Touchsensor licht wil niet werken

Heb je vragen of wil je een ervaring delen over elektrische apparaten? Dat kan hier!
Tomby
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 1044 keer
Bedankt: 359 keer
Recent bedankt: 1 keer

Bericht

Ons bed heeft aan weerszijden een ingebouwde TL-lamp die met een touch sensor bediend wordt. Het type is HZK201, merk SELF. Eén van beide sensoren is kapot, dus online bij Amazon een nieuwe besteld, gewoon krek dezelfde als mijn oude.

Nu begint het mysterie. Ik krijg de nieuwe, sluit die aan, en test hem uit. Ik hoor een tik van de relay (dus de sensor werkt), maar het licht gaat niet aan. Ik al vloeken want dacht dat die ingebouwde LED kapot was ipv sensor, en die LED zit redelijk goed weggewerkt dus miserie om te vervangen. Maar bon, om zeker te zijn verwissel ik even de nog werkende sensor van kant, en blijkt het licht dan wel te werken. Of dus maw, de geleverde sensor lijkt defect.

Ik retourneer en bestel een nieuwe. Ik vind het verdacht dat de verzenddatum eerst 4 oktober is, maar dan toch ineens verzonden wordt kort nadat ze mijn retour ontvangen hebben. Ik krijg de 2de bestelling, en ja hoor, weer hetzelfde probleem. Dus ik vermoed dat ze mij gewoon dezelfde terug gestuurd hebben. Om nu zeker te zijn dat ik een andere heb, bestel ik nog eens maar retourneer ik de andere nog niet. Die is vandaag toegekomen, ik sluit hem aan, en wtf, weer hetzelfde probleem. Ondertussen om zeker te zijn nog eens de oude weer van kant veranderd, en ook nog eens die tweede nieuwe (die nog niet geretourneerd is) geprobeerd. Resultaat blijft hetzelfde.

TLDR: ik heb nu al 3 nieuwe sensoren geprobeerd en bij alle 3 gaat de sensor wel (je hoort een tik), maar het licht gaat niet aan. Het licht werkt perfect want als ik mijn ene oude sensor (zelfde merk en type) daar probeer, werkt het wel.

Heb ik nu pech dat ik 3x een slechte gekregen heb, en die deel uitmaken van een defecte batch ? Of zie ik iets anders over het hoofd (zou niet weten wat).

EDIT: 1 ding dat ik besefte dat ik nog niet geprobeerd heb, was het verzetten van de gevoeligheid. Er is daar een minuscuul schroefje aan de buitenkant om die lager of hoger te zetten. Maar heb dat eens getest met mijn oude, en zoals ik al verwachtte is het simpel: als je die te ver draait (gevoeligheid te laag) dan hoor je bij het aanraken ook de tik niet meer en blijft het licht uit... Dat ik met die nieuwe een tik hoor, maar er toch geen licht is, lijkt toch echt wel een defect (had eigenlijk ook nog de uitgangsspanning kunnen meten om zeker te zijn, maar zie er nu tegen om nog maar eens achter het bed te zitten prutsen).
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 19 keer
Bedankt: 506 keer
Recent bedankt: 2 keer

Bericht

Tomby schreef: 05 okt 2024, 13:38 Heb ik nu pech dat ik 3x een slechte gekregen heb, en die deel uitmaken van een defecte batch ?
Zie je toevallig gelijkaardige kritieken als je de reviews van het product opent op Amazon en sorteert op meest recente?

Zou je eventueel kunnen proberen om nog eens te bestellen maar met een lage kans van dezelfde batch? Bv tweedehands op eBay, of "Used" op Amazon (niet "like new" want dat zijn geretourneerde). Als het probleem dan blijft kan je het scenario van slechte batch wel uitsluiten.
Tomby schreef: 05 okt 2024, 13:38Of zie ik iets anders over het hoofd (zou niet weten wat).
Goed mogelijk, maar te weinig detail in je post. Ik ken ook het toestel in kwestie niet. Ik denk dat spanning nameten (en vergelijken langs beide kanten, of toch met de sensor die wel nog werkt) wel noodzakelijk gaat zijn voor verder debuggen, tenzij iemand hier zo'n toestel heeft en meteen weet wat het is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Neen, geen andere negatieve reviews, zelfs recent.
Ik had sowieso nu 2x besteld om zeker te zijn dat ik niet terug diegene kreeg die ik geretourneerd had, en dan vrij zeker was dat ik een werkende ging hebben. Daarmee dat ik ook zo stomverbaasd ben nu.

Maar ook, dit is geen rocket science. Er is een L+N 230V input voor je netsnoer, een L+N 230V output naar je lamp, en dan een apart draadje voor de touchsensor. Het schema is ook poepsimpel dus verkeerd aansluiten is bijna onmogelijk (en ik sluit ook gewoon aan gelijk mijn oude die wel werkt) :

Afbeelding

Ik misschien ook eens gewoon elders proberen te bestellen. Amazon.de heeft die ook, door henzelf verkocht, welliswaar een stuk duurder. Maar prijs maakt me ook zoveel meer uit. Ondertussen toch al een paar uur verloren hiermee.
edwin.d
Pro Member
Pro Member
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 28 keer

Bericht

Heb je niet werkende al eens getest op de kant die wel werkt?

Je kan ook de spanning meten op de uitgang.

Mvg
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

edwin.d schreef: 05 okt 2024, 17:18 Heb je niet werkende al eens getest op de kant die wel werkt?
Ja, alle combinaties al. Ligt 100% aan de nieuwe units. Oude werkt aan beide kanten. De nieuwe werken aan beide kanten niet.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Pas op want mijn ervaring leert dat alles van Amazon toch uit willekeurige magazijnen van Amazon komt. Zo bestelde ik overlaatst 6 dezelfde bits in een keer voor gratis verzending bij Amazon.nl en er zijn er 2uit Frankrijk gekomen, 1 uit Duitsland en 3 uit Italië...

Zelf ben ik al enige jaren Prime lid uit Duitsland, maar vele dingen komen toch vanuit Frankrijk of andere wanneer ik op .de bestel.

Zit de relais in de contactdoos die je vervangt of zit deze apart?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nordic schreef: 05 okt 2024, 18:35 Zit de relais in de contactdoos die je vervangt of zit deze apart?
Ja, de relay zit ook in die component. Ik hoor hem in al die nieuwe units ook klikken, maar het licht gaat niet aan.
Nordic
Plus Member
Plus Member
Uitgedeelde bedankjes: 11 keer
Bedankt: 12 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Dan moet de uitgangsspanning toch verschillen bij de nieuwe lichting?

Toegevoegd na 58 seconden:
Is de polariteit niet gedraaid bij de nieuwere?
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

De specs zijn gewoon identiek met die oude, dus als output spanning lager zou zijn, is dat gewoon een defect.
Het is ook gewoon AC output, dus ook daar zou polariteit niet mogen uitmaken.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tomby schreef: 05 okt 2024, 19:40 De specs zijn gewoon identiek met die oude, dus als output spanning lager zou zijn, is dat gewoon een defect.
Idd. Misschien dat dat systeem echt wel zeer gevoelig is inzake spanning en een kleine afwijking volstaat om het om zeep te helpen?

Ik zou iig toch eens voltage meten als je kan vandaag (en zeker ook vergelijken met voltage van de andere - werkende - sensor). Kwestie van duidelijkheid te hebben over die piste, die momenteel de meest waarschijnlijke is.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Nu snap ik er niets meer van. Heb eens getest met een multimeter en aan de output komt er wel degelijk 239V. Dus het toestel lijkt wel degelijk correct te werken. Maar waarom gaat mijn licht (TL) dan niet aan ?! En gaat het wel aan met mijn oude sensor...

Ik neem aan dat de output voltage gewoon dezelfde is als de input voltage, dus ook met mijn oude (die nu achter ons bed terug zit), zat dat evenzeer 239V zijn. Dan zie ik echt nog als enige manier dat op de een of andere manier de lamp bij de nieuwe niet goed aangesloten is. Maar simpeler kan bijna niet, gewoon draadjes in de terminals en vastschroeven. Daar kan toch onmogelijk iets mis mee gaan, of toch niet op die manier dat het met de oude (opnieuw, is krek dezelfde, zelfde terminals/schroefjes/...) consistent wel werkt en met de nieuwe consistent niet ?!
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Uitgedeelde bedankjes: 131 keer
Bedankt: 161 keer
Recent bedankt: 3 keer
Provider
Te Koop forum

Bericht

Tomby schreef: 06 okt 2024, 10:47 Heb eens getest met een multimeter en aan de output komt er wel degelijk 239V.
Beter bij twijfel er eens een verbruiker aan hangen, vb gloeilamp oid. Spanning meten op de uitgang zegt onvoldoende, er kan vb een grote overgangsweerstand over je relaiscontact zitten.
EdpNet XL 99/35 Mbps
VoIp OVH + Gigaset C610IP + C430H
Telenet Digital TV HD Digicorder AD 2200
RPi 2B Pi-Hole // 3B Kodi-18 // 3B+ Node-Red+Grafana > Mqtt > Esp32 Display
FLUKSO monitoring Elec-Gas-Water-PV > Mqtt > Grafana
Ubuntu Mate 24.04
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Idd, in dit geval was het volgende dat ik ook ging voorstellen om eens te kijken wat of het ding wel de ~2A levert die het belooft, of toch minstens de hoeveelheid die nodig is voor uw licht (wat inclusief kabel hopelijk veel minder dan 2A zal zijn).

Als alles correct gemonteerd is - zoals je beweert althans, kunnen we hier niet nagaan - blijft er anders niet veel meer over van de common sense opties (wel nog talrijke minder common sense opties).
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Ik vraag me af of het komt door de hoge startstroom die een TL trekt. Als ik zo eens rond google, vind ik bvb:
non-compensated ferromagnetic ballast - 10-15 x In for 5-10ms
compensated ferromagnetic ballast - 20-60 x In for 0.5-1ms
electronic ballast 30-100 x In for 0.5ms
Zelfs als het maar een lamp is van pakweg 20W (zal zoiets zijn, is gewoon nachtlamp), dan kom je toch mogelijk aan een kortstondige piek van 1000W, terwijl die sensor geratet is aan 500VA. Dus misschien zijn de internals van die switch veranderd terwijl die aan de buitenkant er krek hetzelfde uit ziet.

EDIT: nochtans staat in de beschrijving op Amazon wel dat het ook daarmee moet werken: "Model HZK201. Aanraaksensor uitsluitend voor gebruik in verlichtingselementen (gloeilampen, halogeenlampen, ledlampen, fluorescentielampen, met of zonder transformator). "
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Dat de internals veranderd zijn kan wel natuurlijk. Als je geluk hebt kan je ergens iets van revisienummer ontwaren? (Mogelijks moet je de sensor wel openmaken, en dan ook de oude om te kunnen vergelijken).

Maar desondanks zou ik verwachten dat die minimale piek eigenlijk geen probleem zou mogen zijn voor een sensor specifiek ontworpen voor licht. Tenzij natuurlijk gewoon China/slechte kwaliteit waar ze een onderdeel in het ontwerp gewoon vervangen hebben zonder vervolgens enige kwaliteitstests uit te voeren, zoals wel vaker gebeurt daar. Of er een probleem is inzake compatibiliteit is moeilijk te zeggen zonder het toestel in kwestie te kunnen zien/analyseren.

Ik vraag me trouwens af, die oorspronkelijke sensor die er hing maar dus kapot is gegaan, ben je nog zeker dat die effectief kapot is of is dat in het "licht" (pun intended) van de voorgaande posts nu niet meer zeker? Vraag is dus of je nog die tik hoorde bij de oude sensor of effectief niet meer.

Soit, enkele van de minder common sense scenarios:
- Voltage zakt teveel wanneer je er effectief verbruik op zet maar niet bij multimeter (designfout; beetje gelijkaardig aan jouw scenario)
- Slecht relaycontact kan wel correct voltage geven maar toch onvoldoende vermogen
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 07 okt 2024, 12:52 Ik vraag me trouwens af, die oorspronkelijke sensor die er hing maar dus kapot is gegaan, ben je nog zeker dat die effectief kapot is of is dat in het "licht" (pun intended) van de voorgaande posts nu niet meer zeker? Vraag is dus of je nog die tik hoorde bij de oude sensor of effectief niet meer.
Neen, oude is zeker kapot. Is een die ik in 2017 besteld en geïnstalleerd had. Enkele weken geleden ineens kapot: als je de sensor aanraakte hoorde je niet gewoon een klik, maar het bleef aan hoge snelheid doorklikken tot je de sensor weer aanraakte. Dus precies of de relay constant aan/uit ging. Dan eens de sensor van mijn (goede) kant van het bed naar andere kant verplaatst en het licht werkte daar weer, dus 100% de sensor die kapot is.

De 2 originele sensoren zijn overigens van een ander (Italiaans) merk, maar zijn buiten het merk ook weer identiek qua vorm en qua opdrukken. Die die ik in 2017 was ineens van het merk SELF, maar voor de rest dus identiek, en heeft dus ook 8 jaar gewerkt (destijds in de UK gekocht en kostte incl. verzending 3x zoveel als nu via Amazon). Deze die ik nu gekocht heb zijn nagenoeg identiek qua opdruk met die van 2017. Enige verschil is dat er nu nog een lijntje bij staat met de operating temperatures.

Op de site van de Amazon verkoper (krealo.es) is het overigens 'grappig' dat de foto's die daar staan ook exact zijn van die versie die ik al van 2017 heb, en dus nog niet de 'nieuwe' met die operating temperatures op.

Ik ga nu eens die Kréalo contacteren en zien wat zij zeggen.
Ondertussen zou ik natuurlijk ook weer via die site in de UK kunnen bestellen, maar het risico is groot dat ik van daar ook zo een nieuwe/slechte versie ga krijgen en meer miserie ga hebben met retourneren dan via Amazon. En zoals eerder aangegeven kan ik ook via amazon.de bestellen waar Amazon zélf de verkoper is, en het dus mogelijk van een andere batch komt.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tomby schreef: 07 okt 2024, 13:19 Is een die ik in 2017 besteld en geïnstalleerd had.
Enige verschil is dat er nu nog een lijntje bij staat met de operating temperatures.
2017? Ik denk toch steeds minder dat het "krek" dezelfde zijn. 2020 en de global supply chain crisis hebben ervoor gezorgd dat componenten vaak vervangen werden bij onbeschikbaarheid, niet altijd door iets dat even equivalent is of van even goede kwaliteit.

Eens openvijzen zal dat kunnen bevestigen of niet.

Op de officiele specs zie ik trouwens dat deze sensor ontworpen is voor LEDs of LED power supplies, enkel uw verkoper lapt daar nog andere zaken bij (al dan niet slecht bedoeld/obv ervaring). De omgekeerde situatie is dus eigenlijk ook mogelijk: dat de oude sensor "toevallig" door variaties in het toenmalige design wel werkte met uw licht, maar de huidige (in spec) niet. Hang er een LED aan en vermoedelijk werkt hij 100% zoals behoren.
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

CCatalyst schreef: 07 okt 2024, 13:27 2017? Ik denk toch steeds minder dat het "krek" dezelfde zijn. 2020 en de global supply chain crisis hebben ervoor gezorgd dat componenten vaak vervangen werden bij onbeschikbaarheid, niet altijd door iets dat even equivalent is of van even goede kwaliteit.
Met krek bedoelde ik natuurlijk hoe hij qua merk, form factor, enz... is. Hierboven hebben we het er al over gehad dat er vanbinnen misschien iets veranderd is, waardoor het niet meer met TL lampen werkt. Maar ik ga geen dingen open doen die ik gewoon in garantie kan terugsturen.
Op de officiele specs zie ik trouwens enkel LEDs specifiek vermeld. Het is dus mogelijk dat de oude sensor "toevallig" door het toenmalige design wel werkte met uw TL-lamp, maar de huidige (in spec) niet.
Waar heb jij officiële specs gevonden ? Want zowel op Amazon als bij Kréalo staat elk type lamp, inclusief fluorescent, erbij. De officiële data sheet die op de site van Kréalo te vinden is, vermeldt overigens helemaal geen lamptype.
EDIT: ok, nu zie ik dat je ook de spec gevonden hebt. Duidelijk een betere googler, want ik vond niets van SELF :).
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Als je klik hoort is deze uitgerust met een klein relais en dat kan aan allerlei soorten verbruikers tot 500 VA voeding voorzien.
Heb je nu al een kleine verbruiker getest ?
Dus eens los testen met een snoer met 230 V netspanning op de ingang en 230 V (max 500 VA) verbruiker op de uitgang.
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

lacer schreef: 07 okt 2024, 14:00 Heb je nu al een kleine verbruiker getest ?
Ja, getest met een GU10 LED lamp en dan werkt hij wel. Dus het is nagenoeg zeker een probleem te wijten aan het type verlichting dat erachter hangt.
Heb ook al naar SELF gemaild, benieuwd wat die gaan zeggen (is welliswaar een Sales adres van hun site geplukt, dus mogelijk gaan die daar niets van weten).

EDIT: misschien moet ik dan toch maar eens achter het bed die behuizingen open vijzen en gewoon LED lampen steken....
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tomby schreef: 07 okt 2024, 15:10 Ja, getest met een GU10 LED lamp en dan werkt hij wel. Dus het is nagenoeg zeker een probleem te wijten aan het type verlichting dat erachter hangt.
Mysterie blijft waarom het met de oorspronkelijke (2017) SELF sensor wel ging. Ik vrees dat we nooit een antwoord gaan krijgen?

Als ik goed snap heb je dus eigenlijk geluk gehad in 2017. Toen heb je wat je toen had (iets anders, wel geschikt voor TL?) vervangen door die SELF, en hoewel die per spec niet werkten met je licht zat er dus (vermoedelijk) een variatie in het design waardoor het wel werkte. Zoals je zelf al zei, misschien wel tolerantie voor die tijdelijke piek bij ontsteking.

Dan nu opnieuw vervangen door hetzelfde model, maar die is wel in spec.
lacer
Elite Poster
Elite Poster
Provider
Te Koop forum

Bericht

Tomby schreef: 07 okt 2024, 15:10 EDIT: misschien moet ik dan toch maar eens achter het bed die behuizingen open vijzen en gewoon LED lampen steken....
Dat zou ik ook doen :-)
EdpNet XL 99/35 Mbps
Ubuntu Mate 24.04
Tomby
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Plot thickens :D.
Ik besefte ineens dat er ook een klein leafletje in de doosjes stak. Ik weet dat daar uitleg staat over hoe je die fijnafstelling moet doen van de sensor, maar misschien ook nog andere info. Dus eens gecheckt, en ja hoor, ook daar worden gewoon fluorescent lights genoemd, dus volgens de meegeleverde documentatie zouden die wel degelijk moeten werken.

Toegevoegd na 2 minuten 1 seconde:
CCatalyst schreef: 07 okt 2024, 15:33 Als ik goed snap heb je dus eigenlijk geluk gehad in 2017. Toen heb je wat je toen had (iets anders, wel geschikt voor TL?) vervangen door die SELF, en hoewel die per spec niet werkten met je licht zat er dus (vermoedelijk) een variatie in het design waardoor het wel werkte. Zoals je zelf al zei, misschien wel tolerantie voor die tijdelijke piek bij ontsteking.
Ik weet niet meer wat de spec toen juist was, maar ondertussen is dus wel duidelijk dat het toch echt wel met TL lampen zou moeten werken... Dus het is geen kwestie van geluk toen.
Trouwens, zoals ik al schreef kwam het bed met exact dezelfde sensor switches, maar dan van een ander merk, maar al de rest, inclusief tyepenummer en labeling op de casing, zag er exact hetzelfde uit. Dus wellicht white labelled ofwel overgenomen.
CCatalyst
Elite Poster
Elite Poster

Bericht

Tomby schreef: 07 okt 2024, 16:13 Ik besefte ineens dat er ook een klein leafletje in de doosjes stak. Ik weet dat daar uitleg staat over hoe je die fijnafstelling moet doen van de sensor, maar misschien ook nog andere info. Dus eens gecheckt, en ja hoor, ook daar worden gewoon fluorescent lights genoemd, dus volgens de meegeleverde documentatie zouden die wel degelijk moeten werken.
Maar is dat van de fabrikant, of iets dat de verkoper erbij gevoegd heeft (om vele vragen of terugzending te vermijden - Amazon penaliseert daarop).

Hopelijk krijg je definitief antwoord van de fabrikant inzake ondersteuning, alhoewel ik niet zoveel hoop heb.

Afbeelding