Bij vervanging coax dropkabel blijft oude beschadigde kabel aangesloten in distributiekast?

Algemene discussies over telecommunicatie
thvranken
Starter Plus
Starter Plus
Berichten: 30
Lid geworden op: 02 aug 2009, 23:36
Uitgedeelde bedankjes: 3 keer
Bedankt: 6 keer

Bericht

TL;DR: Bij het aansluiten van een nieuwe coax dropkabel lijkt het erop dat onze oude beschadigde dropkabel aangesloten is gebleven in het distributiepunt langs de straat. Veroorzaakt dit mogelijks een verzwakking van het signaal op onze nieuwe dropkabel (en voor buren)?

Situatieschets:
  • Bij een eerste installatiepoging voor vast internet via de kabel bij Hey Telecom kon de installatie niet uitgevoerd worden, omdat de dropkabel naar onze woning een te slecht signaal gaf. Volgens de technieker zou de signaalsterkte idealiter tussen -6dBmV en +6dBmV moeten liggen. Bij deze kabel zaten we in huis volgens hem op -26dBmV. Aan het distributiepunt aan de straatzijde (tap) zou het signaal wel OK geweest zijn.
  • Bijgevolg werd er een nieuwe installatiedatum ingepland, en intussen een nieuwe dropkabel voorzien (PE6 coax kabel, 20m, geen verdere vertakkingen in huis).
  • Bij de nieuwe installatiepoging sluit de technieker de nieuwe dropkabel aan in het distributiekast langs de straat. Tijdens de installatie zijn er echter opnieuw wat moeilijkheden. De signaalsterkte zou alsnog wat op het randje zijn (-9.2dBmV). De internetconnectie valt tijdens het bezoek van de technieker ook even weg, maar komt even daarna wel weer terug. Deze keer laat de technieker vallen dat er eventueel wat mis zou zijn in de distributiekast langs de straat. De tecnieker vertrekt met een werkende internetverbinding, maar zegt dat we bij problemen via Orange maar moeten regelen dat men opnieuw eens langskomt om de distributiekast na te kijken.
  • Even na het vertrek van de technieker ontvangen we per email een rapport van de installatie-interventie. Hierin zijn “voor” en “na” foto’s opgenomen van zowel de installatie in huis, als in de distributiekast. Op de “na” foto van de distributiekast is echter te zien dat bij het aansluiten van de nieuwe dropkabel, men deze echter niet ter vervanging van de oude beschadigde dropkabel heeft aangesloten, maar bijkomend aangesloten heeft. De oude beschadigde dropkabel zou dus ook nog aangesloten zijn. Deze kabel van ongeveer 20 meter, die al een beschadiging zou hebben gehad (wellicht door werken in de tuin jaren geleden) ligt ongetermineerd in een kruipkelder met water (sinds de nieuwe dropkabel gelegd werd). Is deze nog steeds aangesloten oude dropkabel dan misschien niet de meest waarschijnlijke oorzaak van het feit dat we met de nieuwe kabel nog steeds een vrij zwak signaal hebben in huis? Mogelijks had de technieker niet door dat dit onze oude beschadigde dropkabel was (die dan niet meer nodig was), en dacht hij dat deze kabel nog naar een andere woning ging?
  • In de paar dagen dat we nu internet hebben via de kabel werkt dit redelijk. Wel merk ik regelmatig een spike op in ping latency-tijden (bijvoorbeeld van 16ms naar 160ms). Af en toe is er ook een timeout. In de Orange Siligence TCG300 modem webinterface zie ik downstream powers tussen -8.7dBmV en -4.4dBmV (wat dus gedeeltelijk lager ligt dan de -6dBmV ondergrens. Signal-to-noise ratios liggen tussen 34.1 en 36.8. Er verschijnen ook corrected en uncorrected error cijfers. De benodigde upstream power ligt bij 51dBmV, wat dan weer hoger ligt dan de bovenlimiet van ongeveer 49dBmV die ik online terugvond. Op de “Event log” pagina kom ik ook op geregelde tijdstippen volgende meldingen tegen “CM State is UpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000” en “CM State is NotUpstreamPartialService; ID 21; frequency 38900000”
Probeer ik best opnieuw een technieker langs te laten komen om te kijken of de oude dropkabel werkelijk nog steeds aangesloten is in de distributiekast, en deze dan los te koppelen indien dit het geval is?

Op zich zou dit denk ik misschien wel kunnen verklaren waarom we ondanks de nieuwe onvertakte dropkabel van 20m nog steeds een zwak signaal hebben? Bovendien verklaart dit misschien ook waarom bij de eerste installatiepoging het signaal in de distributiekast OK zou zijn geweest (hij koppelde wellicht de oude beschadigde kabel op dat moment af, om dan op die connector een goed signaal te meten), terwijl er bij het aansluiten van de nieuwe dropkabel wel een slechter signaal in de distributiekast zou zijn (aangezien hij dan wellicht zijn meting uitvoerde op de connector waar hij deze nieuwe dropkabel op aansloot, terwijl de oude beschadigde dropkabel tijdens die meting dus ook nog aangesloten was op een andere connector in die distributiekast).

Foto’s uit het interventierapport
Signaal in huis na NIU (-9.2dBmV)
Afbeelding

Distributiekast langs straatzijde (VOOR installatie)
Afbeelding

Distributiekast langs straatzijde (NA installatie)
Afbeelding
Tomsworld
Elite Poster
Elite Poster
Berichten: 2748
Lid geworden op: 29 jan 2004, 09:15
Uitgedeelde bedankjes: 81 keer
Bedankt: 228 keer
Recent bedankt: 6 keer
Provider

Bericht

Heel gek idd - ik zou verwachten dat hij die zou afkoppelen - slechte getermineerde kabels is nooit goed voor een coax netwerk, nieuwe kabel is wel geïnstalleerd met een filter internet only. Misschien moet wyre dit komen doen - geen idee - het zou kunnen dat hij een ticket bij wyre heeft aangemaakt omdat het signaal nog op het randje is.
philippe_d
Moderator
Moderator
Berichten: 18337
Lid geworden op: 28 apr 2008, 09:22
Locatie: Waregem
Uitgedeelde bedankjes: 912 keer
Bedankt: 3523 keer
Recent bedankt: 17 keer
Provider

Bericht

Ben je zeker dat de kabel op de eerste afbeelding de "oude beschadigde kabel is" ?
Misschien is de kabel rechts een aansluiting naar de gebuur?
  • op de eerste foto zie je dan dat de oude kabel verwijderd is (+ restant van een oude filter), en daarnaast de kabel naar de gebuur?
  • op de tweede foto zie je dan de nieuwe kabel (aangesloten op een nieuwe filter), en daarnaast de kabel naar de gebuur?
VoIP: EDPnet (gratis vaste lijn), Sipgate.de, Sipgate.co.uk, MegaVoip.
Provider: EDPnet Fiber XS (150/50 mbps down/up).
Modem/Router: Fritz!Box 5590 Fiber, OS 8.03, Fritz!SFP GPON aangesloten op Proximus ONTP.
Telefoon centrale: Euracom 181 achter FritzBox So. 3 Fritz!DECT toestellen
TV: Telenet CI+, Fritz!DVB-C.
Terminator
Member
Member
Berichten: 52
Lid geworden op: 09 sep 2013, 19:55
Locatie: Leuven
Provider

Bericht

Even toevoegen, op de eerste foto is de linker aansluiting niet voorzien van een oude filter, dit is een beveiligde 75Ohm terminator, die enkel met een speciale sleutel kan verwijderd worden.
Als de rechter kabel effectief de beschadigde dropkabel is, kunnen er volgens mij wel veel problemen optreden. Zeker omdat er geen High Pass filter tussen de kabel en de tap zit.
Probeer eens deze dropkabel los te vijzen van de tap, is de storing dan nog aanwezig? Een open tap gaat niet zo snel problemen geven, een beschadigde dropkabel waarin de buitenmantel de binnengeleider aanraakt wél.
Als je de kabel los hebt en de storing is opgelost, kan je tijdelijk een afsluiting van een coax-uitgang van je NIU er op vijzen. Soms laten techniekers die wel eens rondslingeren in de buurt van de NIU als ze deze hebben losgevezen om je binnenbekabeling er op aan te sluiten.
Als het op die manier opgelost is, zou het in principe zo kunnen blijven, maar ik zou het dan wel melden aan Telenet, zodat ze er een gepaste beveiligde afsluiting kunnen komen opdraaien.