Situatieschets:
- Bij een eerste installatiepoging voor vast internet via de kabel bij Hey Telecom kon de installatie niet uitgevoerd worden, omdat de dropkabel naar onze woning een te slecht signaal gaf. Volgens de technieker zou de signaalsterkte idealiter tussen -6dBmV en +6dBmV moeten liggen. Bij deze kabel zaten we in huis volgens hem op -26dBmV. Aan het distributiepunt aan de straatzijde (tap) zou het signaal wel OK geweest zijn.
- Bijgevolg werd er een nieuwe installatiedatum ingepland, en intussen een nieuwe dropkabel voorzien (PE6 coax kabel, 20m, geen verdere vertakkingen in huis).
- Bij de nieuwe installatiepoging sluit de technieker de nieuwe dropkabel aan in het distributiekast langs de straat. Tijdens de installatie zijn er echter opnieuw wat moeilijkheden. De signaalsterkte zou alsnog wat op het randje zijn (-9.2dBmV). De internetconnectie valt tijdens het bezoek van de technieker ook even weg, maar komt even daarna wel weer terug. Deze keer laat de technieker vallen dat er eventueel wat mis zou zijn in de distributiekast langs de straat. De tecnieker vertrekt met een werkende internetverbinding, maar zegt dat we bij problemen via Orange maar moeten regelen dat men opnieuw eens langskomt om de distributiekast na te kijken.
- Even na het vertrek van de technieker ontvangen we per email een rapport van de installatie-interventie. Hierin zijn “voor” en “na” foto’s opgenomen van zowel de installatie in huis, als in de distributiekast. Op de “na” foto van de distributiekast is echter te zien dat bij het aansluiten van de nieuwe dropkabel, men deze echter niet ter vervanging van de oude beschadigde dropkabel heeft aangesloten, maar bijkomend aangesloten heeft. De oude beschadigde dropkabel zou dus ook nog aangesloten zijn. Deze kabel van ongeveer 20 meter, die al een beschadiging zou hebben gehad (wellicht door werken in de tuin jaren geleden) ligt ongetermineerd in een kruipkelder met water (sinds de nieuwe dropkabel gelegd werd). Is deze nog steeds aangesloten oude dropkabel dan misschien niet de meest waarschijnlijke oorzaak van het feit dat we met de nieuwe kabel nog steeds een vrij zwak signaal hebben in huis? Mogelijks had de technieker niet door dat dit onze oude beschadigde dropkabel was (die dan niet meer nodig was), en dacht hij dat deze kabel nog naar een andere woning ging?
- In de paar dagen dat we nu internet hebben via de kabel werkt dit redelijk. Wel merk ik regelmatig een spike op in ping latency-tijden (bijvoorbeeld van 16ms naar 160ms). Af en toe is er ook een timeout. In de Orange Siligence TCG300 modem webinterface zie ik downstream powers tussen -8.7dBmV en -4.4dBmV (wat dus gedeeltelijk lager ligt dan de -6dBmV ondergrens. Signal-to-noise ratios liggen tussen 34.1 en 36.8. Er verschijnen ook corrected en uncorrected error cijfers. De benodigde upstream power ligt bij 51dBmV, wat dan weer hoger ligt dan de bovenlimiet van ongeveer 49dBmV die ik online terugvond. Op de “Event log” pagina kom ik ook op geregelde tijdstippen volgende meldingen tegen “CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000” en “CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000”
Op zich zou dit denk ik misschien wel kunnen verklaren waarom we ondanks de nieuwe onvertakte dropkabel van 20m nog steeds een zwak signaal hebben? Bovendien verklaart dit misschien ook waarom bij de eerste installatiepoging het signaal in de distributiekast OK zou zijn geweest (hij koppelde wellicht de oude beschadigde kabel op dat moment af, om dan op die connector een goed signaal te meten), terwijl er bij het aansluiten van de nieuwe dropkabel wel een slechter signaal in de distributiekast zou zijn (aangezien hij dan wellicht zijn meting uitvoerde op de connector waar hij deze nieuwe dropkabel op aansloot, terwijl de oude beschadigde dropkabel tijdens die meting dus ook nog aangesloten was op een andere connector in die distributiekast).
Foto’s uit het interventierapport
Signaal in huis na NIU (-9.2dBmV)

Distributiekast langs straatzijde (VOOR installatie)

Distributiekast langs straatzijde (NA installatie)
