109.138.x.x in PPPoE, 10.24.x.x. in PPPoE gateway

Hier kan je alles kwijt over Mobile vikings of Jim mobile (wat een product is van mobile vikings)
MrWinkle
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 3 keer

Bericht

Hallo,

Kan iemand me aub even helpen? Ik gistereravond de Bbox weggehaald en vervangen door een eigen router.

Ik zit nog op VLAN10 dus na het inloggen met PPPoE krijg ik een adres in de range 109.138.x.x. Dat lijkt me normaal en de internettoegang is OK.
In pfSense heeft de PPPoE-gateway een ip adres in de range 10.24.x.x.. De gateway is dan ook offline.

Ik gebruik graag Policy Based Routing om de toegang van bepaalde toestellen te sturen maar zo gaat het niet lukken.

Is er een manier om de gateway ook in de 109.138.x.x. te krijgen aub?
Is dit probleem opgelost als je naar VLAN20 gaat en PPPoE niet meer nodig hebt?
Is er iets anders wat ik zou moeten weten?

Bedankt.
tizzen33
Member
Member
Bedankt: 20 keer

Bericht

Zo werkt het inderdaad op PPPoE en daar kan je niets aan veranderen. De gateway op single VLAN is wel een pingable IP.

Je kan wel in pfSense een ander IP gebruiken in je gateway bij 'Monitor IP', bv DNS server of 91.183.242.146 / 91.183.246.116 als border routers van Proximus.
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

de gateway als monitor ip gebruiken vind ik sowieso een slecht idee, want als er dan een issue is aan de gateway zegt bij jou alles "up" terwijl je niet op internet kan...
ik gebruik voor elk van mijn routes een dns IP van 1 van de grote dat ik verder niet gebruik (bv 8.8.4.4 van google en 149.112.112.112 van quad9)
MrWinkle
Starter
Starter

Bericht

Heel erg bedankt. Hebben jullie toevallig een idee hoe ik de single VLAN config kan krijgen? Moet ik daarvoor iemand omkopen, van provider veranderen, een nieuwe bbox vragen? Ik heb de formele vraag gisteren gesteld bij Mobile Vikings maar wacht nog op een antwoord.
Fallschirmjaeger
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
Bedankt: 89 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Sinds vrijdag kan je het gewoon wijzigen naar single vlan in MyProximus. Of je vraagt gewoon een Internet Box aan via MyProximus en sluit deze even aan. Dan wordt je automatisch op single vlan gezet.

Edit: uiteraard niet van toepassing voor mobile vikings.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
philippe_d
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
Bedankt: 3397 keer
Recent bedankt: 27 keer

Bericht

MrWinkle schreef: 1 maand geleden Heel erg bedankt. Hebben jullie toevallig een idee hoe ik de single VLAN config kan krijgen? Moet ik daarvoor iemand omkopen, van provider veranderen, een nieuwe bbox vragen? Ik heb de formele vraag gisteren gesteld bij Mobile Vikings maar wacht nog op een antwoord.
Jij hebt dit in het Proximus Forum gepost, maar blijkbaar ben je bij Mobile Vikings.
Hier moet je de Klanendienst bellen, ze kunnen dat in principe voor jou doen.

[Mod] topic verhuisd naar Mobile Vikings
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
dupondje
Premium Member
Premium Member
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 41 keer

Bericht

Of (tijdelijk) een Internet Box aan uw verbinding hangen, dan wordt die automatisch overgezet naar single vlan :)
MrWinkle
Starter
Starter

Bericht

Ik had een BBox3. Men heeft me bij de klantendienst uitstekend geholpen. Maandag heb ik de vraag gesteld om overgezet te worden naar single vlan en vanmorgen om negen uur zat ik er in. Het was voor die mensen duidelijk de eerste keer dat ze de vraag kregen dus dan mag je niet klagen, vind ik.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
Bedankt: 458 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Klinken die niet altijd alsof het de eerste keer is ? :)
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
Splitter
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
Bedankt: 473 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

MrWinkle schreef: 1 maand geleden Het was voor die mensen duidelijk de eerste keer dat ze de vraag kregen dus dan mag je niet klagen, vind ik.
dat is vrij normaal, het is pas sinds deze of vorige week beschikbaar om uit te voeren voor wholesales :)