Hallo,
Kan iemand me aub even helpen? Ik gistereravond de Bbox weggehaald en vervangen door een eigen router.
Ik zit nog op VLAN10 dus na het inloggen met PPPoE krijg ik een adres in de range 109.138.x.x. Dat lijkt me normaal en de internettoegang is OK.
In pfSense heeft de PPPoE-gateway een ip adres in de range 10.24.x.x.. De gateway is dan ook offline.
Ik gebruik graag Policy Based Routing om de toegang van bepaalde toestellen te sturen maar zo gaat het niet lukken.
Is er een manier om de gateway ook in de 109.138.x.x. te krijgen aub?
Is dit probleem opgelost als je naar VLAN20 gaat en PPPoE niet meer nodig hebt?
Is er iets anders wat ik zou moeten weten?
Bedankt.
109.138.x.x in PPPoE, 10.24.x.x. in PPPoE gateway
-
- Member
- Berichten: 85
- Lid geworden op: 30 maa 2017, 08:14
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 20 keer
Zo werkt het inderdaad op PPPoE en daar kan je niets aan veranderen. De gateway op single VLAN is wel een pingable IP.
Je kan wel in pfSense een ander IP gebruiken in je gateway bij 'Monitor IP', bv DNS server of 91.183.242.146 / 91.183.246.116 als border routers van Proximus.
Je kan wel in pfSense een ander IP gebruiken in je gateway bij 'Monitor IP', bv DNS server of 91.183.242.146 / 91.183.246.116 als border routers van Proximus.
-
- Elite Poster
- Berichten: 5555
- Lid geworden op: 10 maa 2010, 11:30
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 2 keer
de gateway als monitor ip gebruiken vind ik sowieso een slecht idee, want als er dan een issue is aan de gateway zegt bij jou alles "up" terwijl je niet op internet kan...
ik gebruik voor elk van mijn routes een dns IP van 1 van de grote dat ik verder niet gebruik (bv 8.8.4.4 van google en 149.112.112.112 van quad9)
ik gebruik voor elk van mijn routes een dns IP van 1 van de grote dat ik verder niet gebruik (bv 8.8.4.4 van google en 149.112.112.112 van quad9)
-
- Starter
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 sep 2021, 07:33
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
Heel erg bedankt. Hebben jullie toevallig een idee hoe ik de single VLAN config kan krijgen? Moet ik daarvoor iemand omkopen, van provider veranderen, een nieuwe bbox vragen? Ik heb de formele vraag gisteren gesteld bij Mobile Vikings maar wacht nog op een antwoord.
-
- Elite Poster
- Berichten: 927
- Lid geworden op: 07 mei 2011, 12:46
- Uitgedeelde bedankjes: 28 keer
- Bedankt: 89 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Sinds vrijdag kan je het gewoon wijzigen naar single vlan in MyProximus. Of je vraagt gewoon een Internet Box aan via MyProximus en sluit deze even aan. Dan wordt je automatisch op single vlan gezet.
Edit: uiteraard niet van toepassing voor mobile vikings.
Edit: uiteraard niet van toepassing voor mobile vikings.
Laatst gewijzigd door Fallschirmjaeger 1 maand geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Berichten: 17989
- Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
- Locatie: Waregem
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Jij hebt dit in het Proximus Forum gepost, maar blijkbaar ben je bij Mobile Vikings.MrWinkle schreef: ↑1 maand geleden Heel erg bedankt. Hebben jullie toevallig een idee hoe ik de single VLAN config kan krijgen? Moet ik daarvoor iemand omkopen, van provider veranderen, een nieuwe bbox vragen? Ik heb de formele vraag gisteren gesteld bij Mobile Vikings maar wacht nog op een antwoord.
Hier moet je de Klanendienst bellen, ze kunnen dat in principe voor jou doen.
[Mod] topic verhuisd naar Mobile Vikings
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Starter
- Berichten: 13
- Lid geworden op: 09 sep 2021, 07:33
- Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
- Bedankt: 3 keer
Ik had een BBox3. Men heeft me bij de klantendienst uitstekend geholpen. Maandag heb ik de vraag gesteld om overgezet te worden naar single vlan en vanmorgen om negen uur zat ik er in. Het was voor die mensen duidelijk de eerste keer dat ze de vraag kregen dus dan mag je niet klagen, vind ik.
-
- Elite Poster
- Berichten: 6668
- Lid geworden op: 22 feb 2005, 11:46
- Uitgedeelde bedankjes: 344 keer
- Bedankt: 458 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Klinken die niet altijd alsof het de eerste keer is ?
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...