Misschien toch opletten bij installatie WIN 11 24H2

Windows, Android, iOS, Linux, Chrome OS, ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 237 keer
Bedankt: 135 keer
Recent bedankt: 3 keer

Bericht

Deze morgen terug gekomen van een spreekwoordelijk zeer kale reis ...

Mijn HP Spectre laptop is ongeveer 2 jaar oud en gezien de beschikbaarheid van WIN 11 24H2, vond ik dat het nog eens tijd was voor grote kuis of m.a.w. een 'clean install'.

Dus de desbetreffende ISO gedowonload en conform de procedure die Sasuke in dit topic viewtopic.php?p=964449#p964449 heeft beschreven, er de drivers aan toegevoegd. Dit verliep vlekkeloos.

Dan deze morgen de ontnuchtering: de installatie verliep zeer vlot tot op een bepaald ogenblik de wifi-drivers geïnstalleerd moesten worden. Ik landde op een pagina met een blauwe knop 'stuurprogramma laden'. Naast het opladen van de wifi-driver conform hoger vermelde procedure, kon ik nu ook mijn externe harde schijf met drivers bereiken tijdens de setup-procedure en windows installeerde keurig de driver. Meteen zag ik alle beschikbare netwerken en dus paswoord ingeven en verder alles opnieuw keuring installeren dan maar ...

Noppes ! Na het ingeven van het paswoord, stelde ik vast dat ik verbonden was met mijn netwerk maar ook de melding kreeg 'geen internet beschikbaar'. Dan maar de Telenet modem opnieuw gestart maar ook TN was dit keer eens de oorzaak niet want op andere devices had ik wel internet.

Dan maar de gekende truc geprobeerd: shift + F10 gevolgd door OOBE\BYPASSNRO met als resultaat 'toegang geweigerd'. Dan maar - conform een artikel op internet - een nieuwe sleutel aan het register toegevoegd met de vermelde waarden maar ... resultaat idem.

Nog andere drivers proberen te uploaden zonder resultaat.

Finaal kon ik met de toesten 'win + R' in het vak uitvoeren 'iex lanceren. En toen werd ik geconfronteerd met het fenomeen dat na input van 'iexplore', de edge browser in gang schoot en ik zonder het minste probleem toegang had tot het internet.

Enkele keren gepbrobeerd nog opnieuw de installatie uit te voeren maar telkens hetzelfde resultaat. De setup strandt na het succesvol toegang krijgen tot het eigen netwerk zonder internetverbinding (terwijl er geen verbindingsprobleem is).

Gezocht op het internet en daar hebben veel WIN11 gebruiker na de laatste 24H2 update, blijkbaar ook te kampen met verbindingsmoeilijkheden met het internet ingevolge IP-adressen e.a. netwerkinstellingen die naar de sodemieter zijn geholpen door de update.
Ook de ISO die je nu kunt downloaden, is blijkbaar geïmpacteerd.

Hele voormiddag kwijt en dus maar via 'diskpart' het 'clean-commando' gebruikt om weer een "blanco" sdd te hebben.

Ga nog eens verder op zoek naar info over deze issue maar ... misschien toch bezinnen vooraleer te beginnen. Ik heb dit voordien nog nooit meegemaakt met nieuwe windows versies. Dat er kinderziekten zijn ja, maar dit is echt een flater van jewelste. Merci Microsoft. Troost: 't is niet alleen bij FK dat het s..t regent en dit in een eeuw waar we spreken over top- en hightech :beerchug: .
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 84 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Had je niet beter eerst wat opzoekwerk vericht ivm nieuwe versies van Microsoft Windows 11.

Als je op Google zoekt krijg je al direct deze hits bij nieuws.
Afbeelding

Ik heb zelf Windows 11 laptop en wacht zelfs meestal een half jaar tot een jaar voordat ik de grote updates van Microsoft Windows 11 installeer. Heb ik altijd zo al gedaan omdat er in het begin toch problemen nog inzitten.

Bij ons op het werk op de laptops van het werk worden alle updates eerst tegen gehouden en als ze goedgekeurd en getest is door IT dienst ( nu Vanroey vroeger Eurosys) kunnen ze pas geïnstalleerd worden.

koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Data technicus schreef: 1 maand geleden Had je niet beter eerst wat opzoekwerk vericht ivm nieuwe versies van Microsoft Windows 11.
Hartelijk dank voor de reactie en 100% gelijk maar ik ben er - totaal verkeerdelijk - van uitgegaan dat het hier ging om een upgrade van een bestaande windows versie die toch al een tijd mee gaat en haar deugdelijkheid al bewezen heeft.

Verder ben ik altijd al een 'early user' geweest van nieuwe windows versies inderdaad met kinderziekten maar tot nu lieten ze altijd een vlekkeloze installatie toe. Dit heb ik echt nog nooit mee gemaakt ...

Hoe dank ook, dank voor de reactie. Ik had inderdaad beter eerst opzoekingswerk gedaan maar ik had in de verste verte nooit aan een dergelijk probleem gedacht ...

Les voor de toekomst !

Toegevoegd na 1 uur 38 minuten 6 seconden:
Toevallig niemand die weet waar je nog een WIN11 23H2 iso bestand vlot kan downloaden? De USB stick waarop deze stond (incl. de drivers) is niet (meer) toegankelijk.

Al een aantal uren aan het zoeken op het net en sites genoeg maar bij het klikken op de desbetreffende linken, kom ik natuurlijk terug uit op die vervloekte 24H2 versie op de Microsoft site.

Hartelijk dank bij voorbaat !
devilkin
Administrator
Administrator
Uitgedeelde bedankjes: 760 keer
Bedankt: 499 keer
Recent bedankt: 14 keer

Bericht

https://uupdump.net/known.php?q=category:w11-23h2

Hier kan je ze vinden, op eigen risico natuurlijk. Van de microsoft site zal het niet meer lukken als gewone consument...
Telenet All-Internet -- using CV8560E & OPNsense on PCEngines APU2E4
Proximus & Mobile Vikings -- Using OnePlus 8 Pro (ROM: Stock)
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dikke merci maar ga nog even rondkijken en -vragen. Je weet inderdaad niet wat je downloadt op dergelijke site.

Zal anders niets op zitten dan enkele weken te wachten vooraleer opnieuw 24H2 ISO te downloaden ...

Toegevoegd na 11 uren 25 minuten 38 seconden:
Volgens de IT'ers hier op het werk is deze site een betrouwbare: archive.org.

Voor wie het ooit (nog) moest nodig hebben.
https://archive.org/details/win-11-23-h ... v-2_202404

Ga met deze mijn laptopke weer op orde zetten en nog wat afwachten met 24H2. I.t.t. het verleden zal ik nooit meer tot de groep van 'early users' behoren.
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Is het niet gewoon een driver-probleem?
Ik heb dat enkele maanden geleden ook gehad: een laptop zonder ethernetpoort, dus een USB-ethernet dongle gekocht.
Alles ging goed, tot W11 recentere drivers van die dongle wil installeren: total freeze.
Een andere dongle had dat probleem niet. Wifi evenmin. Het duurde wel even eer ik daar was :).
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Bedankt voor de reactie Heist !

Ik heb ook gewerkt met een usb LAN dongle nadat ik met een wifi verbinding niet verder geraakte. Terug hetzelfde resultaat. Daarna terug via wifi en opnieuw prijs.
Over de usb-dongle 'disputeerde' 24H2 niet.

Verder heb ik gelezen dat er effectief issues zijn met DHCP en IP- configuratie en dat veel 24H2-users hierdoor geplaagd worden. Zie bv. https://www.pcworld.com/article/2505552 ... steps.html

Anderzijds realiseer ik me nu door uw post dat ik inderdaad een ge-update driver voor mijn netwerkkaart gebruikt heb (verkregen via de intel driver update utility) en deze in mijn image 'geïncorporeerd' heb in plaats van de initiële 22H2-driver van HP die bij mijn laptop hoort.
Raar dat er wel verbinding met het netwerk gemaakt wordt en dat er ook internet verbinding is (cf. uitvoeren van iexplore met verbinding als resultaat) en dat het installatieproces toch aangeeft dat er geen verbinding is.
Vraagje: als de netwerk driver niet OK is, hoe is het dan mogelijk dat de laptop verbinding maakt via wifi met mijn netwerk maar niet met het internet? Misschien wel plausibele uitleg voor maar ik ben maar een amateur op dit vlak.

Ik ga nog 1 keer een 24H2 image maken met de originele drivers en nog eens een clean installatiepoging ondernemen.

Anderzijds ga ik ook een nieuwe 23H2 image maken met het 23H2 ISO bestand dat ik gedownload heb. Kwestie van het zekere voor het onzekere te nemen.

Ik houd jullie op de hoogte !
heist_175
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 388 keer
Bedankt: 757 keer
Recent bedankt: 4 keer

Bericht

Bij mij werkte de dongle tot de 2de reboot.
Bij de 3de reboot na een verste installatie - en dus na het inladen/downloaden van nieuwere drivers - een complete freeze.

@verbinding
Kan je op het lokale netwerk (NAS, router, netwerkprinter)?
Kan ook met de Windows Firewall te maken hebben, maar dat is onwaarschijnlijk.
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De dongle gaf bij mij geen problemen.

Wat verbinding betreft, kon ik aan geen enkel apparaat binnen mijn netwerk. Ik was er wel mee verbonden en kon wel degelijk op het internet. Maar dat was het dan ook.
Toch DHCP en/of IP-issue?
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Geprobeerd dus met drivers geleverd bij laptop maar idem. Het probleem is dus duidelijk niet driver gerelateerd.

Dus terug naar 23H2 en wachten tot 24H2 als update beschikbaar wordt en dan zeker eerst nog eens googelen ...
koenraaddeconinck
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Hier meer info en bevestiging van het probleem:
https://answers.microsoft.com/en-us/win ... ca7b31577d