Beste Userbasers,
Ik ben van plan om over te stappen van Telenet fibernet(Coax) naar Proximus Fiber 2,5Gbps.
Nu heb ik een UniFi dream machine pro.
Graag wil ik door de vrije modem keuze die aankomt op 01/11 mijn UniFi aansluiten zonder Bbox.
Kan ik dit doen doet mijn sfp+ aan te sluiten op de ONT van Proximus of moet ik een RJ45 kabel gebruiken met een adapter hier tussen?
Alvast bedank.
Harun
Fiber met UniFi
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 41 keer
De ONT (fiber modem) sluit je aan via RJ45 SFP+ module op je UniFi.
Dat kan nu al perfect, je hoeft niet te wachten tot 1 november.
Wil je af van de ONT, dan kan je normaal vanaf 1 november een XGS-PON SFP+ module kopen en rechtstreeks op de fiber aansluiten.
Dat kan nu al perfect, je hoeft niet te wachten tot 1 november.
Wil je af van de ONT, dan kan je normaal vanaf 1 november een XGS-PON SFP+ module kopen en rechtstreeks op de fiber aansluiten.
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
@dupondje bedankt voor de snelle reactie, aangezien ik nog moet overstappen zal dit na 1 november zijn.
Ik heb net gegoogled achter XGS-PON SFP+ hier zie ik dat het een soort converter is van SPF+ naar RJ45 klopt dit? Dus ik dien nog steeds een RJ45 kabel er tussen te gebruiken?
Welke XGS-PON SFP+ module raad je aan voor de UniFi dream machine pro?
Ik heb net gegoogled achter XGS-PON SFP+ hier zie ik dat het een soort converter is van SPF+ naar RJ45 klopt dit? Dus ik dien nog steeds een RJ45 kabel er tussen te gebruiken?
Welke XGS-PON SFP+ module raad je aan voor de UniFi dream machine pro?
-
- Premium Member
- Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
- Bedankt: 41 keer
Nee, een XGS-PON SFP+ module is puur voor de fiber aan te sluiten. Zie viewtopic.php?p=1004819#p1004819 voor enkele mogelijke modules.
Wil je de ONT behouden en ONT naar UniFi doen, heb je 10G nodig, en dus een RJ45 10G SFP+ module.
Wil je de ONT behouden en ONT naar UniFi doen, heb je 10G nodig, en dus een RJ45 10G SFP+ module.
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 23 keer
- Bedankt: 146 keer
Kiezen voor SFP+ module:
- iets minder stroom verbruik mogelijk door geen proximus ont meer.
- iets grotere opschepfactor
Kiezen voor behoud ONT:
- Bij nieuwe technieken hoef jij geen andere SFP+ module te kopen
- Bij storingen waarschijnlijk makkelijker.
- iets minder stroom verbruik mogelijk door geen proximus ont meer.
- iets grotere opschepfactor

Kiezen voor behoud ONT:
- Bij nieuwe technieken hoef jij geen andere SFP+ module te kopen
- Bij storingen waarschijnlijk makkelijker.
MV 1000/500 | http://hierzo.net | https://arnoraps.be
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 247 keer
- Bedankt: 1685 keer
- Recent bedankt: 9 keer
Je kiest je eigen XGS-PON SFP+:
- Om inzicht te krijgen in de signaalkwaliteit van het glasvezelsignaal
- Om bij te leren over glasvezeltechnologie en -netwerken
- Om latency/ping te optimaliseren
- Om eventuele downtime bij defecte netwerkapparatuur zelf in handen te hebben en niet afhankelijk te zijn van een trage of moeilijk in te plannen herstelling door je provider
- Om stroomverbruik te minimaliseren
- Om ruimte te besparen en alle netwerkapparatuur netjes in een serverkast te kunnen monteren
-
- Starter
- Bedankt: 1 keer
Ik vind net een post van u terug met deze XGS-PON ONU SFP+ module, https://schenkict.nl/products/zaram-xgs-pon-onu-sfp-1. Is deze geschikt op mijn UDM Pro zonder ONT?
en met deze kabel https://schenkict.nl/products/glasvezel ... 2497590539 zou ik rechtstreeks op de XGS-PON ONU SFP+ module zonder ONT kunnen gebruiken toch?
en met deze kabel https://schenkict.nl/products/glasvezel ... 2497590539 zou ik rechtstreeks op de XGS-PON ONU SFP+ module zonder ONT kunnen gebruiken toch?
Laatst gewijzigd door philippe_d 4 maanden geleden, in totaal 1 gewijzigd.
Reden: fullquote verwijderd
Reden: fullquote verwijderd
-
- Pro Member
- Uitgedeelde bedankjes: 35 keer
- Bedankt: 50 keer
Ik ben ook geneigd om het te testen met mijn UDM-SE...
UCG-Fiber • Proximus Flex+ Ultra Fiber • Voo Giga Max
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
Vu+ Duo 4K SE (DVB-C + DVB-T2) • V7c • Box évasion • Apple TV 4K (Pickx Mix FR)
-
- Elite Poster
- Uitgedeelde bedankjes: 54 keer
- Bedankt: 98 keer
- Recent bedankt: 6 keer
Het is zover, gisteren die Zaram ZXOS11NPI XGS-PON SFP ONT binnen gekregen en meteen aan de slag gegaan.
De fiber patchcord van de Proximus ONTP afgehaald en hun ONT+router zonder voeding.
Nieuwe fiber patchcord SC-APC (8°) SC-UPC erop, blauw op de SFP+ groen op de ONTP.
SFP+ aangesloten op m'n UDM Pro Max.
In de UDM instellingen ziet alles er goed uit. De Zaram is (mits toevoeging route) ook bereikbaar op 192.168.200.1 via Telnet.
En ook daar ziet alles er goed uit qua stats, er is link!
In de PDF handleiding kan je username & wachtwoord terugvinden + een hele waslijst CLI voorbeelden.
Alleen wanneer ik op My Proximus ga en de Zaram wil registreren met z'n serienr. ZRMTxxxxxxxx krijg ik een foutmelding.

Misschien omdat er net onderhoud is van de (My)Proximus website tot 24/03 om 9u...?
Ik heb zaterdag toen ook maar eens de Proximus Assistant chat gebruikt, waardeloos, niemand die erachter zit precies...
De fiber patchcord van de Proximus ONTP afgehaald en hun ONT+router zonder voeding.
Nieuwe fiber patchcord SC-APC (8°) SC-UPC erop, blauw op de SFP+ groen op de ONTP.
SFP+ aangesloten op m'n UDM Pro Max.
In de UDM instellingen ziet alles er goed uit. De Zaram is (mits toevoeging route) ook bereikbaar op 192.168.200.1 via Telnet.
En ook daar ziet alles er goed uit qua stats, er is link!
In de PDF handleiding kan je username & wachtwoord terugvinden + een hele waslijst CLI voorbeelden.
Alleen wanneer ik op My Proximus ga en de Zaram wil registreren met z'n serienr. ZRMTxxxxxxxx krijg ik een foutmelding.

Misschien omdat er net onderhoud is van de (My)Proximus website tot 24/03 om 9u...?
Ik heb zaterdag toen ook maar eens de Proximus Assistant chat gebruikt, waardeloos, niemand die erachter zit precies...
We zoeken naar een vrije medewerker
Ik zoek de juiste collega voor je. Op dit moment is de gemiddelde wachttijd minder dan 5 minuten.
Tegelijk ook gebeld, een zeer lieve meneer die trachtte te helpen maar voor hem was XGSPON een eerste keer... Hij zocht dus ook wat op in de interne documentatie, maar moest door een L2 of L3 geholpen worden, echter kreeg hij van hen geen antwoord, ik ging teruggebeld worden wanneer hij wel meer wist.We zijn op zoek naar een collega om je te helpen, maar dat duurt iets langer dan verwacht... Ben je nog steeds online?
Laatst gewijzigd door Ken 2 dagen geleden, in totaal 1 gewijzigd.
-
- Moderator
- Uitgedeelde bedankjes: 909 keer
- Bedankt: 3500 keer
- Recent bedankt: 9 keer
2 tips
VLAN 20 instellen op de UDM/SFP+
- op de Zaram module staat wellicht een serienummer in het formaat ZarmCN12345678
De vendor-ID die je dan moet gebruiken is ZRMT12345678 - Je kan de Zaram XGS-PON alleen gebruiken als je huidige Proximus ONT ook een XGS-PON is.
Ik neem aan dat dit het geval is
VLAN 20 instellen op de UDM/SFP+
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
-
- Elite Poster
Jawel, ook je posts op het Proximus forum zien passeren en uitgebreider op Tweakers.net forum ook heel wat gelezen.
Ik vermoed dat het door het Proximus.be & MyProximus onderhoud is dat ik niet kan registreren.
Ik vermoed dat het door het Proximus.be & MyProximus onderhoud is dat ik niet kan registreren.
- Zowel op het doosje als de SFP+ module staat enkel het correcte S/N die met ZRMT begint en die ik ook via Telnet/SSH uitlees, er staat zelfs geen ZarmCN of iets dergelijks op.
- Jawel, 10G/10G XGS-PON lijntje om eens te testen
-
- Elite Poster
Bon, het lukt maar niet. Zaterdag aan de lijn gehangen met een 'expert' en hij ging 't doorgeven en ik zou teruggebeld worden.
Kreeg dan wat later een melding dat het ticket afgesloten werd met simpelweg een link naar de uitleg hoe een eigen fiber modem te registreren... Fantastisch, dat weet ik allemaal wel... Dat is wat net niet lukt...
Vandaag eens opnieuw geprobeerd, zeer vriendelijke dame, wederom hetzelfde na het 'verwijderen van de cookies' uit m'n browser (terwijl ik het al op verschillende browsers had geprobeerd).
Volgens mij is die backend voor registratie gewoon niet meer verbonden met MyProximus, want in de Proximus+ app komt dat gedeelte zelfs niet tevoorschijn, wel de VoIP credentials reset.
Die 'experts' zijn ook maar pseudoniem voor helpdeskmedewerkers die gewoon zonder meer een script volgen, vanaf het out of script gaat moeten ze het vragen bij collega's of achterliggende diensten.
Kreeg dan wat later een melding dat het ticket afgesloten werd met simpelweg een link naar de uitleg hoe een eigen fiber modem te registreren... Fantastisch, dat weet ik allemaal wel... Dat is wat net niet lukt...
Vandaag eens opnieuw geprobeerd, zeer vriendelijke dame, wederom hetzelfde na het 'verwijderen van de cookies' uit m'n browser (terwijl ik het al op verschillende browsers had geprobeerd).
Volgens mij is die backend voor registratie gewoon niet meer verbonden met MyProximus, want in de Proximus+ app komt dat gedeelte zelfs niet tevoorschijn, wel de VoIP credentials reset.
Die 'experts' zijn ook maar pseudoniem voor helpdeskmedewerkers die gewoon zonder meer een script volgen, vanaf het out of script gaat moeten ze het vragen bij collega's of achterliggende diensten.