"low cost" 5G router

Heb je problemen met het instellen van je netwerk, bedraad of draadloos, dan kan je hier altijd terecht!
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 109 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ik moet op een locatie waar geen vast netwerk ligt een tijdelijke internetconnectie voorzien. Bandbreedte-noden zijn eerder beperkt dus 4G voldoet prima, maar om future-proof te zijn zou ik natuurlijk ook een 5G router kunnen kopen. Alleen... lijkt er nauwelijks iets te vinden onder de 500 eur. Bv de Fritzbox 6850 5G, de Huawei 5G CPE Pro 2, Teltonika RUTX50, ...
Enkel de OPPO 5G CPE T1a zit wat lager in prijs.
Wetende dat je tegenwoordig een smartphone met 5G koopt voor pakweg 150 eur (bv de Galaxy A15 5G) verbaast het me dat die routertjes zoveel geld blijven kosten.

Heeft iemand nog suggesties voor een betaalbaar model? Anders wordt nu het gewoon een 4G router en vervang ik die binnen een paar jaar wel door een nieuwe.
brubbel
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 64 keer
Bedankt: 161 keer

Bericht

SpecialK schreef: 4 weken geleden ... verbaast het me dat die routertjes zoveel geld blijven kosten.
Lijkt mij logisch als je dezelfde kosten moet afschrijven op een markt die 100x zo klein is?
Het verbaast me dat die zo weinig kosten.
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 79 keer
Bedankt: 216 keer

Bericht

Ik zoek ook naar deze tips.

Mag ook een USB 5G modem zijn.

Mikrotik heeft veel LTE opties in verschillende klasses - maar 5G ook alleen + 500 $ prijs range.
Jens
Starter
Starter

Bericht

De TP-Link Archer NX200 onlangs op Twaiko aangekocht voor een goede 200 EUR, en tevreden over deze 5G CPE:
https://www.twaiko.eu/nl/tp-link-archer ... /p/3372904
M_016
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 7 keer
Bedankt: 90 keer

Bericht

amazon.de
TP link Archer NX 200 5G WiFi ax 292 euro (zelf in gebruik met een Orange extrasurf SIM)
Tenda 5G302 5G WiFi ax 302 euro
ZTE MC801A 5G WiFi ax 238 euro __
....
maar indien de bandbreedte /snelheid minder belang heeft kan het eventueel inderdaad opportuun zijn voorlopig nog te opteren voor een 4G router
Huawei B535 4G WiFi ac 138 euro

AVM zou (later dit jaar) een 5G 6860 met VoLTE & VoNR uitbrengen (maar ook deze blijft > 500 euro)
https://en.avm.de/about-avm/press/press ... -mwc-2024/
voor

Edit: ** inderdaad typfoutje gecorrigeerd
Laatst gewijzigd door M_016 4 weken geleden, in totaal 1 gewijzigd.
SpecialK
Elite Poster
Elite Poster
Bedankt: 109 keer

Bericht

Die TP-Link is verdacht goedkoop bij Twaiko, maar als ze hem leveren voor die prijs is dat zowat het enige valabele alternatief. Bij alle andere shops is die al snel 100 eur duurder.
5G USB sticks zijn quasi even duur dus dat heeft weinig zin.
Zoals ik al zei: de hoofdreden om vandaag een 5G router te kopen is dat ik die een hele tijd zal kunnen gebruiken. In de veronderstelling dat 5G routers binnen een paar jaar wel op het prijspunt van een 4G router zullen zitten is misschien gewoon op dat moment een nieuw toestel kopen nog wel de beste optie.
dean3009
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 39 keer

Bericht

Ik heb de ZTE MC801A (is waarschijnlijk die dat M_016 bedoelde met MC301A). Staat inderdaad voor 238 euro te koop op Amazon.de momenteel. Behaalt hoge snelheden en indien nodig kan je externe antennes aansluiten.

Toegevoegd na 2 minuten 8 seconden:
SpecialK schreef: 4 weken geleden Die TP-Link is verdacht goedkoop bij Twaiko, maar als ze hem leveren voor die prijs is dat zowat het enige valabele alternatief. Bij alle andere shops is die al snel 100 eur duurder.
5G USB sticks zijn quasi even duur dus dat heeft weinig zin.
Zoals ik al zei: de hoofdreden om vandaag een 5G router te kopen is dat ik die een hele tijd zal kunnen gebruiken. In de veronderstelling dat 5G routers binnen een paar jaar wel op het prijspunt van een 4G router zullen zitten is misschien gewoon op dat moment een nieuw toestel kopen nog wel de beste optie.
De TP-Link bij Twaiko is inderdaad een hele goeie koop precies! Lijkt oké te zijn, iemand (Jens? :lol:) heeft een week geleden exact dit toestel aangekocht daar en een review nagelaten op Tweakers:
https://tweakers.net/shopreview/permalink/443394/
Jens
Starter
Starter

Bericht

dean3009 schreef: 4 weken geleden De TP-Link bij Twaiko is inderdaad een hele goeie koop precies! Lijkt oké te zijn, iemand (Jens? :lol:) heeft een week geleden exact dit toestel aangekocht daar en een review nagelaten op Tweakers:
https://tweakers.net/shopreview/permalink/443394/
Het is niet mijn review, maar ben wel eens met wat er staat. Werd geleverd door DPD. Werkt bij mij met een Base sim.
thomasdb
Starter
Starter
Uitgedeelde bedankjes: 1 keer
Bedankt: 1 keer

Bericht

ik gebruik een samsung 5g gsm tweedehands van 80 euro, en een usb ethernet adapter. haal 170 down 100 up over het ethernet. de browser van de gsm zelf zit met speedtest boven de 600 megabits down. is een beperking denk ik. zijn er verschillen met die modems zou met zo eentje het de volle downloadsnelheid kunnen zijn? maar wel prijzig nog
DarkV
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 102 keer
Bedankt: 140 keer

Bericht

Een Acer Connect X6E 5G... maar is ook 300 euro.

Trouwens is zoiets https://www.bol.com/be/nl/p/mifi-router ... e_shopping niet bruikbaar ? Heb je voor 45 euro.
Avenger 2.0
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 10 keer
Bedankt: 57 keer

Bericht

DarkV schreef: 3 weken geleden Trouwens is zoiets https://www.bol.com/be/nl/p/mifi-router ... e_shopping niet bruikbaar ? Heb je voor 45 euro.
Die chinese brol zal zeker geen 5G zijn :lol: