Een paar voorbeelden dat ChatGPT me gaf (mogelijk incorrect):
Rond 2015 waren er deze abonnementen ----> nu:
Voor Mobiel Vikings:
€15 voor 2 GB -> 15GB
€20 -----------------> 30GB
€25 voor 4 GB
€29 -----------------> 85GB
€40 voor 10GB
Voor BASE:
€15 voor 500 MB -> 25GB
€21 ---------------> 50GB
€25 voor 2GB
€29 --------------> 120GB
€35 voor 4 GB
Waarom krijgen we steeds meer data voor dezelfde prijs? Als je naar de internet prijzen kijkt, we moeten steeds meer betalen voor min of meer dezelfde snelheden.
Waarom krijgen we steeds meer data voor dezelfde prijs doorheen de jaren?
-
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
- Bedankt: 7 keer
Maar de gemiddeld verbruikte data stijgt wel natuurlijk, door bijvoorbeeld steeds toenemende volumes aan streaming en interactieve content waardoor ISPs ook moeten blijven investeren in hun backend netwerk.
Laatst gewijzigd door on4bam 5 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: full quote van vorige post verwijderd
Reden: full quote van vorige post verwijderd
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
- Bedankt: 345 keer
Ik denk eerder dat de prijsverhouding van bijkomende bandbreedte/ hardwarekosten gunstiger wordt.
Nieuwe technologieën zoals 5G zullen in het begin wel verhoudingsgewijs duurder zijn, vraag/aanbod, ...
Nieuwe technologieën zoals 5G zullen in het begin wel verhoudingsgewijs duurder zijn, vraag/aanbod, ...
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
- Bedankt: 785 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Concurrentie.
En daaruit blijkt dat we in België blij zijn met een half dode mus.
Voeg in uw vergelijk ook eens andere landen toe? En niet India, want dat is ver weg en andere lonen etc.
Gewoon een vergelijking met FR en NL.
Dan zal je zien dat wij in België veel te veel betalen.
De enige reden dat de bundels toch ruimer zijn geworden, is omdat er een klein beetje concurrentie is op de telecommarkt. Dat kleine beetje concurrentie maakt dat het verschil tussen het duopolie en die kleine concurrenten niet té groot kan worden. Anders zouden meer mensen overstappen.
Of erger nog: dan zouden die kleine concurrenten misschien ook opduiken in informatieve artikels over telecom.
En daaruit blijkt dat we in België blij zijn met een half dode mus.
Voeg in uw vergelijk ook eens andere landen toe? En niet India, want dat is ver weg en andere lonen etc.
Gewoon een vergelijking met FR en NL.
Dan zal je zien dat wij in België veel te veel betalen.
De enige reden dat de bundels toch ruimer zijn geworden, is omdat er een klein beetje concurrentie is op de telecommarkt. Dat kleine beetje concurrentie maakt dat het verschil tussen het duopolie en die kleine concurrenten niet té groot kan worden. Anders zouden meer mensen overstappen.
Of erger nog: dan zouden die kleine concurrenten misschien ook opduiken in informatieve artikels over telecom.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 9 keer
Data is een melk koe al jaren.
Zolang men bij Telenet of Proximus blijft gaat het heel traag.
Heden hier ter lande data bij 2 spelers in roaming 300 Gb.
In Spanje voor een lager bedrag 900 Gb.
Klein verschil.
Zolang men bij Telenet of Proximus blijft gaat het heel traag.
Heden hier ter lande data bij 2 spelers in roaming 300 Gb.
In Spanje voor een lager bedrag 900 Gb.
Klein verschil.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 345 keer
- Bedankt: 516 keer
De grote spelers kijken gewoon naar het gemiddeld gebruik van data. Als er een voldoende stijging is in dat verbruik waardoor mensen tegen de limiet botsen zullen ze de hoeveelheid wat aanpassen om te vermijden dat ze naar een ander overstappen. Daarnaast hebben ze vaak zelf ook submerken om afvallers op te vangen zodat ze wel minder betalen maar nog altijd in dezelfde stal zitten. Belgen betalen graag, dat zeiden ze zelf tijdens een klantenevent. Waarom ze dan niet geven wat ze graag hebben? hoge prijzen voor weinig.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 407 keer
- Bedankt: 785 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Het is niet "de grote spelers kijken naar het gemiddelde verbruik", want voor elk verbruik is er al een aangepast abonnement.
Wil je meer, dan betaal je meer.
Dat je meer krijgt voor hetzelfde geld (doorheen de tijd) is gewoon concurrentie.
Wil je meer, dan betaal je meer.
Dat je meer krijgt voor hetzelfde geld (doorheen de tijd) is gewoon concurrentie.
-
- Elite Poster
Er bestaan inderdaad segmenten maar deze schuiven ongeveer gelijkmatig op en dat opschuiven gebeurt pas als er voldoende mensen tegen de limieten aanlopen en overstappen. Je kan dat inderdaad ook concurrentie noemen maar in België is dat nogal relatief in de telecom vermits de spelers elkaar goed verstaan. We betalen in vergelijking met andere landen gewoon meer en dat ligt eerder aan het gebrek aan concurrentie en het feit dat de Belg nogal traag verandert.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Als je de dekkingsgraad in het buitenland beziet (zelfs NL en FR, waar er zo graag mee vergeleken wordt), en de dekkingsgraad in België (waar iedere openbare provider een verplichte dekking van 99% van de inwoners moet hebben), dan hebben we nog niet te klagen...
-
- Elite Poster
Bwah, is ook relatief, ik had in de woestijn in India betere dekking dan soms in Brussel 
We betalen teveel omdat teveel mensen dat gewoon aanvaarden. Waarom zou je als bedrijf lagere prijzen aanbieden als je klanten de hogere prijzen aanvaarden? De concurrentie doet hetzelfde of is al overgenomen en de kleintjes zijn te klein om de groten echt pijn te doen.

We betalen teveel omdat teveel mensen dat gewoon aanvaarden. Waarom zou je als bedrijf lagere prijzen aanbieden als je klanten de hogere prijzen aanvaarden? De concurrentie doet hetzelfde of is al overgenomen en de kleintjes zijn te klein om de groten echt pijn te doen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
- Bedankt: 9 keer
Hoe dikwijls heeft men die buitenlandse dekkings graad nodig ?blaatpraat schreef: 5 maanden geleden Als je de dekkingsgraad in het buitenland beziet (zelfs NL en FR, waar er zo graag mee vergeleken wordt), en de dekkingsgraad in België (waar iedere openbare provider een verplichte dekking van 99% van de inwoners moet hebben), dan hebben we nog niet te klagen...
Dus een heel slecht excuus om de prijzen van hier goed te praten.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 231 keer
- Bedankt: 494 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Vroeger, toen de beesten nog spraken was mijn eerste abonnement er eentje bij proximus.
Ik betaalde daar 500BEF voor en daarin was inbegrepen:
Belminuten: 0
SMS: 0
data: 0
Het enige tarief dat ik nog ken van toen is de prijs van 1 SMS: 6BEF (€0,15)
We zijn er dus behoorlijk op vooruit gegaan.
Ik betaalde daar 500BEF voor en daarin was inbegrepen:
Belminuten: 0
SMS: 0
data: 0
Het enige tarief dat ik nog ken van toen is de prijs van 1 SMS: 6BEF (€0,15)
We zijn er dus behoorlijk op vooruit gegaan.

-
- Elite Poster
Dat is enkel juist als anderen niet veel meer vooruit zijn gegaan, anders ben je relatief achteruit gegaan.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
- Bedankt: 97 keer
- Recent bedankt: 1 keer
De keren dat ik in pakweg Frankrijk zonder dekking zit, is zeer frequent.thmj schreef: 5 maanden geledenHoe dikwijls heeft men die buitenlandse dekkings graad nodig ?blaatpraat schreef: 5 maanden geleden Als je de dekkingsgraad in het buitenland beziet (zelfs NL en FR, waar er zo graag mee vergeleken wordt), en de dekkingsgraad in België (waar iedere openbare provider een verplichte dekking van 99% van de inwoners moet hebben), dan hebben we nog niet te klagen...
Dus een heel slecht excuus om de prijzen van hier goed te praten.
En laat Frankrijk nu een land zijn waar ik niet vaak zit voor recreatieve doeleinden, waarbij dekking me minder kan schelen (al is het in een verbonden wereld interessant dat je steeds in nood iemand kan bereiken, wat ook niet mogelijk is daar).
Ik neem tegenwoordig steevast een Starlink mee, omdat dit meestal wel werkt.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
- Bedankt: 110 keer
In het prille begin was SMS zelfs gratis. Er was geen markt voor en dus ook geen prijs. Niemand van de early adopters zag het zitten om via een numeriek klavier berichten te sturen. Pas toen de jeugd in de GSM markt kwam gingen die als gek voor SMS en werd het plots wel een product.cadsite schreef: 5 maanden geleden Het enige tarief dat ik nog ken van toen is de prijs van 1 SMS: 6BEF (€0,15)
In die gratis periode had advalvas.be (eerste Belgische portal) een deal met proximus waarbij ze je kosteloos een sms stuurden met de subject van de mails die naar je advalvas adres gemaild werden.
Ik forwarde belangrijke mails (filter) naar mijn advalvas en zo kreeg ik die op mijn telefoon. Mijn correspondenten wisten dat ze zo veel mogelijk in de subject moesten zetten. Mobiel internet avant la lettre.