Vraag over elektrische keuring

Voor de makers en doe-het-zelvers onder ons
R2D2
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 88 keer
Bedankt: 110 keer

Bericht

Voor de renovatie van de woning van mijn dochter hebben we de elektrische installatie in zelfbouw gedaan.
De oude elektrische installatie was volledig ontmanteld op enkele stopcontacten na om de werf draaiende te houden.
De nieuwe installatie moest gekeurd worden voor er een nieuwe zwaardere aansluiting met 3 fasen ipv. 1 mogelijk was.

Dus keuring aangevraagd bij een organisme. Vrij spannend dus omdat wij nog nooit eerder zelf een nieuwe installatie gedaan hebben, en dat er allerlei cowboyverhalen de ronde gaan op welke details je kan afgekeurd worden.
Keurder komt ter plaatse en verbaast zich erover dat er geen stroom zit op de nieuwe installatie. De netwerkbeheerder wil immers pas stroom zetten (nieuw tellerkast, digitale teller) op een installatie na keuring.
Een kip of ei vraag dus. Verbazend en nogal tegengestelde posities van netwerkbeheerder en keurder.

De keurder zegt dat hij zonder stroom geen keuring kan doen maar is meegaand en beperkt zijn keuring tot het nazien van de zekeringkast, het draadschema en het meten van de aarding. En daarmee was de installatie conform gekeurd.

Wij blij natuurlijk want daardoor kon de 3fase aansluiting de volgende dag doorgaan en de renovatie verder gaan maar de vraag blijft toch: wat is dan het normale verloop?
blaatpraat
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 30 keer
Bedankt: 97 keer

Bericht

Ik heb het nog nooit anders geweten dan dat het is zoals de netwerkbeheerder stelt: zonder keuring krijg je geen stroom.

Uitzondering hierop zijn herkeuringen, of keuring na aanpassen van een installatie die al onder spanning stond.

Moet zijn dat die keurder wellicht nog nooit een indienstname meegemaakt had?
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew
Uitgedeelde bedankjes: 213 keer
Bedankt: 672 keer
Recent bedankt: 15 keer

Bericht

blaatpraat schreef: 28 okt 2024, 15:39 Ik heb het nog nooit anders geweten dan dat het is zoals de netwerkbeheerder stelt: zonder keuring krijg je geen stroom.
Hoe doe je dat dan wanneer je (bv) een huis zelf afwerkt, en een nieuwe aanvraag voor stroom doet op een nog lang niet afgewerkte installatie, terwijl je die stroom wel nodig hebt om er in te werken? 1 stopcontactje aansluiten en laten keuren?
Ik vind het wel raar: je kan een bestaande installatie tot op de grond afbreken en opnieuw zetten terwijl je stroom hebt (en die dus in se ongekeurd is), maar dus geen stroom krijgen zonder keuring?
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Bericht

Werfaansluitng aanvragen.
Ik heb geluk gehad met mijn krot. Elektriciteit volledig niet in orde, maar niet afgesloten. Ik heb dan alles na de meter vervangen ( zelfbouw werfkast) en voorlopig niks laten keuren, want niet definitief. Ik hoop de keuring te laten doen als de verbouwing rond is of zodra er iemand klaagt.
Totnutoe gaat dat goed, Fluvius heeft zelfs de meter vervangen zonder dat er een keuringsrapport is.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Dus als je alles zelf langzaam verbouwt en nog geen stroom had, zit je jaren op een werfaansluiting?
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

luukske schreef: 28 okt 2024, 17:01 Totnutoe gaat dat goed, Fluvius heeft zelfs de meter vervangen zonder dat er een keuringsrapport is.
Ik zou willen weten wat de echte, normale werkwijze is. Want bij ons was de keurder meegaand, bij jou was het Fluvius.
Want als je dus moet rekenen op de meegaandheid van keurder en/of netbeheerder, dan is het toch een loterij?
Want geen stroom zonder keuring, geen keuring zonder stroom, dat klopt toch niet?
ITnetadmin schreef: 28 okt 2024, 17:07 Dus als je alles zelf langzaam verbouwt, zit je jaren op een werfaansluiting?
Dat was bij ons niet mogelijk want we hadden 3 fasen nodig voor de warmtepomp.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Ja, het klinkt alsof je bijna de fake methode moet toepassen: goedkope kast bedraden en een lamp en stopcontact aanhangen, laten keuren, en dan alles terug afbreken en juist doen.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
Bedankt: 476 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Is toch de logica zelve: eerst keuren en dan stroom erop. Die keurder slaat de bal mis volgens mij.
Opbellen en uitleg vragen.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Je zou met 2 niveaus van keuring moeten kunnen werken:
Basic voor stroomaanvraag (is er aarding, is er een hoofddiff, ...)
Advanced voor volle keuring (naar verzekering toe: de standaard keuring zoals ze er nu is)

Laatste keer dat ik een keurder over de vloer had, moest die toch de functionaliteit van de diff testen door een kortsluiting te creeeren.
Idioot deed dat wel zonder waarschuwing, en ik heb hem de levieten gelezen inzake operationele PCs en andere apparatuur, maar da's een ander verhaal.
luukske
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 118 keer
Bedankt: 29 keer
Provider

Bericht

Ik denk dat die werfaansluiting inderdaad gelimiteerd is in de tijd, Ik heb dat bijvoorbeeld voor het water: een eentapsaansluiting en die is normaal voor maximum 2 jaar. In mijn geval voor een monument en een totaalrenovatie volledig onhaalbaar. Iemand zal zich dan iets soepeler moeten opstellen anders is er geen renovatie en stort de boel vroeg of laat vanzelf in elkaar. Gelukkig ben ik vooral meegaande techniekers en keurders tegengekomen, ik heb dus nu elektra, water en internet tijdens de verbouwing.
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Het is dus op z'n Belgisch: de wetgeving klopt van geen kanten, maar we passen er een mouw aan waardoor de catch-22 ook niet opgelost geraakt; en verder moet je geluk hebben iemand te vinden die pragmatisch wil werken :-)
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

ITnetadmin schreef: 28 okt 2024, 17:11 Ja, het klinkt alsof je bijna de fake methode moet toepassen: goedkope kast bedraden en een lamp en stopcontact aanhangen, laten keuren, en dan alles terug afbreken en juist doen.
Wel dat is ongeveer wat de man van de netbeheerder vertelde: een minimale installatie laten keuren en nadien verder aanbouwen.
Een tweede keuring nadien was volgens hem niet meer verplicht, tenzij voor onze eigen gemoedsrust...

Ik vind dat allemaal maar vreemd. Mijn indruk is trouwens dat, zoals bij zoveel dingen, veiligheid enkel maar op papier bestaat en niets met de realiteit te maken heeft. Het AREI is immers zo overdreven complex geworden met overdreven eisen en detailregeltjes dat je dus afgekeurd kan worden op dingen die niets met veiligheid te maken hebben.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

Werfkast, generator, verlengkabel naar de buren, ... de wetgever ligt niet wakker van de extra kosten die voor een particulier wel wat harder doorwegen als voor een onderneming.

Tja vele regeltjes, maar die zijn er ook gekomen uit ervaring om prutsers geen kans te geven.
Zou jij bijvoorbeeld bij zijn dat je huis maar 1 lichtkring heeft voor alle lichtpunten ofzo ;-)
Moeilijk is het niet, maar alle begin is moeilijk als je iets de eerste keer doet.
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
Data technicus
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 91 keer

Bericht

De meeste indienststelling keuringen zijn allemaal spanningsloos. Als het gaat probeer ik wel via de werfkast spanning op het bord krijgen maar meestal lukt dit niet. Stel je hebt 50 appartementen te keuren hoe ga je die 50 dan alle 50 van stroom voorzien voor te keuren. Toch te gek voor woorden van die keurder.

De keurder had gewoon een aardingsmeting, isolatie meting en continuïteit meting van de aardingen van de stopcontacten moeten dien om te kijken of de aarding overal goed zit. Maar je hebt gewoon keurders die meer eisen zoals dat de installatie onder spanning staat.

Een paar maanden terug appartementen laten keuren was nog geen spanning en de keurder heeft zelfs zonder dat er spanning was ook al de zonnepaneel installatie gekeurd.

Dus als je volgende keer nog zo een keurder tegen komt niks van aantrekken zou ik zeggen want keurders kunnen dit niet eisen.

Op de vraag van hoelang een werfkeuring geldig is. De geldigheid is maar 1 jaar.

Buiten dit om gisteren zijn de wijzigingen die volgend jaar ingaan in het staatsblad gepubliceerd en het nieuwe boek met wijzigingen is ook al te downloaden.

De wijzigingen zijn vooral op ruimten die een bad en/of een douche bevatten en gaan in op 1 maart 2025.
R2D2
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

honda4life schreef: 29 okt 2024, 05:57 Zou jij bijvoorbeeld bij zijn dat je huis maar 1 lichtkring heeft voor alle lichtpunten ofzo
Nee, daar gaat het niet over. Het gaat over verstrengingen zoals die talloze verliesstroomschakelaars (1 per rij) of de regels over preflex kleuren en bundelingen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Ik blijf het raar vinden dat er geen aansluiting kan zijn zonder grondige keuring.
Eenmaal er een aansluiting is, kan je het volledig afbreken en doen wat je wil, dus een keuring garandeert niks.
En als je zelf langzaam wil bouwen of renoveren, zit je in de shit met dit kip/ei verhaal; een werfkast helpt maar zo ver.

Ik vraag me echt af of je zou weggeraken met een hoofddiff, een basiskast met een kring of twee-drie, en direct daaraan vast een stopcontact per kring, net naast de kast, om alvast te kunnen werken.
Joe de Mannen
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 348 keer
Bedankt: 476 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider

Bericht

Daar kom je volgens mij mee weg, maar hoe dan ook, als je iets aanpast vervalt in principe je keuring.
J.
Ik ben alleen verantwoordelijk voor mij eigen uitspraken, niet voor wat anderen ervan maken of aan toevoegen...
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Uiteraard vervalt die, maar dan kan je wel verder.
honda4life
Moderator
Moderator
Uitgedeelde bedankjes: 173 keer
Bedankt: 345 keer
Provider

Bericht

R2D2 schreef: 29 okt 2024, 07:42 Nee, daar gaat het niet over. Het gaat over verstrengingen zoals die talloze verliesstroomschakelaars (1 per rij) of de regels over preflex kleuren en bundelingen...
De huishoudinstallatie is ook niet meer die van jaren geleden hé.
Er is meer en meer elektronica die de aarding gebruikt om storingen weg te filteren waardoor de kans op het blind worden van je differentieel toeneemt of de som van vele kleine stroompjes voldoende is om de differentieel uit te doen vallen.
3 mooie voorbeelden: Zonnepanelen omvormer, thuisbatterij, elektrisch voertuig, inverter warmtepomp, Inverter ijskast, Inverter diepvries, Inverter wasmachinemotor, ...

En Preflex gaat om veiligheid, er is gebleken dat door het verbranden van plastics van onder andere Preflex en kabels de rookontwikkeling toch niet zo min is.
Voor de gezondheid, zichtbaarheid alsook de corrosiviteit van de rook en nog wel enkele.

Gelukkig dus bestaat het AREI om onwetenden te verplichten.
(spijtig genoeg ja dat het allemaal meer kost)
✂ – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –
ITnetadmin
userbase crew
userbase crew

Bericht

Veiligheid gaat voor, maar de discussie gaat om het activeren van electriciteit met een basiskeuring ipv een volledige, omdat je nu op 2 snelheden zit.
Iemand zonder krijgt geen stroom, iemand met kan de ganse boel terug afbreken, dus twee maten en gewichten.

Dat de installatie aan het einde (en om voor de verzekering gekeurd te geraken) veilig moet zijn, daar discussieert niemand hier over denk ik.