Collega UB-ers
Even een situatieschets:
Ter voorbereiding van onze verhuis heb ik een tijd geleden (overigens na nuttig advies via UB) een nieuwe DSL lijn aangevraagd op de nieuwe locatie. Daar had ik mijn reservemodem gezet, zodat we alvast tijdelijk op de 2 plaatsen internet hadden.
Op mijn 'thuis'locatie had ik al geruime tijd een UDM Pro draaien, die zijn eigen PPPOE sessie opzette. De 7590 die daar on site stond bouwde ook zijn eigen PPPOE op, gezien alle telefonie daarover liep.
Toe ik op de nieuwe locatie mijn reservemodem opstartte (overigens met idem credentials als thuis) merkte ik op dat de UDM bijna op hetzelfde moment geen PPPOE verbinding meer kon maken. Mijn idee toen was dat je bij EDP maximaal 2 PPPOE verbindingen kon opzetten.
Op zich is/wat geen supergroot probleem, de backup poort heeft dat perfect overgenomen (4G modem) voor de resterende tijd.
Echter nu komt het échte probleem:
Sedert enkele dagen zijn we effectief verhuisd, de DSL verbinding op de originele locatie is stopgezet. Maar de UDM vertikt het ook op de nieuwe locatie om zijn PPPOE verbinding op te bouwen. Ik zie in de console dat het device een IP (publiek) adres krijgt toegewezen, maar binnen een paar seconden verdwijnt die weer, waarna na enkele momenten een nieuw ip adres wordt toegekend, en het hele verhaal zich herhaalt..
Ik zie twee pistes: Ofwel kan je bij EDP niet langer een tweede PPPOE opzetten (wat me zou verwonderen, het zou wel een bijzonder toeval zijn?), ofwel is mijn account op één of andere blacklist terecht gekomen omdat ik meer dan 2 PPPOE's heb geprobeerd te starten, of iemand bij EDP moet ergens een vinkje zetten om (opnieuw?) een extra PPPOE sessie toe te staan.
Zien jullie nog andere mogelijkheden vooraleer ik een ticket bij EDP open hiervoor?
Kan geen 2e PPPOE sessie meer opzetten na verhuis..
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 473 keer
- Recent bedankt: 2 keer
al eerst eens geprobeerd of die udm wél een sessie kan opbouwen en behouden als die:
A) uitstaat in de modem en
B) eventueel met een andere modem
en dan ook:
- indien je fix ip hebt is 1 sessie max mogelijk
- indien je op het "one vlan" profiel zou staan, moet je via dhcp en niet meer pppoe verbinden
A) uitstaat in de modem en
B) eventueel met een andere modem
en dan ook:
- indien je fix ip hebt is 1 sessie max mogelijk
- indien je op het "one vlan" profiel zou staan, moet je via dhcp en niet meer pppoe verbinden
-
- Member
- Uitgedeelde bedankjes: 2 keer
- Bedankt: 6 keer
Je kan bij een zakelijk account een 2e IP nemen, denk dat dit moet want hij kent anders bij elke sessie hetzelfde IP toe.
Bij een dynamisch-IP kan je dit wel omdat elke sessie dan een apart IP krijgt.
Via MyEDP kan je een extra-ip nemen, denk wel dat het niet gratis is.
Bij een dynamisch-IP kan je dit wel omdat elke sessie dan een apart IP krijgt.
Via MyEDP kan je een extra-ip nemen, denk wel dat het niet gratis is.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
GSM 2x EDPnet 1€ maand abbo
MeshDevices Fritz 7590 / 1260 / 2x3000AX
Publieke Stratum1 NTP Chrony-server + Garmin GPS 18x via RS232-PPS
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 881 keer
- Bedankt: 3397 keer
- Recent bedankt: 27 keer
Derde piste: de nieuwe VDSL2 lijn is nog niet correct overgezet naar EDPNet?tdemeyer schreef: ↑1 maand geleden Ik zie twee pistes:
- Ofwel kan je bij EDP niet langer een tweede PPPOE opzetten (wat me zou verwonderen, het zou wel een bijzonder toeval zijn?),
- ofwel is mijn account op één of andere blacklist terecht gekomen omdat ik meer dan 2 PPPOE's heb geprobeerd te starten, of iemand bij EDP moet ergens een vinkje zetten om (opnieuw?) een extra PPPOE sessie toe te staan.
PS.
Op het ogenblik dat EDPNet ook overgaat naar het Proximus "single VLAN" systeem (zonder PPPoE) zal een 2de sessie met publiek IP adres ook niet meer lukken.
Alleen bij Proximus/Scarlet/Mobile Vikings kan je een eigen router in bridge zetten, waarbij je dan een 2de publiek IP krijgt (één voor de modem en één voor de bridged router).
VoIP: WeePee (vaste nummers geporteerd), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip (uitgaand België).
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: Proximus Fiber Essential (50/4 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.00, Fritz!FSP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So.
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 44 keer
Philippe,
Dit is een compleet nieuwe lijn (want nieuwbouwwoning), dus er is niets wat normaalgezien zou overblijven van een vorige aansluiting
Op de oude locatie is er ook niets meer aktief (de laatste dag voor onze verhuis viel de verbinding daar ook weg, een dag vroeger dan gepland, maar soit..)
Ik wacht overigens vol ongeduld op de fiberaansluiting. De nodige buizen werden hiervoor de afgelopen maanden al in de grond gestoken, nu nog wachten op de afwerking/aansluiting (alhoewel dat nog enige tijd kan duren zo blijkt). Dan kan ik de UDM pro rechtstreeks aansluiten. En dan uitkijken naar een alternatieve oplossing voor de FB telefonie (3CX vermoedelijk)
Dit is een compleet nieuwe lijn (want nieuwbouwwoning), dus er is niets wat normaalgezien zou overblijven van een vorige aansluiting
Op de oude locatie is er ook niets meer aktief (de laatste dag voor onze verhuis viel de verbinding daar ook weg, een dag vroeger dan gepland, maar soit..)
Ik wacht overigens vol ongeduld op de fiberaansluiting. De nodige buizen werden hiervoor de afgelopen maanden al in de grond gestoken, nu nog wachten op de afwerking/aansluiting (alhoewel dat nog enige tijd kan duren zo blijkt). Dan kan ik de UDM pro rechtstreeks aansluiten. En dan uitkijken naar een alternatieve oplossing voor de FB telefonie (3CX vermoedelijk)
-
- Member
Waarom alternatief voor de FB-telefonie? Je kan vrijwel elke Fritzbox op de Fiber-ONT aansluiten en dan gewoon telefonie doen.
Snap niet goed waarom je die moet vervangen.
Waarom wil je voor alles een aparte PPPoE sessie opstarten?
Snap niet goed waarom je die moet vervangen.
Waarom wil je voor alles een aparte PPPoE sessie opstarten?
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 24 keer
Weet iemand wanneer dit gaat gebeuren, en of ze het voldoende op voorhand aankondigen?philippe_d schreef: ↑1 maand geleden Op het ogenblik dat EDPNet ook overgaat naar het Proximus "single VLAN" systeem (zonder PPPoE) zal een 2de sessie met publiek IP adres ook niet meer lukken.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 473 keer
dit is voorlopig voor zover ik weet nog "free choice": standaard is het 3-vlan tenzij je oftewel met een "internet box" een installatie krijgt,stefan1234 schreef: ↑1 maand geledenWeet iemand wanneer dit gaat gebeuren, en of ze het voldoende op voorhand aankondigen?philippe_d schreef: ↑1 maand geleden Op het ogenblik dat EDPNet ook overgaat naar het Proximus "single VLAN" systeem (zonder PPPoE) zal een 2de sessie met publiek IP adres ook niet meer lukken.
oftewel met eigen hardware gaat werken.
dus ik vermoed dat edp het ook gewoon zo gaat houden zolang je de fritzboxen gebruikt
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 24 keer
- Bedankt: 44 keer
In hoofdzaak omdat ik een aantal zaken van buitenaf bereikbaar moet hebben, en dat wordt wat lastiger met dubbele NAT ertussen..
Ondertussen van Joachim de raad gekregen om dit op de EDP helpdesk te zetten, want een 2e PPP sessie moet nog steeds kunnen.
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 24 keer
Het is een Proximus b-box 3V+. Vanaf die, of vanaf een FRITZ!Box 7490 die ik ook nog heb, moet er verbinding zijn met internet om oude non-IP telefoon via VoIP te laten bellen. Daarachter (of "daarnaast", aangezien het zelf een eigen PPPoE-sessie creëert) staat een MikroTik hAP ax² als router voor ons eigenlijk LAN-subnet, en daar kan je geen non-IP-telefoon op aansluiten. Ik gebruik in RouterOS een WireGuard-setup die complexer is dan wat met een FRITZ!Box kan, dus met enkel de FRITZ!Box 7490 i.p.v. Proximus b-box 3V+ i.c.m. MikroTik hAP ax² geraak ik er niet. En dan blijf ik voorlopig maar de Proximus b-box 3V+ in bruikleen gebruiken, het is minder erg als die defect raakt dan de FRITZ!Box 7490 waarvan de 5 jaar garantie al verlopen zijn.Splitter schreef: ↑1 maand geleden dit is voorlopig voor zover ik weet nog "free choice": standaard is het 3-vlan tenzij je oftewel met een "internet box" een installatie krijgt,
oftewel met eigen hardware gaat werken.
dus ik vermoed dat edp het ook gewoon zo gaat houden zolang je de fritzboxen gebruikt
-
- Member
Misschien een oplossing door IPv6 aan te zetten? Want dan kan je gewoon meerere IP's gebruiken.
Groeten Joop.
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet
EDPnetFix 100/40mbit
Modem Zyxel VMG4005-B50A
Router Fritzbox 5690Pro
Voip Nomado/EDPnet