Bank-frustraties (gesplitst van Mijn kleine frustratie van de dag ...)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Dat zal ook niet gebeuren, want die zijn eigendom van de grote 4(BNP, KBC, ING & Belfius).
Ze zijn wel van plan om met Crelan & VDK een alternatief "neutraal" netwerk op te zetten: https://nl.wikipedia.org/wiki/Jofico
- Dizzy
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 576 keer
- Bedankt: 711 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Ja, twee keer kosten maken die ze dan moeten verhalen op de klanten ipv gewoon eens samen te werken in het voordeel van de klant.
Heb net een gratis rekening bij Hello gestart gewoon om Applepay te kunnen gebruiken.
Heb net een gratis rekening bij Hello gestart gewoon om Applepay te kunnen gebruiken.
Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- 7zp
- Plus Member
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 13 keer
- Recent bedankt: 1 keer
Die 'neutrale' cash-punten zijn echt een gigantische stap terug tov KBC hun verdwenen automaten, toen kon je op je KBC app je bedrag kiezen, scande de QR code die al kaar stond op de automaat die zich in een aangename omgeving bevindt, en 10 seconden later was je alweer buiten.
Nu;
- bedroevende levensloze interieuren die me doen denken aan de Brusselse metro
- 10-15 seconden wachten nadat die uw kaart inslikt
- pin ingeven, nog eens 15 seconden wachten
- bedrag aanduiden, nog eens 15 seconden wachten
- eerst kaart terug nemen, dan pas start het trage process van het geld verdelen
Nu;
- bedroevende levensloze interieuren die me doen denken aan de Brusselse metro
- 10-15 seconden wachten nadat die uw kaart inslikt
- pin ingeven, nog eens 15 seconden wachten
- bedrag aanduiden, nog eens 15 seconden wachten
- eerst kaart terug nemen, dan pas start het trage process van het geld verdelen
Hey MinisForum GK41 (OPNsense), Netgear R7800 (OpenWrt), TP-Link C6 (OpenWrt)
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
Linux Mint 22, AMD 5700x, 64GB DDR4 3200MHz, Nvidia RTX 4060Ti 8GB
- Joe de Mannen
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 523 keer
- Bedankt: 676 keer
- Recent bedankt: 4 keer
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Wat een mastodont.
(en ik vind em toch een klein beetje een afgelegen ligging hebben)

"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Dizzy
- Elite Poster
en die palen er rond om het af te werken, Belgian solutions 

Wil je iemand kwaad maken, vertel hem dan leugens. Wil je iemand razend maken, vertel hem dan de waarheid.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
ik zag 'm vanmorgen staan in het voorbijrijden, da's toch pal in 't centrum van dat boerengat hoor.Petrikske schreef: 29 okt 2024, 15:15 Wat een mastodont.(en ik vind em toch een klein beetje een afgelegen ligging hebben)

J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
- Petrikske
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 758 keer
- Bedankt: 151 keer
- Recent bedankt: 5 keer
Haha...wat je inderdaad een centrum mag noemen dat klopt.
Ik stel me toch vragen bij al het groen (bomen en struiken) die rond die automaat staan.

Maar misschien kan je maar tot een bepaald tijdstip geld uit die automaat trekken?
Ik stel me toch vragen bij al het groen (bomen en struiken) die rond die automaat staan.
Kan je zich de vraag stellen of ze zelf die locatie wel veilig vinden.

Maar misschien kan je maar tot een bepaald tijdstip geld uit die automaat trekken?
"In my world, everyone is welcome, important, accepted, respected, encouraged, valued and....equal,
- Splitter
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 68 keer
- Bedankt: 600 keer
- Recent bedankt: 2 keer
wat valt er aan te ondersteunen dan? je kan er toch gewoon geld afhalen as usual?
(dat gezegd zijnde vind ik de argenta automaat, op dezelfde afstand -eigenlijk zelfs iets minder- handiger)
net niet, althans niet de kleinere banken... dat de groten (kbc, belfius, fortis) doen wat ze willen, maar dat kost een hoop meer dan jofico,Dizzy schreef: 29 okt 2024, 14:35 Ja, twee keer kosten maken die ze dan moeten verhalen op de klanten ipv gewoon eens samen te werken in het voordeel van de klant.
hetgene gewoon basically een groepsaankoop ding is tussen de kleinere banken (als er nieuwe automaten komen, zijn dat voor al die banken dezelfde automaten -wss gewoon ander logotje eroverheen- en het blijft ook gewoon op de bestaande, vertrouwde locaties)
veel betere optie dan dat "laten we alles uit de huidige locaties slopen, en dan een nieuw pand "inrichten", met de kosten van dat gebouw erbij, om hetzelfde te doen als we al deden"
Laatst gewijzigd door Splitter 29 okt 2024, 16:17, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 96 keer
- Bedankt: 174 keer
- Recent bedankt: 3 keer
Geld afhalen wel, dat werkt zelfs met (buitenlandse) Visa/Mastercards, maar bv. geld storten kan enkel met een bankkaart van 1 de 4 grootbanken.R2D2 schreef: 29 okt 2024, 14:42 Wat wil dat zeggen? Dat je met een Argenta bancontact-kaart niet terecht kan in zo een cashpoint? Daar staat nochtans ook bancontact logo op.
- Splitter
- Elite Poster
maar voor jou is zo'n bancontact punt dan handiger dan het argenta punt ?Stroper schreef: 29 okt 2024, 16:12 Geld afhalen wel, dat werkt zelfs met (buitenlandse) Visa/Mastercards, maar bv. geld storten kan enkel met een bankkaart van 1 de 4 grootbanken.
want bv in mijn geval:
- het bancontact punt ligt iets verder dan de automaat van argenta (en ik woon er dan nog relatief dichtbij, als je naar de deelgemeentes gaat is het helemaal zo dat argenta dichterbij ligt met een kantoor in de meeste deelgemeentes zelfs)
- het bancontact punt is constant slecht onderhouden (lelijk, ruikt niet altijd fris, overal papiertjes op de grond, automaten dat geregeld niet helemaal werken, software dat traag is, ....
- het is er ook sneller verloop en drukker dan dat het ooit aan de aparte automaten was
- het is niet rolstoeltoegankelijk
- ...
dus fijn dat de grootbanken zoiets doen, maar het kost veel geld voor eigenlijk 0 meerwaarde in vergelijking met hoe het was imho (buiten het feit dat ze nu hun kantoren natuurlijk verder kunnen sluiten)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
- Bedankt: 598 keer
Die software op hun ATM's is inderdaad extreem traag.

Je moet eens nagaan hoe lang het duurt, nadat je de kaart eruit gehaald hebt, voor het startscherm weer verschijnt.
Ik vind vooral interessant hoe de cirkel rond is. Hoe we van de oude Bancontact/Mister Cash ATM's van weleer (nog met text-based screen) naar allemaal bankeigen ATM's gingen (en moesten zoeken naar nog een Bancontact ATM - meestal ergens bij een Argenta - om de pincode op onze kredietkaart te veranderen, want dat ging niet in de bankeigen ATM's) en tenslotte nu weer naar Bancontact ATM's (weliswaar met een GUI nu).Splitter schreef: 29 okt 2024, 16:20maar het kost veel geld voor eigenlijk 0 meerwaarde in vergelijking met hoe het was imho (buiten het feit dat ze nu hun kantoren natuurlijk verder kunnen sluiten)

- Dizzy
- Elite Poster
Grappig dat mensen nog denken dat banken dingen doen die geld kosten ipv opbrengen. Het centraliseren van die terminals brengt hen geld op want anders zouden ze het nooit doen, reken maar dat ze dat goed uitgerekend hebben. De traagheid lijkt me eerder te wijten aan de gierigheid om performantere (duurdere) systemen te installeren. Ik denk dat ze vooral winnen op onderhoud en bijvulling, nu is dat gecentraliseerd voor verschillende banken. Bovendien vragen sommigen nu geld voor afhalingen buiten de eigen kantoren oftewel de nieuwe gecentraliseerde locaties.
Dat is de reden waarom ik nog bij Argenta ben, je kan er nog altijd met je geld terecht zonder een centiem te betalen en ik blijf bij het principe dat ik niet betaal om te mogen betalen met mijn eigen geld.
Dat is de reden waarom ik nog bij Argenta ben, je kan er nog altijd met je geld terecht zonder een centiem te betalen en ik blijf bij het principe dat ik niet betaal om te mogen betalen met mijn eigen geld.
- heist_175
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 519 keer
- Bedankt: 1179 keer
- Recent bedankt: 8 keer
Je hoeft uzelf niet te veroordelen tot enkel Argenta.
Ook Belfius - dat wel meedoet met Batopin - heeft een gratis rekening: Belfius Pulse.
Ook Belfius - dat wel meedoet met Batopin - heeft een gratis rekening: Belfius Pulse.
- Dizzy
- Elite Poster
Heb geen probleem met de afhaling want ik passeer meerdere stations die goed voorzien zijn. Heb nu gratis rekening bij Hello voor Apple pay.
- Splitter
- Elite Poster
het zal de grootbanken wel wat besparen, tuurlijk - en vermoedelijk zullen ze ook nog wel een of andere belastingsaftrek gevonden hebben ervoor ook.Dizzy schreef: 30 okt 2024, 08:29 Grappig dat mensen nog denken dat banken dingen doen die geld kosten ipv opbrengen.
maar het zal minder efficient en minder voordelig zijn dan wat de kleinere banken doen (de bestaande automaten -op de bestaande locaties- behouden en gewoon samen in beheer/vervanging nemen)
grootbanken: de oude terminals weghalen, nieuwe locaties vinden, nieuwe locaties inrichten, nieuwe automaten plaatsen, ....
"de kleintjes": locaties -die reeds voorzien zijn- laten zoals het is, maar als er wat vervangen moet worden groepsaankoopje op de machines/onderhoud
waar het grote verschil zit is dat de grootbanken nu gewoon hun kantoren kunnen dichtgooien en personeel kunnen buitenflikkeren,
en daarbovenop in de kantoren die ze houden de transactiekosten voor mensen die binnen een transactie doen nog wat omhoog te gooien (vooral senioren zijn daar dan dus door getroffen)
het toppunt van dat "besparen" hier in de buurt?
- het fortis kantoor (in het centrum) maken ze "alleen op afspraak" (je kon er al steeds minder)
- vervolgens opent fortis een gloednieuwe nieuwbouw voor fintro (in het centrum)
- vervolgens zijn er nu plannen om het huidige kantoor (in het centrum) volledig te sluiten
- en gaan ze een nieuwbouw fortis kantoor zetten, maar niet in het centrum
ze konden dus evengoed het bestaande fortis kantoor fintro maken, of het gloednieuwe gebouw voor beide gaan gebruiken, of ....
maar nee: 2 nieuwbouwen en het bestaande dichtgooien, hoe is dat besparen en verantwoord omgaan met geld?
en dat is voor fortis niet de eerste keer om wanbeleid te voeren (voordat het bnp paribas werd)
en het is ook niet de eerste keer dat ze hier een nieuwbouw neerpoten (want degene die ze gaan sluiten, was ook door hun gebouwd -ik denk een 20tal- jaar geleden, en niet hun eerste kantoor dus)
- heist_175
- Moderator
Niet vergeten dat Fortis en Fintro wel anders werken.
Fintro zijn zelfstandigen, die kiezen zelf waar ze hun centen aan besteden. Als die een shiny palace willen optrekken, houdt heus niemand hen tegen.
Personeel in een Fortis-agentschap werkt voor Fortis.
Personeel in een Fintro-agentschap werkt voor de BV Fintro-Boemerskonten. De CAO's van BNPPF zijn niet van toepassing op het personeel in Fintro kantoren.
Fintro zijn zelfstandigen, die kiezen zelf waar ze hun centen aan besteden. Als die een shiny palace willen optrekken, houdt heus niemand hen tegen.
Personeel in een Fortis-agentschap werkt voor Fortis.
Personeel in een Fintro-agentschap werkt voor de BV Fintro-Boemerskonten. De CAO's van BNPPF zijn niet van toepassing op het personeel in Fintro kantoren.
- Dizzy
- Elite Poster
Het zal niet minder interessant zijn dan het andere want anders zouden ze dat doen. Banken zijn geen weldoeners.
Ze winnen inderdaad gigantisch op het sluiten van kantoren (verkoop gebouw/grond) en buiten smijten van personeel, daar zijn die kosten voor die gezamenlijke afhaalpunten peanuts tegen. Dat je als klant minder service hebt, kan hen niets schelen, Belgen betalen dolgraag, zelfs om te mogen betalen.
Het voorbeeld dat je geeft van Fortis is goed. Ze maken waarschijnlijk goed winst op het pand in het centrum en kunnen een ander pand zetten in de rand met minder personeel en minder onthaal want klanten moeten hun zaken maar online doen. Dat pand is voor hen ook geen pure kost maar ook een investering, over enkele jaren kunnen ze dat opnieuw verkopen, tegen een hogere prijs uiteraard. Tegen dan is AI dat je geld beheert, een zus van Kate.
Ik ken toevallig wat volk bij die bank en ik ben op de hoogte van wat er momenteel speelt, mensen worden vrij cru naar de uitgang geduwd. Soms mogen ze na 25 jaar solliciteren voor hun eigen functie
Neen, de banken zijn zowat de grootste gierigaards die je kan vinden, werkelijk alles gaat puur en alleen om het geld, logisch, het is hun core business. Ik weiger daarom om er een centiem aan te geven.
Ze winnen inderdaad gigantisch op het sluiten van kantoren (verkoop gebouw/grond) en buiten smijten van personeel, daar zijn die kosten voor die gezamenlijke afhaalpunten peanuts tegen. Dat je als klant minder service hebt, kan hen niets schelen, Belgen betalen dolgraag, zelfs om te mogen betalen.
Het voorbeeld dat je geeft van Fortis is goed. Ze maken waarschijnlijk goed winst op het pand in het centrum en kunnen een ander pand zetten in de rand met minder personeel en minder onthaal want klanten moeten hun zaken maar online doen. Dat pand is voor hen ook geen pure kost maar ook een investering, over enkele jaren kunnen ze dat opnieuw verkopen, tegen een hogere prijs uiteraard. Tegen dan is AI dat je geld beheert, een zus van Kate.
Ik ken toevallig wat volk bij die bank en ik ben op de hoogte van wat er momenteel speelt, mensen worden vrij cru naar de uitgang geduwd. Soms mogen ze na 25 jaar solliciteren voor hun eigen functie

Neen, de banken zijn zowat de grootste gierigaards die je kan vinden, werkelijk alles gaat puur en alleen om het geld, logisch, het is hun core business. Ik weiger daarom om er een centiem aan te geven.
- heist_175
- Moderator
https://www.argenta.be/nl/sparen/termij ... ml#werkingkarine schreef: 30 okt 2024, 09:57 Net nog telefoon van Argenta om eens langs te komen.
Hadden iets interessants met termijnrekening ofzo dat tot max 55 zou kunnen.
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 98 keer
Ik ben ermee akkoord dat banken geen weldoeners zijn, ze hebben een aandeelhouder en die wil geld op de plank.
Maar er is ook een andere kant van het verhaal imo.
Heel kort door de bocht: sinds 2016 mag je in België je loon niet meer cash ontvangen. Maw, het moet gestort worden op een rekening. Je kan als werkende mens dus niet zonder een bank. De banken worden (terecht!) langs alle kanten verplicht om te voldoen aan allerlei regelgeving. Met de digitalisering en het bijhorende cyber risico, komen er (terecht) alleen maar strengere regels.
Die security/regelgeving kost handen vol geld en dat moet iemand betalen. Voor niks gaat de zon op..
Moeten de banken daarvoor opdraaien? "ahja, want ze maken winst genoeg".
Zelf sta ik niet direct aan de linkerkant van het politieke spectrum waarbij "die winst dan ook maar moet verdeeld worden over iedereen", ook aan zij die geen poot uitsteken.
Er vloeit ook heel wat bankentaks terug naar de overheid (ben ik niet voor en/of tegen, de overheid heeft de banken ook moeten 'redden')
Maar dat banken alleen maar dieven zijn en ze maar gratis een dienstverlening moeten geven omdat je niet zonder kan.. voor niets gaat de zon op!
Maar kap gerust verder op de banken en internet leveranciers, je hebt het toch allemaal toch zo goed voor elkaar en de waarheid in pacht..
Maar er is ook een andere kant van het verhaal imo.
Heel kort door de bocht: sinds 2016 mag je in België je loon niet meer cash ontvangen. Maw, het moet gestort worden op een rekening. Je kan als werkende mens dus niet zonder een bank. De banken worden (terecht!) langs alle kanten verplicht om te voldoen aan allerlei regelgeving. Met de digitalisering en het bijhorende cyber risico, komen er (terecht) alleen maar strengere regels.
Die security/regelgeving kost handen vol geld en dat moet iemand betalen. Voor niks gaat de zon op..
Moeten de banken daarvoor opdraaien? "ahja, want ze maken winst genoeg".
Zelf sta ik niet direct aan de linkerkant van het politieke spectrum waarbij "die winst dan ook maar moet verdeeld worden over iedereen", ook aan zij die geen poot uitsteken.
Er vloeit ook heel wat bankentaks terug naar de overheid (ben ik niet voor en/of tegen, de overheid heeft de banken ook moeten 'redden')
Maar dat banken alleen maar dieven zijn en ze maar gratis een dienstverlening moeten geven omdat je niet zonder kan.. voor niets gaat de zon op!
Maar kap gerust verder op de banken en internet leveranciers, je hebt het toch allemaal toch zo goed voor elkaar en de waarheid in pacht..
- heist_175
- Moderator
Ik snap dat gezaag op banken ook niet goed.
Ja, ze maken onwaarschijnlijk veel winst.
Maar er is keuze genoeg, ga dan ergens anders.
Het is toch niet aan de banken om het sociale weefsel in een gemeente/gehucht/wei te herstellen of te behouden?
Het zijn de burgers zelf die niet meer gaan winkelen in de lokale bakker, beenhouwer, superette, ... waardoor die de boeken toe doet.
Dat banken hun ATM's centraliseren of sluiten is logisch: dat kost geld en er moet genoeg gebruik zijn om die kosten te verantwoorden.
En of gemeenten dan maar zelf die kosten moeten dragen, daar ben ik nog minder van overtuigd.
Spendeer belastinggeld aan iets dringenders.
Ja, ze maken onwaarschijnlijk veel winst.
Maar er is keuze genoeg, ga dan ergens anders.
Het is toch niet aan de banken om het sociale weefsel in een gemeente/gehucht/wei te herstellen of te behouden?
Het zijn de burgers zelf die niet meer gaan winkelen in de lokale bakker, beenhouwer, superette, ... waardoor die de boeken toe doet.
Dat banken hun ATM's centraliseren of sluiten is logisch: dat kost geld en er moet genoeg gebruik zijn om die kosten te verantwoorden.
En of gemeenten dan maar zelf die kosten moeten dragen, daar ben ik nog minder van overtuigd.
- Splitter
- Elite Poster
ik vind wél dat er een "basisdienstverlening" moet zijn die gratis is, omdat je vereist bent een rekening te hebben.silentkiller schreef: 30 okt 2024, 10:19 Maar dat banken alleen maar dieven zijn en ze maar gratis een dienstverlening moeten geven omdat je niet zonder kan.. voor niets gaat de zon op!
(dat dat dan gewoon een basiszichtrekening is, zonder interesten, en enkel online te gebruiken, waarbij cash storten geld kost bv, kan ik prima mee leven)
dat is enerzijds omdat degene die dat wél nog doen de oudere generatie is (die minder mobiel is, minder geld heeft, en verder moet gaan voor zulke zaken nu),heist_175 schreef: 30 okt 2024, 10:39 Het zijn de burgers zelf die niet meer gaan winkelen in de lokale bakker, beenhouwer, superette, ... waardoor die de boeken toe doet.
en anderzijds omdat die lokale winkels allemaal vooral de boeken dichtdoen door de komst van grotere (en dus veel goedkopere) ketens
hier zijn de kleine dierenzaken en beenhouwers en groentewinkeltjes en snoepwinkeltjes al lang dicht door de komst van aldi,lidl,ah,delhaize,colruyt,spar,okay - allemaal op een paar km van elkaar.... en de enige bakker die er nog is, is meer een doorverkoper-van-maris en la lorraine dan iets anders.
wél geef ik je gelijk dat de nieuwere generaties meer online en in supermarkten winkelen omdat het gewoon goedkoper en eenvoudiger is, en dat natuurlijk ook een doodsteek is voor de veel fijnere kleinere buurtwinkeltjes.
daar ben ik het mee eens, een gemeente zou niet moeten opdraaien (of meedragen) in de kost van banken.heist_175 schreef: 30 okt 2024, 10:39 En of gemeenten dan maar zelf die kosten moeten dragen, daar ben ik nog minder van overtuigd.
(er zou wel een verplichting moeten blijven bestaan dat er minstens 1 automaat is dat door iedereen kan gebruikt worden per gemeente)
- heist_175
- Moderator
Psst: die is er al.Splitter schreef: 30 okt 2024, 11:09ik vind wél dat er een "basisdienstverlening" moet zijn die gratis is, omdat je vereist bent een rekening te hebben.silentkiller schreef: 30 okt 2024, 10:19 Maar dat banken alleen maar dieven zijn en ze maar gratis een dienstverlening moeten geven omdat je niet zonder kan.. voor niets gaat de zon op!
(dat dat dan gewoon een basiszichtrekening is, zonder interesten, en enkel online te gebruiken, waarbij cash storten geld kost bv, kan ik prima mee leven)
https://economie.fgov.be/nl/themas/fina ... bankdienst
https://febelfin.be/nl/diensten/basisba ... ticulieren
https://www.argenta.be/nl/bankieren/bas ... ienst.html
https://www.belfius.be/retail/nl/produc ... index.aspx
https://www.kbc.be/particulieren/nl/pro ... ienst.html
etc... elke bank heeft dat
dat is enerzijds omdat degene die dat wél nog doen de oudere generatie is (die minder mobiel is, minder geld heeft, en verder moet gaan voor zulke zaken nu)[/quote]heist_175 schreef: 30 okt 2024, 10:39 Het zijn de burgers zelf die niet meer gaan winkelen in de lokale bakker, beenhouwer, superette, ... waardoor die de boeken toe doet.
https://downloads.ctfassets.net/pniyec9 ... NL__1_.pdf
Ik zou de verklaring eerder sociologisch leggen (stratificatie naar opleiding) dan bij leeftijd. Hoe ouder, hoe rijker (onderzoek UGent & Keytrade 2024)Een tweede vaststelling is dat vermogen sterk gebonden
is aan leeftijd. We zijn armer als we jong zijn, worden
rijker als we de middelbare leeftijd bereiken – om tegen
het einde van ons leven weer armer te worden. Ons
vermogen is het kleinst bij de leeftijdsgroep 18- tot
34-jarigen (mediaanvermogen: 121.426 euro) en stijgt dan
per leeftijdsgroep. Ze piekt tegen de pensioenleeftijd
(65-74) op 340.050 euro. Later in de pensioenleeftijd
(75+) zet de daling zich in. Op die leeftijd eten we ons
vermogen op, en geven we het via successieplanning door
aan de volgende generatie
Stratificatie: onderzoek UAntwerpen 2020(p18)
https://medialibrary.uantwerpen.be/oldc ... 020_02.pdf
Volgens mij is er al zoiets, alleen is "gemeente" onvoldoende voor veel klagers, want zij wonen in een groepje huizen (~ gehucht) en willen dáár de ATM.(er zou wel een verplichting moeten blijven bestaan dat er minstens 1 automaat is dat door iedereen kan gebruikt worden per gemeente)
Had je in Mol (114km² - 39K inwoners) of Geel (110km² - 42K) al eens "ergens" 1 automaat gezet, dan zal die sowieso te ver zijn voor 95% van de inwoners.
Andere inspiratie voor "1 ATM per gemeente" en hoeveel misnoegde burgers dat alsnog oplevert:
https://nl.wikipedia.org/wiki/Tabel_van ... nten#Tabel
- silentkiller
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 57 keer
- Bedankt: 98 keer
Gesubsidieerd aan de banken door de overheid? Zij leggen die verplichting opSplitter schreef: 30 okt 2024, 11:09 ik vind wél dat er een "basisdienstverlening" moet zijn die gratis is, omdat je vereist bent een rekening te hebben.

Het is uiteraard veel te kort door de bocht, maar vanuit het standpunt van een bedrijf met een aandeelhouder is het vreemd dat je verplicht zou zijn iets aan te bieden. Dit wil niet zeggen dat ik er tegen ben, kan zelfs een voordeel zijn als bedrijf om een klant al met één voet binnen te hebben om er nog andere producten aan te slijten (natuurlijk gaat dit niet lukken bij de slimerikken hier op het forum, maar bij genoeg anderen wel:))
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 115 keer
- Bedankt: 186 keer
Ik denk dat deze discussie al eerder uitgebreid gevoerd is in een andere draad, inclusief het mysterie waarom (minder mobiele) mensen nog altijd verknocht zijn aan cash.
- Joe de Mannen
- Elite Poster
Voor mij is het heel simpel.
Tot voor kort mocht ik in het huis van de bank wonen, zij hebben het immers bestaald, maar ik denk dat ik er genoeg voor terugbetaald heb dat ze eraan uit konden.
Voor de rest krijgen ze al mijn geld en mogen ze daarmee doen wat ze willen, tot ik het nodig heb. Als ze daar niet aan uit kunnen, moeten ze het mij zeggen, dan kom ik het met plezier allemaal halen en breng ik het naar een andere bank die er wel aan uit kan.
J.
Tot voor kort mocht ik in het huis van de bank wonen, zij hebben het immers bestaald, maar ik denk dat ik er genoeg voor terugbetaald heb dat ze eraan uit konden.
Voor de rest krijgen ze al mijn geld en mogen ze daarmee doen wat ze willen, tot ik het nodig heb. Als ze daar niet aan uit kunnen, moeten ze het mij zeggen, dan kom ik het met plezier allemaal halen en breng ik het naar een andere bank die er wel aan uit kan.
J.
- Splitter
- Elite Poster
dat weet ik, mijn antwoord was gericht op silentkiller, omdat zijn bericht de indruk geeft dat een bank helemaal niets gratis moet geven, terwijl je (door de wetgeving) niet meer zonder kan.heist_175 schreef: 30 okt 2024, 11:23Psst: die is er al.Splitter schreef: 30 okt 2024, 11:09ik vind wél dat er een "basisdienstverlening" moet zijn die gratis is, omdat je vereist bent een rekening te hebben.silentkiller schreef: 30 okt 2024, 10:19 Maar dat banken alleen maar dieven zijn en ze maar gratis een dienstverlening moeten geven omdat je niet zonder kan.. voor niets gaat de zon op!
gebonden aan leeftijd, misschien.... maar ook gebonden aan 100 andere zaken.heist_175 schreef: 30 okt 2024, 11:23 https://downloads.ctfassets.net/pniyec9 ... NL__1_.pdfEen tweede vaststelling is dat vermogen sterk gebonden
is aan leeftijd. We zijn armer als we jong zijn, worden
rijker als we de middelbare leeftijd bereiken – om tegen
het einde van ons leven weer armer te worden.
ik ken genoeg mensen die met hun pensioentje amper rondkomen, en dat is niet omdat ze niet "genoeg gespaard hebben" (er moet ook de mogelijkheid zijn om te sparen, ook nog)
dat klopt, omdat die "gehuchten" dus ook gewoon deelgemeentes zijn, en de mensen nu eenmaal vroeger in elke deelgemeente 3 of 4 banken hadden zitten,heist_175 schreef: 30 okt 2024, 11:23 Volgens mij is er al zoiets, alleen is "gemeente" onvoldoende voor veel klagers, want zij wonen in een groepje huizen (~ gehucht) en willen dáár de ATM.
Had je in Mol (114km² - 39K inwoners) of Geel (110km² - 42K) al eens "ergens" 1 automaat gezet, dan zal die sowieso te ver zijn voor 95% van de inwoners.
en nu ineens nergens meer....
dus dat is terecht, en ik zou dus idd zeggen dat er in mol 12 automaten moeten zijn. (of dat nu in een bank is, in een bancontact punt, of for all i care in de supermarkt met een aparte machine in de hal, dat maakt niet zo uit)
Toegevoegd na 7 minuten 5 seconden:
FPIM (dus de belgische staat) heeft belangens in minstens 3 banken, en kan dat prima zeggen dat "wij eisen van onze burgers dat er een bankrekening is, dus eisen wij van 1 van onze banken dat er een bepaalde gratis dienstverlening is":silentkiller schreef: 30 okt 2024, 11:52 Gesubsidieerd aan de banken door de overheid? Zij leggen die verplichting op
Het is uiteraard veel te kort door de bocht, maar vanuit het standpunt van een bedrijf met een aandeelhouder is het vreemd dat je verplicht zou zijn iets aan te bieden.
- belfius
- bnp paribas
- bpost
(overigens, het postje van ceo voor FPIM is voor van loo, die dat 2j *voor* de bankencrisis betrad, en voor het redden van fortis & belfius met onze centen,
kreeg hij daar in ruil een postje voor bij het bestuur van belfius. lang leve vld...)
- Dizzy
- Elite Poster
Er worden hier veel zaken op een hoopje gegooid. De discussie over de banken en cash is inderdaad al eens gevoerd, daar ga ik niet meer op in.
Banken zijn inderdaad privébedrijven die winst willen maken en daar is niets mis mee. Ze leveren echter ook een belangrijke dienst die de overheid noodzakelijk gemaakt heeft, men kan dus niet zonder. Daarom kan de overheid de banken dus voorwaarden opleggen opdat iedereen zijn eigen geld kan gebruiken wat nodig is om te leven.
Vermits alle banken meer dan winstgevend zijn denk ik niet dat de lasten te zwaar zijn. Daarbij komt nog dat we de gulzigheid van de banken als gemeenschap ook hebben kunnen opvangen en dat ook via oa lage rentes deden.
Ik ben van mening dat een bank van het geld dat ze in bruikleen krijgen meer geld moeten maken en DAAR winst op moeten maken. Als verschaffer van hun grondstof wens ik een vergoeding voor het leveren van die grondstof. Een bank die van mijn geld niet meer geld kan maken is een slechte bank en dan ga je inderdaad beter elders. Er zijn er genoeg die het wel kunnen. Dat is de reden waarom ik klant ben bij Argenta, ze bieden weinig franjes maar je kan er nog gratis terecht.
Wat wel een frustratie is, is het verdwijnen van kleine handelaars. Men wijt dit hier aan gemak maar er is toch meer dan enkel gemak. Die winkels zijn enerzijds ook gemakkelijk want nabij en anderzijds vaak beter van kwaliteit. Ik ben net gestopt met in ketens te winkelen wegens abominabele kwaliteit. Zo'n winkel brengt ook leven in de brouwerij en is een ontmoetingsplek, dorpen zonder winkels, cafés, banken,... zijn doods. Met lokaal kopen steun ik ook de lokale economie en er zijn nog voordelen. Ik kan bvb mijn cameramateriaal overal kopen maar als ik het lokaal koop kan ik terecht bij iemand langs de deur voor reparatie of hulp. Als deze failliet is omdat alles online gekocht wordt is dat er niet meer. Datzelfde zien we ook bij de topic PC-winkels. Consumenten kijken vaak enkel naar de prijs maar er zijn ook nog andere factoren die een koop een goede koop maken.
Banken zijn inderdaad privébedrijven die winst willen maken en daar is niets mis mee. Ze leveren echter ook een belangrijke dienst die de overheid noodzakelijk gemaakt heeft, men kan dus niet zonder. Daarom kan de overheid de banken dus voorwaarden opleggen opdat iedereen zijn eigen geld kan gebruiken wat nodig is om te leven.
Vermits alle banken meer dan winstgevend zijn denk ik niet dat de lasten te zwaar zijn. Daarbij komt nog dat we de gulzigheid van de banken als gemeenschap ook hebben kunnen opvangen en dat ook via oa lage rentes deden.
Ik ben van mening dat een bank van het geld dat ze in bruikleen krijgen meer geld moeten maken en DAAR winst op moeten maken. Als verschaffer van hun grondstof wens ik een vergoeding voor het leveren van die grondstof. Een bank die van mijn geld niet meer geld kan maken is een slechte bank en dan ga je inderdaad beter elders. Er zijn er genoeg die het wel kunnen. Dat is de reden waarom ik klant ben bij Argenta, ze bieden weinig franjes maar je kan er nog gratis terecht.
Wat wel een frustratie is, is het verdwijnen van kleine handelaars. Men wijt dit hier aan gemak maar er is toch meer dan enkel gemak. Die winkels zijn enerzijds ook gemakkelijk want nabij en anderzijds vaak beter van kwaliteit. Ik ben net gestopt met in ketens te winkelen wegens abominabele kwaliteit. Zo'n winkel brengt ook leven in de brouwerij en is een ontmoetingsplek, dorpen zonder winkels, cafés, banken,... zijn doods. Met lokaal kopen steun ik ook de lokale economie en er zijn nog voordelen. Ik kan bvb mijn cameramateriaal overal kopen maar als ik het lokaal koop kan ik terecht bij iemand langs de deur voor reparatie of hulp. Als deze failliet is omdat alles online gekocht wordt is dat er niet meer. Datzelfde zien we ook bij de topic PC-winkels. Consumenten kijken vaak enkel naar de prijs maar er zijn ook nog andere factoren die een koop een goede koop maken.