

Ter volledigheid zet ik er ook nog onderstaande builds bij:
Professional Video Editing Build ($1700)
Supercomputer Video Editing Build ($2300)
God-Tier Video Editing Build ($4600)
manitou
Starter Plus
Starter Plus
Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

dank voor de link !!

Toegevoegd na 1 minuut 9 seconden:
R2D2 schreef: 06 nov 2024, 13:19 Een oplossing die je wellicht niet wil overwegen maar een de nieuwe Mac Mini M4 is een fantastische machine voor videomontage.

Ik monteer 4K-video om een M1 Mini en ook op een M1 Macbook Pro en beiden voldoen nog ruimschoots. En deze M4 is pas een week uit en nog aanzienlijk sneller.
MAC is geen optie, toch bedankt
Laatst gewijzigd door on4bam 06 nov 2024, 17:20, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd